هزینه نقل‌و‌انتقال خودروی ایرانی گرانتر از خارجی/ثبت ایرانی‌ها 10برابر بیشتر آب‌ می‌خورد

هزینه ثبت دناپلاس هفت میلیون تومان و یک تویوتا کرولا مدل ۲۰۰۶ برابر ۶۶۰ هزار تومان است

اختلاف نظرها درخصوص مرجع ثبت سند نقل و انتقال خودرو همچنان ادامه دارد، هرچند بررسی‌ها از دفاتر اسناد رسمی نشان می‌دهد بخش مهمی از این هزینه‌های وصولی به حساب دولت و خزانه داری کل واریز می‌شود.

به گزارش مشرق، تنظیم و ثبت سند یک خودرو با حضور خریدار و فروشنده یا موکلین آن‌ها در دفاتر اسناد رسمی انجام می‌شود که سند قطعی خودرو است و در دادگاه و دعاوی حقوقی هم سندیت دارد. همچنین زمانی که نیروی انتظامی تعویض پلاک، بررسی اصالت خودرو و احراز هویت مالک را انجام می‌دهد به صاحب آن، برگه‌ای تحویل می‌دهند که برگه سبز نام دارد. این برگه از سوی نیروی انتظامی با عنوان سند مالکیت خودرو به مالک تحویل داده می‌شود که حاوی شماره مالکیت خودرو هم هست.

برگ سبز خودرو برای اتومبیلی نو و صفر تک برگی است و اطلاعاتی از جمله نوع، رنگ، تعداد سیلندر و… و همچنین مشخصات مالک را داراست. هرچند اختلاف نظرها درخصوص مرجع ثبت سند نقل و انتقال خودرو همچنان ادامه دارد، بررسی فرمول وصول این هزینه در دفاتر اسناد رسمی نشان می‌دهد بخش مهمی از این هزینه‌های وصولی به حساب دولت و خزانه داری کل واریز می‌شود.

سازمان امور مالیاتی همه ساله با ارائه بخشنامه‌ای بهای فروش انواع خودروهای تولید داخل و مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی انواع خودروهای وارداتی را اعلام می‌کند. این جداول در اجرای مواد ۴۲ و ۴۳ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۳۷۸ و ماده ۱۷ قانون مالیات‌های مستقیم، در قالب لوح فشرده حاوی بهای فروش انواع خودروهای تولید داخل و مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی انواع خودروهای وارداتی که مبنای محاسبه مالیات و عوارض مواد ذکر شده و همچنین حق الثبت موضوع ماده ۱۲۳ اصلاحی قانون ثبت قرار می‌گیرد، به ادارات کل امور مالیاتی ابلاغ می‌شود.

اجزا تشکیل دهنده هزینه نقل انتقال خودروهای ایرانی و خارجی بر اساس جداولی که توسط سازمان امور مالیاتی منتشرمیکند، محاسبه می‌شود. این جداول مبنای محاسبه یک درصد مالیات نقل و انتقال، نیم درصد حق الثبت و نیم درصد هزینه طرح کاداستر می‌باشد.

اختلاف 10 برابری هزینه نقل و انتقال خودرو ایرانی و خودرو خارجی

با مراجعه به یک دفتر ثبت اسناد رسمی در شرق تهران معلوم شد، هزینه ثبت یک خودرو دنا پلاس مدل ۱۴۰۰ تولید داخل بالغ بر ۷ میلیون تومان و هزینه یک خودرو کرولا مدل ۲۰۰۶ نیز نزدیک به ۶۶۰ هزار تومان است.

جزئیات هزینه ثبت سند یک خودرو تویوتا کرولا مدل ۲۰۱۵ به این شرح است: ۲۲۰ هزار تومان هزینه حق الثبت و همین رقم نیز هزینه کاداستر و ۴۴۰ هزار تومان هزینه یک درصدمالیات که همه این ارقام به خزانه داری کل واریز شده و عملا سهم دولت و سازمان ثبت اسناد است. ۲۷۰ هزار تومان نیز هزینه حق التحریر است که این رقم سهم دفاتر اسناد رسمی است.

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد، کل درآمد وصولی مربوط به مالیات نقل انتقال خودرو، شامل مالیات یک درصد مبلغ سند، هزینه نیم درصدی حق ثبت مربوط به سازمان ثبت اسناد و هزینه نیم درصدی مربوط به طرح کاداستر حدود ۶۵۰۰ میلیارد تومان بوده است. این درحالی است که مجموع درآمدهای مالیاتی (شامل مالیات اشخاص حقوقی، ارزش افزوده، مالیات کارکنان دولت،‌ مالیات کارکنان بخش خصوصی، مالیات بر واردات و…) در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۲۵ هزار میلیارد تومان لحاظ شده است. یک بررسی و حساب سرانگشتی نشان می‌دهد تنها دو درصد درآمد مالیاتی بودجه ۱۴۰۰ متعلق به مالیات نقل انتقال (خودرو و مسکن و…) است. این نسبت جزیی یک نکته مغفول دیگر هم به همراه دارد که واکاوی جزیی‌تر اعداد و ارقام می‌تواند بخشی از چالش اخیر درباره ثبت اسناد نقل و انتقال خودرو را شفاف کند.

تنش‌های اخیر ثبت سند در دفتر ثبت اسناد و صدور گواهی توسط پلیس موضوعی بود که دامنه آن تا مقامات ارشد قضایی و نمایندگان مجلس نیز کشیده شد. هرچند در نهایت اختلافات و ابهامات در این خصوص باقی مانده اما پاسخ به یک سوال کلی می‌تواند تا حدودی این آشفتگی در بحث را شفاف کند. آیا این سهم دو درصدی از کل مالیات‌های وصولی آنقدر عدد قابل توجه و بزرگی است که نتوان از بخشی از آن چشم پوشی کرد؟ توجه داشته باشید که هنوز هم با وجود ابلاغیه‌های مختلف ابهاماتی درباره مرجع صدور سند نقل و انتقال وجود دارد و این بحثی است که به راحتی توسط نمایندگان مجلس در قوانین بودجه سنواتی قابل حل و فصل است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.