هلال احمر به شهر قدس رسید

شمارش معکوس برای پوشش کامل امدادی در استان تهران

در اولین ساعات صبح روز چهارشنبه، 8دی ماه 1400 با آغاز به کار شعبه جمعیت هلال احمر در شهرستان قدس، تعداد شهرستان‌های محروم از فعالیت‌های هلال احمر در استان تهران به 3 شهرستان کاهش یافت. به گفته فتحی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران، با افتتاح این شعبه هلال احمر در شهرستان قدس در حال حاضر تنها شهرستان‌های بهارستان، پردیس و قرچک از داشتن شعبه هلال احمر محرومند و همه تلاش خود را به کار می‌بندیم تا با راه‌اندازی هر چه سریعتر دفاتر نمایندگی در این شهرستان‌ها، مردم آنها را از مزایای این مهم بهره‌مند کنیم.
اداره جمعیت هلال احمر شهرستان قدس در طبقه فوقانی آتش‌نشانی شهر قدس با 5 کارمند فعالیت‌ خود را آغاز کرد، اما در همین روز اول فعالیت حسابی سرش در عضوگیری از داوطلبان شلوغ بود؛ داوطلبانی از جنس مدیران شهرستان. رفتاری جهادی که از امام جمعه و فرماندار این شهرستان شروع شد و با عضویت تمامی اعضای شورای اسلامی شهر قدس ادامه یافت. پیرحسین کولیوندرئیس جمعیت بعد از اعلام عضویت این مدیران در روز نخست فعالیت شعبه شهرستان قدس، تاکید کرد این رفتارها موجب تقویت انگیزه و علاقه‌مندی ما در راستای گسترش فعالیت‌های جمعیت هلال احمر در سراسر کشور می‌شود.

صبح علی‌الطلوع چهارشنبه 8 دی ماه در شهر قدس، یا همان قلعه حسن خان، بومی‌های منطقه شاهد ازدحام شدید مقابل ساختمان آتش‌نشانی بودند. بادکنک‌های سرخ و سفید از فاصله‌های دور نوید خبری خوش را به مردم شهر می‌داد. مسئولان خود را برای مراسم و استقبال از میهمانان مهیا می‌کردند. در سوی دیگر، عده‌ای از زنان و دختران شهر خود را برای شرکت در کلاس‌های آموزشی کمک‌های اولیه آماده می‌کردند. «نسترن مقانی» یکی از این بانوان بود که شرکت در کلاس‌های امدادی را به خواب خوش صبحگاهی ترجیح داده بود تا جزو اولین نفراتی باشد که در دوره‌های آموزشی جمعیت هلال احمر شهر قدس شرکت می‌کند. او در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» گفت: «تا قبل از افتتاح شعبه جمعیت هلال احمر همیشه دوست داشتم در کلاس‌های کمک‌های اولیه شرکت کنم، اما همیشه مسافت دور شهریار یا تهران برای این کار منصرفم می‌کرد. وقتی فراخوان برگزاری این کلاس‌های آموزشی را در محل زندگی‌ام دیدم، امانش ندادم و سریعا برای ثبت نام اقدام کردم.»

دو سال پیش، درست در شبی که تهران یکی‌،دو باری لرزید و همه وحشت‌زده از آن زلزله‌های خفیف بودند، اهالی ساکن در شهر قدس هم چند شبی را به خاطر لرزش‌های شدید ناشی از زلزله‌ها در کوچه و خیابان سپری کردند. «اکرم نعیمی» یکی از بانوان شرکت‌کننده در دوره آموزشی جمعیت هلال احمر شهر قدس می‌گوید: «تا به حال فضایی برای ما نبود تا خود را برای این روزهای بحرانی آماده کنیم، آموزش ببینیم و در برابر حوادث قوی باشیم، اما خوشبختانه با راه‌اندازی جمعیت هلال احمر در شهر قدس حالا ما هم از این امکانات برخورداریم.»

پایانی بر 12 سال چشم انتظاری

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران در آیین افتتاح نمایندگی جمعیت هلال احمر شهرستان قدس همه مدیران اجرایی شهرستان قدس را مکلف به اجرای بیانیه گام دوم انقلاب دانست: «افتتاح شعبه جمعیت هلال احمر در شهرستان قدس نمود عینی حرکت در این مسیر است.»

سید عباس جوهر، جمعیت هلال احمر را پیشگام در ایجاد شعبه متبوع خود در شهرستان قدس معرفی کرد و از تمامی دستگاه‌های اجرایی خواست تا با الگوگیری از این نهاد نسبت به راه‌اندازی دفاتر نمایندگی خود در این منطقه اقدام کنند و به چشم‌انتظاری 12 ساله مردم پایان دهند.

او با اشاره به راه‌اندازی و ایجاد قرارگاه اجتماعی شهرستان قدس برای ارایه خدمات به مردم  این شهرستان تاکید کرد: «طرح قرارگاه‌های اجتماعی از اولویت‌های کاری ما در تمامی شهرستان‌هاست و جمعیت هلال احمر سهم ویژه‌ای در خدمات این مراکز دارد.»

هلال احمر، سازمانی فراملی، فرامذهبی و فراجناحی

نماینده ولی فقیه در شهرستان قدس نیز در بخش دیگر این آیین از جمعیت هلال احمر به عنوان یک سازمان فراملی، فرامذهبی و فراجناحی یاد و تاکید کرد هلال احمر سازمانی انسانی است و این ویژگی حتی بر شاخصه اسلامی آن غلبه دارد: «جمعیت هلال احمر در جمهوری اسلامی جزو اعتقادات اسلامی و انسانی ماست. اقدامات بشردوستانه‌ای که در رأس منشور و نقشه راه حقوق بشری ماست. ریشه این فعالیت‌ها  هم در روحیات انسانی ما ایرانی‌ها، هم در عقاید اسلامی ما جای دارد.»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین جوکار در ادامه با اشاره به آیات قرآن بر جایگاه ناجیان جان انسان‌ها تاکید کرد و گفت: «بر اساس این آیات اگر کسی جان یک نفر را از مرگ نجات دهد یا او را در بحران‌های روحی و روانی همراهی کند، عبد پروردگار است.»

امام جمعه شهر قدس در بخش دیگر سخنان خود بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های انسانی موجود در شهرستان قدس برای عضوگیری در جمعیت هلال احمر این شهرستان تاکید کرد: «جذب مشارکت داوطلبانه جوانان در جمعیت هلال احمر می‌تواند موجب تقویت ابعاد مختلف زندگی اجتماعی در این شهرستان شود؛ از تقویت حوزه‌های امدادی و درمانی گرفته تا تقویت بنیه فرهنگی و اجتماعی در شهرستان.»

او همچنین خواستار تعیین تکلیف سوله مدیریت بحران شهرستان قدس به منظور تبدیل آن به مرکز پشتیبانی هلال احمر، راه‌اندازی مجدد بیمارستان صحرایی شهرستان قدس که سالیان سال تعطیل شده است، همچنین راه‌اندازی نمایندگی ساختمان انتقال خون در این شهرستان شد: «شهر قدس با داشتن بالغ بر 400 هزار نفر جمعیت جز یک کانکس در بخش انتقال خون، مجموعه  دیگری ندارد. این در حالی است که این کانکس هم اغلب اوقات به خصوص در روزهای جمعه که مردم در نماز جمعه و در قالب پویش‌های اجتماعی داوطلب اهدای خون هستند، تعطیل است.»

نماینده ولی فقیه در شهرستان قدس در پایان صحبت‌هایش با تن کردن جلیقه هلال احمر به صورت رسمی عضو داوطلب جمعیت شد.

 

هدیه دولت سیزدهم به مردم

فرماندار شهرستان قدس نیز در مراسم آغاز به کار شعبه هلال احمر شهر قدس، از اهتمام جدی رئیس جمعیت هلال احمر در راه‌اندازی شعبه هلال احمر شهر قدس تقدیر کرد و از این اتفاق بعد از  12 سال چشم‌انتظاری مردم به عنوان هدیه ارزنده دولت سیزدهم به این  منطقه یاد کرد: «آغاز به کار شعبه جمعیت هلال احمر شهرستان قدس یک کار جهادی بزرگ بود که بلافاصله بعد از حضور دکتر کولیوند در رأس جمعیت هلال احمر استارت خورد و امروز شاهد اجرایی شدن آن هستیم.»

به گفته وحیدگلی کانی، فعالیت جمعیت هلال احمر یکی از نیازهای مهم و اساسی شهرستان قدس بود و جای خالی آن در طول این سال‌ها احساس می‌شد: «جمعیت هلال احمر با توجه به دسترسی مناسب به راه‌های مواصلاتی محور فتح و جاده چیتگر می‌تواند به عنوان یک پشتیبان در مواقع بحران برای تهران به ایفای نقش بپردازد. این شهرستان جوانان و نخبگان شایسته‌ای را در دل خود جای داده است که در سایه آموزش‌های جمعیت هلال احمر می‌توانند زمینه‌های رشد ارتقای نظام سلامت را فراهم کنند.»

 

برای خدمت به مردم موانع را کنار بزنید

پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر با ابراز تاسف از اینکه طی این سال‌ها مردم شهرستان قدس از خدمات جمعیت هلال احمر در قالب ساختاری مشخص برخوردار نبودند از تلاش‌هایش برای استقرار هرچه سریع‌تر نمایندگی جمعیت هلال احمر در شهرستان قدس گفت: «جمعیت هلال احمر یک جمعیت مردمی و نهضتی است که اگر کمک مردم نباشد پا نمی‌گیرد و امکان خدمت‌رسانی ندارد.»

وی افزود:«ما اضافه بر اینکه در میادین امداد و نجات و سوانح و مدیریت بحران هستیم در میادین دیگری نیز فعالیت می‌کنیم و باید فعالیت‌هایمان هر روز بیشتر از قبل باشد. آنچه امروز مسئولیت ما را دو چندان می‌کند بیانیه گام دوم انقلاب است. سازمان‌های جوانان و سازمان‌های داوطلبان ما ظرفیت‌های بسیار ارزشمندی هستند که می‌توانند با جذب جوانان انقلابی، مسئولیت‌پذیر، امیدوار و پاسخگو فعالیت‌های خود را در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی دنبال کنند. حتی در بخش کارآفرینی، فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی نیز می‌توانند مشارکت داشته باشند.»

رئیس جمعیت هلال احمر تمام خدمات و فعالیت‌های هلال احمر را الگوگرفته از سیره ائمه اطهار برشمرد و گفت ما در جمعیت هلال احمر با کمک خیرین و نیکوکاران داوطلب به دستگیری از نیازمندان می‌پردازیم؛ موضوعی که مورد تاکید ائمه اطهار است: «هر جا بتوانیم دردی را از دردمندی کم کنیم به وظیفه خود عمل کرده‌ایم. ما برای ارایه خدمات‌مان مرز نداریم؛ نه شیعه و سنی فرق می‌کند نه شهری و روستایی. ما امروز در کشورهایی درمانگاه داریم که نیازمند دریافت خدمات بهداشتی و درمانی ما هستند و در قبال این خدماتی که دریافت می‌کنند به حمایت از جمهوری اسلامی هم می‌پردازند. فعالیت ما در این کشورها به نوبه خود باعث صادرات انقلاب اسلامی ایران به سراسر جهان شده است.»

کولیوند با بیان اینکه کرامت انسانی در جمعیت هلال احمر از جایگاه والایی برخوردار است، تکلیف شخصی خود و همکارانش را پاسداری از اعتماد مردم، خیرین و داوطلبان برشمرد: «تکلیف من و همکاران در برابر کسانی که قسمتی از زندگی خود را به نفع نیازمندان به اشتراک می‌گذارند جلب اعتماد به جمعیت هلال احمر است. همکاران ما در جمعیت هلال احمر باید هر کاری که می‌توانند برای رفع مشکلات مردم  انجام دهند و اگر جایی قانون دست و پای شما را بست راهکاری قانونی برای خروج از این مشکل پیدا کنید. در نظام جمهوری اسلامی ایران برای خدمت به مردم منعی نیست و نامگذاری سال 1400 به عنوان سال مانع‌زدایی به همین دلیل است.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
۱ دیدگاه
  1. زهرا می‌گوید

    ادرس جمعیت هلال احمر شهر قدس دقیقا کجاست

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.