از زلزله تهران تا ماشین کشتار شاه/ مرور روزنامه های صبح امروز

امروز ادامه مذاکرات وین، تلاش دولت برای کنترل نقدینگی ، الگوی بصیرت در 9 دی ،سویه جدید کرونا از جمله موضوعات روز مورد توجه روزنامه هاست.

روزنامه های امروزصبح مانند هر روز از تنوع بالای خبری برخوردار بودند . از جمله در میان مطالب به مذاکرات وین، تلاش دولت برای کنترل نقدینگی ، الگوی بصیرت در 9 دی ،سویه جدید کرونا توجه بسیار شده بود. در ادامه به برخی از مطالب برگزیده روزنامه ها اشاره می کنیم:

مساله زلزله تهران: آيا خبري هست؟

مهدي زارع در اعتماد امروز نوشته است: در هجدهمين سالروز زلزله بم، يكي از مديران امداد و نجات در تهران، در مصاحبه‌اي نكاتي را در مورد زلزله تهران به نحوي مطرح كرد كه برخي مخاطبان تصور كرده‌اند كه نكند خبري هست كه مديران از زلزله تهران دارند و ديگران ندارند و بر همان اساس نكاتي را به شكل مبهم رسانه‌اي مي‌كنند. ولي اساسا مساله زلزله تهران از ديد نگارنده چيست؟ آيا خبري هست؟ هر گاه خبري از زلزله‌اي هرچند كوچك در پيرامون تهران منتشر شود، سوال مي‌شود كه آيا زلزله مهمي در راه است؟ آيا اين زلزله كوچك پيش‌لرزه نبود؟ اگر ما با مجموعه‌اي از زمين لرزه‌ها به صورت خوشه‌اي در يك بازه زماني اندك مواجه باشيم و تعداد زيادي زمين لرزه روي يك گسل خاص رخ دهند، مي‌توان اين طور تحليل كرد كه اين زمين لرزه‌ها نشانه‌هاي پيش‌لرزه‌اي هستند.  با توجه به اينكه گزارش جديدي طي روزهاي اخير از وقوع زلزله‌هاي متعدد و كوچك نرسيده نمي‌توان الزاما رخداد يك زلزله كوچك تهران را به عنوان يك پيش‌لرزه در نظر گرفت، ضمن اينكه مثلا در شرق تهران يعني در مناطق بومهن، پرديس، لواسانات و… ميزان وقوع زلزله‌هاي گزارش شده در سال‌هاي گذشته بيشتر از غرب تهران بوده و مي‌توان گفت شرق تهران لرزه‌خيز‌تر از غرب تهران است. در شرق تهران هم قطعه شرقي گسل مشا و هم بخشي از گسل پرديس قرار گرفته است . تابستان همين امسال شاهد وقوع زلزله‌اي با بزرگاي بيش از ۴ در منطقه پرديس بوديم.

رنج کشاورز، گنج صادرات

ایران، از چالش‌های صادرات محصولات کشاورزی خارج از فصل گزارش می‌دهد و می نویسد: مزارع کشاورزی جنوب کرمان هم بازار داخلی را دارد هم بازار خارجی را. کشاورزان مهم‌ترین مرکز تولید محصولات استراتژیک خارج از فصل کشور، مشتریان دست به نقدی در روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس دارند. اما این محصولات نه براحتی به بازار داخلی می‌رود نه بازار خارجی. آنها برای تداوم صادرات تولیدات خود خواهان ایجاد شرکت‌های مدیریت صادرات حرفه‌ای شده‌اند؛ شرکت‌هایی که هم تجارت بین‌الملل را بلد باشند و هم توان مالی برای پیش نیازهای صادرات مانند سورتینگ و بسته‌بندی داشته باشند.

کرمان یکی از شش استان کشور است که طرح کشت محصولات خارج از فصل در آن اجرا می‌شود. محصولات خارج از فصل این استان از جمله پیاز، سیب زمینی و گوجه فرنگی نه تنها بخش عمده‌ای از نیاز بازار داخلی استان‌هایی مانند تهران، اصفهان و دیگر استان‌ها را تأمین می‌کند بلکه راهی بازارهای صادراتی روسیه و کشورهای خلیج فارس می‌شود.اما اوضاع همیشه بر وفق مراد کشاورزان نیست و معادلات با مشکلی در بازار داخلی مانند عرضه محصول در استان دیگر یا خللی در صادرات به هم می‌ریزد و کسی که در این میان بیشتر ضرر می‌کند کشاورز است.این قصه تکراری است که کام کشاورزان منطقه را همه ساله در بازه زمانی اواخر آذر تا پایان خرداد که فصل برداشت محصول است تلخ می‌کند و کشاورزان با انبوهی از محصولات روی زمین مانده، روبه‌رو می‌شوند که به‌دلیل پایین بودن قیمت حتی چیدن آن صرفه اقتصادی ندارد.

یارانه 273هزار تومانی برای هر نفر

همشهری الگوی تازه پرداخت یارانه را تشریح می‌کند و می نویسد: آخرین خبرها از نشست‌های کارشناسی تیم اقتصادی دولت نشان می‌دهد احتمالا امروز برای آخرین بار یارانه معیشتی، مطابق ارقام گذشته، به‌حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود، به‌احتمال زیاد، از‌ماه آینده، دولت به 66میلیون نفر که عموما در دهک اول تا هشتم قرار می‌گیرند ماهانه 273هزار تومان یارانه ترکیبی واریز خواهد کرد.

این یارانه، در شکل حداکثری خود، شامل: 45هزار و 500تومان یارانه نقدی، 55هزار تومان یارانه کمک معیشتی، و همچنین 150هزار تومان یارانه جدید، ناشی از اصلاح سیاست ارز ترجیحی، به همراه 22هزار و 500تومان یارانه ناشی از اصلاح سهمیه بنزین، به هر شهروند، خواهد بود. دیروز امید حاجتی، مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد: بیست و ششمین مرحله یارانه معیشتی ساعت ۲۴ امروز پنجشنبه به‌حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. به‌گفته او، همانند دوره‌های قبل، خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های 2 نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های 3‌نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های 4 نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های 5نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت خواهند کرد.

مقاومت در میدان انقلاب

به نوشته وطن امروز،12 سال پس از حماسه تاریخی مردم در 9 دی 88 میراث این روز نقشه راه پاسداری از قیام حسینی در بستر تاریخ است. امروز دوازدهمین سالگرد خروش انقلابی مردم مسلمان ایران علیه فتنه‌گران و حرمت‌شکنان عزای امام حسین(ع) در 9 دی 88 است؛ روزی که بدون‌شک می‌توان آن را از مهم‌ترین نقاط عطف ایران معاصر و یکی از بی‌بدیل‌ترین صحنه‌های وحدت مردم و مقابله با پیمان‌شکنی جریانی دانست که انتخابات پرشور سال 88 را از فرصتی بی‌نظیر برای تقویت اقتدار ایران در داخل و خارج کشور، تبدیل به تهدیدی علیه انسجام ملی در داخل و تطمیع دشمنان ایران و ایرانی کرد. از همین رو هر قدر شناخت ابعاد و زوایای فتنه 88 ‌می‌تواند به عنوان جعبه سیاه بسیاری از مشکلات امروز کشورمان مفید و راهگشا باشد، پاسداشت حماسه مردمی و یوم‌الله 9 دی نیز شاهدی بر چگونگی به میدان آمدن مردم و تهدیدزدایی از کشورمان است.

بررسی اجمالی یک طرح ملی

روزنامه آفتاب یزد می نویسد: تخصیص یارانه سوخت به همه آحاد ملت از نقطه نظرات مختلف قابل نقد و بررسی است. طرحی که هم اکنون در دستور کار متولیان اقتصادی است و به مرحله آزمایش میدانی نیز رسیده؛ «تحویل یارانه سوخت به همه مردم» است. مشخصا در این طرح ملی، پرداخت یارانه سوخت به همه عزیزانی که در این کشور زندگی می‌کنند هدف گرفته شده، اعم از آن‌ها که در شهرها یا روستاها زندگی می‌کنند و اعم از آن‌ها که خودرو دارند یا ندارند…..این موضوع قابل درک است که از نظر روحی و روانی و در کوتاه مدت، پرداخت «یارانه سوخت» به حساب مردم برای اقشار کم درآمد (که متاسفانه کم هم نیستند) اندکی آرامش کاذب به همراه خواهد داشت. اما این تصمیم «پرداخت به تک تک هم میهنان اعم از دارا و ندار» در تضاد با مفهوم و هدف یارانه یعنی «حمایت از محرومین» است. علاوه بر آن،این طرح غیر از ایجاد بار مضاعف بر پیکر اداری سیستم اجرایی و احتمالا قضائی (برای رسیدگی به مشکلات ایجاد شده حقوقی و کیفری) فرصت و امکان سرمایه‌گذاری این سرمایه عظیم در بنگاه‌های مولد و ایجاد ارزش افزوده چند ده برابری را نیز سلب می‌کند.

تورم مهمان اقتصاد در سال ۱۴۰۱

روزنامه ابتکار،راه‌های جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت‌ها در سال آینده را بررسی کرده و نوشته است:اقتصاد ایران سال‌هاست که با تورم دست و پنجه نرم می‌کنند و زندگی اقشار مختلف جامعه تحت تاثیر این مسئله قرار گرفته است. بنابراین کنترل تورم مسئله مهمی است که بسیاری از مسئولان و سیاست‌گذاران نیز به آن توجه و تاکید دارند اما آنطور که برخی از کارشناسان می‌گویند در سال 1401 ما همچنان تورم را خواهیم داشت.

این که تورم در سال آتی چگونه خواهد بود، پرسشی است که کارشناسان پاسخ‌های متفاوتی را برای آن مطرح می‌کنند. برخی‌ها معتقدند که با رفع تحریم‌ها و مشکلات بین‌المللی ما شاهد کاهش تورم و رشد اقتصادی در سال 1401 خواهیم بود، اما در مقابل عده‌ای نیز بر این باورند که اقتصاد ایران در سال آینده همچنان شاهد تورم بالا خواهد بود. در میان اما واگرها اتاق بازرگانی ایران در جدیدترین گزارش خود به تحلیل برخی شاخص‌های اقتصادی کشور پرداخته که نشان از چند سناریو متفاوت دارد.

10 دی 57؛ غوغای «ماشین کشتار» شاه در مشهد

روزنامه خراسان می نویسد : در مرور وقایع انقلاب اسلامی در مشهد، بدون تردید، اتفاقات روزهای نهم و دهم دی‌ماه سال 1357 را باید اوج مبارزه مردم با عوامل رژیم پهلوی در این شهر بدانیم. درواقع، آ‌ن‌چه به عنوان تجربه مبارزه، طی اتفاقات ماه‌های قبل، از حمله به حرم مطهر و پس از آن، واقعه حمله به بیمارستان امام رضا(ع) و تحصن 14 روزه مقابل آن، برای انقلابیون حاصل شده بود، در روزهای نهم و دهم دی‌ماه به کار گرفته شد و به گواهی بسیاری از فعالان انقلاب، به شکست قطعی رژیم شاه در مشهد انجامید. در این مبارزات، بی‌گمان حضور مؤثر و مدیریت مثلث رهبری انقلاب در مشهد، انکارنشدنی است؛ آیت‌ا… سیدعلی خامنه‌ای، آیت‌ا… واعظ طبسی و حجت‌الاسلام هاشمی‌نژاد که هدایت جریان مبارزه در شهر را عهده‌دار بودند. واکنش ماشین کشتار شاه، به این اقدام، چنان که انتظار می‌رفت، شدید و وحشیانه بود؛ اما نتوانست مردم را نسبت به آرمان و هدفی که داشتند، مأیوس کند. آن‌چه در پی می‌آید، مروری است بر حوادث و رویدادهای آن قیام بزرگ و سرنوشت‌ساز در مشهد. شکل گرفتن تظاهرات میلیونی استانداری یکی از معدود مراکز دولتی در مشهد بود که هنوز در اختیار عوامل رژیم پهلوی قرار داشت.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.