انتخابات فدراسیون‌های ورزشی لنگ تایید صلاحیت نامزدها

برخی اتفاقات پشت پرده سرنوشت ریاست 10 فدراسیونی که قرار بود رئیس‌شان طی 12 روز مشخص شود را تحت‌تاثیر قرار داده است

به‌نظر می‌رسد وزارت ورزش روزهای دشواری را پیش رو دارد؛ تایید صلاحیت برخی نامزدهای انتخاباتی هنوز نرسیده و برگزاری متوالی انتخابات فدراسیون‌ها قطعا با حاشیه‌های زیادی همراه خواهد بود.

شهروند آنلاین – دلایل متعددی از 4 سال قبل باعث شد تا انتخابات بسیاری از فدراسیون‌های ورزشی به‌صورت متوالی در دی‌ماه برگزار شود که مهم‌ترین دلیل برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک بود. حالا بعد از 4 سال این ماجرا تکرار شده و پایان دوره ریاست در 10 فدراسیون بار سنگینی را روی دوش وزارت ورزش گذاشته است. حتی انتخابات کمیته ملی المپیک دو ماه به تعویق افتاد تا روسای جدید این 10 فدراسیون بتوانند برای پست‌های مختلف انتخابات کمیته کاندیدا شوند.

نابینایان، کوهنوردی، دانش‌آموزی، کبدی، تکواندو، بوکس، بسکتبال، شنا، تیراندازی و اسکیت 10 فدراسیونی هستند که طبق اعلام قبلی وزارت ورزش و جوانان قرار بود انتخابات آنها به‌ترتیب از تاریخ 11 تا 22 دی‌ماه و طی 12 روز برگزار شود، اما در آستانه شروع این پروژه سنگین اتفاقات عجیبی در پشت پرده در حال رخ دادن است که باعث شده برگزاری انتخابات برخی از این فدراسیون‌ها با اماواگرهای زیادی همراه شود.

چرا تایید صلاحیت‌ها نمی‌رسد؟!

خبر رسیده که انتخابات فدراسیون نابینایان که قرار بود شنبه 11 دی‌ماه افتتاحیه این قطار انتخاباتی فدراسیون‌ها باشد، به تعویق افتاده و دلیلش هم نرسیدن تایید صلاحیت کاندیداها اعلام شده است. گویا چند فدراسیون دیگر مثل دانش‌آموزی، بسکتبال، تیراندازی و اسکیت هم درگیر این ماجرا هستند و در فاصله چند روز مانده تا برگزاری مجامع انتخاباتی‌شان سردرگم مانده‌اند. با توجه به آیین‌نامه انتخاباتی باید تایید صلاحیت‌های کاندیداها 25 روز قبل از برگزاری انتخابات مشخص شده باشد؛ موضوعی که درباره هیچ‌کدام از این 10 فدراسیون رعایت نشده است! با این شرایط مشخص نیست رسیدن تایید صلاحیت کاندیداها دو، سه روز قبل از مجمع چه شرایطی را برای انتخابات فدراسیون‌های فوق‌الذکر به‌وجود خواهد آورد.

اوج جذابیت برای رسیدن به صندلی ریاست

بدون شک در میان این 10 فدراسیون، رئیس بعدی فدراسیون‌های المپیکی همچون تکواندو، بوکس، تیراندازی، شنا و بسکتبال از سایرین از درجه اهمیت بالاتری برخوردار است. بد نیست به معادلات ریاست این 5 فدراسیون نگاهی بیندازیم.

تکواندو: با توجه به اینکه همچنان موضوع حضور سیدمحمد پولادگر در پست معاونت قهرمانی وزارت ورزش جدی است، در آستانه برگزاری انتخابات فدراسیون تکواندو، مشخص نیست رقابت اصلی بین کدام کاندیداها خواهد بود. به‌نظر می‌رسد پولادگر که در 20 سال اخیر ریاست فدراسیون را برعهده داشته و فقط با توجه به پست بین‌المللی خود توانسته در این دوره هم کاندیدا شود، بازهم می‌تواند گوی سبقت را از رقبای خود برباید و برای 25 ساله کردن ریاستش بار دیگر به فدراسیون بازگردد. در این میان هادی ساعی هم رایزنی‌های زیادی کرده و امیدوار است با رفتن پولادگر به وزارت ورزش، از شانس بیشتری برخوردار شود. البته سیروس رضایی، رئیس فعلی سازمان لیگ فدراسیون تکواندو، آلترناتیو پولادگر در انتخابات است و حتی در صورت غیبت رئیس باسابقه احتمالا او رقابت جذابی با ساعی خواهد داشت.

بوکس: حسین ثوری که در 4 سال اخیر ریاست فدراسیون را برعهده داشته، امیدوار است بتواند بار دیگر بر صندلی ریاست تکیه بزند، اما او کم مخالف در جامعه بوکس ندارد. از سوی دیگر روح‌اله حسینی که قبلا سمت‌های مختلفی در فدراسیون بوکس داشته، رقیب اصلی ثوری خواهد بود و به‌نظر رقابت بین این دو کاندیدا نزدیک است.

شنا: محمد بابایی، حامدرضا خانی طالقانی و محسن رضوانی سه کاندیدای نهایی انتخابات این فدراسیون هستند و بعید به‌نظر می‌رسد رضوانی که در دو دوره اخیر ریاست را در دست داشته، مشکلی برای ادامه حضور در این فدراسیون داشته باشد.

تیراندازی: یکی از فدراسیون‌هایی که تکلیف برگزاری انتخاباتش مشخص نیست، همین تیراندازی است. علی دادگر برای ادامه ریاستش نام‌نویسی کرده، اما هنوز تایید صلاحیت نامزدها نیامده و برخی شایعات حکایت از رد صلاحیت شدن رئیس پیشین فدراسیون تیراندازی دارند. در صورت حضور دادگر در انتخابات احتمالا او بخت نخست پیروز شدن در این رقابت است، اما در صورت غیبتش ماجرا پیچیده خواهد شد.

بسکتبال: قرار است 19 دی‌ماه بار دیگر رشته پرطرفدار بسکتبال رئیس خود را برای 4 سال آینده بشناسد. بدون شک رامین طباطبایی که رئیس فعلی این فدراسیون است، می‌تواند گزینه نخست ریاست باشد، اما ثبت‌نام 12 نامزد برای ریاست، کار او را سخت کرده است. باید دید کدام نامزدها تایید صلاحیت می‌شوند و چه کسی می‌تواند با طباطبایی رقابت کند.

کبدی و یک دنیا حاشیه

برخلاف آنچه در عموم مردم تصور می‌شود، فدراسیون کبدی برای ورزش ایران از اهمیت بالایی برخوردار است. این رشته در بازی‌های آسیایی 2018 توانست در دو بخش مردان و زنان نشان طلا را به‌دست بیاورد و در جدول مدال‌ها کمک شایانی به کاروان ایران کند. حالا در آستانه برگزاری انتخابات این فدراسیون، اخبار عجیب‌وغریبی به‌گوش می‌رسد. عباس اورسجی که 4 سال قبل توانست ریاست را از مقصودلو، رئیس باسابقه این فدراسیون تحویل بگیرد، همچون رئیس قبلی متهم به استفاده از اقوام خود در این فدراسیون است. همچنین اخیرا اتهام عجیبی به رئیس فدراسیون کبدی وارد شده و آن هم رشوه دادن به رقیب اصلی‌اش برای کناره‌گیری از انتخابات و پرداخت دلار به او در کشور ترکیه است! باید دید در شرایطی که سمت بین‌المللی اورسجی هم توسط برخی زیر سوال رفته، او می‌تواند به ریاستش در کبدی ادامه دهد یا خیر؟

همه نگاه‌ها به انتخاب یازدهم و اصلی

بعد از گذر از اتفاقات و حواشی پیرامون انتخابات 10 فدراسیون ورزشی، تا پایان سال 1400 بدون شک مهم‌ترین اتفاق برای ورزش ایران، انتخابات کمیته ملی المپیک است. در حالی که در شهریور 1401 بازی‌های آسیایی 2022 هانگژو باید برگزار شود و مثل همیشه این رویداد از اهمیت بسیار بالایی برای کشور برخوردار است، باید هرچه زودتر تکلیف ریاست کمیته ملی المپیک هم مشخص شود. برخی معتقدند اگر انتخابات چند فدراسیون به تعویق بیفتد، امکان تعویق دوباره انتخابات کمیته المپیک هم وجود دارد. با این‌حال تاکید وزیر ورزش و حتی خود رئیس کمیته ملی المپیک به برگزاری انتخابات این کمیته در تاریخ 17 اسفندماه است. انتخابات یازدهم در مسیری که ورزش ایران آغاز کرده، از همه مهم‌تر خواهد بود و تکلیف ریاست یکی از دو نهاد اصلی تصمیم‌گیرنده ورزش در کشور را مشخص خواهد کرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.