آماده باش امدادگران برای مقابله با سیل

بارندگی‌ و حوادث جوی در سیستان و بلوچستان ادامه دارد

یکصد و هفتاد و چهار میلی‌متر بارندگی در شهری مثل کنارک، یعنی راه افتادن سیلاب در شهر و آبگرفتگی خانه‌‌ها و معابر.

حالا که زمین این شهرستان از جذب آب‌های سطحی سر باز می‌زند و زیرساخت‌های شهری مناسبی برای خروج و هدایت آب به بیرون از شهر وجود ندارد، انتظاری جز ماندگاری این آب‌ها در شهر نمی‌رود؛ مگر اینکه پمپ‌های تخلیه آب به کار بیفتند و منازل و معابر را از این حجم باران نجات دهند. 

حاشیه این شهر هم مثل شهرهای دیگر سیستان و بلوچستان، کپرنشین دارد و سازه‌های نازک و لرزانی که حتی تحمل بارندگی 10 میلی‌متری را هم ندارند. برای همین هم در دو روز گذشته فعالیت‌های هلال احمر در سیستان و بلوچستان بیش از هر حادثه دیگری به سیل و آبگرفتگی اختصاص داشت.

تنها در یک روز، 233 خانوار آسیب‌دیده از این بارندگی‌ها در استان امدادرسانی شدند. هواشناسی اعلام کرده روز شنبه سامانه جدید بارشی از راه می‌رسد و تا آخر هفته در این استان ماندگار است.

باران تند جای خود را به بارش نم‌نم داده، اما هنوز معابر چابهار و کنارک دچار آبگرفتگی است. تیم‌های امدادی در محدوده‌های عملیاتی تعیین‌شده از قبل، گشت می‌زنند و گروهی هم به تخلیه آب از منازل و کوچه‌ها مشغول هستند.

کنارک و چابهار، با وجود نزدیکی به یکدیگر، شرایط متفاوتی را بعد از این بارند‌گی‌ها تجربه می‌کنند؛ با پایان بارندگی‌ها، معابر شهر چابهار هم از آب خالی و آب‌های روان جذب زمین می‌شوند و راه به دریا می‌برند.

شرایط در کنارک طور دیگری رقم می‌خورد؛ شهری که ارتفاع کمتری از سطح دریا دارد و به همین نسبت شانس کمتری برای جذب آب‌های سطحی توسط خاک.

«عبدالستار چاکرزهی» رئیس جمعیت هلال احمر شعبه چابهار می‌گوید :«در شهر چابهار همزمان با بارش باران شدید، آب‌های سطحی در معابر جاری می‌شود، اما نیم‌ساعت بعد از اینکه باران بند بیاید، این آب‌ها جذب زمین می‌شود. اما در کنارک این آب جذب نمی‌شود و امدادگران مجبور به تخلیه آب از خانه‌ها و معابر به کمک پمپ هستند.»

از سابقه بارندگی‌های شدید در استان می‌گوید و به‌خصوص شهرهای ساحلی که هر سال لطمه‌هایی جدی‌ به زندگی حاشیه‌نشینان و کپرنشینان استان می‌زند: «در حاشیه‌های شهر چابهار و کنارک مثل دیگر شهرهای استان شاهد کپرنشینی هستیم.

این بارش‌ها بیش از هر چیز دیگری به خانه‌های کپری و خانه‌هایی که مردم حاشیه‌نشین با کاهگل می‌سازند، آسیب می‌زند. در همین بارش‌های اخیر تعدادی خانه در حاشیه چابهار تخریب 100 درصدی شدند.»

 

تخریب 100 درصدی خانه‌ها

حاشیه‌نشین‌ها و کپرنشین‌هایی که در شرایط عادی هم در حال تجربه «بحران» هستند، این روزها با شدت گرفتن بارندگی خسارت‌های زیادی را تحمل می‌کنند. مختصر اسباب و وسایل زندگی و اندک مواد غذایی‌ هم که دارند خیس و آبگرفته شده. 134 میلی‌متر بارندگی مرادآباد و گمب و دیگر محله‌های پرحاشیه را تحت تاثیر قرار داده است.

اردوگاه‌های اسکان اضطراری راه‌اندازی شده و اگر بارش‌ها تداوم بیشتری داشته باشد، به تعداد این اردوگاه‌ها اضافه خواهد شد. چاکرزهی می‌گوید: «چهار اردوگاه اسکان اضطراری در شهر چابهار تشکیل شده است.

اگر بارندگی‌ها ادامه پیدا کند، احتمال دارد مردم بیشتری به این اردوگاه‌ها نیاز پیدا کنند. به خانواده‌هایی که خانه‌هایشان تخریب 100 درصدی داشته هم چادر و اقلام امدادی لازم تحویل داده شده است.» پیش از این با اعلام سازمان هواشناسی برای بارش باران در سیستان و بلوچستان، امدادگران در حالت آماده‌باش قرار داشتند.

 

آماده‌باش تیم‌های واکنش سریع

بیش از 900 نفر تنها در دو روز در کنارک و چابهار امدادرسانی شدند. «علیرضا میربهاءالدینی» مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سیستان و بلوچستان می‌گوید: «شدت بارندگی در شهرستان‌های جنوبی استان بیشتر است و با اعلام هشدارهای هواشناسی، امدادگران در حالت آماده‌باش قرار گرفتند.

با شروع بارندگی‌ها اقلام امدادی لازم به افراد حادثه‌دیده و متاثر از سیلاب و آبگرفتگی تحویل داده شده است.»

هشت تیم امدادی در این دو شهرستان عملیات‌ها را بر عهده گرفته و اسکان اضطراری، توزیع چادر، پتو، اقلام امدادی و مواد غذایی را به سرانجام رسانده‌اند.

علیرضا میربهاءالدینی از آماده‌باش جمعیت هلال احمر استان در پی ورود سامانه بارشی به این استان خبر می‌دهد و می‌گوید: «با توجه به تداوم بارندگی‌‌ها در استان امدادرسانی به آسیب‌دیدگان همچنان ادامه دارد. تمام نیروهای امدادی و اعضای تیم‌های واکنش سریع در استان در حالت  آماده‌باش کامل هستند و  تجهیزات برای مقابله با سیلاب احتمالی نیز فراهم شده است.»

بارندگی‌های زمستانه در جنوب سیستان و بلوچستان هر سال خسارت‌هایی به منازل مسکونی، همچنین کپرنشینان این منطقه وارد می‌کند. خشکسالی‌های پی در پی این استان و سفت‌شدن و غیر قابل نفوذ شدن خاک، احتمال وقوع سیلاب بعد از هر بارندگی را بیشتر کرده و شهرستان‌های این استان را آسیب‌پذیرتر از همیشه.

 

شرایط جوی همچنان ناپایدار است

بارش‌های زمستانه در گوشه و کنار کشور آغاز شده و بیش از 11 استان را تحت تاثیر حوادث جوی قرار داده است. «مهدی ولی‌پور» رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر می‌گوید: «هواشناسی برای 11 استان کشور وضعیت نارنجی اعلام کرده و در پی این هشدار، نیروهای امدادی و تیم‌های عملیاتی در حالت آماده‌باش هستند.»

رئیس سازمان امداد و نجات از تداوم موج‌های بارشی در کشور می‌گوید، همچنین بارش برف در ارتفاعات که حوادثی مثل تصادف‌های جاده‌ای در مسیرهای برفگیر و امدادرسانی به روستاهای گرفتار در برف را در پی داشته: «هلال احمر در دو روز پایانی هفته، بیش از 1200 نفر را امدادرسانی کرد.

توزیع وسایل گرمایشی، اسکان اضطراری، کمک به در راه ماندگان جاده‌های برفگیر و تصادفات جاده‌ای، توزیع مواد غذایی و اقلام امدادی و … از جمله اقداماتی است که 105 تیم امدادی در دو روز گذشته در کشور انجام دادند. طبق پیش‌بینی‌ها شرایط ناپایدار جوی در هفته آینده هم در کشور وجود دارد و پیش‌بینی می‌کنیم همچنان تیم‌های ما درگیر حوادث جوی باشند.»

اطلاع از وضعیت آب و هوای مقصد و مسیر  و خودداری از سفرهای غیر ضروری به استان‌های سردسیر از توصیه‌هایی است که ولی‌پور برای کاهش حوادث جوی در این روزها دارد: «در صورت نیاز به سفر، زنجیر چرخ، سوخت کافی و مواد غذایی به همراه داشته باشید.»

مرثیه آب سیستان‌وبلوچستان به گوش دنیا رسید

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.