فقط 46درصد کنکوری‌ها انتخاب رشته کردند

شهروندآنلاین- 50درصد کنکوری‌ها انتخاب رشته نکرده‌اند. آمارهای سازمان سنجش می‌گویند در سال 97 بیش از 60درصد داوطلبان و سال 98 بیش از 54درصد برای دانشگاه انتخاب رشته کردند؛ درصدهایی که امسال به 46درصد رسیده است.

کنکور 99 بارهای تعلیق شد و به تاریخ دیگر موکول شد. عده‌ای از حذف کنکور گفتند و در نهایت تصمیم بر آن شد کنکور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود؛ کنکوری که یک‌میلیون و 12هزار و 406 نفر در آن مجاز به انتخاب رشته شدند و از این میان به گفته سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور تنها 469هزار و 94نفر به رشته‌های موردعلاقه‌شان رای دادند. رویای دانشگاه رفتن و دانشجو شدن گویا به سال‌های دور برمی‌گردد؛ رویایی که دهه شصتی‌ها برای تحقق آن سختی‌ها و استرس‌های فراوانی گرفتند. رویایی که از چندسال پیش روند کاهش داوطلبانش را شروع کرد تا جایی که در سال 97 از تعداد افرادی که مجاز به انتخاب رشته شده بودند تنها 60 درصد انتخاب رشته کردند. روندی که در رکوردزنی امسال به 46درصد رسیده تا شاید زنگ خطر روشکستگی دانشگاه‌ها را به صدا در بیاورد. دانشگاه‌هایی که روزگاری با کمبود صندلی روبه‌رو بودند و حالا از صندلی‌های خالی گلایه دارند.

وضعیت معیشتی هم به‌عنوان یکی دیگر از متهمان در کاهش داوطلبان ورود به دانشگاه معرفی شده است اگرچه تمایل به تحصیل در دانشگاه‌های معتبر هم یکی از دلایل این اتفاق شناسایی شده است.

تعداد انتخاب رشته کردن‌ها روند کاهشی داشت تا بحث‌ها، گفتگوها و تحلیل‌ها از افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار بگویند، دلیلی که نمی‌تواند خیلی بی‌ارتباط با روند کاهشی انتخاب رشته‌ها باشد؛ بازار کاری که در اغلب اوقات بازار کار را نادیده گرفت. هرچند وضعیت معیشتی هم به‌عنوان یکی دیگر از متهمان در کاهش داوطلبان ورود به دانشگاه معرفی شده است اگرچه تمایل به تحصیل در دانشگاه‌های معتبر هم یکی از دلایل این اتفاق شناسایی شده است.

چندسالی است رشته‌های بدون کنکور هم رقیب سرسخت کنکور شده و تعدادی از داوطلبانه به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی شهرهای محل زندگی‌شان می‌روند و از ظرفیت بدون کنکور این مراکز استفاده می‌کنند. اگرچه امسال کرونا هم بی‌تاثیر نبوده و بخشی از این بی‌میلی را می‌توان سهم این همه‌گیری دانست.

 

46درصد از داوطلبانه مجاز، انتخاب رشته کردند
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.