چاقی به جمعیت زده/ آسیب‌های کرونا به جمعیتی خاص!

60درصد افراد بالای 18سال کشور دچار چاقی و اضافه وزن هستند

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت: این پیام را به مردم می‌رسانیم که تغذیه مناسب و سالم از شدت بروز بیماری کرونا کاسته و منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. سیستم ایمنی افرادی که تغذیه بد و ناسالم دارند، تضعیف شده و مقاومت کمتری در برابر بیماری کرونا دارند و شدت این بیماری در آنها بیشتر است.

شهروندآنلاین- اضافه وزن و چاقی دامن 60درصد جمعیت را گرفته؛ 60درصد افراد بالای 18سال. عارضه‌ای که در میان بزرگسالان روند افزایشی به خود گرفته است. به گفته مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۵۰درصد مردم تحرک بدنی کافی ندارند. «شهروندان باید روزی نیم ساعت پیاده‌روی تند داشته باشند.»

به اعتقاد زهرا عبداللهی شیوع کرونا و پرهیز از حضور در تجمعات باعث شد مردم بیشتر دچار اضافه وزن شوند. «لازم است افراد در خانه به دلیل تعطیلی باشگاه‌های ورزشی حرکات کششی و تحرک بدنی داشته باشند. فعالیت‌های نشستنی باعث اضافه وزن و چاقی می‌شود.»

عبداللهی از اجرای برنامه ملی تغذیه سالم خبر می‌دهد. برنامه‌ای که قرار است از 15 تا 30دی در سطح کشور برگزار شود. «این برنامه با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی، آموزش‌وپرورش، شهرداری‌ها، سپاه، ناجا، بهزیستی، بسیج و رسانه‌ها برگزار می‌شود. هدف از اجرای آن انتشار اطلاعات و پیام‌های تغذیه‌ای با بحران کروناست.»

او ادامه می‌دهد: «این پیام را به مردم می‌رسانیم که تغذیه مناسب و سالم از شدت بروز بیماری کرونا کاسته و منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.» به باور او افرادی که تغذیه بد و ناسالم دارند، سیستم ایمنی بدن آنها تضعیف شده و مقاومت کمتری در برابر بیماری کرونا دارند و شدت این بیماری در آنها بیشتر است.

موقع تزریق واکسن ناشتا نباشید

واکسیناسیون در کنار تغذیه سالم باعث پاسخ مناسب بدن در مقابل عملکرد سیستم ایمنی می‌شود. افراد باید موقع تزریق واکسن ناشتا نباشند، زیرا باعث افت فشار خون شده و لازم است آب و مایعات کافی بنوشند. «مصرف روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب و مایعات لازم است، زیرا سیستم ایمنی بدن به‌ویژه در موقع تزریق واکسن بهتر عمل می‌کند. کم‌آبی منجر به عملکرد نامطلوب این سیستم می‌شود.»

عبداللهی می‌گوید: «افراد باید آب آشامیدنی، چای کمرنگ، غذاهای آبکی، آبمیوه‌های خانگی و شیر را قبل و بعد از انجام واکسیناسیون مصرف کنند، زیرا پاسخ بدن به تزریق واکسن بهتر خواهد بود.» به باور او باید الگوی غذایی مناسب داشته باشیم. مصرف کمتر قند و شیرینی، شکلات و نمک باعث افزایش ایمنی بدن در برابر کرونا می‌شود.

 هر فرد باید به مدت پنج روز در هفته ۳۰ دقیقه پیاده‌روی تند داشته باشد که حداقلی‌ترین حالت است. «در شرایط کرونا که به دلیل ضرورت پروتکل‌های بهداشتی حضور در جاهایی که جمعیت زیاد است، باید در خانه با انجام حرکات کششی یا هر شکلی فعالیت بدنی داشته باشیم. عدم‌فعالیت بدنی و تنها انجام فعالیت نشسته عاملی برای افزایش وزن است.»

بیش از ۲۰درصد دانش‌آموزان دچار چاقی هستند

به گفته مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روند چاقی در کودکان زیر پنج سال و دانش‌آموزان افزایشی است. «در بزگسالان هم بر اساس آخرین بررسی‌ها حدود ۶۰درصد جمعیت بالای ۱۸سال دچار اضافه وزن و چاقی بودند. بیش از ۲۰درصد دانش‌آموزان دچار چاقی هستند و حتی  چاقی شکمی در دانش‌آموزان داریم.»

به باور او این روند افزایشی به دو دلیل رخ می‌دهد. عامل اول الگوی غذایی غلط شامل استفاده زیاد از مواد غذایی چرب، شور و شیرین و مصرف کم میوه و سبزی است. از طرفی تحرک بدنی نیز ناکافی است یعنی ۵۰درصد مردم تحرک بدنی کافی ندارند.

هر فرد باید به مدت پنج روز در هفته ۳۰دقیقه پیاده‌روی تند داشته باشد که حداقلی‌ترین حالت است. «در شرایط کرونا که به دلیل ضرورت پروتکل‌های بهداشتی حضور در جاهایی که جمعیت زیاد است، باید در خانه با انجام حرکات کششی یا هر شکلی فعالیت بدنی داشته باشیم. عدم‌فعالیت بدنی و تنها انجام فعالیت نشسته عاملی برای افزایش وزن است.»

آخرین مطالعه ما که سال 1380 تا 1385 انجام شد، می‌گفت که مردم روزانه 15 گرم نمک مصرف می‌کنند. اکنون آخرین اطلاعات که مربوط به مطالعه عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر است،‌ متوسط مصرف نمک را حدود 10 گرم گزارش می‌کند.

موضوع مهم این است که همین 10 گرم دو برابر میزان توصیه شده است. سازمان بهداشت جهانی اعلام می‌کند باید کمتر از 5گرم نمک روزانه مصرف کنیم و منظور این همه نمک پیدا و پنهانی است که از طریق موادغذایی در طول یک روز وارد بدن می‌شود.

با همکاری سازمان ملی استاندارد میزان قند و نمک حدود 40 محصول غذایی پرمصرف بازنگری شده و کاهش یافته است. این کار همچنان ادامه داد و یکی از مهم‌ترین اتفاقات کاهش میزان نمک در نان بوده است.

کاهش قند و نمک  40 محصول غذایی در 5 سال

به گفته مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صنایع غذایی نقش مهمی در بازنگری استاندارد قند و نمک و چربی دارند و خوشبختاته در مدت پنج سال گذشته همکاری خوبی از جانب صنایع غذایی داشتیم.

با همکاری سازمان ملی استاندارد میزان قند و نمک حدود 40 محصول غذایی پرمصرف بازنگری شده و کاهش یافته است. این کار همچنان ادامه داد و یکی از مهم‌ترین اتفاقات کاهش میزان نمک در نان بوده است. نان به عنوان قوت غالب است و مطالعات می‌گوید مردم به طور متوسط روزانه 300 گرم نان مصرف می‌کنند و میزان نمک در آن حدود ۲.۳درصد بود که با روزی ۳۰۰ گرم مصرف نان حدود ۶ گرم نمک فقط از طریق نان وارد بدن می‌شد و اکنون با استانداردسازی‌ها این عدد به کمتر از یک درصد رسیده است.

هدف این است که محصولات غذایی به لحاظ میزان قند، نمک و چربی اصلاح شده باشد. «با تلاشی که سازمان غذا و دارو انجام داد اکنون برچسب تغذیه‌ای بر محصولات داریم. آن نشانگرهای رنگی به صورت رنگ سبز و زرد و قرمز بر محصولات غذایی درج می‌شود و این به مردم کمک می‌کند تا موقع انتخاب محصول آن را لحاظ کنند. قرمز به معنی بالا بودن میزان قند، نمک یا چربی است و سبز به معنای مناسب بودن میزان این مواد است. با این اقدامات انتظار داریم که میزان مصرف قند و نمک و چربی کاهش یابد.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.