کلاهبرداری در لیگ فوتبال اپیدمی شد؟

ادعای 5 باشگاه؛ بازیکن نفت آبادان با شناسنامه فرد دیگری بازی می‌کند!

چند باشگاه لیگ برتری از باشگاه صنعت نفت آبادان به‌خاطر استفاده از حسین ساکی شکایت کرده‌اند؛ آنها معتقدند این بازیکن با شناسنامه فرد دیگری بازی می‌کند!

شهروندآنلاین: اگرچه فوتبال با حاشیه‌هایش جذاب‌تر و این اتفاقات بیرونی است که باعث می‌شود مخاطبان بیشتر از این مسابقه پرهیجان لذت ببرند اما در ایران مسائلی را شاهد هستیم که باعث می‌شود از اصل فوتبال دور شویم. مسائلی که دور از جوانمردی و فضای فیرپلی(Fair Play) رایج در این رشته پرمخاطب ورزشی است.

اتفاقات و حواشی فوتبال در ایران حالا به بحث جعل و کلاهبرداری تغییر پیدا کرده و انگار باید عادت کنیم که هراز چند گاهی یک پرونده عجیب‌وغریب به کمیته انضباطی فدراسیون برود.

بعد از جنجال ایجادشده بر سر بازیکن گابنی گل‌گهر سیرجان و حکم کمیته انضباطی مبنی بر سه‌برصفر کردن سه بازی این تیم مقابل استقلال،‌ پیکان و سپاهان، حالا یک پرونده عجیب‌تر به کمیته انضباطی رفته که می‌تواند بار دیگر جدول لیگ برتر را دگرگون کند.

هنوز حکم کمیته استیناف (دادگاه تجدیدنظر) درباره ماجرای بازیکن گابنی صادر نشده که چند باشگاه لیگ برتری از نفت آبادان به‌خاطر استفاده از بازیکن غیرمجاز شکایت کرده‌اند. بازیکنی به نام حسین ساکی که چند سال است در باشگاه صنعت نفت توپ می‌زند و حتی سابقه بازی در تیم ملی امید ایران را نیز دارد!

ماجرا چیست؟

از چند هفته قبل باشگاه‌های لیگ برتر بعد از دیدارهایشان با صنعت نفت آبادان شکایتی مشابه را به کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال بردند. شکایتی که حکایت از بازی کردن حسین ساکی مدافع چپ نفتی‌ها با اطلاعات شناسنامه‌ای غیرواقعی داشت.

پیکان، آلومینیوم اراک، فولاد خوزستان، استقلال و شهرخودروی مشهد پنج باشگاهی هستند که از ساکی و نفت آبادان شکایت کرده‌اند. آنها اعتقاد دارند او با اطلاعات هویتی فرد دیگری برای نماینده آبادان توپ می‌زند و بازیکن غیرمجاز محسوب می‌شود.

ادعای عجیب؛ حسین یا احمد ساکی؟

بازیکن مورد اشاره یعنی حسین ساکی  طی سال‌های گذشته با شناسنامه‌ای بازی کرده که نشان می‌دهد که او متولد سال 1376 در دشت آزادگان است و پدرش عبدالامیر نام دارد. باشگاه‌های مذکور اما اطلاعاتی به‌دست آورده‌اند که بازیکن کنونی نفت، نامش احمد ساکی است و در سال 1371 در اهواز متولد شده است. حتی نام پدر او نیز جاسم است. به‌عبارتی این باشگاه‌ها درصدد هستند تا اثبات کنند حسین ساکی با شناسنامه فرد دیگری فوتبال بازی می‌کند و خودش احمد ساکی است و 5 سال بزرگ‌تر از سن کنونی‌اش است! جالب اینکه ساکی دو سال پیش با شناسنامه 1376 در تیم ملی امید ایران(زیر 23 سال) هم بازی کرده و هیچ موضوعی در این خصوص نبوده اما حالا با گذر زمان پنج باشگاه لیگ برتری در این خصوص شاکی شده‌اند.

ساکی در صورتی که در مدارک شناسنامه‌ای‌اش جعل کرده باشد، بازیکن غیرمجاز محسوب می‌شود و طبیعتا تیمی که بازیکن غیرمجاز استفاده می‌کند باید بازی‌هایش سه‌برصفر به سود حریفان شود.

استعلام از اداره آموزش‌وپرورش خوزستان

کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال با دریافت مستندات باشگاه‌های شاکی برای آنکه از صحت‌وسقم ادعا مطلع شود، از اداره آموزش‌وپرورش استان خوزستان استعلام گرفته است. در این خصوص گفته می‌شود حسین ساکی حتی مدرک تحصیلی دیپلم خود را نیز در اهواز با نام احمد ساکی فرزند جاسم در سال 1387 اخذ کرده و این در حالی است که با اطلاعات کنونی شناسنامه‌ای او، این فرد نمی‌تواند متولد 76 باشد و در 11 سالگی دیپلم بگیرد‍! از طرفی این فرضیه تقویت شده که او بعد از پایان دوران دبیرستان خود با شناسنامه یکی از اقوام خود که متولد 76 است وارد فوتبال شده و در خوزستان رشد کرده است.

فعلا هیچ‌چیز قطعی نیست

در چنین شرایطی مسئولان باشگاه صنعت نفت آبادان سکوت اختیار کردند و هیچ واکنشی به این موضوع ندارند. از طرفی باشگاه‌های شاکی نیز اظهارنظری نداشتند و فدراسیون فوتبال مشغول رسیدگی به پرونده است. چیزی که محتمل به‌نظر می‌رسد این است که باشگاه نفت آبادان خودش هم در جریان این ماجرا نبوده باشد. از طرف دیگر اما احتمال می‌رود نفتی‌ها دیگر به این بازیکن فرصت حضور در زمین را ندهند تا حکم کمیته انضباطی صادر شود. قرار است کمیته انضباطی در جلسات خود به این موضوع رسیدگی کند و در نهایت نتیجه تحقیقاتش را با حکم خود اعلام کند.

جدول لیگ برتر بهم می‌ریزد؟

در صورتی که ادعای پنج باشگاه لیگ برتری درست باشد و تایید شود، آن‌وقت حکم کمیته انضباطی می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. ساکی در صورتی که در مدارک شناسنامه‌ای‌اش جعل کرده باشد، بازیکن غیرمجاز محسوب می‌شود و طبیعتا تیمی که بازیکن غیرمجاز استفاده می‌کند باید بازی‌هایش سه‌برصفر به سود حریفان شود. با این‌حال یک مساله وجود دارد و آنهم این است که باشگاه نفت از مدارک احتمالا نادرست بازیکن خود بی‌اطلاع باشد. به‌عبارت بهتر اگر تایید شود که ساکی با شناسنامه فرد دیگری در لیگ برتر حضور یافته، باید دید آیا او باشگاه را نیز فریب داده یا خیر که در این صورت بعید است حکم انضباطی علیه نفت آبادان باشد و فقط بازیکن با محرومیت سنگین روبه‌رو شود، اما اگر کمیته انضباطی بخواهد حکم سنگین‌تری بدهد و بازی‌های نفت را سه‌برصفر کند، آن‌وقت اتفاقات عجیبی در جدول رخ می‌دهد و دگرگونی خاصی را شاهد خواهیم بود. خصوصا اینکه نفت آبادان در بازی‌های گذشته خود نتایج مطلوبی را اخذ کرده و این شرایط عجیب آنها را به قعرجدول خواهد برد.

ادامه جنجال‌های بزرگ در خوزستان

نکته مهم درباره پرونده جنجالی بازشده در کمیته انضباطی این است که بازهم چنین اتفاقی درباره یک بازیکن خوزستانی رخ داده است. در سال‌های گذشته هروقت بحث جعل مدرک برای فوتبالیست‌ها مطرح بوده،‌ یک سر آن به خوزستانی‌ها رسیده است. نمونه بارز این موضوع هم کارت‌های پایان خدمت جعلی فوتبالیست‌ها بود که بسیار حاشیه‌ساز و بعدا مشخص شد که همه فوتبالیست‌هایی که در این ماجرا محکوم شدند، از خوزستان اخذ مدرک جعلی کرده بودند. حالا یک‌بار دیگر یک بازیکن خوزستان در مظان اتهام قرار گرفته و باید دید این پرونده چه سرنوشتی را پیدا خواهد کرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.