گرد پیری بر چهره زنان کشور

یک‌پنجم معادل 20 درصد زنان سالمند یعنی 700 هزار نفر زن سالمند، تنها هستند اما این آمار در مردان یک چهارم زنان است

سالمندی کشور زنانه می‌شود. مساله‌ای که از سال‌ها پیش مطرح شد. سال 97 بود که آمارها و اعداد و ارقام از نشانه‌های زنانه شدن سالمندی در ایران گفتند.آمارهایی که کاهش مرگ‌ومیر مادران، تغییر در الگوی باروری، سلامت زندگی سلامت محور زنان را عوامل عنوان کردند که باعث برتری تعداد زنان به مردان را در سنین سالمندی می‌شوند.

آمارهای سال 99 هم از پیری نزدیک به 10درصد جمعیت می‌گویند هرچند طبق پیش‌بینی‌ها در سال ۱۴۲۰ یعنی در ۲۰سال آینده ۲۰درصد به جمعیت سالمند اضافه می‌شود

سال بعد از آن هم ناهید تاج‌الدین، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس زنانه شدن سالمندی در آینده را مساله‌ای جدی عنوان کرد.«پیری جمعیت و زنانه شدن سالمندی هر دو در آینده حاوی و حامل تغییرات اجتماعی است و اساسا نظام عرضه و تقاضا را چه در بخش اقتصادی و چه در بخش اجتماعی و حتی در بخش سیاسی دستخوش تغییر می‌کند.» در همان سال میانگین امید به زندگی در مردان 72.5سال عنوان شد در حالی که امید به زندگی زنان 76سال تعیین شد. بالا بودن امید به زندگی زنان در جامعه، ناشی از مراقبت‌های سلامت در بین زنان است. زنان به‌خاطر مراقبت‌های سلامتی، از لحاظ سلامت جسمی در وضعیت مطلوب‌تری قرار دارند.»

میانگین امید به زندگی در مردان 42.5 سال و در زنان 76 سال است

در اردیبهشت 98 روایت‌ها حاکی از این بودند که در ازای هر 97مرد سالمند، یکصد زن سالمند وجود دارد. رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور در همان برهه زنانه شدن سالمندی کشور را نیازمند توجه بیشتر دانست. او معتقد بود تنهایی زنان سالمند همراه با مشکلات اجتماعی و سلامتی بیشتری نسبت به مردان است و برخی مسائل برای مردان راحت‌تر است به طور مثال مردان سالمند تنها می‌توانند دوباره ازدواج کنند.«گرفتاری پزشکی زنان در آینده بیشتر است، زنان سالمند اغلب دهه‌های طولانی با بیماری طی می‌کنند. یک‌پنجم معادل 20 درصد زنان سالمند یعنی 700 هزار نفر زن سالمند، تنها هستند اما این آمار در مردان یک چهارم زنان است.»

آمارهای سال 99 هم از پیری نزدیک به 10درصد جمعیت می‌گویند هرچند طبق پیش‌بینی‌ها در سال ۱۴۲۰ یعنی در ۲۰سال آینده ۲۰درصد به جمعیت سالمند اضافه می‌شود که در کشورهای پیشرفته‌ دو برابر شدن جمعیت سالمندان را شاهدیم که بخشی از آن به امید جامعه مربوط است، در ۴۰سال گذشته امید به زندگی افزایش داشته است، مثلا برای مثال در سال  ۵۵ امید به زندگی ۵۷ سال بود که به سن ۸۰ سالگی رسیده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.