«برای هم بمانیم» در 1500 خانه هلال/ از ترغیب به واکسیناسیون تا آموزش کمک‌های اولیه در کمپین هلال احمر

استفاده از ظرفیت‌های آموزشی و داوطلبانه جمعیت هلال احمر، پای این جمعیت را به کمپین «برای هم بمانیم» باز کرده است؛ کمپینی که با مشارکت دفتر ارتقای سلامت وزارت بهداشت و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر راه‌اندازی شده.
این کمپین از سومین هفته دی ماه آغاز می‌شود و تا اسفند ماه ادامه دارد. به گفته معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر در این طرح، علاوه بر آموزش‌های واکنش در برابر مخاطرات و کمک‌های اولیه، ترغیب و تشویق عموم مردم به واکسیناسیون، هدف اصلی خواهد بود.

درست در روزهایی که زمزمه‌هایی از اعتراض به واکسیناسیون علیه کرونا به گوش می‌رسد، دفتر ارتقای سلامت وزارت بهداشت در تفاهم‌نامه‌ای با کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، آموزش‌های عمومی و همگانی برای ترغیب واکسیناسیون در جوامع محلی و روستایی را آغاز کرده است.

ظرفیت‌های مختلف جمعیت هلال احمر از جمله خانه‌های هلال و مربیان جمعیت، برای اجرای این طرح فراخوانده شده‌اند.

دکتر «مهراب شریفی سده» معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر می‌گوید :«فعالیت‌های خانه‌های هلال در حوزه آموزش‌های عمومی و همگانی سال‌هاست که انجام می‌شود. این‌بار کمپین «برای هم بمانیم» برای اجرای این فعالیت‌ها به همراه آموزش و ترغیب مردم برای واکسیناسیون راه‌اندازی شده تا از ظرفیت‌های آموزشی و فضاهای فیزیکی جمعیت در این راستا بهره ببریم.»

 

آموزش‌هایی برای همگان

مربیان آموزشی جمعیت هلال احمر در کمپین «برای هم بمانیم» قرار است به روستاها و جوامع محلی سر بزنند و در تعدادی از خانه‌های هلال روستایی به آموزش عمومی بپردازند.

ترویج واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ارتقای پاسخگویی و واکنش در برابر حوادث و بحران‌ها به کمک ظرفیت‌سازی و توانمندکردن جوامع محلی با افزایش کمّی و ارتقای سطح آموزشی در خانه‌های هلال در مناطق روستایی و کم‌برخوردار شهری و  آماده‌سازی اعضای این خانه‌ها برای واکنش اضطراری در برابر بحران‌ها و آگاه‌سازی و توانمندسازی جوامع محلی و روستایی از اهداف این کمپین است.

«نواب شمس‌پور» رئیس اداره کل آموزش عمومی، پایه و همگانی جمعیت هلال احمر می‌گوید: «از مجموع 6 هزار خانه هلال در کل کشور، این کمپین به صورت پایلوت در 1500 خانه هلال اجرا می‌شود. این نخستین فاز اجرای کمپین برای هم بمانیم است. در فازهای بعدی به سراغ دیگر خانه‌های هلال در روستاها می‌رویم.»

گروه هدف این آموزش‌ها همه اقشار جامعه روستایی و محلی است. ارایه آموزش‌های عمومی و همگانی در قالب بازی برای کودکان از ویژگی‌های این کمپین است. شمس‌پور می‌گوید: «آموزش‌های لازم برای کودکان در قالب بازی و سرگرمی طراحی شده و علاوه بر جذابیت، تاثیرگذاری بیشتری هم خواهد داشت. این کمپین با حمایت مالی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ایران برگزار می‌شود.»

 

اولویتی برای قطع زنجیره کرونا

توجه و ترغیب مردم برای واکسیناسیون کرونا از اولویت‌های آموزشی در این کمپین است. با شیوع سویه جدید اُمیکرون در کشور و احتمال رسیدن به پیک ششم در ماه‌های پیش رو، واکسیناسیون همگانی و تزریق دوز یادآور می‌تواند تاثیر زیادی در کنترل این ویروس در کشور داشته باشد؛

در حالی که طبق اعلام وزارت بهداشت هنوز 8 میلیون نفر از افراد بالای 12 سال هیچ‌یک از دو دوز واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند.

شمس‌پور می‌گوید: «با توجه به ورود سویه‌های جدید کرونا به کشور، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های حوزه سلامت و بهداشت واکسن‌هراسی و ترویج عدم توجه به واکسیناسیون در کشور است. در مقابل، وزارت بهداشت و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از ما برای حل این بحران درخواست کمک کرده است.

تمام ظرفیت‌های داوطلبی و همچنین خانه‌های هلال در اختیار این کمپین قرار می‌گیرد. مربیان با جذب شهروندان مختلف و صحبت با آن‌ها درباره تاییدیه‌های واکسن کرونا در سازمان جهانی بهداشت، به قطع زنجیره کرونا کمک می‌کنند.»

94 درصد ایمنی با دوز سوم واکسن کرونا

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.