اُمیکرون، پایان پاندمی؟

کیوسک؛ نگاهی به صفحه نخست روزنامه‌های جهان؛ شنبه، اول ژانویه 2022

در روزنامه‌های جهان می‌خوانیم: مشاوران کووید در بریتانیا از سونامی تهدید و خشونت پرده برداشتند؛ در سال 2021، قتل‌ها در ایالات متحده اوج گرفت و آیا ممکن است اُمیکرون به پاندمی پایان دهد؟

گاردین

«مشاوران کووید از سونامی تهدید و خشونت پرده برداشتند» عنوان گزارش اصلی گاردین است. گاردین گزارش می‌دهد که مشاوران علمی و پزشکی دولت بریتانیا در طول همه‌گیری با سطح «هولناکی» از سوءاستفاده‌ و خشونت مواجه شده‌اند. این روزنامه می‌گوید بررسی‌اش نشان می‌دهد که ده‌ها مشاور در معرض حوادثی شامل حملات آنلاین، تهدید به مرگ و سایر اقدامات ارعاب‌کننده قرار گرفته‌اند.

در گزارش آمده: «در حالی که برخی از کارشناسان کووید مورد تجلیل قرار گرفته‌اند، نظرسنجی از مشاوران علمی و پزشکی دولت نشان می‌دهد که بسیاری با آنچه آن را «سونامی» تهدیدها، سوءاستفاده‌ها و خشونت‌ها در طول همه‌گیری می‌نامد، مواجه شده‌اند. ده‌ها نفر درباره حملاتی می‌گویند از تهدید آنلاین به مرگ گرفته تا بسته‌های مشکوکی که به خانه‌هایشان ارسال می‌شود که برخی را وادار می‌کند امنیت خود را افزایش دهند. جورج فریمن، وزیر علوم، این خشونت را محکوم کرد و آن را «مخوف و وحشتناک» خواند.»

تصویر اصلی گاردین از آغاز سال نو میلادی (2022) حکایت دارد با نشان دادن آتش‌بازی در سیدنی، استرالیا.گاردین

واشینگتن‌پست

«در سال 2021، قتل‌ها در حومه مریلند و دی‌سی اوج گرفت» عنوان گزارش اصلی واشینگتن‌پست در اولین روز سال 2022 است. در گزارش آمده: «قتل‌ها در دی‌سی و حومه مریلند در سال 2021 به میزانی افزایش یافت که در بیش از یک دهه گذشته مشاهده نشده بود، قتل‌هایی که عمدتاً بر اثر تیراندازی و منعکس‌کننده افزایش نگران‌کننده جنایات خشونت‌بار در سراسر کشور است. از سال 2007 چنین آماری در شهرستان پرنس جرج سابقه نداشته است. شهرستان مونتگومری تا عصر جمعه 32 قتل را ثبت کرده است، تعدادی که از سال 2002 مشاهده نشده است….»واشینگتن‌پست

ژاپن‌تایمز

«آیا ممکن است اُمیکرون به پاندمی پایان دهد؟» عنوان گزارش اصلی ژاپن‌تایمز است. در گزارش آمده: «با شواهد رو به رشدی که نشان می‌دهد کرونای اُمیکرون (omicron) عمدتا باعث علائم خفیف و میزان کمتر بستری‌شدن در بیمارستان و مرگ می‌شود، دانشمندان بیشتر و بیشتر به این می‌اندیشند که آیا جدیدترین نوع، آغاز پایان همه‌گیری کووید-19 را اعلام می‌کند؟

اُمیکرون را نباید دست کم گرفت. گفته می شود این گونه که بیش از 30 جهش در پروتیین سنبله دارد، حداقل دو برابر گونه دلتا قابل انتقال است که مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده از نظر مسری‌بودن آن را به آبله مرغان تشبیه کرده است. این امر احتمال ابتلای مجدد را حتی در بین واکسینه‌شده‌ها افزایش داده است.  تحقیقات امپریال کالج لندن اخیرا نشان داد خطر عفونت مجدد با اُمیکرون 5.4 برابر بیشتر از نوع دلتاست، زیرا اُمیکرون تا حد زیادی از مصونیت به دست آمده بر اثر ابتلای قبلی یا دو دوز واکسن فرار می‌کند.

با وجود این تحقیقات نگران‌کننده، گفته می‌شود علائمی که نوع اُمیکرون ایجاد می‌کند خفیف‌تر از علائم واریانت دلتاست. مطالعات در بریتانیا و آفریقای جنوبی هم نشان داده است احتمال اینکه کار بیماران اُمیکرون  به بیمارستان کشیده ‌شود، 50 تا 80 درصد کمتر است….»ژاپن‌تایمز

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.