خداحافظی طباطبایی نژاد از سازمان سینمایی

پیش‌بینی «شهروند» تأیید شد

خداحافظی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی و جانشینی سعید رجبی فروتن او را بسیاری از نخستین نشانه‌های تغییر سیاست‌های کلی  سازمان سینمایی در ماه‌های باقیمانده می‌دانند. این در حالی است که صحبت‌هایی درباره خروج حسین انتظامی از سازمان سینمایی نیز به گوش می‌رسد. او ظاهرا از زمستان امسال قرار است رایزن فرهنگی ایران در یک کشور اروپایی شود.

شهروند آنلاین: سازمان سینمایی یا محله بروبیا؟! بهترین عنوانی است که می‌شود برای حال و هوای این روزهای سازمان سینمایی به کار برد، در حالی ‌که  6 روز از پیش‌بینی «شهروند» در مورد تغییرات قریب‌الوقوع مدیریتی در سازمان سینمایی نگذشته، بخش اعظمی از آن پیش‌بینی‌ها و اخبار جامه عمل پوشید.

ساعاتی پیش خبرگزاری‌ها خبر خروج سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد، معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، را در خروجی خود قرار دادند. خبری که یک هفته پیش «شهروند» در گزارش-یادداشتی تحت عنوان «خانه‌تکانی پرماجرا در سازمان سینمایی» پیش‌بینی کرده و نوشته بود که «مقاومت طباطبایی‌نژاد در موضوع انتقال وظیفه صدور مجوزهای سریال‌های شبکه نمایش خانگی به صداوسیما خداحافظی او را تسریع کرده است».

خداحافظ آقای مدیر

ساعاتی پیش خداحافظی طباطبایی‌نژاد از سازمان سینمایی به ‌طور رسمی اعلام شد و این مدیر که در روز دوازدهم تیر ۹۸ از سوی حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی، به‌ عنوان معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی منصوب شده بود و در 15 ماه مأموریتش روزهای پرفرازونشیبی را پشت سر گذاشته بود، میز مدیریتی خود را واگذاشت و به صداوسیما بازگشت.

طباطبایی‌نژاد که در تمام ماه‌های اخیر به بهانه‌های گوناگون از کیفیت فیلم‌های سینمایی گرفته تا خط قرمزهای سریال‌های شبکه نمایش خانگی و حتی به خاطر فروش پایین فیلم‌ها و تعطیلی‌ها و سپس بازگشایی سینماها در روزگار کرونایی سینمای ایران زیر فشار بود، درنهایت به دلیل مخالفت‌های صریح با اعطای مجوز نمایش‌ خانگی به سامانه ساترا از مدیریت نظارت و ارزشیابی خداحافظی کرد.

اجبار تلویزیون

سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد کارمند رسمی سازمان صداوسیما است و صداوسیما او را هم برای خدمت در سازمان سینمایی مأمور کرده بود- و اتفاقا خود این ماجرا هم باعث انتقادات پرشماری شده بود و بسیاری از رسانه‌ها حضور پررنگ مأموران صداوسیما در سازمان سینمایی را به نفوذ و کودتای خزنده صداوسیما در ارشاد تعبیر کرده بودند‍!

حالا خبر می‌رسد که دلیل خداحافظی طباطبایی‌نژاد نیز به همین موضوع بازمی‌گردد؛ یعنی صداوسیما پس از اتمام دوره مأموریت این مدیر در مسئولیت‌هایی همچون مدیرعاملی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و معاونت ارزشیابی و نظارت با تمدید آن موافقت نکرده و محمدمهدی طباطبایی‌نژاد را مجبور به بازگشت به تلویزیون کرده است -که بی‌ارتباط با مواضع اخیر او در موضوع مجوزهای نمایش خانگی نبوده است.

ماجرا چیست؟

ماجرا ریشه در درگیری وزارت ارشاد و صداوسیما در موضوع صدور مجوز محصولات شبکه نمایش خانگی توسط صداوسیما دارد. در این درگیری وزارت ارشاد که خود یک پای این درگیری بود، چندان عکس‌العملی در قبال پررنگ‌ترشدن حضور تلویزیون نشان نداد.

به رغم انفعال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اما در این میان سازمان سینمایی تنها مانع جدی صداوسیما در راه کنترل کامل فضای نمایشی کشور بود -که بخش زیادی از این مقاومت به موضع‌گیری‌های سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد بازمی‌گشت. چیزی که نمی‌توانست دلخواه تلویزیون باشد و حالا با خداحافظی او به نظر می‌رسد این مانع نیز از میان راه برداشته می‌شود.

معرفی جانشین

دیروز گفته می‌شد که بعد از مخالفت سازمان صداوسیما با تمدید مأموریت سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد در سازمان سینمایی، حسین انتظامی به ‌دنبال گزینه‌ای جایگزین برای معاونت ارزشیابی و نظارت است. معاون تازه انتظامی در معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی اما خیلی زود پیدا شد و حسین انتظامی طی حکمی سعید رجبی فروتن را به این سمت منصوب کرد.

سعید رجبی فروتن متولد شهریور ۱۳۳۹ در شهر اراک است و مدرک کارشناسی ادبیات فارسی و کارشناسی ارشد مدیریت رسانه تهران را دارد.  در سوابق مدیریتی رجبی فروتن مواردی چون سرپرست معاونت مرکز گسترش نیروی انسانی معاونت سینمایی، سرپرست اداره کل توسعه همکاری‌های سمعی و بصری، مدیرکل دفتر توسعه فناوری سینمایی، مدیرکل دفتر نمایش خانگی (دو دوره مجموعا ۵ سال)، مدیرکل حوزه ریاست سازمان سینمایی (سه دوره مجموعا ۱۱ سال) دیده می‌شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.