از فقدان «حاج قاسم» تا خط‌و‌نشان بهارستان/ مرور روزنامه های صبح کشور

سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، موضوع مذاکرات وین و مسائل اقتصادی در صدر توجه مطبوعات امروز صبح بود

روزنامه های امروز در آستانه سالگرد عروج حاج قاسم سلیمانی به ذکر خاطرات و تحلیل های متعددی در رابطه با فقدان او و انتشار ویژه نامه های مستقلی کرده بودند. علاوه بر این موضوع مذاکرات وین و مسائل اقتصادی در صدر توجه مطبوعات امروز صبح بود.به برگزیده ای از این مطالب می پردازیم:

فقدان «حاج قاسم» در روزهای سخت مردم

روزنامه آرمان ملی نوشت: این روزها که مصادف با ایام شهادت سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی است همه از ابعاد شخصیتی او و فضایل و سجایای اخلاقی آن شهید والا مقام صحبت می‌کنند. اما شاید نکته‌ای که به امروز جامعه نیز بی‌ربط نباشد بحث عملگرایی و مرد میدان عمل بودن سردار سلیمانی است که یکی از نیازهای واجب امروز جامعه است. آنهایی که امروز از حاج قاسم می‌گویند باید بدانند که سردار سلیمانی مرد میدان عمل بود؛ نه شعار و امروز پیروی از راه سلیمانی یعنی مرد میدان عمل بودن برای حل مشکلات معیشتی مردم. پس در کنار گرامیداشت یاد این شهید سر افراز باید نهضت عمل در جهت حل مشکلات مردم نیز کلید بخورد تا نام و یاد آن شهید همواره در جامعه ساری و جاری باشد.   سردار دل‌ها شاید کمتر چهره‌ای پیدا شود که پس از پیوستنش به دیار باقی نیز تاثیر خود را بر جامعه بگذارد و همچنان جامعه از ابعاد شخصیتی و منش او متاثر شود. شهید سرافراز سردار حاج قاسم سلیمانی از جمله این افراد بود که شخصیتی چند وجهی و مورد پسند همگان داشت.

نگاه حقوقی به انفجار یزد

به نوشته روزنامه آفتاب یزد:انفجاری مهیب در منطقه صفاییه یزد بر اثر نشت گاز یک ساختمان دو طبقه را به طور کامل تخریب کرد و آسیب زیادی به ساختمان‌های مجاور وارد کرد؛ از نظر حقوقی شرکت گاز باید جبران خسارت کند یا مشترک؟

روز جمعه دهم دی ماه انفجاری مهیب در منطقه صفاییه یزد بر اثر نشت گاز یک ساختمان دو طبقه را به طور کامل تخریب کرد و آسیب زیادی به ساختمان‌های مجاور وارد کرد.تاکنون این حادثه چند زخمی برجا گذاشته است و از تعداد کشته‌های احتمالی هنوز خبری در دست نیست.این انفجار و خسارت‌های ناشی از آن باعث شد تا ما به این موضوع بپردازیم که اگر در حادثه‌ای به دلیل نقص در کنتور گاز به ساختمان‌های مجاور، وسایل نقلیه عبوری، همسایه‌ها و عابرین پیاده آسیب وارد شود افراد ثالث چگونه می‌توانند خسارت خود را دریافت کنند و از سوی دیگر اگر تعلل از جانب شرکت گاز در تعویض و تعمیر کنتور صورت گرفته باشد صاحب خانه چگونه می‌تواند حقوق خود را پیگیری و خسارت دریافت کند؟

سایه سیگنال‌های مثبت از وین بر سر اقتصاد

روزنامه ابتکار می نویسد: مذاکرات دور هشتم در روز پنجشنبه به پایان رسید و پس از وقفه‌ای سه روزه دوشنبه در سال جدید میلادی در هتل کوبورگ، ادامه پیدا می‌کند.اخیرا منابع خبری از مسیر روبه جلو در روند مذاکرات خبر می‌دهند و آنطور که میخائیل اولیانوف، نماینده دائمی روسیه در سازمان‌های بین‌المللی وین گفته است: پیشرفت‌هایی را در دو مسیر میز مذاکره و ارزیابی عمومی، در گفت‌وگو‌های وین مشاهده می‌کنیم. بر اساس گزارشی از اقتصادنیوز ارزیابی‌های عمومی از وضعیت مذاکرات حاوی مولفه‌های مثبت محتاطانه است که معنی آن پیشرفت واقعی مذاکره‌کنندگان در مسیر توافق است. همچنین منابع نزدیک به مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین در گفت‌وگو با خبرگزاری آلمان تصریح کرده‌اند این گفت‌وگوها در «فضایی سازنده» پیش می‌روند. البته «الجزیره» به نقل از منابع اروپایی نزدیک به مذاکرات وین این مذاکرات را مثبت ارزیابی کرد اما مدعی شد هنوز تا رسیدن به توافق فاصله زیادی وجود دارد. علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد مذارکات وین نیز اعلام کرده است که عرصه لغو تحریم‌ها مکاتباتی بین دو طرف انجام گرفت و پیشرفت‌های به نسبت خوبی در روزهای آغازین دور هشتم صورت گرفت. درحالی که سیگنال‌های مثبت از وین مخابره می‌شود که قرار است از روز دوشنبه در سال جدید میلادی، روند مذاکرات به صورت جدی‌تری دنبال شود.

چرا تورم کاهشی می‌ماند؟

روزنامه ایران نوشت: پس از رکوردشکنی‌های تورم از سال گذشته، تازه‌ترین گزارش‌ها از روند شاخص قیمت مصرف کننده درکشور حاکی از کاهش شتاب این شاخص مهم و تأثیرگذار برای معیشت مردم است. درحالی که در شهریور ماه امسال تورم ماهانه 3.9 درصد و تورم نقطه‌ای (نسبت به ماه مشابه سال قبل) 43.7 درصد و تورم سالانه 45.8 درصد رشد نشان داد، از مهرماه آثار تغییر سیاست‌های دولت بخصوص در بخش پولی نمایان شد. در مهر ماه تورم ماهانه به 3.7 درصد رسید و تورم نقطه‌ای با افت قابل توجهی 39.2 درصد شد و تورم سالانه هم با 4 دهم درصد افت، روی عدد 45.4 درصد ایستاد. درآبان ماه روند کاهش شتاب تورم سرعت گرفت که این روند بخصوص در اقلام خوراکی بیشتر محسوس بود. بدین ترتیب دراین ماه تورم ماهانه به 2.5 درصد عقب نشینی کرد. تورم نقطه‌ای و سالانه نیز به ترتیب به 35.7 و 44.4 درصد رسید. طبق تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران، در آخرین ماه پاییز رشد ماهانه تورم با 1.7 درصد، به زیر 2 درصد رسید. تورم نقطه‌ای آذر 35.2 درصد و تورم سالانه آن 43.4 درصد شد.

در حالی در فصل پاییز شاهد افت 8.5 درصدی تورم نقطه‌ای هستیم که طبق اعلام رئیس‌جمهور با تغییر و اصلاح سیاست‌های غلط گذشته این روند درماه‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت. روز دهم دی ماه آیت‌الله رئیسی در دیدار با آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه گرانی‌های اخیر نتیجه تصمیمات نادرست گذشته است، گفت: آثار تصمیمات دولت در ماه‌های آینده روشن می‌شود.

سیدابراهیم رئیسی در این دیدار با بیان اینکه سیر نزولی تورم ادامه دارد و تورم بزودی متوقف می‌شود، گفت: دولت سیزدهم برای کنترل تورم اقداماتی انجام داده و همچنین برخی فعالیت‌های تورم‌زا را متوقف کرده است و براساس همین تصمیم‌ها شاهد روند کاهشی تورم هستیم.

اصلاح نرخ ارز ترجیحی سیاست‌های جبرانی نیاز دارد

به نوشته روزنامه جوان:اصلاح نرخ ارز ترجیحی در اقتصاد ایران اگر با سیاست‌های جبرانی از سوی دولت همراه باشد، نه‌تن‌ها فقر افزایش نخواهد یافت، بلکه وضعیت رفع فقر و توزیع منابع نیز بهبود خواهد یافت.

در حال حاضر دولت با پرداخت نرخ ارز ترجیحی با قیمت ۴۲ هزار ریال برای واردات کالا‌های اساسی مورد نیاز کشور از ذی‌نفعان و گروه‌های مختلف مصرف‌کننده (خانوارها، صنف و صنعت) حمایت می‌کند، اما محدودیت‌های ارزی کشور از یک‌سو و رشد تقاضا به دلیل افزایش جمعیت و رشد سایر انواع تقاضا (صنف وصنعت) برای این اقلام از سوی دیگر، چشم‌انداز تأمین ارز ترجیحی را با چالش همراه ساخته است. از این‌رو موضوع حذف یا کاهش حمایت از طریق تخصیص نرخ ارز ترجیحی پیش‌روی برنامه‌ریزان و متولیان امر قرار گرفته است. با این حال اتخاذ این سیاست، افزایش هزینه‌های تولید و واردات اقلام مشمول را به صورت مستقیم و اقلام غیرمشمول را به صورت غیرمستقیم به دنبال خواهد داشت که اثر نهایی آن بر قیمت مصرف‌کننده امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. برای مثال، مطالعات روی تأثیر نرخ ارز بر برخی اقلام اساسی نشان می‌دهد در سناریو‌هایی با افزایش نرخ ارز از نرخ ترجیحی به ۵۰ درصد نرخ ارز نیمایی روی کالا‌هایی مانند روغن‌نباتی (بیش از ۷۰ درصد)، شیر (بیش از ۸۰ درصد)، گوشت قرمز (بیش از ۶۰ درصد) و گوشت مرغ (بیش از ۵۷ درصد) هزینه‌های تولید را افزایش خواهد داد.

از پیامبر خدا این‌گونه بخواه 

روزنامه کيهان نوشت:در سالروز رحلت حضرت آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی (رضوان‌الله تعالی علیه) اشاره به خاطره‌ای از آن فقیه بزرگوار بی‌مناسبت نیست. توصیه‌ای راهگشاست برای این روزها و همه روزها و نسخه‌ای که هرگز کهنه نمی‌شود. خدای مهربان آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی را رحمت کند و آن بزرگوار را با اولیاء‌الله محشور فرماید. سال ۶۰ بود و سازمان حج تعدادی از برادران سپاهی را به حج دعوت کرده بود. لطف خدای مهربان شامل حال شد و نگارنده نیز از دعوت‌شدگان بودم. برای خدا‌حافظی به محضر آن مرحوم رسیدم و از ایشان خواستم نصیحت و توصیه‌ای بدرقه راهم کند. پرسید سوره ضحی را حفظ هستی؟ عرض کردم آری. فرمود بخوان! و خواندم؛  بسم‌الله الرحمن الرحيم وَالضُّحَى * وَاللَّيْلِ إِذَا سَجَى * مَا وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَمَا قَلَى * وَلَلْآخِرَهًُْ خَيْرٌ لَّكَ مِنَ الْأُولَى * وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَى * أَلَمْ يَجِدْكَ يَتِيماً فَآوَى * وَوَجَدَكَ ضَالّاً فَهَدَى * وَوَجَدَكَ عَائِلاً فَأَغْنَى * فَأَمَّا الْيَتِيمَ فَلَا تَقْهَرْ * وَأَمَّا السَّائِلَ فَلَا تَنْهَرْ * وَأَمَّا بِنِعْمَهًِْ رَبِّكَ فَحَدِّثْ. سوره را که خواندم‌، حاج آقا مجتبی فرمود خدا به  پیامبر اکرم‌(ص) منت می‌گذارد و یاد‌آوری می‌فرماید:  «مگر نه اینکه یتیم بودی و پناهت دادم، سرگشته بودی و هدایتت کردم، مسکین بودی و بی‌نیازت کردم و سپس به حضرتش دستور می‌دهد که،  و اما [تو نيز به پاس نعمت ما] يتيم را از خود مران . و درخواست‌کننده را ناامید باز مگردان. و نعمت‌های پروردگارت را بازگو کرده و یاد کن».  حاج آقا مجتبی بعد از این توضیح گفت؛ وقتی در مدینه به مرقد مطهر رسول خدا(ص) مشرف شدی، این سوره را بخوان و سپس به حضرت ایشان عرض کن؛ خداوند تبارک و تعالی به شما دستور داده است که سائل و درخواست‌کننده را نا‌امید باز مگردانی و تو‌ای رسول خدا(ص) سرآمد همه بندگان در اطاعت از اوامر خدای سبحان هستی… و آنگاه از ژرفای دل خواسته خود را از حضرتش(ص) بخواه.

تغيير شيوه سنتي تامين مالي بنگاه‌ها

به نوشته اعتماد:روز گذشته تفاهمنامه‌اي ميان وزارت صمت و بانك‌ مركزي براي تامين مالي زنجيره‌اي، از سوي احسان خاندوزي، وزير امور اقتصادي و دارايي و علي صالح‌آبادي، رييس كل بانك مركزي به امضا رسيد. اگر اين تفاهمنامه به سرانجام برسد، شيوه سنتي تامين مالي شركت‌ها و بنگاه‌هاي توليدي كنار گذاشته مي‌شود. در روش تامين مالي زنجيره‌اي، به جاي شيوه سنتي دريافت تسهيلات مستقيم، فرآيند تامين مالي بنگاه‌ها به صورت پيوسته و در طول زنجيره‌هاي تامين و مبتني بر جريان واقعي كالا و خدمات صورت مي‌گيرد. در اين روش به جاي تسهيلات نقدي مي‌توان از ابزار‌هاي اعتباري مانند اوراق و برات و همچنين فاينانس استفاده كرد كه علاوه بر كاهش نياز به نقدينگي بنگاه‌ها منابع بانكي نيز به سمت فعاليت‌هاي مولد و توليدي هدايت مي‌شود. در مراسم امضاي اين تفاهمنامه، احسان خاندوزي وزير اقتصاد تامين مالي زنجيره‌اي را يك اقدام تحولي با همكاري وزارتخانه‌ها و شبكه بانكي عنوان كرد و افزود: اين اقدامات يكي از حلقه‌هاي مقاوم شدن اقتصاد ايران در برابر فشارهاي تحريم‌هاي بين‌المللي باشد و به تقويت توليدكنندگان، صادركنندگان، تجار و غيره شود.

پیوست رسانه‌ای، تجلی مردم‌سالاری دینی

وطن امروز می نویسد:  وقتی صحبت از مردم‌سالاری دینی به میان می‌آید، یعنی مردم رکن اصلی و تعیین‌کننده یک حکومت دینی هستند و تهیه پیوست رسانه‌ای یکی از تجلیات احترام به مردم در زمان اجرای طرح‌ها و اقدامات ملی است. این در حالی است که همه کارشناسان بر این نکته اتفاق نظر دارند که وقتی پای مردم در اجرای طرح‌های ملی در میان است، طبیعتا باید مردم از طریق رسانه‌ها به صورت کامل در جریان کم و کیف اجرای طرح قرار گیرند و این همان چیزی است که امروز آن را پیوست رسانه‌ای می‌نامند. به عبارت ساده‌تر اگر مردم در جریان اجرای طرحی که با معیشت و زندگی آنها سر و کار دارد، قرار نگیرند، طبیعتا نمی‌توان انتظار داشت در مراحل مختلف اجرای طرح، همکاری و همدلی لازم را داشته باشند.

به همین خاطر است که اهمیت طراحی یک پیوست رسانه‌ای برای یک طرح ملی چه‌بسا از خود طرح نیز مهم‌تر باشد. تهیه پیوست رسانه‌ای در دنیای امروز با مشکلات زیادی همراه است که مهم‌ترین آن تنوع و تکثر زاید‌الوصف رسانه‌هاست که باعث نرسیدن تولیدات رسانه‌ای به مخاطبان است.  از آنجا که در این فرصت کوتاه امکان ذکر جزئیات و الزامات یک پیوست رسانه‌ای وجود ندارد، تنها به گزاره‌هایی درباره باید‌ها و نباید‌های پیوست رسانه‌ای اشاره می‌کنیم و از متولیان و مسؤولان محترم درخواست می‌کنیم برای کامل‌تر شدن دانش خود در این زمینه به آثار مختلفی که به قلم اساتید این حوزه به رشته تحریر درآمده است، مراجعه کنند.

خط‌و‌نشان بهارستان برای مذاکره‌کنندگان در وین!

شرق نوشت: طبق آنچه‌ به عنوان برنامه صحن علنی مجلس در هفته جاری منتشر شده، گزارش کمیسیون اصل ۹۰ درباره اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در نوبت صحن قرار دارد.

قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، همان تصمیم مجلس اصولگراست که به گفته حسن روحانی مانع به‌نتیجه‌رسیدن دور قبل مذاکرات وین و ادامه تحریم‌ها شد. با تصویب و اجرای این قانون نه‌تنها تحریم‌ها لغو نشدند بلکه نگرانی‌‌ها از به‌نتیجه‌نرسیدن مذاکرات در چند ماه، اخیر تورمی کمرشکن را به زندگی مردم تحمیل کرده و بسیاری از تأمین حداقل‌های زندگی خود محروم هستند. در این شرایط همچنان برخی نمایندگان تندرو مجلس به دنبال فشار حداکثری بر تیم مذاکره‌کننده بوده و هستند تا شاید روند مذاکرات را کند کنند.

اواسط شهریور سال جاری سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از تصویب گزارش این کمیسیون درباره نحوه اجرای قانون اقدام راهبری و لغو تحریم‌ها توسط سازمان انرژی اتمی خبر داد.

علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ گفته بود: در جلسه این کمیسیون گزارش کمیته‌های سیاسی، نظامی و امنیتی کمیسیون درباره اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ایران قرائت شد.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.