با کدام رامبد جوان طرف هستیم؟

عصر آدم‌های خاکستری

آیا باید رامبد جوان را کسی ببینیم که نوآور و خلاق است، می‌تواند به خوبی به بومی‌سازی پدیده‌های فرهنگی جهان بپردازد یا کسی که بدون در نظر گرفتن هر چیزی به دنبال منافع خودش است

 با شنیدن اسم رامبد جوان ممکن است برخی یاد خندوانه بیفتند، ممکن است عده‌ای هم به ماجراها و حواشی عجیب و غریبش فکر کنند. این روزها او دور سوم برنامه خنداننده‌شو را در برنامه‌اش روی آنتن دارد. بسیاری استندآپ کمدی را با برنامه‌های او شناختند. اما رامبد جوان کدام است؟ آنکه دسته اول به خاطر دارند یا دسته دوم؟

روزنامه ابتکار نوشت: شاید خیلی از ما اولین حضور رامبد جوان را با خانه سبز به یاد بیاوریم. زمانی که فرید جینگل برد از آرزوی روزهای آینده می‌گفت. او بزرگ شد اما دیگر فرید جنگل برد نبود. خرداد سال 93 برنامه‌ای با ایده نو را روی آنتن شبکه نسیم برد. برنامه‌ای به اسم «خندوانه» که در نوع خود سابقه نداشت و با استقبال زیادی روبه‌رو شد. اما رفته رفته با بد شدن وضعیت اقتصادی و تضاد آن با شعار «حالمون عالیه» خندوانه انتقادها به او بالا گرفت. این انتقادها زمانی که او و همسرش برای تولد فرزندشان به کانادا رفتند، بالا گرفت. این انتقادها گرچه کم‌کم داشت به دست فراموشی سپرده می‌شد اما با تبلیغی که جوان اخیرا در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده بود دوباره همه چیز را به یاد آورد. او در اقدامی عجیب، یک رژیم غذایی را تبلیغ کرد و پایه گفته‌هایش بر کوچک شدن سفره خانواده‌ها بود. او در یک برنامه تبلیغاتی برای یک رژیم غذایی، به گرانی‌ کالاهای اساسی اشاره کرد و به مخاطبانش گفت: «با توجه به این شرایط می‌توانی رژیم بگیری و این‌طوری از هزینه‌های اضافی هم جلوگیری می‌کنی». این ویدئو با واکنش منفی بسیاری کاربران اجتماعی مواجه شد و حتی برخی او را متهم به کاسبی از فقر مردم کردند.
او به هر حال این روزها در برنامه خندوانه فصل سوم خنداننده‌شو را روی آنتن دارد. اولین فصل از این برنامه در این فصل چهارم خندوانه و از ابتدای فروردین 96 شروع شد و تا اواسط مرداد‌ماه به پایان رسید. در این مسابقه شرکت‌کنندگان برای اولین‌بار در طول برنامه از میان مردم انتخاب شدند و اقدام به استندآپ کمدی کردند. در این مسابقه ۱۶ نفر از چند صد هزار نفر انتخاب شده و زیر نظر مربیان خود که شامل رامبد جوان، شقایق دهقان، حسن معجونی و اشکان خطیبی بود آموزش دیدند و طی هر قسمت به صورت ۴ نفره با هم به‌رقابت پرداختند. در پایان میثم درویشان‌پور توانست از حریف خود مجید افشاری پیشی بگیرد و جایزه برتر خنداننده‌شو را از آن خود کند. از مجموع سه میلیون و ۴۶۱ هزار و ۱۹۷ رای، سهم درویشان‌پور به عنوان نفر اول، یک میلیون و ۹۳۷ هزار و ۹ رای بود. (مسابقهٔ آخر در برج میلاد مقابل صدها نفر انجام شد).
همچنین مسابقه خنداننده شو ۲ در فصل پنجم از اواسط تیرماه 97 شروع شد و تا اوایل شهریورماه پخش شد. به منوال فصل قبلی این مسابقه، شرکت‌کنندگان از میان مردم انتخاب شدند و اقدام به استندآپ کمدی کردند. در این مسابقه ۱۶ نفر از چند صد هزار نفر انتخاب شدند و زیر نظر مربیان خود که شامل رامبد جوان، پانته‌آ بهرام، اشکان خطیبی و فرهاد آئیش بودند آموزش دیدند و طی هر قسمت به صورت ۴ نفره با هم به رقابت پرداختند. در آخر هم علی صبوری، از رقیب خود یعنی ابوطالب حسینی پیشی گرفت و قهرمان شد. ابوطالب حسینی هم دوم شد.

اجراکننده معمولاً سرنوشت مسائل و معضلاتی را که به‌طور بسیار مهم و جدی اجتماع کلی را درگیر خود ساخته به چالش می‌کشد، به این امید که باعث شگفتی و خنده تماشاگران شود و مشکلات اجتماع را با لبخند تبدیل به آرامش کند

حالا پس از سه سال در فصل هشتم خندوانه، خنداننده‌شو 3 روی آنتن می‌رود. داورهای این فصل، حسن معجونی، امیرمهدی ژوله و رامبد جوان هستند.
بسیاری معتقدند خندوانه باعث مطرح ‌و آشنا شدن مردم با استندآپ کمدی به عنوان یک برنامه تلویزیونی موفق شد. اما استندآپ کمدی چیست؟ استندآپ کمدی یا شوخی‌پردازی روی صحنه نوعی از کمدی است که در آن، اجراکننده بدون وجود دیوار چهارم و به‌صورت مستقیم با شنوندگان صحبت می‌کند. این کمدی معمولاً توسط یک نفر اجرا می‌شود. در این نمایش، کمدی‌گر با اجرای سریعی از داستان‌گویی، لطیفه و شوخی‌های کوتاه و گذرا و بداهه‌سازی‌هایی که جمع تماشاگران پذیرای آن‌ها باشند، به انتقال مضامین می‌پردازد. اجراکننده معمولاً سرنوشت مسائل و معضلاتی را که به‌طور بسیار مهم و جدی اجتماع کلی را درگیر خود ساخته به چالش می‌کشد، به این امید که باعث شگفتی و خنده تماشاگران شود و مشکلات اجتماع را با لبخند تبدیل به آرامش کند.
حالا پس از گذشت دو فصل انتظار می‌رود که خنداننده شو به پختگی بیشتری رسیده باشد. اتفاقی که این روزها شاهدش هستیم. می‌بینیم که داورهای این مسابقه انتقادهای به جایی از شرکت‌کنندگان می‌کنند، خبری از قربان‌صدقه رفتن‌های الکی نیست. حتی گاهی شاهد انتقادهای بسیار تندی نیز هستیم. چندی پیش امیرمهدی ژوله در گفت‌وگویی مجازی با رامبد جوان، درباره فصل سوم مسابقه «خنداننده شو» گفت: بعد از چند دوره مسابقه و کلاس‌های آموزشیِ استندآپ، انتظارم خیلی بیشتر از این‌ها بود. این شرکت‌کننده‌ها یک سال است می‌دانند قرار است اینجا باشند. من انتظار داشتم در این فصل ۲۰ نفر درجه یک ببینم اما تقریبا یک سوم این تعداد، انتظار مرا برآورده کردند. مشکلی که وجود دارد این است که خیلی از اجراها استدآپ نیست و خاطره گفتن است. «خندوانه» خیلی زحمت کشید که بگوید استندآپ، خاطره‌گویی نیست؛ ممکن از این قالب هم در استندآپ استفاده شود اما، استندآپ صرفا خاطره‌گویی نیست، آن هم خاطره‌های ساختگی. او با انتقاد از استندآپ‌هایی که در این فصل با داوری او اجرا شد، عنوان کرد: چقدر ایرانِ ۱۴۰۰ را در این استندآپ کمدی‌ها دیدیم؟ این‌ اجراها می‌توانست ۲۰ سال پیش یا ۲۰ سال بعد هم پخش شود! زمان و مکان و جغرافیای ما باید در استندآپ کمدی‌ها مشهود باشد.
او افزود: کسی که نتواند متنش را خودش بنویسد استندآپ کمدین نیست. وقتی کسی برایت متن می‌نویسد در بهترین حالت، یک بازیگر هستی. شرط اول استندآپ کمدین بودن این است که خودت بتوانی حرفت را بزنی؛ البته حتما حتما همکار نویسنده و مشاور به استندآپ کمدین‌ها کمک می‌کنند اما، خودشان باید صاحب اندیشه باشند.
ژوله راه اساسی بهبود اوضاع استندآپ کمدی را راه‌اندازی یک آکادمی توسط جوان یا دیگر فعالان این حوزه دانست و افزود: امیر کربلایی‌زاده به اندازه خودش این کار را کرده است. اساتید باید بچه‌ها را هدایت کنند به آن‌ها آموزش دهند. جوان نیز در این مکالمه مجازی با بیان اینکه هنوز خیلی‌ها مفهوم استندآپ را درک نکرده‌اند، عنوان کرد: خیلی از ویدئوهایی که برایمان فرستاده بودند، دابسمش یا تقلید صدا بود. استندآپ کمدین، کسی است که تفکر خودش را دارد و پر از نقد و شوخی است. کسی که می‌تواند جهان را با ادبیات و مدل خودش روایت کند می‌تواند استندآپ کمدین باشد.
او سپس تاکید کرد: همه ما در این حوزه خیلی کم تجربه‌ایم و در ایران هنور استندآپ کمدی مفصل برگزار نشده و استندآپ کمدینی که هر روز روی استیج باشد و فقط استندآپ کند نداریم. فقط آقای ریوندی را داریم که عناوین دیگری به جز استندآپ می‌توان برایش قائل شد. من کارهایش را تماشا می‌کنم و خیلی هم می‌خندم. اما ما عملا استندآپ کمدین شش دانگ نداریم که فقط استندآپ کند.
با در نظر گرفتن همه این موارد، در انتها نمی‌دانیم باید چه نگاهی به رامبد جوان داشته باشیم؟ آیا باید او را کسی ببینیم که نوآور و خلاق است، می‌تواند به خوبی به بومی‌سازی پدیده‌های فرهنگی جهان بپردازد یا کسی که بدون در نظر گرفتن هر چیزی به دنبال منافع خودش است. به نظر می‌رسد که جوان هم مثل بسیاری از ما نه سیاه است و نه سفید. او هم خاکستری است مثل همه آدمای این قرن.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.