از حلقه وصل تا سنگ بزرگ رشد اقتصادی/ مرور روزنامه های صبح کشور

امروز قریب به اتفاق روزنامه ها به یادبود سردار شهید قاسم سلیمانی پرداخته اند.

بدون استثنا امروز صفحه یک قریب به اتفاق روزنامه ها اختصاص به یادبود سردار شهید قاسم سلیمانی داشت. علاوه بر یادداشتها و خبرها شاهد انتشار ویژه نامه هایی در این زمینه نیز بودیم. در ادامه گزیده ای از این مطالب به همراه سایر موضوعاتی که مورد توجه رسانه ها بوده است را با هم مرور می کنیم:

حلقه وصل

به نوشته فرهیختگان،«ملی‌ترین و امتی‌ترین شخصیت ایران و دنیای اسلام» صفتی بود که دو روز قبل، رهبر انقلاب در وصف شهید حاج‌قاسم سلیمانی به کار بردند. رهبر انقلاب در تبیین این صفت، در دیداری که با خانواده شهید سلیمانی داشتند با اشاره به حضور ده‌ها میلیونی ملت در تشییع پیکر مطهر سردار افزودند: «این واقعیت نشان می‌دهد حاج‌قاسم ملی‌ترین چهره بوده و هست، ضمن اینکه نفوذ روزافزون یاد و نام او در دنیای اسلام اثبات می‌کند سلیمانی عزیز، امتی‌ترین چهره دنیای اسلام نیز بوده و هست.» رهبر انقلاب در این دیدار همچنین با اشاره به حیات پر برکت این شهید عزیز، حاج‌قاسم را مظهر امید، اعتماد‌به‌نفس، رشادت و رمز استقامت، تلاش و کار خستگی‌ناپذیر و حیرت‌انگیز و الگویی کامل برای جوانان دنیای اسلام و منطقه برشمردند و افزودند: «سردار قهرمان ملت ایران، در همه کارها و فعالیت‌های بی‌پایانش در حد تحسین‌برانگیزی از شجاعت و شهامت و درعین حال عقلانیت برخوردار بود و ضمن شناخت دقیق از دشمن و امکانات و ابزارهایش، بدون ذره‌ای بیم، با قدرت و تدبیر وارد میدان مقابله می‌شد و کارهای اعجاب‌انگیزی انجام می‌داد.» تاریخ انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مبارزات ضدتروریستی مملو است از شخصیت‌هایی که روایت زندگی و شهادت آنها سوژه خوبی برای به تصویر کشیدن داستانی از یک قهرمان است. اما اینکه چگونه در بین نام‌های بسیاری از شهدا فردی همچون شهید سلیمانی جایگاهی فراملی پیدا کرده و رهبر انقلاب از شخصیت او به تعبیر مکتب یاد می‌کند، سوالی است که گوشه‌ای از پاسخ آن را می‌شود در بعد رفتاری شهید سلیمانی به‌عنوان یک الگوی کامل یافت.

فراز تعزیتی «سربازنامه»

روزنامه جوان نوشت:منظومه «سربازنامه» اثری حماسی و اسطوره‌ای از افشین علا است که در آن سعی کرده ارتباط نزدیکی میان اساطیر کهن ایرانی و شهید قاسم‌سلیمانی برقرار کند. این منظومه ۲۰۰‌بیتی از شرح ایثارگری آرش کمانگیر شروع می‌شود و به تشییع پیکر باشکوه حاج‌قاسم می‌رسد. علا در گفتگو با «جوان» از چگونگی شروع کار و عشق و علاقه‌اش به شهید سلیمانی می‌گوید. چه شد تصمیم گرفتید منظومه «سربازنامه» را برای شهید سلیمانی بسرایید؟

حماسه حاج‌قاسم عظمت زیادی داشت و من احساس کردم که باید کار فاخر و ماندگاری انجام شود و همه باید سعی کنند کار ماندگاری انجام دهند. بنابراین تصمیم گرفتم در قالب حماسی یک‌منظومه بلندی را در خصوص شخصیت ایشان بسرایم که این کار با سفری به کرمان و رفتن بر‌مزار حاج‌قاسم آغاز شد. بعد از چندین هفته این منظومه آماده شد که حاوی ۲۰۰‌بیت است. «سرباز نامه» از اساطیر باستانی ایران شروع و به شهید سلیمانی ختم می‌شود. چه شاخصه‌هایی از حاج‌قاسم مدنظرتان بود که در منظومه محور قرار دادید؟

مردم نگران تورم مجلس به ‌دنبال عدالت

اعتماد می نویسد: بالاخره مجلس وارد بحث بودجه 1401 شد. مسيري كه در پي تشكيل كميسيون تلفيق رسيدگي به لايحه بودجه سال آينده كل‌ كشور و برگزاري جلسه اين كميسيون با حضور رييس مجلس آغاز شد و اين درحالي است كه نگراني مجلسي‌ها از كسري بودجه، كنار نگراني‌هايي كه در پي طرح موضوع حذف ارز ترجيحي ايجاد شده و شهروندان نگرانند كه مبادا با تورمي سنگين‌تر از آنچه اكنون با آن دست به گريبانند، روبه‌رو شوند، كار را پيش از هميشه دشوار كرده است. اين در حالي است كه سخنگوي كميسيون تلفيق در اظهاراتي كه عصر ديروز و به ‌منظور تشريح آنچه در نشست اين كميسيون با حضور رييس مجلس عنوان كرد، عملا موضوع حذف ارز ترجيحي را تاييد كرده و صرفا گفته كه پس از اعمال اين نظر دولت در لايحه بودجه سال آينده، بايد بيش از پيش بر معيشت مردم تمركز شود تا دست‌كم با حمايت‌هاي جبراني از طريق پرداخت يارانه، بخشي از مشكلات شهروندان را از پيش‌رو برداشت و در شرايطي كه افزايش تورم در صورت حذف ارز ترجيحي امري است گريزناپذير، به ‌نحوي عمل شود كه بخشي از اين فشار را از دوش شهروندان برداشت.

‌روی ناخوش بهارستان به پاستور

‌‌شرق نوشت: دیروز تذکرات بهارستان‌نشینان به دولت سیزدهم با 36 تذکر کتبی نمایندگان مجلس به رئیس‌جمهور و وزرا، رکورددار شد. البته گزارش صدروزگی شروع به کار دولت طبق آماری که منتشر شده بود، نشان می‌دهد حداقل 255 سؤال از سوی نمایندگان از دولت طرح شده و همچنان این روند ادامه‌دار بوده است. به گفته معاون پارلمانی دولت تعداد سؤالات از دولت از زمان شروع به کار تاکنون به چهار تا پنج برابر قبل رسیده که این حق نمایندگان است ولی اگر وزرا مدام قرار باشد به سؤالات پاسخ دهند به کار خود نمی‌رسند. صد سؤال را فقط سه نماینده مطرح کرده‌اند.

‌نظارت مجلس شورای اسلامی توسط ارکان مختلفی در این نهاد صورت می‌گیرد. این نظارت‌ها توسط کل مجلس (مانند استیضاح و سؤال)، هر یک از نمایندگان (تذکر)، رئیس مجلس (نظارت بر مقررات دولتی)، کمیسیون‌های داخلی مجلس (کمیسیون اصل نودم قانون اساسی) یا نهاد زیرمجموعه مجلس (دیوان محاسبات کشور) صورت می‌گیرد. ابزارهای نظارتی مجلس هم شامل مواردی چون تذکر شفاهی، تذکر کتبی، سؤال از وزرا و رئیس‌جمهور، استیضاح، تحقیق و تفحص، رأی اعتماد، نظارت موضوع ماده (234) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس (نقض، عدم توجه به شأن یا استنکاف از اجرای قوانین)، نظارت کمیسیون اصل نودم قانون اساسی، نظارت دیوان محاسبات کشور، نظارت رئیس مجلس بر مقررات دولت، نمایندگان ناظر در شوراهای اجرائی، نظارت بر عملکرد دستگاه‌های دولتی، نظارت خاص کمیسیون‌های تخصصی، ایجاد کمیسیون ویژه به‌منظور نظارت و تصویب برخی موارد اجرائی خاص و مهم است.

آغاز تعاملات انرژی در شمال

وطن امروز نوشت: اوایل آذرماه بود که در حاشیه اجلاس سران کشورهای همکاری اقتصادی (اکو)، قرارداد سه‌جانبه سوآپ گازی میان ترکمنستان، ایران و آذربایجان منعقد شد؛ قراردادی که می‌توان آن را نخستین دستاورد بزرگ دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی انرژی عنوان کرد. پس از گذشت یک‌ماه از زمان انعقاد قرارداد، روز گذشته عملیات سوآپ گاز ترکمنستان از مسیر ایران آغاز شد و بن‌بست 5 ساله مراودات گازی میان ایران و ترکمنستان شکسته شد. با آغاز عملیات سوآپ از روز گذشته، روزانه ۵ تا ۶ میلیون و سالانه 5/1 تا 2 میلیارد مترمکعب گاز از مبدا ترکمنستان و از مسیر ایران به آذربایجان منتقل می‌شود. طبق گفته جواد اوجی، وزیر نفت، این قرارداد به تأمین سوخت زمستانی استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، گلستان و سمنان کمک می‌کند. طی سال‌های اخیر در اواسط زمستان صنایع و حتی مشترکان خانگی با پدیده قطع گاز دست و پنجه نرم کردند. این موضوع محدود به گاز نبوده و باعث قطع برق هم می‌شد. از سویی این قطع شدن‌های گاه و بی‌گاه باعث لطمه به صنایع و افزایش ناگهانی و مقطعی کالاهای اولیه‌ای مانند سیمان می‌شد و به این ترتیب دومینوی افزایش قیمت در کالاهای دیگر شروع می‌شد. با اجرایی شدن این قرارداد می‌توان امیدوار بود کمتر شاهد چنین اتفاقاتی باشیم.

بازار بنزین را شفاف کنید

همشهری نوشت: دولت می‌خواهد با پرداخت ریالی یارانه بنزین به مردم، بنزین را تک‌نرخی کند. براساس آن دولت به‌جای شارژ کارت‌های سوخت در پایان هر ماه، کارت بانکی سرپرست خانوار را شارژ خواهد کرد و دارندگان وسایل نقلیه به‌هنگام مراجعه به ‌جایگاه‌های سوخت بنزین 3هزار تومانی دریافت می‌کنند و نیمی از پول بنزین مصرفی تا سقف تعیین شده برای هر شهروند به‌حساب بانکی سرپرست خانوار واریز می‌شود. برآوردهای همشهری نشان می‌دهد که یک خانوار 4نفره در هر‌ماه معادل ریالی 60لیتر بنزین با نرخ 1500تومان یارانه نقدی دریافت می‌کند که به این ترتیب یارانه بنزین یک خانوار 4نفره در هر ‌ماه 90هزار تومان خواهد بود.

محاسبات نشان می‌دهد اگر یک خانوار در ‌ماه تنها 60لیتر بنزین مصرف کند، درنهایت 180هزار تومان پول بنزین پرداخت می‌کند که نیمی از آن را دولت قبلا به‌حساب سرپرست خانوار واریز کرده است. در این صورت تغییر الگوی اختصاص سهمیه بنزین تغییری در هزینه بنزین مصرفی ایجاد نخواهد کرد. تغییر کلیدی وقتی نمایان می‌شود که یک خانوار بخواهد بنزین مازاد بر یارانه نقدی بنزینی مصرف کند که در این صورت به‌ازای هر لیتر بنزین مازاد، 3000تومان از جیب خودش پرداخت خواهد کرد. خانوارهای فاقد خودرو در این الگو هم یارانه نقدی دریافت خواهند کرد که معادل ریالی هر شهروند دست‌کم 22هزارو500تومان خواهد بود که می‌تواند آن را بفروشد. سؤال اصلی اینجاست که آیا این شیوه به عدالت نزدیک‌تر است؟

فرونشست زمين را ديديد؟

روزنامه آرمان ملی نوشت: روز جمعه بود که فرونشســـت یک قنات متروکه در نسیم شهر و در استان تهــران باعـث شد ساکنان ۴ ساختمــان خانه‌هایشان را تخلیه کنند. با حکم دادگستــری این خانه‌ها‌ تخلیه و انشعابات نیز قطع شد، اما جنبه نگران کننده این حادثه، نزدیک شدن فـرونشست و فروریزش‌ها از دشت ورامین به مناطق مسکونی تهران است. در شرایطی که رسانه‌ها این اتفاق را به فرونشست زمین ارتباط دادند، اما بی‌شک این حادثه «فروریزش» بوده که بسیار خطـــرناک‌تر از فرونشست است، همان‌طور که عمق این فروریزش دو متر و طول آن بوده. این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که کارشناسان محیط زیست بارها درباره‌ به صدا در آمدن زنگ خطر فرونشست زمین و ایجاد فروریزش‌ها در مناطق مسکونی هشدار داده‌اند. این پدیده که نتیجه برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی است و در صورت وقوع می‌تواند ساختمان‌های مسکونی، سازه‌های بزرگ مانند فرودگاه‌ها و ریل‌های راه‌آهن را ببلعد. پیشتر، گزارش‌هایی از «فروریزش‌های بویین زهرا» و «فرونشست اراضی جنوبی کشاورزی ورامین» در مناطق نزدیک به کلانشهر تهران و همچنین در مناطقی در استان‌هایی مانند اصفهان، کرمان، خوزستان و کرمانشاه منتشر شده است. با این حال مدیركل مدیریت بحران استان تهران اعلام كرد: «حادثه نسیم شهر فرونشست نبوده است.

پرورش اندام زنان ایراد دارد اما اتوبوس خوابی مردم خیر!

به نوشته روزنامه آفتاب یزد،نامه‌ای در رسانه‌ها در حال انتشار است که نشان می‌دهد مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان، فعالیت بانوان در رشته‌های زیر مجموعه فدراسیون بدنسازی را ممنوع اعلام کرده است. در بخشی از نامه مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان به رئیس هیئت بدنسازی این استان آمده است: «نظر به اینکه مجوز کتبی در خصوص فعالیت بانوان فدراسیون پرورش اندام در رشته‌های تحت پوشش صادر نگردیده است، لذا هرگونه فعالیت بانوان از قبیل برگزاری مسابقات، اردوهای تدارکاتی و مجوز برگزاری دوره‌های مربیگری و داوری تا اطلاع ثانوی غیرقانونی است.» ….اما این ماجرا واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی را نیز در پی داشته است.

یکی از کاربران در این باره نوشته است: «می‌دونستید انجام هرگونه فعالیت‎بدنسازی برای‎بانوان در اصفهان ‎ممنوع شد؟ دوچرخه‌سواری هم که داستان خودشو داره! دقیقا به کجا میریم».

دیگری نوشت: «بانوان محترم ورزش بدنسازی هم براتون قفل شد، مثل بقیه مواردی که براتون قفل شده».

یکی دیگر از کاربران گفته است: «اول ورزش بانوان در پارک و معابر عمومی ممنوع اعلام شد، الانم فعالیت پرورش اندام و ‎بدنسازی. آرایشگاه ها رو هم ببندن دیگه قشنگ خونه‌نشین شیم».

یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «گورخوابی، اتوبوس خوابی، کارتن خوابی، اعتیاد، فقر، گرانی، تورم و…گویا این دردها را نمی‌بینید که هر روز از یک مبحث مضحک اما تلخ برای مردم رونمایی می‌کنید! یک روز‎ صیانت فضای مجازی در حقیقت فیلترینگ یک روز دیگر مثل امروز ممنوعیت ‎بدنسازی زنان!».

دور بسته فیلم‌های تکراری

روزنامه ابتکار نوشت:گروه فرهنگ و هنر – کافی است نگاهی به فیلم‌های ساخته و اکران‌ شده در سال‌های اخیر بیندازیم. اگر قرار باشد این فیلم‌ها را در گروه‌های مشابه قرار دهیم، خواهیم دید که همه آن‌ها در چند ژانر محدود خلاصه می‌شوند. اما چرا در سینمای ایران تنها به چند ژانر محدود پرداخته می‌شود؟ آیا مخاطب از موضوع‌های دیگر استقبال نخواهد کرد یا پتانسیل ساخت سبک‌های دیگر وجود ندارد؟

چند هفته‌ای می‌شود که پس از 2 سال سخت، سینمای ایران دوباره با استقبال مخاطبان روبه‌رو شده و فیلم‌ها در صف اکران قرار گرفته‌اند. اما اگر نگاهی به این فیلم‌ها یا فیلم‌های ساخته‌ شده قبلی بیندازیم می‌بینیم که اکثر آن‌ها در چند سبک محدود خلاصه شده‌اند. این در حالی است که سینمای ایران که روزگاری مانند نمایشگاهی از انواع تابلوهای رنگارنگ و در حقیقت ژانرهای گوناگونی مانند دفاع مقدس، اجتماعی، کمدی، خانوادگی، تاریخی و حماسی و کودک و نوجوان بود اما حالا دچار نوعی فقر ژانر شده است و ما کمتر فیلم‌های ژانرهای دیگر سینما را در پرده نقره‌ای می‌بینیم.

سنگ بزرگ رشد اقتصادی

به نوشته روزنامه خراسان،در شرایطی که مدیران دولتی از برنامه‌های خود برای تحقق رشد اقتصادی 7.2 درصدی استان در سال آینده می‌گویند، فعالان بخش خصوصی و کارشناسان این سؤال را مطرح می‌کنند چه تحولی رخ ‌داده است که چنین رشدی پیش‌بینی می‌شود درحالی‌که شاهد فرار سرمایه انسانی و ارزی از کشور و فشار مضاعف مالیات در بودجه آینده هستیم. به گزارش خراسان رضوی، رشد اقتصادی، دلالت بر افزایش «تولید» یا «درآمد سرانه ملی» دارد. یعنی اگر تولید کالاها یا خدمات به هر وسیله ممکن در یک کشور افزایش پیدا کند، می‌توان ادعا کرد که در آن کشور، «رشد اقتصادی» اتفاق افتاده‌ است. بنابراین افزایش تولید یک کشور در یک سال خاص در مقایسه با مقدار آن در سال پایه، رشد اقتصادی کشور محسوب می‌شود. این تعریف کوتاه‌ترین تعریف برای رشد اقتصادی است که به زبانی ساده باید گفت رشد اقتصادی یعنی این که تولید و درآمد سرانه در یک کشور افزایش پیدا کند. طی یک دهه اخیر رشد اقتصادی در ایران نوسانات زیادی را تجربه کرده است اما به ‌طور مشخص بعد از رکود حدود چهار سال ابتدایی دهه 90 در سال‌های 95 و 96 رشد اقتصادی در ایران قابل‌توجه بود و نرخ تورم نیز کاهش یافت هرچند کارشناسان انتقادهایی به این رشد و تأثیرات و محرک‌های آن دارند که خارج از حوصله این گزارش است اما رشد اقتصادی یک مقوله چند وجه است که متأثر از عوامل زیادی است و آن را باید در سطح کلان بررسی کرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.