فرار مالیاتی مشکل شد/ تغییر محاسبه مالیات بر ارزش افزوده طلا از امروز

میثم رادپور، مدرس دانشگاه و کارشناس بازارهای مالی به شهروند آنلاین می گوید:ارزش افزوده مکانیزمی برای دریافت مالیات بیشتر نیست بلکه اهمیت آن بخاطر زنجیره ای است که مالیات بر ارزش افزوده ایجاد می کند و فرار مالیاتی را مشکل میسازد و در بعضی مواقع حتی غیر ممکن می کند

شهروند آنلاین: قانون جدید مالیات برارزش افزوده از امروز اجرا می‌شود . رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران دیروز گفت: قانون جدید مالیات برارزش افزوده از ۱۳ دی ماه سال ۱۴۰۰ اجرا می‌شود و توصیه ما به مردم این است که مردم طلا را گران نخرند. ابراهیم محمد ولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: از ۱۳ دی ماه قانون مالیات بر ارزش افزوده اجرایی و طلا از سیستم آن حذف می‌شود، اما تا این تاریخ روند معاملات به روش قبل محاسبه می‌شود.

محمدولی گفت: از تاریخ مذکور در فاکتور خرید طلا تنها اجرت مشمول مالیات بر ارزش افزوده خواهد شد و به نظر می‌رسد این روش به نفع مردم و فروشندگان بازار طلاست. حذف مالیات بر ارزش افزوده از طلا، بازار این کالا را گرم می‌کند.

هدایت کسب وکارهای صنفی به سمت کسب وکارهای شرکتی

میثم رادپور، مدرس دانشگاه و کارشناس بازارهای مالی در خصوص شرایط جدید بازار طلا با توجه به دریافت مالیات بر ارزش افزوده از طلا  به شهروند می گوید: بهرصورت قیمت طلا که روشن است چقدر است ، اما وقتی می خواهید مالیات بر ارزش افزوده را بگیرید ، انگار دارید بهای تمام شده جنس را افزایش می دهید و این خبر خوبی نیست. البته قضیه مالیات بر ارزش افزوده طلا همواره در کشور با ابهامات جدی مواجه بوده است و ماجرای مالیات سکه هم در این مدت وجود داشت. ماجرای طلا و ساخت آن خیلی پیچیده تر ازضرب سکه است. سکه نباید ارزش افزوده بگیرد چرا که کمترین پروسه تولید را دارد. از همین روی اینکه از طلای ساخته شده مالیات بر ارزش افزوده گرفته شود غیر منطقی نیست و منصفانه است. آنهم به خاطر کاری که رویش صورت می گیرد و خلق ارزش جدیدی بوجود می آورد. در اینطور مواقع مردم کمتر حساسیت نشان می دهند که معادل شمش یا طلای بدون اجرت آن چقدر است. این در مواردی است که   در زمان خرید طلای ساخته شده ، انگیزه سرمایه گذاری، انگیزه ثانویه است. اما اگر انگیزه سرمایه گذاری ، انگیزه اولیه باشد، حتما مسیر تغییر می کنند چرا که بنا نیست طلا در معرض دید و استفاده و قضاوت باشد. بنابراین گرایش مردم به سمت طلای خام و بدون اجرت می رود.

او در مورد ابزارهای نظارتی موجود برای اعمال قانون ارزش افزوده بر طلا گفت: ارزش افزوده مکانیزمی برای دریافت مالیات بیشتر نیست بلکه اهمیت آن بخاطر زنجیره ای است که مالیات بر ارزش افزوده ایجاد می کند و فرار مالیاتی را مشکل میسازد و در بعضی مواقع حتی غیر ممکن می کند.

اما نکته اساسی گرایش و گسیل دادن اصناف به سمت بیزنس و کار شرکتی است. در صنف طلای ایران، بیشتر کاسب کاران گرایش بازاری و غیرشرکتی دارند. شرکتها حساب وکتابشان، دفاترشان ونحوه نظارت برآنها  مشخص و معین است اما در میان صنوف فرار مالیاتی بیشتر است. در سایر کشورها سازندگان طلا شرکتند و نه صنف. درایران عمده بازار طلا در دست اصناف است و اصناف به اندازه شرکتها کنترل نمی شوند. تمایل به تشکیل شرکت ، کاری است که باید کسب وکارهای صنفی به سمتش هدایت شوند و کارشان را ازطریق دفاتر دولتی پیش ببرند.

مالیات بر ارزش افزوده طلا چگونه محاسبه می‌شود؟

پیشتر محمد کشتی آرای، نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفته بود : در گذشته کل فاکتور شامل ۹ درصد مالیات ارزش افزوده می‌شد، اما در قانون جدید از اجرت و سود دریافت می‌شود. به طور مثال؛ یک گرم طلا به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است، مالیات بر ارزش افزوده آن حدود ۱۴۵ هزار تومان از خریدار دریافت می‌شد با اصلاح قانون از سود مالیات دریافت می‌شود، یعنی از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معادل ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان مالیات بر ارزش افزوده دریافت خواهد شد.

این مقام مسئول گفته بود: این مالیات بر ارزش افزوده را مصرف کننده باید بپردازد با اصلاح این قانون قیمت تمام شده زیورآلات کاهش پیدا می‌کند و اقبال عمومی مخصوصا دست دوم کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل به مردم توصیه می‌کنیم که از خرید طلای خارجی و دست دوم بپرهیزید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.