یک تا ۱۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری برای ایجاد اشتغال

معرفی کسب‌وکارهایی که با حداقل سرمایه ایجاد شده‌اند

معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آبان‌ماه امسال فهرستی از تعداد کسب‌وکارهای خرد و مشاغل خانگی اعلام کرد که در آن ۳۲۵ رسته شغلی عنوان شده است

 این روزها بحث ایجاد اشتغال، با سرمایه یک تا ۱۰ میلیون تومانی در فضای مجازی و از زبان مسوولان داغ شده و علامت سوال‌هایی را برای قشر جوان ایجاد کرده است؛ اینکه با سرمایه یک تا ۱۰ میلیون تومان چه مشاغلی را می‌توان ایجاد کرد؟ آیا این کار شدنی است یا خیر؟

‌به گزارش ایرنا، با گسترش اشتغال‌زایی با سرمایه خُرد یا ارزان‌قیمت در شرایط کرونایی و تعطیلی و نیمه تعطیلی بسیاری از بازارها، به نوعی کسب‌وکارهای خرد و مشاغل خانگی رونق گرفت. مشاغلی که بیشتر متکی به مهارت‌آموزی و کسب مهارت است تا بتوان در سطح فردی یا گروهی در کارگاهی کوچک و خانگی آنها را اجرایی و محصول یا کالایی را تولید کرد.

امروزه کسب‌وکارهای خانگی به عنوان راهکاری مهم برای خوداشتغالی، ایجاد اشتغال و درآمد تلقی می‌شود. این نوع مشاغل به ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان، حذف هزینه‌های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه و ایاب و ذهاب، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینه‌های کار خانوادگی و امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیررسمی به شیوه استاد- شاگردی بین اعضاء خانواده و بسیاری فواید کمک شایانی می‌کند.

سازمان فنی و حرفه‌ای متولی آموزش مهارت‌های فنی نقش مهمی در آموزش‌ها به مخاطبان دارد تا از این طریق بتوانند با افزایش توانمندی‌ها در رشته‌های مورد علاقه با سرمایه‌ای اندک مشغول به کار شوند.

معرفی مشاغلی با سرمایه کم و ارزان‌قیمت در فضای مجازی بازتاب پیدا کرده است. در همین راستا، «بهزاد مهرکش» مشاور و دستیار ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور فرهنگی و رسانه در شبکه فضای مجازی توییت کرد: با سرمایه یک تا ۱۰ میلیون تومان چه مشاغلی می‌توانید ایجاد کنید؟ کجا آموزش لازم را ببینید؟ چه مزایایی دارد؟

در این توییت، فهرستی از مشاغل با سرمایه‌ای بین یک تا ۱۰ میلیون تومان معرفی شده است. مشاغلی از جمله نقاشی با رزین، تولید شمع‌های زینتی، تولید عروسک بافتنی، نقاشی روی سفال و خشک کردن میوه و سبزی.

ایجاد کسب‌وکار با سرمایه کم

زهرا احمدی یکی از بانوان شاغلی است که در خانه با خشک کردن میوه برای خود و خانواده کسب درآمد می‌کند، وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا می‌گوید: از زمانی که دخترم متولد شد امکان اینکه در بیرون از منزل کار کنم را نداشتیم از این رو با خرید یک دستگاه میوه خشک‌کن به مبلغ حدود یک میلیون تومان اقدام به خشک کردن میوه کردم.

وی اضافه می‌کند: هفته‌ای یک روز به بازار تره‌بار در محله و نزدیک خانه می‌روم و چند نوع میوه مختلف خرید کرده و بعد میوه‌ها را خرد می‌کنم و در داخل میوه خشک‌کن قرار می‌دهم.

این شهروند تهرانی، معتقد است با استفاده از فضای مجازی زمینه فروش محصولاتم را فراهم کرده‌ام ضمن اینکه در ابتدای مسیر با مشکل اعتماد مردم روبرو بودم اما به مرور وقتی خریداران کیفیت کالاهایم را دیدند، سفارش گرفتم.

مینا سعیدی یکی دیگر از بانوان است که با سرمایه‌ای سه تا پنج میلیون تومان اقدام به برگزاری کلاس‌های رزین می‌کند، وی در گفت‌وگو با ایرنا اضافه می‌کند: مدتی بود که تنها برای مصرف داخل خانه کارهای رزین از جمله ظرف‌های تزیینی را درست می‌کردم و بعد تصمیم گرفتم این کار را توسعه دهم از این رو اقدام کردم کلاس‌های خصوصی را برگزار کنم.

وی بیان می‌کند: مواد اولیه رزین را تهیه کردم و کلاس‌های خصوصی را با سه نفر شروع کردم و اکنون شاهد حضور استقبال بانوان هستم، ضمن اینکه تعدادی از شاگردانم بعد از گذشت حدود دو سال موفق شدند کارهای رزینی را در خانه تهیه کرده و به فروش برسانند.

علی حسین زاده با ۳۰ سال سن دارای فروشگاه کوچک لوازم آرایشی بود که به علت کرونا در دو سال گذشته با مشکل روبرو شد، وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا می‌گوید: در شیوع کرونا به خاطر دستورالعمل‌های بهداشتی مجبور بودم ماه‌ها فروشگاهم را تعطیل کنم ولی به مالک اجاره‌بها پرداخت می‌کردم از این رو تصمیم گرفتم کسب‌وکارم را به خانه بیاورم از آن رو به توصیه یکی از دوستانم در فضای مجازی اجناس را معرفی و به فروش گذاشتم.

وی اضافه می‌کند: اکنون بعد از گذشت ۲ سال کسب‌وکار خوبی دارم و دیگر نیازی به اجاره ملک و هزینه‌های اضافی نیست.

مشاغل کم‌هزینه یا مشاغل خانگی امروز مدنظر بسیاری از خانواده‌ها به‌ویژه زنان قرار گرفته است تا از این طریق در کسب معاش خانواده کمک حال باشند.

۳۲۵ رسته شغلی در فضای کسب‌وکار خرد و خانگی

معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آبان‌ماه امسال فهرستی از تعداد کسب‌وکارهای خرد و مشاغل خانگی اعلام کرد که در آن ۳۲۵ رسته شغلی عنوان شده است. بر این اساس در بخش صنایع دستی ۵۷ رسته شغل، در بخش فرش دستباف و رشته‌های مرتبط به صنایع ۱۷ رسته شغلی، در بخش تولیدی، صنعت و خدمات ۶۵ رسته شغلی، در امور تولیدات دامی و کشاورزی ۶۰ رسته شغلی و در حوزه فرهنگی و هنری ۱۳۱ رسته شغلی ثبت شده است.

دولت سیزدهم با وعده ایجاد اشتغال وارد کارزار شد، در همین راستا طرح‌های مختلفی از جمله زیست بوم اشتغال، پلتفرم اشتغال و اختصاص خط اعتباری در حال اجراست. ضمن اینکه صدور مجوزهای کسب‌وکار خرد در مدت سه روز نیز کلید خورد.

همچنین با هماهنگی دفتر توسعه کارآفرینی و دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با هدف خلق فرصت‌های جدید کسب‌وکار، کمک به گسترش و پایداری کسب‌وکارها و ایجاد اشتغال پایدار و تعامل سرمایه‌گذاران و صاحبان ایده، امکان صدور مجوز مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی برای اشخاص پشتیبان مشاغل خانگی در چهار فعالیت مشاوره کارآفرینی، شتاب‌دهنده، فضای کاری مشترک و کافه کارآفرینی فراهم شده است.

در این راستا و به دلیل اهمیت مشاغل خرد و خانگی به عنوان یکی از راهبردهای مهم سیاست‌های اشتغال کشور، مقرر شده است تا مجوز مذکور (بدون در نظر گرفتن شرایط خاص دستورالعمل مربوطه) برای پشتیبانان مشاغل خانگی صادر شود. بر این اساس پشتیبانانی که تمایل به دریافت مجوز مذکور دارند می‌توانند با مراجعه به اداره‌های کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها آمادگی خود را اعلام کنند.

بر اساس این طرح، متقاضیان کسب‌وکارهای خرد دیگر نیاز نیست که ماه‌ها در انتظار صدور مجوز بمانند و به محض اینکه در سامانه مربوطه ثبت نام و درخواست ایجاد شغلی را ارائه کنند در مدت زمان سه روز مجوز صادر می‌شود و این امر به شرط ثبت تعهدنامه است.

با اجرای این طرح، نظارت بر مشاغل فقط در مرحله نخست و قبل از صدور مجوزها انجام نمی‌شود، بلکه به مرحله اجرا و در بازدید از محیط فضای کسب‌وکار واقعی صورت می‌گیرد.

طبق گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سامانه صدور مجوز بعد از ثبت درخواست متقاضیان مشاغل خانگی، در مدت سه روز به کارشناسان اجازه بررسی می‌دهند، در غیر این صورت مجوز به طور خودکار و الکترونیکی صادر می‌شود.

«حجت‌الله عبدالملکی» هشتم دی‌ماه در جلسه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی اعلام کرد: دستگاه‌های متولی صدور مجوزهای خانگی مکلفند در مدت ۱۰ روز فهرست مشاغل مجاز و ممنوع را به دبیرخانه ستاد مشاغل خانگی اعلام کنند و بعد از این مدت فهرست‌ها پذیرفته نیست.

مشاغل خانگی در سه فهرست دسته‌بندی می‌شوند؛ فهرست نخست فعالیت‌های ممنوعه، فهرست دوم فعالیت‌های مجاز و فهرست سوم جزو فعالیت‌هایی است که غیر از این ۲ فهرست باشد

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.