بودجه‌ای به اندازه روزی ۲ تخم‌مرغ!

بودجه حمایت از یک میلیون و 800 هزار معلول، فقط 2800 میلیارد تومان

قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت 2800 میلیارد تومان در نظر گرفته شد. سرانه بودجه‌ای که معادل هزینه خرید روزانه دو عدد تخم‌مرغ است. به گفته مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران رایزنی‌هایی برای تغییر این بودجه صورت خواهد گرفت.

شهروندآنلاین- علی‌همت محمودنژاد با اشاره به بودجه 2هزار و 800میلیارد تومانی اجرای قانون حمایت از افراد دارادی معلولیت می‌گوید: «این بودجه حتی پاسخگوی وسایل توانبخشی معلولان نیست، چه برسد به اینکه بتواند دردی از افراد دارای معلولیت را دوا کند.» به باور محمودنژاد باید اقدامات لازم و دقیق‌تری برای افزایش بودجه حقوق افراد دارای معلولیت صورت گیرد.

این بودجه نسبت به سال قبل افزایش 50درصدی داشته؛ بودجه‌ای که در سال‌های گذشته هم دردی از معلولان دوا نکرده است. «برای اجرای قانون افراد دارای معلولیت در لایحه بودجه 1401 با افزایش 50درصدی نسبت به سال قبل همراه بوده است. هرچند در سال‌های قبل این افزایش به‌گونه‌ای نبوده که شرایط را برای افراد دارای معلولیت مناسب کند. بنابراین به نظر این بودجه به هیچ‌عنوان پاسخگوی نیازهای افراد دارای معلولیت نیست.»

«اگر 2 هزار و 800 میلیارد تومان را با تعداد معلولان (که یک میلیون و 800 هزار معلول تحت پوشش را شامل می‌شود) بررسی کنید، می‌بینید که سرانه روزانه کمک دولت با بودجه برای معلولان نزدیک به روزی ۵ هزارتومان است. به‌عبارتی بودجه لحاظ شده برای اجرای قانون معلولان، معادل هزینه روزانه دو عدد تخم‌مرغ است.»

سهم هر فرد، هزینه‌ای معادل قیمت 2عدد تخم‌مرغ!

معلوليت يا ناتواني يکي از پديده‌هاي پيداوپنهان زندگي امروزه بشر است. پيدا از آن جهت که نرخ افراد داراي معلوليت بسيار بالا و در حال رشد است. پنهان از آن جهت که چندان موردتوجه جريان اصلي جامعه و سياست‌گذاران اجتماعي نبوده است. در طول تاريخ بشر برخورد با معلوليت شکل‌هاي متفاوتي به‌خود گرفته و از برخي جهات انساني‌تر و از برخي جهات تبعيض‌گرايانه بوده است.

تعداد معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی حدود یک میلیون و 800 هزار نفر را شامل می‌شوند. بودجه‌ای که در کمیسیون تلفیق برای معلولان تعریف شده به هیچ‌عنوان نمی‌تواند حتی پاسخگوی وسایل توانبخشی معلولان باشد. «اگر 2 هزار و 800 میلیارد تومان را با تعداد معلولان (که یک میلیون و 800 هزار معلول تحت پوشش را شامل می‌شود) بررسی کنید، می‌بینید که سرانه روزانه کمک دولت با بودجه برای معلولان نزدیک به روزی ۵ هزارتومان است. به‌عبارتی بودجه لحاظ شده برای اجرای قانون معلولان، معادل هزینه روزانه دو عدد تخم‌مرغ است.»

فردی دارای معلولیت با این میزان مشکلات، آیا با هزینه‌ای معادل قیمت 2عدد تخم‌مرغ می‌تواند زندگی کند؟ البته ما در این راستا با مرکز پژوهش‌های مجلس جلسه‌ای برگزار و توجیه کردیم که بودجه افراد دارای معلولیت متناسب با نیازهای آنها نیست. بنابراین باید منتظر ماند و دید که مجلس در این زمینه چه اقدامی انجام می‌دهد.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.