پناهنده نه، پول بگیرید برای صربستان مسابقه دهید!

علی ارسلان به دومین ورزشکار ایرانی در سال های اخیر تبدیل شده که قرار است برای صربستان به میدان برود

برخلاف برخی از ورزشکاران که راه پناهنده شدن را در پیش می گیرند، در سال های اخیر برخی از بیرون مانده های ورزش ایران در رشته های مختلف، شانس خود را از کشور دیگری آزمایش کردند.

دو سال قبل بود که مهدی خدابخشی، ملی پوش تکواندوی ایران در المپیک 2016 که سابقه کسب عنوان قهرمانی در جهان را هم با پرچم ایران داشت، تصمیم گرفت به کشور صربستان مهاجرت کند و بعد از ازدواج با یک تکواندوکار صربستانی، تابعیت این کشور را هم دریافت کرد. او مدتی است که برای کشور صربستان مبارزه می کند و حتی طلای قهرمانی اروپا را هم به دست آورده است.

اما چندی قبل نوبت به یک کشتی گیر ایرانی رسید تا مسیر مشابهی را طی کند. علی ارسلان که با وجود شکست اکثر مدعیان و ملی پوشان در سال های اخیر نتوانسته بود دوبنده تیم ملی را در رقابت های مهم برتن کند، تصمیم گرفت با توجه به داشتن پیشنهاد از صربستان به این کشور برود و طبق قراردادی تا سال 2024 برای این کشور کشتی بگیرد.

مسیری جدا از پناهندگی

شاید برخی به اشتباه تصور کنند که ورزشکارانی همچون خدابخشی و ارسلان هم در کشور صربستان اعلام پناهندگی کردند که توانستند برای این کشور مسابقه دهند، اما ماجرا کاملا متفاوت است. در سال های گذشته شاهد بودیم برخی از کشتی گیران و تکواندوکاران ایرانی به کشور جمهوری آذربایجان مهاجرت کردند و حالا نوبت به صربستان رسیده که ورزشکاران ایرانی را جذب کند. این ماجرا که موافقان و مخالفان زیادی هم دارد، مسیری جدا از پناهندگی است و ورزشکاران ایرانی فقط با گرفتن تابعیت صربستان می توانند برای این کشور مسابقه دهند و در قبال این کار پول دریافت می کنند. شاید این فرصت خوبی برای ورزشکارانی باشد که در ایران به هر دلیلی نتوانستند به تیم ملی برسند یا حداقل انتظاراتشان برآورده نشده است.

رضایت ایران، شرط انتقال سریع

در صورتی که ورزشکاری در تیم ملی کشور خودش به میدان رفته باشد، نمی تواند به راحتی برای کشور دیگری مسابقه دهد. باید از گرفتن تابعیت کشور جدید حداقل دو سال بگذرد یا اینکه کشور خود ورزشکار از طریق فدراسیون رضایت خود را برای این انتقال اعلام کند. در ماجرای مهدی خدابخشی با توجه به ازدواج او با یک تکواندوکار صربستانی، فدراسیون ایران رضایت خود را اعلام کرد و بلافاصله این تکواندوکار برای صربستان مسابقه داد. علی ارسلان هم که در سال های اخیر عضو تیم ملی نبوده، توانست رضایت فدراسیون کشتی را بگیرد.

اعلام حمایت دبیر از کشتی‌گیر تیم ملی صربستان!

با اینکه طی هفته های اخیر مهاجرت علی ارسلان باعث وارد شدن هجمه عجیبی علیه محمد بنا، سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی شده و انتقادات زیادی به سیستم کاری او وارد شده، اما جالب اینجاست که ارسلان با حضور در فدراسیون کشتی با علیرضا دبیر دیدار کرد. کشتی در این نشست خطاب به ارسلان گفت: شما عضوی از جامعه بزرگ کشتی ایران هستی و به این آب و خاک تعلق داری و ما نیز پیگیری های لازم را از همه نظر در رابطه با وضعیت کشتی شما انجام خواهیم داد. قرار است تا در دو هفته آینده سفری به چند کشور اروپایی برای ملاقات با روسای فدراسیون های کشتی آن ها داشته باشم که حتما در صربستان نیز حضور خواهم یافت و پیگیرهای لازم را در مورد وضعیت شما انجام می دهم.

رئیس فدارسیون کشتی همچنین در پایان این جلسه اعلام کرد با صحبت هایی که با این پسر با اخلاق کشتی ایران انجام دادیم قرار شد که فدراسیون در جریان برنامه های علی ارسلان باشد.

ارسلان: مرا با پناهنده ها مقایسه نکنید

علی ارسلان که اعتقاد دارد در سال های اخیر برخی افراد باعث شدند به حقش نرسد، در گفت و گو با «شهروند» درباره مهاجرت خود توضیحاتی را ارائه کرد. این فرنگی کار وزن 72 کیلوگرم که به قصد گرفتن مدال المپیک راهی صربستان شده، می گوید: «وضعیت خوبی دارم و به زودی به اردوی تیم ملی صربستان محلق می شوم. در فروردین باید در مسابقات قهرمانی اروپا کشتی بگیرم که هدفم فقط قهرمانی است. مردم می دانند که چه اتفاقاتی افتاده و چرا من این تصمیم را گرفتم. من هیچ بازخوردی منفی‌ای از مردم بابت رفتنم به صربستان نگرفتم و مطمئن باشید آنجا هم برای شاد کردن دل همین مردم تلاش می کنم.»

وی در بخش دیگری از صحبت های خود می افزاید: «مشکل اصلی من با دید مغرضانه سرمربی تیم ملی است. او یکسری کشتی گیر نورچشمی دارند و هر اتفاقی بیفتد، آن ها به مسابقات اعزام می شوند. همه جا گفتند که ارسلان در انتخابی ها باخته، اما اینطور نبوده و کارنامه من از جمله نتایج همین مسابقه اخیر لیگ مشخص است. مگر من کشتی‌گیر بیگانه بودم؟مشکل من با فدراسیون نیست چون با حضور علیرضا دبیر در کشتی آزاد عدالت خوبی برقرار شده، اما در کشتی فرنگی نه.»

ارسلان در پایان می گوید: « بنا گفته مدالی ارزش دارد که زیر پرچم ایران باشد. مردانگی هم به این است که بچه مردم را فراری ندهی. وجدان می‌گوید که بچه‌ها را با رفتارهای مغرضانه از کشتی زده نکنی. حالا یکی مثل ارسلان شانس آورد و سرنوشت او را به صربستان برد، خیلی‌ها این شانس را نمی‌آورند و کشتی‌شان تمام می‌شود. از اینکه من را با ورزشکارانی که پناهنده شدند، یکی کردند، ناراحتم. قانون اتحادیه جهانی شامل حال من شد. این حرف‌ها را زدند که من را در دید عموم خراب کنند. من به صورت قانونی به صربستان رفتم. آقای مجری تلویزیون بهتر است اطلاعاتش را به روز کند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.