از مديريت سانحه تا تشویق و ترغیب پزشکان به مهاجرت/ مرور روزنامه های صبح کشور

مراسم سالگرد شهید سلیمانی، وقوع سیل در کشور، آغاز مذاکرات رفع تحریم ها، یارانه بنزینی ، وام پلکانی مسکن و دریافت مالیات بر ارزش افزوده در صدر توجه روزنامه ها بود

امروز اخبار مربوط به مراسم سالگرد شهید سلیمانی، وقوع سیل در کشور، آغاز مذاکرات رفع تحریم ها، یارانه بنزینی ، وام پلکانی مسکن و دریافت مالیات بر ارزش افزوده در صدر توجه روزنامه ها بود. با هم برخی از این موات را به نقل از روزنامه های صبح کشور مرور می کنیم:

مديريت سانحه

اعتماد می نویسد:بارندگي در جنوب ايران به ويژه در هرمزگان، جنوب كرمان و سواحل درياي مكران موجب سيلاب شده است. از عصر چهارشنبه هشتم دي‌ماه 1400 سامانه سوداني وارد منطقه استان‌هاي جنوبي ايران شد و در روزهاي گذشته فعال بوده و پيش‌بيني‌ها نشان مي‌دهد كه كمابيش تا روز پنجشنبه 16 دي‌ماه همچنان فعال خواهد بود. بيشترين ميزان بارندگي نيز روز يكشنبه و دوشنبه رخ داده و البته شديد‌ترين بارندگي‌ها در روز سه‌شنبه 14 دي‌ماه قابل انتظار است. منطقه هرمزگان، سيستان و بلوچستان و كرمان كه در معرض خشكسالي شديد است، با اين حال از هشتم دي‌ماه بارندگي شديدي را تجربه كرده است.  دو سال قبل دقيقا در همين محدوده زماني بارش باران در استان كرمان و سيستان و بلوچستان طي پنج روز از ميزان بارندگي در ۱۱۳ روز ابتداي سال آبي ما قبل آن بيشتر شد.در كرمان و سيستان و بلوچستان سيلاب موجب خسارت‌هاي گسترده شد.  حال در دي‌ماه 1400 در استان هرمزگان، جزيره قشم از محل‌هاي بروز سيلاب شديد بود. مردم محلات بافت قديم شهر قشم در روزهاي گذشته با نصب پي‌وي‌سي روبه‌روي در وروي منازل سعي كرده بودند اقدامات پيشگيرانه به منظور ورود آب‌هاي ناشي از سيلاب به منازل خود انجام دهند و شهرداري و مديريت شهري با لايروبي كانال‌هاي دفع آب زيرزميني و رفع انسداد آنها و آماده‌باش نيروهاي خدماتي آمادگي نسبي براي دفع سيلاب وجود داشت.

یک امضا تا ثروتمند‌شدن

به نوشته شرق ، روز ۹ دی‌ماه، پنجشنبه، روزنامه کیهان آماری از فروش نفت ایران منتشر کرد و مدعی شد این رقم اکنون به ۱.5 میلیون بشکه در روز رسیده و این محصول تلاش دولت جدید است. به نوشته این روزنامه محافظه‌کار «امروز کم‌هوش‌ترین و فراموش‌کارترین افراد هم می‌دانند که دولت فعلی چه شرایطی را از دولت قبلی به ارث برده و غیرپیگیرترین افراد هم می‌بینند رئیس‌جمهور و دولتمردان چگونه شبانه‌روز تلاش می‌کنند تا خسارت‌ها را جبران نمایند. در برخی حوزه‌ها هم نتایج این تلاش‌ها طی همین چهارماهی که دولت روی کار آمده، خیلی واضح خود را نشان داده است. افزایش فروش نفت به یک‌ونیم‌میلیون بشکه در روز، با وجود تشدید تحریم‌ها (در دولت قبل میزان صادرات نفت با وجود آن همه مذاکره و امتیازهای یک‌طرفه به ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسیده بود)». البته روزنامه کیهان منبع موثقی برای دسترسی به آمار و ارقام نیست و گمان نمی‌رود که خود نیز چنین ادعایی داشته باشد؛ به‌ویژه آمار فروش نفت ایران که چون عمدتا به شکل غیررسمی انجام می‌شود هرکسی می‌تواند متناسب با گرایش سیاسی خود میزان آن را بالا و پایین کند. اما به‌هرحال حساسیت کیهان به آمار فروش نفت کشور نشان از حساسیت کلی نظام سیاسی ایران به فروش نفت دارد؛ منبع اصلی درآمد و شاهرگ اقتصادی مملکت که در سال‌های گذشته و به‌طور مشخص از سال ۱۳۹۷ متحمل ضرباتی سنگین شده است. یکی از این ضربات مختص ایران بود اما ضربه دیگر را کل صنعت نفت جهان دریافت کرد. در این گزارش نگاهی گذرا به آنچه بر نفت ایران و جهان گذشت می‌اندازیم و سپس پیش‌بینی آینده این بازار را اضافه می‌کنیم.

سلیمانی این‌گونه سلیمانی شد

کیهان نوشت:موفقیت خیره‌کننده سردار شهید سلیمانی در عرصه ملی و بین‌المللی بازتاب موفقیت درونی او بود. فتح‌المبین ابتدا در باطن اتفاق می‌افتد. وسعت پیروزی‌های حاج قاسم در محیط ملی و بین‌المللی بیانگر «وسعت درونی» او بود. عبودیت و خلق عظیم سرمایه اصلی این شهید در کارزارهای سخت بود. خودنبینی او در درون، راه‌های بیرونی را به روی او می‌گشود. این رمز محبوبیت ملی و اقتدار بین‌المللی شهید سلیمانی بود. همان که رهبر معظم انقلاب اسلامی در عبارتی کوتاه فرمودند

«مکتب سلیمانی عبارتست از صدق و اخلاص؛ این عنوان و نماد و نمایه مکتب سلیمانی است» او از دیده شدن فرار می‌کرد. چرا؛ برای اینکه دیده شدن، اخلاص را در معرض تهدید قرار می‌دهد. شهید با توسل پیوسته و با اشک جاری‌اش، سپر محکمی برای محافظت از اخلاص خود ساخته بود به همین جهت به مرور که مسئولیت‌های سنگین‌تری متوجه او می‌شد، توسل و اشک او بیشتر می‌شد به همان میزان «خاکی بودنش» جلوه بیشتری می‌یافت بدون آنکه برای خاکی دیده شدن تلاشی داشته باشد.

رنج قانونی سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد

به نوشته فرهیختگان،گرچه آخرین مصوبه بانک مرکزی مربوط به ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ است، اما یکی از مهم‌ترین مصوبه‌های این نهاد مربوط به نیمه اول سال 1399 است. در سال گذشته بانک مرکزی اعلام کرد پایان تیرماه آخرین مهلت صادرکنندگان برای بازگشت ارز صادراتی سال 97 و 98 است و این مهلت به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد.

رفع تعهدات ارز حاصل از صادرات موضوعی است که همواره در شرایط تحریمی اهمیت دوچندانی برای دولت پیدا می‌کند. طی سه‌سال اخیر بانک مرکزی ایران بسته‌های سیاستی مختلفی را برای این موضوع تدوین کرده است. گرچه آخرین مصوبه بانک مرکزی مربوط به ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ است، اما یکی از مهم‌ترین مصوبه‌های این نهاد مربوط به نیمه اول سال 1399 است. در سال گذشته بانک مرکزی اعلام کرد پایان تیرماه آخرین مهلت صادرکنندگان برای بازگشت ارز صادراتی سال 97 و 98 است و این مهلت به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد. بعد از ۳۱ تیرماه و با پایان یافتن ضرب‌الاجل بانک مرکزی، کارت بازرگانی صادرکنندگانی که کمتر از ۷۰ درصد تعهدات ارزی خود را ایفا کرده بودند، به حالت تعلیق درآمد.

سوخت و ساز یارانه

وطن‌امروز می نویسد: طرح جدید دولت با عنوان «بنزین برای همه» که قرار است بنزین تولید‌شده در کشور را به جای اختصاص به وسایل نقلیه در اختیار افراد بگذارد، واکنش‌های مختلفی را از سوی مردم و کارشناسان در پی داشته است. تغییر در نحوه ارائه یارانه بنزین برای دستیابی به عدالت در توزیع مهم‌ترین هدف این طرح عنوان شده و قرار است به صورت آزمایشی در ۲ جزیره قشم و کیش آغاز شود.

به گفته مسؤولان، در طرح آزمایشی جدید این موضوع در حال بررسی است که اگر خانواده‌ای قبلا سهمیه بنزین ۶۰ لیتر داشته و در حال حاضر این میزان کاهش یافته است، با تمهیداتی این میزان سهمیه برای آن خانواده حفظ شود. در واقع دولت تصمیم دارد به آن دسته از افراد که صاحب خودرو نیستند و تاکنون از یارانه بنزین بی‌بهره مانده‌اند، یارانه بدهد. بر این اساس، هیچ افزایش قیمتی در کار نیست و تمام مردم چه کسانی که صاحب خودرو هستند و چه کسانی که خودرو ندارند، بر حسب کارت ملی و با شرط اینکه یک سال در ایران اقامت داشته باشند، در ابتدای این طرح، ماهانه ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی به آنها تعلق می‌گیرد و دریافت‌کنندگان می‌توانند آن را استفاده کرده یا به ‌صورت اعتباری از بخش ریالی آن استفاده کنند.

ممنوعیت واردات واکسن سوءتفاهم بود

به توشته همشهری، رئیس سازمان غذا و دارو در تازه‌ترین گفت‌وگو با این روزنامه ممنوعیت واردات واکسن به کشور را رد کرد و گفت: «قرار نیست واردات واکسن‌های خارجی متوقف شود، چرا که ما میلیاردها دلار به کوواکس سازمان بهداشت جهانی برای دریافت واکسن کرونا، پول داده‌ایم که به وقت اضطرار به ما تحویل نداده‌اند. حالا باید این محموله‌های خریداری شده به ایران فرستاده شود. قرار نیست ممنوعیتی برای واردات آنها داشته باشیم. حتی ممکن است واکسن‌های اهدایی از سایر کشورها هم داشته باشیم.»

ماجرای ممنوعیت واردات واکسن به کشور روز یکشنبه از قول 2معاون وزیر بهداشت خبری شد. بهرام دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو در بخشی از صحبت‌هایش با رسانه‌ها عنوان کرده بود که هیچ واکسنی به ایران وارد نمی‌شود و تولیدات داخل برای تامین نیازهای اصلی مانند دوز سوم کافی است. همچنین کمال حیدری، معاون وزیر بهداشت ایران هم با تأکید بر کافی بودن تولید داخلی واکسن کرونا گفته بود ستاد ملی مقابله با کرونا در شرایط اقتصادی فعلی واردات واکسن کرونا را ممنوع کرده است. ممنوعیت واردات واکسن، پیش از این در اوایل آذر، از سوی بهرام‌عین‌اللهی، وزیر بهداشت هم مطرح شده بود. او در مراسم تحویل 5میلیون دوز واکسن مؤسسه رازی، اعلام کرده بود که واردات واکسن ممنوع است و از این پس باید متکی به تولیدات داخلی بود. آن زمان محموله‌های زیاد واکسن وارد کشور شده بود. قبل از آن در دولت قبل هم وزیر بهداشت وقت، برای حمایت از تولید داخلی، این موضوع را مطرح کرده بود، اما از آنجا که وعده تولیدکنندگان داخلی برای تامین واکسن مورد نیاز کشور محقق نشد، واردات واکسن‌های خارجی (بهارات، اسپوتنیک‌وی، آسترازنکا و سینوفارم) در دولت سیزدهم ادامه پیدا کرد و از مرز 150میلیون دوز هم گذشت.

قيمت بنزين به«دست مردم» افزايش مي‌يابد؟

آرمان ملی نوشت: طرح «بنزین برای همه» که به‌گفته طراحان آن با قصد توزیع عادلانه یارانه انرژی به تمام جامعه قرار است به‌صورت پایلوت در 2 جزیره کیش و قشم به اجرا گذاشته شود با وجود اعلام جزئیات طرح که قرار است به هر کدملی ماهانه 15 لیتر بنزین با قیمت 1500 تومانی تعلق بگیرد تا افراد فاقد خودرو نیز بتوانند با فروش بنزین خود از این یارانه پنهان بهره‌مند شوند، همچنان با اظهارنظرات زیادی همراه است به‌گونه‌ای که برخی از کارشناسان اساسا در شرایط کنونی اجرای این طرح به‌واسطه فراهم‌نبودن زیرساخت توزیع و نظام بانکی امکان‌پذیر ندانسته و معتقدند حتی در صورت اجرای زمینه شکل‌گیری بازار دلالی 80 میلیون نفری را فراهم می‌کند. ازسوی دیگر به‌گفته تحلیلگران فارغ از تبعاتی که می‌تواند این طرح در افزایش میزان مصرف سوخت و یا حتی قاچاق معکوس داشته باشد به‌نظر می‌رسد دولت بیش از هر موضوعی به برای تامین کسری بودجه خود به افزایش قیمت بنزین فکر می‌کند اما برای جلوگیری از تبعات آن در جامعه قصد دارند تا این افزایش به توجیه و به‌دست خود مردم صورت بگیرد، این در حالیست که اگرچه قیمت بنزین نیاز به اصلاح دارد اما لزوم این اصلاح در اکثر کالاها و خدمات محسوس بوده اما شرایط کنونی و آن هم در زمانیکه بر خلاف اقتصاد کشورهای توسعه یافته خودرو در ایران کالای سرمایه‌ای گران است و نرح حقوق و دستمزد مطابق با تورم نبوده و به کارمند و کار گر تحمیل می‌شود افزایش قیمت بنزین به بهانه اینکه با قیمت فوب خلیج‌فارس فاصله زیادی دارد و به آن نام یارانه می‌گذارند فاقد توجیه است.

شغل یک میلیون تومانی به سبک آقای وزیر

به نوشته روزنامه ابتکار،اهمیت ایجاد اشتغال در ایجاد ثبات اقتصادی جامعه موضوعی غیرقابل انکار است چراکه هرچه توجه به موضوع اشتغال در جامعه بیشتر باشد می‌تواند منجربه افزایش سطح رفاه عمومی و توسعه در جامعه گردد.بیکاری را می‌توان یکی از معضلات اقتصاد و جامعه در هر کشوری دانست. چراکه این پدیده می‌تواند سرآغاز بسیاری از انحرافات اجتماعی باشد و مشکلات زیادی را در جامعه به وجود بیاورد. بنابراین ایجاد شغل اهمیت بسیاری دارد، اما به گفته برخی از کارشناسان ایجاد شغل پایدار کار آسانی نیست.امروزه موضوع بیکاری، کارآفرینی و اشتغال‌زایی یکی از مهم‌ترین چالش‌های کشور است. به گفته کارشناسان ایجاد اشتغال فرآیندی زمانبر و هزینه‌‌بر است. بحث زمانبر و هزینه‌بر بودن ایجاد اشتغال در حالی مطرح می‌شود که اخیرا وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته است که سه سال پیش مطرح کردیم که با یک میلیون تومان هم می‌شود شغلی را ایجاد کرد و اکنون با وجود گذشت چند سال و گرانی مواد اولیه هنوز هم می‌توان با یک میلیون تومان شغلی را ایجاد کرد.

فصل سرما تب جنوب گردی

روزنامه ایران نوشت:این روزها همه راه‌ها به جزایر خلیح فارس ختم می‌شود؛ روی بیلبوردهای شهری تهران آدرس بومگردی‌های جنوب به چشم می‌خورد، شبکه‌های اجتماعی پر شده از عکس بشقاب‌هایی پر از میگو و خرچنگ تازه در قشم، از آتش روشن کردن روی شن‌های جزیره هنگام، ویدیوهایی از دلفین‌هایی که روی آب پرواز می‌کنند و آهوانی که روی صخره‌های خشک بازیگوشی می‌کنند. چند سالی است که جنوب تبدیل به بهشتی برای گردشگران داخلی شده است بخصوص در نیمه سرد سال. اما این میزان گردشگری که توسط تورها و تورگردانان متعدد -و بعضاً فاقد آگاهی- که در نبود آموزش‌ها و بدون شناخت از محیط‌ زیست جنوب کشور وارد آن می‌شوند می‌توانند چه آسیب‌هایی به اقلیم این خطه وارد کنند؟ آیا سیاستگذاری‌های مناسبی از طرف سازمان حفاظت محیط‌ زیست برای مراقبت از حیات وحش بکر این منطقه وجود دارد؟

جنوب کشور را می‌توان به سه بخش تقسیم کرد؛ استان‌های جنوبی، جزایر قابل سکونت مانند قشم و هرمز و هنگام و جزایر غیر قابل سکونت کوچکی که یا زیستگاه و محل زادآوری حیات وحش است یا مکانی نظامی. یکی از این جزیره‌ها که منطقه حفاظت شده محیط‌ زیست و ورود ممنوع است «شیدور» نام دارد و در تبلیغات تورگردانان به «مالدیو ایران» شهرت پیدا کرده است. این جزیره به علت حضور غیرقانونی مسافران دوباره ورود ممنوع شد؛

ریزگرد اعتبار برای‌ خسارت های میلیاردی

روزنامه خراسان می نویسد:معضل هجوم ریزگردها و افزایش گرد و غبار  در شهرستان مرزی سرخس  که در بسیاری از اوقات کلان شهر مشهد و چند شهر مرزی دیگر را هم تحت تاثیر قرار می دهد  طی چند هفته گذشته به عنوان یک معضل زیست محیطی مطرح شد اگرچه همه  اظهار نظرها درباره  منشأ ریزگردها از صحرای قره قوم ترکمنستان بود اما علاوه بر این موضوع طبق اظهارات مسئولان شهرستان از بین رفتن پوشش گیاهی ، مراتع ، هماهنگ نبودن چرای دام با سطح پوشش گیاهی مراتع  ، بی توجهی به اقداماتی نظیر مالچ  پاشی و تشدید خشکسالی  از جمله عوامل  داخلی هستند که کمتر به آن ها پرداخته شده است.  مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در این باره گفت: از مجموع 11.6   میلیون هکتار در استان حدود 70 درصد اراضی ملی است ،اراضی بیابانی استان حدود 5.5 میلیون هکتار است که 18 درصد مناطق بیابانی کشور را شامل می شود و استان خراسان رضوی با 574 هزار هکتار بیشترین سطح تاغ کاری بیابانی کشور را دارد که این تاغ کاری ها کمک زیادی به کنترل ریزگردها می کند و تا امروز بیش از یک میلیون هکتار از 5.5 میلیون هکتار از بیابان ها  به منظور جلوگیری از افزایش ریزگردها  بیابان زدایی شده است .

تشویق و ترغیب پزشکان به مهاجرت!

روزنامه آفتاب یزد می نویسد: طی این سالهای اخیر شاهد مهاجرت پزشکان از کشور هستیم. پزشکانی که اهمیت وجودشان در این دوسال حضور کرونا در کشور دو چندان شد اما آن‌ها به دلایل متعددی از جمله مسائل مالی ترجیح می‌دهند که از کشور بروند. اما بحث مهاجرت پزشکان به قدری جدی است که مسئولان بهداشت و درمان خواستار جدی گرفتن این مسئله هستند و معتقدند که دولت باید مانع از خروج پزشکان از کشور شود. مثلا علی اکبر پیروی حسینی متخصص جراحی عمومی گفته است: «دولت باید با بهبود تعرفه‌های پزشکی و اقتصاد سلامت از یک سو

و بهبود شرایط کاری پزشکان و استخدام آنان در دانشگاه‌های استان‌های محروم، مانع از مهاجرت آنان شود.» اما بعضی از مسئولان هستند که نه تنها از معضلات نبود پزشک در کشور غافلند بلکه همان نسخه همیشگی را که «اگر با ما سازگار نیستید از ایران بروید» برایشان می‌پیچند.درست مثل استاندار فارس که گفته است: «پزشکانی که تهدید به مهاجرت می‌کنند می‌توانند بروند و ما آن‌ها را بدرقه خواهیم کرد؛ زیرا دوران منحصر به فرد بودن پزشکان سر آمده است و در تمامی رشته‌ها افراد توانمند صالح و سالم وجود دارد.»

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.