ناگفته‌های جنایت‌های هولناک خرمدین از زبان همسرش

یک حقوقدان: احتمال تخفیف مجازات برای مادر بابک وجود دارد

«من همیشه از اکبر می‌ترسیدم. وحشت داشتم که با او مخالفت کنم. برای همین مجبور بودم که با او همکاری کنم. می‌ترسیدم که من هم سرنوشتم مثل آنها شود. الان هم پشیمانم. از زندان خسته شده‌ام. دیگر نمی‌خواهم کسی از ما و خانواده‌مان حرف بزند. دوست دارم زودتر آزاد شوم.»

خسته شده است. از زندان، حرف مردم و خبرهایی که در مورد پرونده‌اش منتشر می‌شود. دوست دارد هرچه زودتر آزاد شود. تمام همدستی‌هایش با شوهرش را قبول دارد. تمام آن ثانیه‌های وحشتناکی که در کشتن و مثله‌کردن اجساد کنار شوهرش بود. شوهر جنجالی و معروفش که حالا پیش از اینکه مجازات شود، جان‌باخته است. مادر بابک خرمدین به دادسرا منتقل شد تا آخرین دفاعیات او گرفته شود. او قرار است به‌زودی در دادگاه کیفری استان تهران محاکمه و مجازاتش تعیین شود.

این در حالی است که خانواده دامادش رضایت خود را اعلام کرده بودند. مادر مقتول اما دچار بیماری حواس‌پرتی و آلزایمر بود. به همین دلیل حالا معاون اول قوه قضائیه از طرف مادر مقتول تقاضای دیه کرده است. دیه‌ای که پس از بررسی باید از اموال اکبر خرمدین به خانواده مقتول پرداخت شود.

پشیمانم

مادر بابک خرمدین برای آخرین دفاعیاتش صبح دیروز به دادسرای جنایی پایتخت منتقل شد. او که می‌گفت از همه‌چیز خسته شده است، در آخرین دفاع بار دیگر جنایت‌های وحشتناک شوهرش را روایت کرد: «من قرص‌های خواب‌آور را در غذا یا نوشیدنی مقتول‌ها حل می‌کردم. به خورد آنها می‌دادم. در همه سه جنایت همین اتفاق افتاد. بعد از اینکه آنها بیهوش می‌شدند، اکبر کارش را شروع می‌کرد. آنها را می‌کشت. بعد هم جسدشان را تکه‌تکه می‌کرد. اجساد تکه‌تکه شده را داخل پلاستیک‌های مختلف می‌ریختیم. بعد با هم آنها را در سطح شهر و در سطل زباله‌های مختلف می‌ریختیم.»

او در ادامه این روایات هولناک گفت: «من همیشه از اکبر می‌ترسیدم. وحشت داشتم که با او مخالفت کنم. برای همین مجبور بودم که با او همکاری کنم. می‌ترسیدم که من هم سرنوشتم مثل آنها شود. الان هم پشیمانم. از زندان خسته شده‌ام. دیگر نمی‌خواهم کسی از ما و خانواده‌مان حرف بزند. دوست دارم زودتر آزاد شوم.»

با این اظهارات، این زن بار دیگر به زندان منتقل شد. پرونده او نیز به‌زودی با صدور قرار مجرمیت به دادگاه کیفری استان تهران منتقل خواهد شد تا قاضی برای این زن به اتهام معاونت در سه قتل عمدی تصمیم بگیرد.

درخواست دیه

این در حالی است که چندوقت پیش پرونده اکبر خرمدین به رضایت اولیای دم ختم شد. اواخر شهریورماه بود که خواهر و برادران فرامرز یعنی داماد خرمدین‌، به‌عنوان تعدادی از اولیای‌دم در دادسرای جنایی تهران حاضر شدند. آنها اکبر خرمدین یعنی دایی خود را بخشیدند. با این‌حال هنوز مادر فرامرز نظرش را اعلام نکرده بود. او سالخورده و بیمار بود. بنابراین کارشناسان پزشکی قانونی بررسی‌های لازم را در خصوص او انجام دادند. بر اساس نظریه پزشکی قانونی او محجور شناخته شد. بنابراین نمی‌تواند درباره مجازات قاتل پسرش تصمیم‌گیری کند.

در این شرایط پرونده طبق ماده ۳۵۶ قانون مجازات اسلامی برای تصمیم‌گیری به دفتر رئیس قوه قضائیه فرستاده شد. مطابق این ماده اگر ولی‌دم مقتول، مجنون باشد، تصمیم‌گیری درباره سرنوشت قاتل با رئیس قوه قضائیه یا دادستان‌های مربوطه است.

آن‌زمان هنوز اکبر خرمدین زنده بود و سرنوشتش به تصمیم مسئولان قوه قضائیه گره خورده بود. تااینکه به‌دلیل بیماری‌اش جان خود را از دست داد. در حال حاضر معاون اول قوه قضائیه از طرف مادر مقتول درخواست خود را مبنی بر پرداخت دیه به خانواده مقتول اعلام کرد. در این شرایط باید اموال قاتل که جان خود را از دست داده است، بررسی شود.

بررسی اموال اکبر

حسن امیدوار، وکیل اکبر خرمدین بود. او از نزدیک در جریان این پرونده بود. حالا نیز به‌عنوان یک حقوقدان در رابطه با این مسأله اظهارنظر کرده است. اینکه وضعیت همدست اکبر با توجه به رضایت خانواده مقتول چه می‌شود. چه مجازاتی در انتظار همسر اکبر خرمدین است و اینکه با توجه به درخواست دیه، این مبلغ از کجا پرداخت خواهد شد. او در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» در این باره توضیحاتی داد:

با توجه به محجوریت مادر داماد خرمدین، درخواست دیه از طریق معاون اول قوه قضائیه طبق چه ماده قانونی صورت می‌گیرد؟

طبق ماده 356 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 صورت می‌گیرد. این ماده بیان می‌کند:  «اگر مقتول یا مجنیٌ‌علیه یا ولی‌دمی که صغیر یا مجنون است ولی نداشته باشد یا ولی او شناخته نشود یا به او دسترسی نباشد، ولی او، مقام رهبری است. رئیس قوه قضائیه با استیذان از مقام رهبری و در صورت موافقت ایشان، اختیار آن را به دادستان‌های مربوط تفویض می‌کند.»

مبلغ دیه از کجا پرداخت می‌شود؟

در این مورد طبق ماده 435 قانون مجازات اسلامی عمل می‌شود. به این‌صورت که هرگاه در جنایت عمدی، به‌علت مرگ یا فرار، دسترسی به مرتکب ممکن نباشد با درخواست صاحب حق، دیه جنایت از اموال مرتکب پرداخت می‌شود.

اگر قاتل اموالی نداشت چه باید کرد؟

تا جایی‌که من می‌دانم قاتل اموالی ندارد. او فقط یک تاکسی دارد. خانه‌اش هم به نام همسرش است. بنابراین درصورتی که مرتکب مالی نداشته باشد در خصوص قتل عمد، ولی‌دم می‌تواند دیه را از عاقله بگیرد. درصورت نبود عاقله یا عدم‌دسترسی به آنها یا عدم‌تمکن آنها، دیه از بیت‌المال پرداخت می‌شود.

با توجه به رضایت خانواده مقتول چه مجازاتی برای همسر اکبر خرمدین در نظر گرفته خواهد شد؟

به‌دلیل اینکه اتهام همسر علی‌اکبر خرمدین تحت عنوان معاونت در قتل است، طبق ماده 612 قانون مجازات اسلامی از یک سال تا پنج سال می‌تواند محکوم به حبس شود. ولی به‌نظر من با توجه به شرایطی که همسر علی‌اکبر خرمدین داشته احتمالا با تخفیف در مجازات روبه‌رو می‌شود. مخصوصا اینکه اعلام پشیمانی هم کرده است. این صحبت‌ها نیز در پرونده‌اش و تصمیم قاضی ممکن است تاثیرگذار باشد.

اگر همسر اکبر آزاد شود کجا زندگی خواهد کرد، آیا خانواده‌اش او را می‌پذیرند؟

این سوال به دلیل اینکه بنده وکیل علی‌اکبر خرمدین بودم عذر پاسخگویی دارم. ولی با توجه به ملاقات‌های مکرر فرزندان از پدر و مادر در زندان رجایی‌شهر حتما مورد پذیرش فرزندان قرار می‌گیرد.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.