مخالفت کمیسیون انرژی با طرح بازتوزیع یارانه بنزین

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اکثریت اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی زمان اجرای طرح بازتوزیع یارانه بنزین را مناسب ندانستند و لازم است این طرح با تعامل و همفکری فراقوه ای مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

مصطفی نخعی در گفت وگو با ایسنا، ضمن تشریح جلسه امروز کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: در جلسه امروز کمیسیون انرژی میزبان وزیر نفت بودیم و پیشنهاد دولت در خصوص روش جدید توزیع یارانه‌های بنزین مورد بحث و بررسی صورت گرفت. هدف این جلسه این بود که بدانیم دولت دقیقا چه هدفی را با این روش دنبال می کند.

وی در ادامه اظهار کرد: توضیحاتی را وزیر نفت در این خصوص به اعضای کمیسیون ارایه کردند. به گفته ایشان سهمیه ای برای هر فرد ایرانی درنظر گرفته خواهد شد. این سهمیه یا ۱۵ لیتر و یا ۲۰ لیتر خواهد بود. هنوز جمع بندی بر روی میزان سهمیه انجام نشده است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: بر اساس این طرح به جای دادن سهمیه بنزین به خودروها، این سهمیه بین تمامی افراد جامعه تقسیم خواهد شد. این برنامه کلی است. نمایندگان نیز سوالات و دغدغه های خود را در ارتباط با این طرح بیان کردند. عمده اشکالاتی که به این طرح وارد شد اولا زمان اجرای طرح بود. با توجه به التهاباتی که در حوزه اقتصاد کشور وجود دارد اکثریت اعضای کمیسیون زمان را برای اجرای چنین طرح هایی مناسب نمی دانند. به خصوص اینکه بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز در بودجه مطرح است.

وی در ادامه تاکید کرد: هم زمانی این برنامه‌ها باعث ایجاد نگرانی‌هایی در سطح جامعه شده است. به نظر می‌رسد به هیچ عنوان زمان برای اجرای چنین طرح هایی مناسب نیست. انتقادات دیگری که از سوی نمایندگان مطرح شد، شکل گیری قاچاق گسترده سوخت در مرزها، ایجاد تورم ناشی از پرداخت این یارانه ها و ایجاد بازار سیاه که ممکن است در سامانه پیش بینی شده برای خرید و فروش بنزین شکل بگیرد، بود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس افزود: اجرای طرح های این چنینی نیازمند تعامل و همفکری بین تمام بخش ها بوده و یک مسئله فراقوه است. اینگونه نیست که دولت به تنهایی چنین تصمیمی را اتخاذ کرده و آن را اجرایی کند. اجرای این طرح نیازمند همفکری تمامی بخش ها در کشور است. پیوست های اقتصادی و اجتماعی باید در این طرح دیده شود. یک نگرانی دیگر که مطرح شد بحث محل اجرای این طرح در جزیره قشم و کیش بود. نماینده این منطقه اعلام کرد که این دو جزیره آمادگی لازم برای اجرای چنین طرح هایی را ندارد و باید تجدید نظر شود.

وی در پایان بیان کرد: به طور کلی باتوجه به ابهامات بسیار زیادی که در خصوص این طرح وجود داشت درخواست کمیسیون انرژی از دولت این بود که طرح بازتوزیع یارانه بنزین را با نگاه دقیق تر ببیند. نباید با یک اقدام شتاب زده مشکلات جدی‌تری را در کشور به وجود آورد. وزیر نفت تاکید داشتند که این طرح به صورت پایلوت در مناطق اعلام شده اجرایی شده و معلوم نیست که به طور قطع در کل کشور اجرایی شود. ممکن است نتیجه اجرای طرح در مناطق پایلوت این باشد که اصلا اجرایی نشود. این طرح به هیچ عنوان به دنبال افزایش قیمت بنزین نیست.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.