از ۳ قولی که ایران به خارجی‌ها داد تا اشغالگر فریبکار/ مرور روزنامه های صبح کشور

ایام فاطمیه، موضوع سیل در استانهای جنوبی کشور ، مذاکرات رفع تحریم ها، اتوبوس خوابی و اثرات مالیات بر ارزش افزوده بر معیشت مردم در صدر توجه روزنامه های امروز کشور بودند

بسیاری از روزنامه های امروز صبح به ایام فاطمیه، موضوع سیل در استانهای جنوبی کشور ، مذاکرات رفع تحریم ها، اتوبوس خوابی و اثرات مالیات بر ارزش افزوده بر معیشت مردم پرداخته بودند. در ادامه به بررسی برخی از اخبار و تحلیل های روزنامه های ایران می پردازیم:

۳ قولی که ایران به خارجی‌ها داد

روزنامه شرق نوشت:3 قولی که ایران به خارجی‌ها داد وضعیت مدیریت فوتبال ایران در سطح کلان به روزهای فوق‌ حساسی نزدیک می‌شود. در‌حالی‌که هنوز اساسنامه فدراسیون فوتبال به تأیید مجلسی‌ها نرسیده است، شرایط برای دو باشگاه پرهوادار ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا هم بغرنج شده است و هر آن انتظار می‌رود کنفدراسیون فوتبال آسیا، سختی‌های موجود بر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را افزایش دهد. از این گذشته موضوع ورود زنان به ورزشگاه هم همچنان یکی از دغدغه‌های مهمی است که راه‌حلی برایش تاکنون پیدا نشده است. وجه اشتراک هر سه اتفاقی که رخ داده، قول مسئولان ایرانی به دو نهاد خارجی فیفا و AFC است تا در سریع‌ترین زمان ممکن، مشکلات را حل‌وفصل کنند.

اشکی بر بستر کوثر

روزنامه کيهان می نویسد: رسول خدا صلی‌الله علیه و آله در حدیث ثقلین، اهل‌بیت خود را معادل و همتای قرآن قرار داده است. از این رو جایگاه قرآن و عترت عِدلِ یکدیگر بوده و هر کدام مبیّن و مفسر دیگری هستند. اگر اهل‌بیت قرآن ناطق‌اند، قرآن نیز امام صامت است. با این وجود در بین چهارده معصوم، موقعیت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها بسیار ویژه‌ و ممتاز می‌باشد.

شهباز وهم و خیال در رسیدن به قله حقیقتش پر می‌ریزد و دست عقل از نخل بلندش کوتاه و تهی ا‌ست. آری! شخصیت آن حبیبه خدا چون قبر مطهرش ناپیدا و اسرار‌آمیز است و عمر کوتاه او سوره کوثرِ آل طه ا‌ست. آن یگانه دخت رسول گرامی اسلام(ص) به علت تحمل رنج‌ها و مصیبت‌های بیکرانی که اگر بر کوه‌ها فرود می‌آمد، از هم می‌گسیخت، در عنفوان جوانی به شهادت رسید.

او نه تنها رکن امیر مؤمنان و مادر یازده امام دیگر است که رسول خدا نیز در سخن رمز آلود خود او را مادر خواند و «ام ابیها» خطابش فرمود. آن حضرت دست، سینه و پیشانی فاطمه را می‌بوسید و گاه در آغوشش می‌گرفت و او را می‌بویید و می‌فرمود چون دلتنگ شمیم بهشت می‌شوم فاطمه را می‌بویم. او پاره تن رسول مهربانی است و خداوند با قهر او به خشم می‌آید و از خوشنودیش خرسند می‌گردد. در خبر دیگر مقام او به شب قدر مانند شده است. همان شبی که به سعادت حمل قرآن نایل گردیده و مجد و شرافتش بر همه ایام و لیالی فزونی دارد. چه جای استبعاد؟ که فاطمه(س) خود مادر یازده قرآن ناطق است!

دلار روی موج عقب‌نشینی

روزنامه همشهری نوشت: قیمت هر دلارآمریکا روز سه‌شنبه و بعد از60روز از آغاز دور جدیدی از رشد، تحت‌تأثیر عوامل سیاسی و اقتصادی به کانال 28هزار تومان عقب‌نشینی کرد، با این حال قیمت دلار هنوز به سطح 2ماه پیش بازنگشته است. به گزارش همشهری، قیمت هر دلارآمریکا از نیمه آبان ماه و اندکی قبل از آغاز دور جدید مذاکرات وین وارد یک روند صعودی شد و از آن زمان تا اواخر آذر ماه نزدیک به 10درصد رشد کرد اما با آغاز زمستان روند صعودی قیمت دلار متوقف شد و ظرف چند روز گذشته حتی شیب نزولی قیمت دلار بیشتر شده است به‌طوری که هفته قبل قیمت دلار ابتدا به کانال 29هزار تومان سقوط کرد و ظرف 2روز گذشته قیمت هر دلار آمریکا دست‌کم با 1.5درصد افت به کانال 28هزار تومان عقب‌نشینی کرد.

درمان نسيه به دليل افزايش قيمت دارو

به نوشته روزنامه آرمان ملی،آرمان ملی- منیره چگینی:  این روزها زندگی مردم بر اساس اقساط دسته‌بندی می‌شود. به‌غیر از منزل که اگر اجاره بها را اقساط حساب نکنیم که بیشترین هزینه خانوار را پوشش می‌دهد و میلیون‌ها نفر در تامین آن دچار مشکل هستند، خودروی قسطی، یخچال و تلویزیون و فرش قسطی، برنج و صابون و گوشت قسطی و در این اواخر نان قرضی و پرداخت آن همزمان با واریز یارانه، زندگی مردم را شامل می‌شود. هرچند «نسیه‌بری» از صدها سال پیش در فرهنگ ایرانیان وجود داشته، اما این روزها با افزایش هزینه‌های درمانی و قیمت دارو، قسط و نسیه‌بری به حوزه درمان رسیده است. هر‌چند بیمه‌ها هزینه‌های درمانی را پوشش می‌دهند اما میلیون‌ها نفر در کشور هنوز بیمه نیستند و نمی‌توانند از خدمات آن بهره ببرند. مدیرعامل جدید سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده: «حدود ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر شاغل فاقد بیمه در کشور داریم که باید این افراد از خدمات بیمه برخوردار باشند.» و همین امر سبب شده که هزاران خانواده با هزینه‌های درمانی، فقیر شوند.

مسئولان باز هم غافلگیر شدند!

روزنامه آفتاب یزد نوشت: مردم جنوب کشور که تا یک هفته قبل برای تامین آب کشاورزی و شرب با چالش روبرو بودند طی دو روز گذشته با سیلاب گسترده مواجه شده‌اند و نکته حائز اهمیت این است که طبق روال همیشه مسئولان مدیریت بحران کشور در غافلگیری به سر می‌برند و بحران زده عمل می‌کنند! انگار که بحران زدگی در ستاد مدیریت بحران کشور طی سال‌های اخیر به یک امر طبیعی بدل شده است و در بزنگاه‌های حیاتی، این ستاد به جای اینکه بحران را مدیریت کند دچار غافلگیری می‌شود و عنان از کف می‌دهد؛ فرق هم نمی‌کند که دولتی اصلاح‌طلب روی کار باشد یا اصولگرا، روال غافلگیری ستاد مدیریت بحران هر سال تکرار می‌شود و حاصل این تکرار چیزی جز آسیب بیش از اندازه به مردم نیست. آن هم مردمی که به خودی خود در شرایط سخت و در شهر‌های کم برخوردار زندگی می‌کنند. با این همه سوال اینجاست که کجای مدیریت بحران در کشور ما دچار مشکل است که ستاد مدیریت بحران به این اندازه بحران زده عمل می‌کند؟

مالیات بیش از ۲۰۰۰ خانه خالی قطعی شد پایانی برای محتکران خانه‌

به نوشته روزنامه ابتکار،احتکار خانه داستان دیروز و امروز نیست، خالی نگهداشتن واحدهای مسکونی مدت‌هاست که مشکلات بی‫شماری را برای بازار مسکن به وجود آورده و به گفته کارشناسان اخذ مالیات از خانه‌های خالی بهترین راهکار برای عرضه واحدهای احتکارشده در بازار است. اما طی این سال‌ها اخذ مالیات از خانه‌های خالی با اما و اگرهایی همراه شده است.

اخیرا مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در برنامه تلویزیونی با موضوع مالیات بر خانه‌های خالی گفته است: «مالیات بر خانه‌های خالی برای تنظیم‌گری است و حاکمیت دنبال درآمد از خانه‌های خالی نیست. سامانه املاک و اسکان و ثبت‌نام در آن جدی گرفته نشد. اگر همه مردم در این سامانه ثبت‌نام نکنند پیدا کردن خانه‌های خالی مشکل است؛ چون اساس قانون خوداظهاری است. تا کنون سه هزار و ۷۰۰ واحد خالی به ما اعلام شده است و مقرر شده وزارت راه و شهرسازی آمار خود را راستی آزمایی کند. تعدد قوانین درباره مالیات بر خانه‌های خالی یکی از مشکلاتی است که مانع اجرای این قوانین شده است.»

150 هزار خودرو در پاركينگ‌ها

روزنامه اعتماد می نویسد:گروه اقتصادي|قيمت خودرو از ابتداي سال تاكنون توسط دو شركت بزرگ خودروسازي ايران بين 35 تا 62 درصد افزايش پيدا كرده است. به‌طور مثال، قيمت پرايد صندوق‌دار كه اول فروردين ماه امسال 106 ميليون تومان بوده با 60 درصد رشد به 170 ميليون تومان رسيده است. يا قيمت پژو 405 كه در فروردين ماه 180 ميليون تومان بوده و حالا به 277 ميليون تومان رسيده است. در ديگر مدل‌ها و برندها نيز اين افزايش قيمت تكرار شده و قابل مشاهده است. با اينكه خودروسازان، نسبت به كمبود قطعات و گراني مواد اوليه و تورم موجود گلايه‌هايي داشته و عنوان مي‌كنند كه اين افزايش قيمت‌ها نيز جبران زيان آنها را نمي‌كند، اما حالا اين موضوع مطرح شده كه دو خودروساز بزرگ به‌طور عمدي از عرضه محصولات خود به بازار خودداري مي‌كنند تا قيمت‌ها رو به بالا افزايش پيدا كند. حميدرضا قندي، رييس اتحاديه نمايشگاه‌داران خودروي اصفهان در اين باره گفته است: مشكل خودرو در حال حاضر عرضه و تقاضاست، متاسفانه خودروسازها عرضه را انجام نمي‌دهند كه علت افزايش قيمت نيز همين موضوع بوده است. آنجا كه سازمان بازرسي عدم عرضه اتفاق افتاده را مصداق احتكار دانسته است، قرار شده كه تا پايان سال خودروسازان در مجموع 100 هزار خودرو را به بازار عرضه كنند. اگر اين اتفاق رخ دهد اثر كاهشي روي بازار خواهد داشت در غير اين صورت اين روند ادامه پيدا مي‌كند.

بانک‌های خصوصی پشت‌پرده جهش‌های ارزی

روزنامه ایران می نویسد:از سال 1397 موتور رشد نقدینگی بسیار سرعت گرفت به‌طوری که رقم نقدینگی از1900 هزار میلیارد تومان سال 1397 به 3921 هزار میلیارد تومان در پایان شهریور سال 1400 رسیده  که در مقایسه با شهریور سال گذشته 1/39 درصد رشد داشته است اما نگران‌کننده‌تر از افزایش میزان نقدینگی، اختلاف فاحش رشد آن از میزان تولید در کشور است به‌طوری که براساس اطلاعات بانک مرکزی در دهه نود و تا شهریور 1400، متوسط نرخ رشد تولید ناخالص داخلی کشور به اندازه یک درصد بوده  اما در همین زمان متوسط رشد نقدینگی 4/29 درصد بوده است. نتیجه این موضوع افزایش مداوم نرخ تورم در سال‌های قبل بوده است.

نگرانی دیگر در این حوزه این است با اینکه میزان نقدینگی بسیار افزایش یافت اما به‌دلیل نبود قواعد تنظیمی مناسب و بازدارنده از جمله مالیات‌گیری از فعالیت‌های غیرمولدی همچون خرید و فروش ارز، طلا، سکه و ملک، نقدینگی به جای اینکه در خدمت بخش‌های حقیقی و مولد اقتصادی قرار بگیرد به سمت این بخش‌ها حرکت کرده است. نتیجه این موضوع ایجاد حباب قیمتی در ارز، سکه، طلا و ملک و سرایت آن به کل اقتصاد بوده است؛ اتفاقی که همواره شاهد آن در سال‌های قبل بوده‌ایم. نکته جالب این است که در همین زمان و با افزایش روزافزون میزان نقدینگی در کشور بسیاری از بخش‌های تولیدی، منابع مالی لازم برای شروع یا ادامه فعالیت‌های خود را در اختیار نداشتند.

اقبال به مکتب شهید سلیمانی راز وحشت ظالمان و ذلیلان

روزنامه جوان نوشت:خبر‌های مرتبط با برگزاری جلسات و اجتماعات مردمی بزرگداشت سالگرد شهید سلیمانی، تجلیل از مقام شامخ این چهره بین‌المللی مقاومت و اعلام وفاداری به راه و آرمان‌های او، حاکی از فراوانی این اجتماعات و گستره زیاد آن‌ها است. نه‌تن‌ها علاقه‌مندان به آن شهید از کشور‌های مختلف به کرمان آمده و با حضور بر مزارش به او ادای احترام کردند، بلکه برگزاری اجتماعات مردمی بزرگداشت آن شهید و مکتب جهادی‌اش در بسیاری از کشور‌ها نشان می‌دهد او نه‌تن‌ها قهرمان ملی، بلکه اسطوره‌ای فراملی در جهان اسلام و حتی کل جهان بشریت است.

این درحالی است که نظام استکبار و صهیونیسم جهانی با اعمال محدودیت و سانسور شدید رسانه‌ای و کنترل شدید فضای مجازی، تمام تلاش خود را به کار گرفت تا از مطرح شدن نام و شکل‌گیری نام‌آوری این شهید سعید ممانعت به‌عمل آورد، به‌گونه‌ای که این نوع محدودیت‌ها و برخورد حذفی موجبات افتضاح و رسوایی آنان را در به کارگیری معیار‌های دوگانه و اثبات پوچی شعار‌های لیبرالی و ادعا‌های مربوط به حق آزادی بیان در پی داشته است.

مردی از جنس حماسه و پهلوانی

به نوشته روزنامه خراسان،تاریخ ایران زمین، تاریخی سراسر حماسی و مشحون از پهلوانی و سلحشوری است که حکیم ابوالقاسم فردوسی در شاهنامه خود مهر جاودانگی به آن زده است و شاید اگر فردوسی در دوران معاصر وجود داشت، نام جهان پهلوان تختی را هم در ردیف قهرمانان و پهلوانان اساطیری و افسانه‌ای کتاب خود قرار می‌داد؛ قهرمانی مردمی که هرچند از بسیاری از قهرمانان تاریخ ورزش ایران کمتر مدال گرفت و در سال‌های آخر در میادین ورزشی کمتر پیروز شد اما وقتی شکست هم خورد، روی دست مردم شهر به خانه رفت. تختی نه ‌تنها در رقابت با خارجی‌ها برای ملتش افتخار آفرید که در سختی هم مردمش را تنها نگذاشت و بسیاری او را با نهضتی بزرگ که برای یاری مردم زلزله ‌زده بوئین‌ زهرا به راه انداخته بود به یاد می‌آورند. نهضتی که نور امید را در قلب ویران مردمی زنده کرد که بر خاک نشسته بودند و خود را در آخر خط می‌دیدند. اما اسطوره جاودانه تاریخ ورزش ایران با حرکتی خودجوش نشان داد که قلبی از جنس نور دارد که هر شعله‌اش می‌تواند گرمابخش زندگی یک انسان باشد.از تختی زیاد گفته‌اند و گفته‌ایم اما گویا داستان زندگی سراسر پهلوانی و مردانگی‌اش هیچ‌ گاه کهنه نخواهد شد. مردی که تحصیلات آکادمیک نداشت اما هر برش از زندگی او، هزاران ساعت کلاس درس برای جویندگان معرفت است. پسری که به قول خودش فرزند درد و رنج بود و در خانواده‌ای فقیر به دنیا آمد و به همین دلیل تنها ۹ سال به تحصیل پرداخت اما درس واقعی را در زندگی آموخت: «مدت ۹ سال در دبستان و دبیرستان منوچهری که در همان خانی آباد قرار داشت، درس خواندم  ولی تنها خاطره‌ای که از دوران تحصیل به یاد دارم، این است که هیچ وقت شاگرد اول نشدم اما زندگی در میان مردم و برای مردم درس‌هایی به من آموخت که فکر می‌کنم هرگز نمی‌توانستم در معتبرترین دانشگاه‌ها کسب کنم. زندگی به من آموخت که مردم را دوست بدارم و تا آن جا که در حد توانایی من است، به آن‌ها کمک کنم، حال این کمک از چه طریقی و از چه راهی باشد، مهم نیست. هر کس به قدر توانایی اش.»

اشغالگر فریبکار

روزنامه فرهیختگان نوشت:  تبلیغات رسانه‌ای وسیع در آمریکا و عراق از خروج نیروهای اشغالگر از خاک عراق خبر می‌دهند؛ در زمین اما به‌نظر نمی‌رسد اخبار این کمپین رسانه‌ای حقیقت داشته باشد.

دولت عراق روز جمعه 31دسامبر2021 (۱۰ دی‌1400) رسما پایان ماموریت و خروج نیروهای نظامی ائتلاف خارجی به رهبری آمریکا را از این کشور تایید کرد. اوایل سال گذشته میلادی واشنگتن و بغداد توافق کرده بودند در پایان آن سال نیروهای آمریکایی از عراق خارج شوند. پس از اعلام این توافق مقامات دو کشور درباره جزئیات آن گفتند تنها ماموریت رزمی آمریکا در عراق به مستشاری تغییر می‌کند؛ موضوعی که به‌سرعت برای همگان آشکار ساخت این توافق نه با هدف خروج نظامیان آمریکایی از عراق بلکه یک تلاش برای زمینه‌سازی جهت باقی‌ماندن طولانی‌مدت و مشروع‌نمایانه آنها در این کشور است.

در هفته اخیر دو اتفاق بخصوص نشان داد که به‌جز در رسانه‌ها، هیچ تغییری در وضعیت نیروهای آمریکایی در عراق شکل نگرفته است. نخستین اتفاق در بامداد روز دوشنبه 13دی‌ماه رخ داد؛ در این روز دو پهپاد انتحاری به‌سمت بخش مورد استفاده نیروهای آمریکایی در فرودگاه بغداد موسوم به پایگاه «ویکتوری» پرتاب شدند که بنابر ادعای منابع امنیتی، پیش از رسیدن به اهداف خود توسط سامانه دفاع ضدموشکی دفاع نزدیک سی‌-رم (C-RAM)  نیروهای آمریکایی منهدم شدند. این سامانه که در سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد نیز مستقر است، وظیفه ساقط‌کردن اهداف کوچک در ارتفاع پایین را برعهده دارد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.