سرنوشت پاندمی با وجود اومیکرون/ کرونا به‌مثابه سرماخوردگی؛ کی به آن روز خوب می‌رسیم؟

دوران همه گیری سرانجام به پایان می‌رسد، اگرچه امیکرون پرسش به این پاسخ را پیچیده‌تر کرده است. اما همه چیز به یکباره ناگهانی نخواهد بود: دنیا باید همزیستی با ویروسی را بیاموزد که قرار نیست از بین برود

جهش بسیار بالای ویروس اومیکرون در حال افزایش تعداد مبتلایان به بالاترین سطح تاریخ وایجاد هرج و مرج در موقعیتی است که دنیای خسته برای جلوگیری از گسترش همه‌گیری تلاش می‌کند. اما این بار قرار نیست که همه چیز دوباره از صفر شروع شود.

به گزارش خبرآنلاین، واکسن‌ها محافظت‌های قوی را در برابر بیماری‌های جدی پیشنهاد می دهد، اگرچه آنها همیشه از عفونت‌های خفیف جلوگیری نمی کنند. به نظر نمی رسد که اومیکرون به اندازه گونه های قبلی خود کشنده باشد. افرادی که از آن جان سالم به در می‌برند، مصونیت تازه‌تری در برابر سایر اشکال ویروسی که هنوز در حال گردش هستند – و شاید ویروس های جهش‌یافته بعدی که ظاهر می‌شوند خواهند داشت.

دکتر “آلبرت کو”، متخصص بیماری‌های عفونی در دانشکده بهداشت عمومی ییل، معتقد است جدیدترین نوع ویروس، هشداری است در مورد آنچه که تداوم خواهد داشت مگر اینکه واقعاً در مورد پایان بازی جدی باشیم».

وی افزود: مطمئنا کووید برای همیشه با ما خواهد بود، ما هرگز نمی‌توانیم کووید را ریشه‌کن کنیم یا از بین ببریم، بنابراین باید اهداف خود را شناسایی کنیم.

در برخی مواقع، سازمان بهداشت جهانی تعیین خواهد کرد که کشورها چه زمانی به میزان موثر موارد ابتلا به بیماری کوویدـ ۱۹ یا حداقل، بستری شدن در بیمارستان ومیزان مرگ و میر راه کاهش داده اند تا بر طبق آن همه گیری را رسماً پایان یافته اعلام کنند. این آستانه دقیقاً چه خواهد بود، مشخص نیست.حتی زمانی که این اتفاق بیفتد، برخی از نقاط جهان همچنان با مشکل مواجه خواهند شد – به ویژه کشورهای کم درآمدی که فاقد واکسن یا درمان کافی هستند – در حالی که برخی دیگر به راحتی به وضعیتی که دانشمندان آن را “بیماری بومی” می‌نامند، منتقل می‌شوند.

استفان کیسلر، متخصص بیماری های عفونی از دانشگاه هاروارد، گفت: آنها تمایزات نامعلوم هستند. او دوره بومی را رسیدن به “نوعی حالت پایدار قابل قبول” برای مقابله با کوویدـ ۱۹ ارزیابی می‌کند.بحران اومیکرون نشان می‌دهد که ما هنوز به آن مرحله نرسیده‌ایم، اما من فکر می‌کنم به نقطه‌ای خواهیم رسید که ویروس سارس کووید ۲ مانند آنفلوآنزای بومی باشد.

برای مقایسه، کووید-۱۹ بیش از ۸۰۰ هزار آمریکایی را طی دو سال از بین برده است در حالی که آنفلوآنزا معمولا بین ۱۲ تا ۵۲ هزار نفر را در سال از بین می برد.

یک سوال غیر علمی

اینکه جهان دقیقاً تا چه حدی ادامه بیماری کووید-۱۹ و مرگ را تحمل خواهد کرد، عمدتاً یک سؤال اجتماعی است، نه علمی.دکتر آمش آدالیا، محقق ارشد مرکز امنیت سلامت دانشگاه جانز هاپکینز نیز گفت: ما به نقطه سال ۲۰۱۹ نخواهیم رسید. ما باید مردم را در خصوص تحمل ریسک وادار به فکر کنیم.

دکتر آنتونی فائوچی، کارشناس ارشد بیماری های عفونی ایالات متحده، به دنبال کنترل ویروس به روشی است که “جامعه را مختل نکند، اقتصاد را مختل نکند.”

ایالات متحده در حال ارسال سیگنال هایی است که نشان می دهد در مسیر هر چیزی است که به حالت عادی تبدیل می شود. دولت بایدن می‌گوید ابزارهای کافی – تقویت‌کننده واکسن، درمان‌های جدید و پوشاندن – برای مقابله با تهدید اومیکرون بدون تعطیلی روزهای اولیه همه‌گیری وجود دارد. در همین راستا مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها مدت زمان قرنطینه افراد مبتلا به بیماری کووید-۱۹ را نیز به ۵روز کاهش داده است؛ افرادی که در همان اوایل مشخص شد مسری ترین بوده که ملزم به ماندن در قرنطینه برای جلوگیری از ابتلای دیگر افراد به بیماری هستند.

هند نگاهی اجمالی به چگونگی رسیدن به سطح پایدار در بیماری کوویدـ  ۱۹ ارائه می‌دهد. دکتر تی جیکوب جان، رئیس سابق ویروس شناسی کالج پزشکی کریستین گفت که تا همین اواخر و هزینه های جانی بالا ناشی از ویروس دلتا، موارد گزارش شده روزانه به مدت شش ماه زیر ۱۰ هزار می‌رسید.

اومیکرون اکنون دوباره به افزایش موارد ابتلا دامن می زند و کشور در ژانویه واکسن های تقویت کننده را برای کارکنان خط مقدم ارائه خواهد کرد. اما جان گفت سایر بیماری‌های بومی، مانند آنفلوآنزا و سرخک، به‌طور دوره‌ای باعث شیوع می‌شوند و ویروس کرونا هر چند وقت یک‌بار حتی پس از عبور اومیکرون به شعله‌ور شدن ادامه خواهد داد.

اومیکرون تا حدی جهش یافته  که برخی از محافظت های واکسیناسیون یا عفونت قبلی را پشت سر می گذارد. اما دکتر ویلیام ماس از دانشکده بهداشت عمومی جان هاپکینز بلومبرگ انتظار دارد که “این ویروس به نوعی از توانایی خود برای ایجاد چنین جهش های تکاملی بزرگی بالاتر رود. وی همچنین گفت: “من این را به عنوان یک چرخه بی پایان از انواع جدید نمی بینم.”

سرماخوردگی یا بیماری سخت؟

یکی از آینده‌های احتمالی که بسیاری از کارشناسان می‌بینند: در دوره پس از همه‌گیری، ویروس برای برخی سرماخوردگی و برای برخی دیگر بیماری جدی‌تری ایجاد می‌کند، که در این بین عواملی وجود دارند که بسته به سلامت کلی، وضعیت واکسن و عفونت‌های قبلی دارند. جهش ها ادامه خواهند داشت و ممکن است در نهایت نیاز به تقویت کننده‌هایی داشته باشند که هر چند وقت یکبار به روز می شوند تا با انواع جدید مطابقت بیشتری داشته باشند.

اما سیستم ایمنی انسان همچنان در تشخیص و مبارزه عملکرد بهتری پیدا می کند.علی البدی متخصص ایمنی شناسی در دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس نشانه هایی از توانایی شگفت‌انگیز بدن در به خاطر سپردن میکروب‌های قبلاً دیده شده و ایجاد دفاع‌های چندلایه یافته است.سلول‌های B حافظه یکی از آن لایه‌ها هستند، سلول‌هایی که سال‌ها در مغز استخوان زندگی می‌کنند و آماده هستند تا وارد عمل شوند و در صورت نیاز آنتی‌بادی‌های بیشتری تولید کنند. اما ابتدا آن سلول‌های حافظه در بوت کمپ های سیستم ایمنی به نام “مراکز زایای بدن” آموزش می‌بینند و یاد می‌گیرند که کارهایی بیش از ساختن کپی از آنتی‌بادی‌های اصلی خود انجام دهند.در یک مطالعه جدید، تیم البدی متوجه شد که واکسیناسیون فایزر “سلول های کمکی T” را که به عنوان “گروهبان مته” در آن اردوگاه‌های آموزشی عمل می‌کنند، افزایش می‌دهد و باعث تولید آنتی بادی‌های متنوع‌تر و قوی‌تر می‌شود که حتی در صورت تغییر مجدد ویروس ممکن است کار کنند.

البدی گفت که ایمنی اولیه جمعیت به حدی بهبود یافته است که حتی با ادامه یافتن عفونت‌های پیشرونده، کاهش بیماری‌های شدید، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر – صرف نظر از نوع بعدی – وجود خواهد داشت.او گفت: «ما همان جمعیتی نیستیم که در دسامبر ۲۰۱۹ بودیم. “اکنون زمین متفاوت است.”

به آتش سوزی در جنگل پس از خشکسالی فکر کنید. آن سال ۲۰۲۰ بود. اکنون، حتی با اومیکرون “زمین کاملاً خشک نیست”، اما به اندازه کافی مرطوب است “که گسترش آتش را دشوارتر می‌سازد.”

او روزی را پیش‌بینی می‌کند که کسی به ویروس کرونا مبتلا می شود، دو تا سه روز در خانه بماند و بهبود یابد. او افزود:” امیدوارم این پایان بازی باشد.”

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.