احتمال فروپاشی کرونا به کمک سویه اومیکرون

محققان می‌گویند گسترش سریع سویه اومیکرون ممکن است به پایان پاندمی کووید ۱۹ کمک کند به طوری که در آن بیماری وجود دارد اما قابل کنترل است.

به گفته محققان، میزان بالای ایمنی ناشی از واکسیناسیون و عفونت‌های قبلی می‌تواند روند گسترش ویروس را کاهش دهد و آن را بیشتر شبیه آنفلوانزا کند، اگرچه کووید ۱۹ مانند آنفلوانزا فصلی نخواهد بود.

به گزارش مهر؛ با این حال محققان تاکید می‌کنند برخی از پروتکل‌های ایمنی مانند استفاده از ماسک و تجمعات کمتر در داخل خانه ممکن است همچنان باقی بمانند.

محققان پیش بینی می‌کنند که کووید ۱۹ ممکن است به چیزی کاملاً متفاوت تبدیل شود: یک بیماری بومی، که در آن یک بیماری همیشه در یک جامعه، یک جمعیت، یا در همه جای دنیا وجود دارد.

کارشناسان می‌گویند شاید گسترش سریع سویه اومیکرون می‌تواند کمک کند تا چند ماه آینده کووید ۱۹ به حالت بومی تبدیل شود.

دکتر «ویلیام شافنر»، استاد دانشگاه واندربیلت در تنسی، گفت: «برای تبدیل شدن از یک حالت پاندمی به آندمی (پایان پاندمی)، سطح ایمنی جمعیت باید به ایمنی گله‌ای برسد. هرچه ویروس مسری تر باشد، به سطح ایمنی گله‌ای بالاتری نیاز است.»

سویه اومیکرون به قدری سریع و گسترده در حال گسترش است که می‌توان تصور کرد که افراد از طریق واکسیناسیون یا عفونت قبلی به قدر کافی درجاتی از مصونیت داشته باشند و پاندمی کووید ۱۹ ممکن است شروع به فروپاشی کند.

شافنر در ادامه می‌افزاید: «اگر سویه جدیدی در آینده نداشته باشیم، ممکن است در اوایل سال ۲۰۲۲ به سطحی از آندمی برسیم.»

کارشناسان به اومیکرون به عنوان مسیری بالقوه برای رسیدن به وضعیت آندمی نگاه می‌کنند، زیرا به راحتی گسترش می‌یابد، اما به نظر نمی‌رسد به اندازه برخی از سویه های گذشته کُشنده باشد.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.