شبیه یازده سپتامبر و حمله ژاپن به آمریکا بود/ سخنرانی هریس و بایدن در سالگرد حمله به کنگره

بایدن در انتقاد از ترامپ گفت: «رئیس جمهور سابق [آمریکا] گروه‌های اغتشاش‌طلب را برای انجام حمله به کنگره جمع کرد و خودش در یک اتاق غذاخوری خصوصی در کاخ سفید نشسته بود و از تلویزیون تماشا می‌کرد و ساعت‌ها هیچ کاری نمی‌کرد. آن‌ها گروه گردشگر نبودند. این یک شورش مسلحانه بود»

در مراسمی که به مناسبت سالگرد حمله هواداران «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا به کنگره آمریکا برگزار شد «کاملا هریس» معاون بایدن، این حادثه را به حمله ژاپن به آمریکا در جنگ جهانی دوم و حملات یازده سپتامبر تشبیه کرد.

به گزارش فارس هریس با اشاره به اینکه روز حمله به کنگره به‌عنوان سناتور در این ساختمان حضور داشت گفت: «همه ما در این روز شاهد بودیم اگر نیروهایی که به‌دنبال نابودی دموکراسی ما هستند موفق شوند، ملت ما چه شکلی خواهد داشت».

او با حمله لفظی به ترامپ و هوادارانش گفت:‌ «نمی توانیم اجازه دهیم آینده ما را کسانی تعیین کنند که به‌دنبال ساکت کردن صدای ما، تغییر رأی‌های ما و انتشار دروغ و اطلاعات غلط هستند و بخش افراط‌گرایی هستند که شاید به‌تازگی ظهور یافته‌اند ولی ریشه‌های آن‌ها قدیمی و عمیق هستند».

معاون بایدن در توجیه ناکارآمدی دموکراسی آمریکایی گفت:‌ «هنگامی که جوان‌ها از من درباره دموکراسی در آمریکا می‌پرسند پاسخ می‌دهم ششم ژانویه بازتاب‌دهنده طبیعت دوگانه دموکراسی ما بود که شامل شکنندگی و قدرتمندی است».

وی اذعان کرد: «حمله خشونت‌باری که در اینجا [کنگره] رخ داد، این واقعیت که چقدر به عوض شدن نتیجه انتخابات نزدیک شدیم و این بازتاب دهنده شکنندگی دموکراسی بود».

پس از هریس، بایدن نیز در سخنرانی به مناسبت سالگرد حمله به کنگره گفت: «برای اولین بار در طول تاریخ ما، رئیس جمهوری که نه فقط شکست خورده بود بلکه می‌خواست مانع از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت شود و گروه‌های اغتشاش‌طلب به کنگره حمله کردند اما شکست خوردند. در چنین روزی باید اطمینان حاصل کنیم چنین چیزی هرگز تکرار نمی‌شود».

رئیس جمهور آمریکا افزود: «این گروه با در دست داشتن پرچم کنفدراسیون که به معنی نابودی آمریکا است به کنگره حمله کردند تا ما (آمریکا) را دو دسته کنند. حتی در جنگ داخلی هم هرگز چنین چیزی رخ نداد».

بایدن در ادامه گفت: «این گروه در و پنجره‌ها را شکستند تا وارد کنگره شوند و از پرچم آمریکا به‌عنوان سلاح  و نیزه استفاده کردند و بیش از صد و چهل مأمور پلیس زخمی شدند. شنیدیم یک مأمور پلیس بعدها این حادثه را یک جنگ قرون وسطایی توصیف کرد».

رئیس جمهور آمریکا به نقل از این مأمور کنگره گفت: «او می‌گفت در مقایسه با هنگامی که به‌عنوان سرباز در عراق می‌جنگید، در آن زمان به اندازه حضورش در حمله به کنگره نترسیده بود».

بایدن در انتقاد از ترامپ گفت: «رئیس جمهور سابق [آمریکا] گروه‌های اغتشاش‌طلب را برای انجام حمله به کنگره جمع کرد و خودش در یک اتاق غذاخوری خصوصی در کاخ سفید نشسته بود و از تلویزیون تماشا می‌کرد و ساعت‌ها هیچ کاری نمی‌کرد. آن‌ها گروه گردشگر نبودند. این یک شورش مسلحانه بود».

او با اشاره ادعای ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات گفت: «دوستان آمریکایی من، متأسفانه دروغ‌هایی وجود دارند که ساخته و منتشر می‌شوند. باید فرق دروغ و حقیقت را بدانیم. حقیقت این است که رئیس جمهور سابق آمریکا مشتی دروغ را درباره انتخابات ۲۰۲۱ ساخت و پخش کرد».

بایدن افزود: او این کار را انجام داد چون قدرت را به اصول و قانون ترجیه می‌داد، زیرا او منافع شخصی خود را از منافع کشورش مهم‌تر می‌دانست».

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.