آخرین سانس زندگی قهرمان سینما!

درگذشت پیتر باگدانوویچ، کارگردان فیلم‌هایی چون «آخرین سانس نمایش فیلم» «نیکل اودئون» و «ماه کاغذی»

پولاد امین، شهروندآنلاین: پیتر باگدانوویچ درگذشت. این کارگردان، بازیگر و تهیه‌کننده 82 ساله که با فیلم‌هایی چون «آخرین سانس نمایش فیلم» «نیکل اودئون» و «ماه کاغذی» نام خود را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین فیلمسازان هالیوود- به خصوص در دهه ۷۰- تثبیت کرده بود، به گفته دخترش به مرگ طبیعی از دنیا رفته است.

آخرین سانس

پیتر باگدانوویچ که به عنوان منتقد- خبرنگار سینمایی نیز نام و اعتباری داشت و گفت‌وگوهای مفصل او به خصوص با هیچکاک جزو آثار کلاسیک ادبیات سینمایی محسوب می‌شوند، در سال ۱۹۷۱ با ساخت فیلم «آخرین سانس نمایش فیلم» کارنامه کارگردانی خود را آغاز کرد. فیلمی با بازی جف بریجز که به دلیل نامزدی در هشت بخش اسکار و البته استقبال گسترده منتقدان و تماشاگران ادامه مسیر حرفه‌ای باگدانوویچ را تسهیل کرد.

موفقیت‌های پیتر باگدانوویچ با فیلم بعدی او «تازه چه خبر دکتر جون؟» نیز ادامه پیدا کرد. این فیلم با بازی باربارا استرایسند نه تنها سومین فیلم پرفروش سال ۱۹۷۲ شد، بلکه به فهرست ۱۰۰ کمدی برتر تاریخ سینما نیز راه پیدا کرد و نام سازنده‌اش را بیشتر از پیش سر زبان‌ها انداخت.

این کارگردان که در سریال‌هایی چون «سوپرانوها» و «سیمپسون‌ها» و البته فیلم‌های «بیل را بکش ۱ و ۲» بازی نیز کرده بود، مانند مارتین اسکورسیزی و استیون اسپیلبرگ و کوئنتین تارانتینو و البته شماری از فیلمسازان موج نوی فرانسه از آنهایی بود که به عنوان «عشق فیلم» شناخته می‌شوند. او که مجموعه‌ای از مقالات سینمایی‌اش را- که بیشتر در مجله اسکوایر منتشر می‌شدند- در کتابی با نام «تکه‌های زمان» منتشر کرده؛ افتخارات جشنواره‌ای زیادی نیز در دوران کاری‌اش به دست آورده بود. از جمله هشت نامزدی اسکار با فیلم «آخرین سانس نمایش فیلم» و البته اسکاری که برای فیلم «ماه کاغذی» در سال ۱۹۷۳ به دست آورد. «نیکل اودئون»، «شما اینجایید»، «نفرت‌انگیز»، «ماسک» و «آقای حسادت» از دیگر فیلم‌های وی هستند. آخرین فیلم باگدانوویچ به عنوان کارگردان «اون‌جوری بامزه است» در سال ۲۰۱۴ بود که اوون ویلسون، کاترین هان و جنیفر آنیستون در آن ایفای نقش کرده‌اند.

ستایش بزرگان

درگذشت پیتر باگدانوویچ که در دنیای سینما به عنوان حلقه اتصال هالیوود قدیم و جدید شناخته می‌شد، واکنش گسترده سینماگران و رسانه‌های بزرگ سینمایی را به دنبال داشت. از جمله فرانسیس فورد کاپولا که این اتفاق را شوکه‌کننده نامید.

فرانسیس فورد کوپولا درباره‌ مرگ باگدانوویچ نوشت: «عجب شوکی. ویران شدم. او هنرمندی شگفت‌انگیز و فوق‌العاده بود. هیچ‌وقت اولین نمایش «آخرین سانس نمایش فیلم» را فراموش نمی‌کنم و البته آن پانزده دقیقه‌ای را که مخاطبان او را ایستاده تشویق کردند.»

گی‌یرمو دل‌تورو، کارگردان اسکاری هالیوود نیز در توییتر این فیلمساز را قهرمان سینما نامید. به عقیده گی‌یرمو دل‌تورو «باگدانوویچ یک دوست عزیز و قهرمان سینما بود. خالق شاهکارهای پرتعداد- و یک انسان فوق‌العاده خوش‌مشرب- که رفیق صمیمی شدیم و تا آخر به همان صورت ماندیم. پیتر یک سینه‌فیل حقیقی بود و گوش کردن به صحبت‌هایش درباره ایده‌های مدنظرش خیلی لذت‌بخش بود.»

تام اونیل، ستاره‌ فیلم «ماه کاغذی» نیز باگدانوویچ را مورد ستایش قرار داد. او در اینستاگرام نوشت: «پیتر زمین و آسمان من بود. یک پدر معنوی و یک دوست که همیشه احساس امنیت می‌داد. دوستت دارم پیتر.»

راد لوری، کارگردان هم در توییتر باگدانوویچ را ستود: «او علاوه بر این‌که یک کارگردان بی‌نظیر بود، یک منتقد و مولف شگفت‌انگیز هم بود. از هر جهتی که نگاه می‌کنم، او ستاره‌ قطبی زندگی حرفه‌ای من بود.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.