جنگ میلیاردرها!

اوضاع و احوال اقتصادی سینمای جهان حکایت از سرنوشتی دشوار برای هنر هفتم می‌کند

درحالی ‌که بسیاری از سینماهای دنیا (از جمله ایران خودمان) در آستانه ورشکستگی هستند، اوضاع اقتصادی سینما در 9 ماه اول امسال نشان می‌دهد که سینما حتی اگر بتواند در نهایت بر کرونا فایق آید، اما تغییراتی اساسی با همیشه خواهد داشت؛ تغییراتی مانند به چالش کشیده‌شدن آقای همیشگی‌ هالیوود بر سینمای جهان!

[پولاد امین] از آن هنگام که شیوع کرونا باعث تعطیلی سینمای دنیا شد، نگاه سینمادوستان به ماه‌ آخر تابستان امسال بود، زمانی که قرار بود «تنت» کریستوفر نولان بیاید و سینمای جهان را نجات دهد. این تنها روزنه امید سینما برای رهایی از بحران کرونا بود. اما آمارهایی که در هفته اخیر منتشر شده، حکایت از این دارد که این مأموریت نیز شکست‌خورده است، تا یک بار دیگر ثابت شود که هیچ فیلمی، حتی «تنت» کریستوفر نولان، که دنیا ماه‌ها چشم انتظارش بوده، به تنهایی قادر به نجات سینمای جهان نیست.

ضرر 20 ‌میلیارد دلاری

در روزهای اخیر رسانه‌ها خبر از ضرر 20‌میلیارد دلاری‌ هالیوود در جریان کرونا داده‌اند، که یک‌تنه دنیا را تعطیل کرد.

طبق آماری که داده شده، کابوس سینمای جهان همچنان ادامه دارد و حتی «تنت» هم نتوانسته سینماها را نجات دهد. این فیلم البته در گیشه جهانی بیش از 280‌میلیون دلار فروخته و در مرز 300‌میلیون دلار قرار دارد، اما این رقم نه‌تنها برای نجات سینمای جهان و جبران ضرر 20‌میلیارد دلاری سینماها کافی نیست، بلکه حتی در قیاس با چند فیلم دیگر هم فروش بالایی به شمار نمی‌آید و در واقع چند فیلم بیشتر و بهتر از «تنت» فروخته‌اند.

البته کمپانی برادران وارنر از آغاز می‌دانست که الگوی فروش «تنت» در دوران کرونا آرام و کم‌شتاب خواهد بود، ولی به ‌هرحال انتظار استقبال بهتری از سوی سینماروهای آمریکایی داشتند. اتفاقی که باعث ناامیدی استودیو شده و به همین دلیل هم اکران فیلم مهم بعدی‌شان را به تعویق انداخته‌اند.

«زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» یا «واندروومن ۱۹۸۴» فیلم بزرگ بعدی برادران وارنر است که قرار بود در ماه اکتبر روی پرده سینماهای آمریکا بیاید، ولی استودیو نمایش آن را به تعطیلات کریسمس موکول کرده است.

روزنه امید

البته تنها «تنت» نیست که در کشاندن تماشاگران پای گیشه‌ها به مشکل خورده و تمام فیلم‌ها با این معضل مواجهند و فروش فیلم‌ها در قیاس با دورانی که خبری از کرونا نبود، نشان از یک کاهش وحشتناک دارد.

با این حال روزنه‌های امید هنوز باز هستند. در واقع با وجود اینکه چند وقتی است بازگشایی سینما‌ها و بازار‌های مهم سینمایی در تمام دنیا آغاز شده و در خود آمریکا هم حدود 70‌درصد سالن‌های سینما باز شده‌اند، اما آن 30‌درصد باقی ‌مانده که هنوز بسته‌اند، شامل سالن‌های بخش‌هایی از نیویورک و لس‌آنجلس است که بخش اعظمی از فروش فیلم‌ها از این دو شهر به دست می‌آید و بنابراین کارشناسان در مورد آینده فروش فیلم‌ها خوشبین هستند و عقیده دارند هنگامی که چراغ‌های سینماهای مناطق هنوز تعطیل هستند، روشن شوند، افزایش فروش فیلم‌ها هم آغاز خواهد شد.

آقای سینمای جهان

هفته گذشته آماری کلی از فروش فیلم‌ها در‌ سال 2020 ارایه شد و 10 فیلم پرفروش سینمای جهان در ‌سال 2020- که بخش بزرگی از این ‌سال تحت‌تأثیر کرونا گذشته- معرفی شدند. فهرستی که حاوی واقعیاتی بود که تا پیش از سیطره کرونا بر سینمای جهان حتی تصورش نیز دشوار بود.

در حقیقت اینکه در فهرست پرفروش‌ها، فیلمی چینی در صدر جدول نشسته و در فروش دیگر فیلم‌ها نیز بخش اعظمی از فروش تقریبا تمامی فیلم‌های پرفروش از بازار چین حاصل آمده (به عبارت بهتر تاکنون چین موفق‌ترین کشور در روند‌های بازگشایی سینماها بوده و بیشترین فروش فیلم‌ها را در این کشور شاهد بوده‌ایم) علاوه بر اینکه نکته بامزه‌ای است، اشاراتی آشکار هم بر تغییر الگوی سینمای جهان دارد؛ یعنی به نظر می‌رسد پیش‌بینی‌ها و شایعاتی که سال‌ها حکایت از این می‌کرد که چین درحال برنامه‌ریزی برای آقایی سینمای جهان است، جامه حقیقت پوشیده، یا حداقل اینکه تحت‌تأثیر کرونا روند حرکت به سوی آن سرعت گرفته است.

پرفروش‌ترین‌ها

درام جنگی و تاریخی «هشتصد» تاکنون پرفروش‌ترین فیلم ‌سال بوده است. این فیلم جنجالی چینی که داستان مقاومت هشتصد نفر از اهالی شانگهای را در مقابل تهاجم ارتش قدرتمند ژاپن در روزهای جنگ دوم جهانی روایت می‌کند، در 9ماهه اول‌ سال‌جاری ۴۲۵‌میلیون دلار فروخته و این درحالی است که تنها 80‌میلیون دلار هزینه ساخت این فیلم بوده است. «هشتصد» علاوه بر چین در بسیاری از کشورهای اروپایی نیز پرفروش‌ترین فیلم امسال بوده است.

دومین فیلم پرفروش امسال جدیدترین دنباله فیلم «پسران بد» است که با نام «پسران بد ابدی» به نمایش درآمده و تاکنون 424‌میلیون دلار به دست آورده است. این فیلم که نمایش‌اش پیش از تعطیلی‌های کرونا آغاز شده بود، پرفروش‌ترین فیلم ژانویه در تاریخ و پرفروش‌ترین فیلم سه‌‌گانه «پسران بد» نام گرفته است. «پسران بد ابدی» که سومین قسمت از مجموعه «پسران بد» است، داستان دو مأمور پلیس را با بازی مارتین لارنس و ویل اسمیت روایت می‌کند که بعد از ماجرا‌هایی دوباره باید با هم همکاری کنند. دو فیلم اول این مجموعه در سال‌های ۱۹۹۵ و ۲۰۰۳ ساخته و اکران شده بودند. گفتنی است که موفقیت اقتصادی این فیلم باعث شده که ساخت قسمت چهارم «پسران بد» هم در دستور کار قرار گرفته است.

«سونیک خارپشت» نیز با فروش ۳۰۸‌میلیون دلار سومین فیلم پرفروش سینماهای جهان در ‌سال 2020 بوده است. این فیلم که براساس یک بازی ویدیویی محبوب ساخته شده، داستان شخصیتی به نام «سونیک» را روایت می‌کند که سرعت مافوق صوت دارد و بنابراین تصمیمش برای اقامت در زمین ماجراهایی را به وجود می‌آورد و باعث دخالت ارتش ایالات متحده در این ماجرا می‌شود. در «سونیک خارپشت» بازیگرانی مانند جیم کری و بن شوارتز صداپیشگی کرده‌اند.

مورد شگفت‌انگیز نولان

فروش «تنت» تاکنون 280‌میلیون دلار بوده. البته این فیلم که به نام «انگاشته» نیز شناخته می‌شود،  مدت‌ها کنجکاوی‌برانگیزترین فیلم‌ سال قلمداد می‌شد- که قرار بود سینمای دنیا را نجات دهد. اما حالا تنها امیدواری این فیلم بازار چین است- که بتواند با اتکا به رونق این بازار به بازگشت سرمایه و احتمالا سودآوری برسد.

«تنت» که در آمریکا مورد استقبال قرار نگرفته، داستان دو مأمور را روایت می‌کند که با استفاده از فناوری وارونگی زمان، برای جلوگیری از جنگ جهانی سوم تلاش می‌کنند. به عقیده منتقدان «تنت» که جزو موفقیت‌های شاخص اقتصادی کریس نولان به شمار نمی‌آید، از نظر سینمایی نیز گام چندان رو به جلویی در کارنامه نولان نیست و این کارگردان مثلا در «اینسپشن» در روایت داستانی به مراتب پیچیده‌تر، به دستاوردی بهتر رسیده است.

200میلیونی‌ها

فیلم بعدی فهرست «دولیتل» است. روایتی ماجراجویانه در ادامه «دکتر دولیتل»های پیشین با حضور رابرت داونی جونیور، ستاره فیلم‌های «انتقام‌جویان» درباره دامپزشکی که می‌تواند با حیوانات صحبت کند. ماجراجویی جدید «دولیتل» که برای درمان بیماری ملکه ویکتوریا با حیواناتش به یک جزیره سفر می‌کند، ۲۴۹‌میلیون دلار عایدی داشته است.

«پرندگان شکاری» فیلم 200‌میلیون دلاری این فهرست است. داستانی پرهیجان که هم منتقدان تحسینش کرده‌اند و هم مخاطبان از شخصیت‌هایش که ریشه داستان مصور دارند، لذت برده‌اند.

و دیگر پرفروش‌ها

انیمیشن 200‌میلیون دلاری «به پیش»، فیلم ترسناک «مرد نامرئی»، تریلر مبتنی بر فریب «آقایان» و فیلم ساده و زیبای «ندای وحش» دیگر فیلم‌های پرفروش امسال هستند که بین ۱۴۰‌میلیون تا ۱۱۰‌میلیون دلار فروخته‌اند.

«به پیش» که با وجود هزینه ۲۰۰‌میلیون دلاری‌اش ۱۳۸‌میلیون دلار فروخته، جدیدترین محصول کمپانی دیزنی درباره دو برادر به نام ایان و پارلی است که در جهانی فانتزی ماجراجویی می‌کنند.

«مرد نامرئی» با فروش ۱۳۴‌میلیون دلار تفاوت زیادی از نظر فروش با فیلم «به پیش» ندارد، تنها فیلم ترسناک پرفروش امسال است، درباره زنی که پس از خودکشی شوهرش حس می‌کند یک شخص نامرئی او را در همه ‌جا دنبال می‌کند.

«آقایان» با بازی متیو مک‌کاناهی و کالین فارل درباره یکی از بزرگ‌ترین خلافکار‌های انگلیس است که درگیر شبکه‌ای از طرح و توطئه و برنامه‌ و پاپوش و خیانت می‌شود. این فیلم ۱۱۵‌میلیون دلار فروخته است.

و درنهایت اولین فیلم هریسون فورد در مقام کارگردان؛ «ندای وحش» با فروش ۱۱۰‌میلیون دلار بیش از انتظارات تحلیلگران عمل کرده است. «ندای وحش» داستان سگی را روایت می‌کند که از محل زندگی‌اش دور افتاده و زندگی‌اش در خطر است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.