از اقتصاد بدون تلاطم تا جهاد مجازی خونخواهان حاج‌قاسم/ مرور روزنامه های صبح کشور

خبر حذف باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا ،بهبود در گفت و گو های وین و موضوع درگیری های قراقستان از جمله مسائل مورد توجه روزنامه ها بود

  1. تشییع باشکوه شهدای گمنام یکی از اصلی ترین موضوعاتی بود که روزنامه های امروز بدان پرداخته بودند . در کنار آن خبر حذف باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا ،بهبود در گفت و گو های وین و موضوع درگیری های قراقستان از جمله مسائل مورد توجه روزنامه ها بود.

اقتصاد بدون تلاطم، زیر سایه خبرهای خوب

روزنامه ابتکار به نقل از هادی حق‌شناس، کارشناس مسائل اقتصادی آورده است: اگر مذاکرات به نتیجه برسد و برجام احیا شود به دنبال آن قیمت ارز به سمت واقعی شدن خواهد رفت و پس از آن ما شاهد تغییرات قیمت کالاهای دیگر در بازارهای مختلف به خصوص کالاهای وارداتی خواهیم بود.

اخیرا منابع خبری از مسیر روبه جلو در روند مذاکرات خبر می‌دهند. ارزیابی‌های عمومی از وضعیت مذاکرات حاوی مولفه‌های مثبت محتاطانه است که معنی آن پیشرفت واقعی مذاکره‌کنندگان در مسیر توافق است. همچنین منابع نزدیک به مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین در گفت‌وگو با خبرگزاری آلمان تصریح کرده‌اند این گفت‌وگوها در «فضایی سازنده» پیش می‌روند. علاوه‌بر سیگنال‌های مثبت از سوی وین، وزارت امور خارجه کره جنوبی نیز پس از دیدار معاون وزیر خارجه آن با همتای ایرانی‌اش، در بیانیه‌ای با اشاره به محورهای گفت‌وگوی آن‌ها از موافقت طرف کره‌ای با انجام گرفتن فوری آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در بانک‌های کره‌ای خبر داد.

لاپوشاني‌ها جواب نداد؛ حالا فهميديد؟

روزنامه آرمان ملی نوشت:بالاخره کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم نهایی را اخذ و اعلام کرد باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا حذف شده و مدرک حرفه‌ای باشگاه گل گهر نیز باطل شده است!   بیانیه AFC سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا با انتشار بیانیه‌ای از قطعی شدن محرومیت سه باشگاه استقلال، پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان از لیگ قهرمانان آسیا 2022 خبر داد. در بیانیه AFC آمده است: «کمیته مستقل کنترل کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم به لغو مجوز حضور سه باشگاه پرسپولیس، استقلال و گل‌گهر سیرجان (هر سه باشگاه از ایران) به دلیل نداشتن مجوز حرفه‌ای مطابق بند‌های 14. 4 و 14. 5 اساسنامه صدور مجوز حرفه‌ای برای باشگاه‌ها، گرفته است.» کمیته مستقل کنترل AFC اعلام کرده که این سه باشگاه نتوانسته‌اند معیارهای ضروری (مطابق بند‌های 3. 1 و 3. 2 اساسنامه صدور مجوز برای باشگاه در AFC) را فراهم کنند و مطابق آن نباید اجازه ورود به لیگ قهرمانان آسیا در سال 2022 را داشته باشند. این کمیته اعلام کرده که مدارک اضافی ارائه شده از سوی باشگاه گل گهر سیرجان را هم رد کرده است. پرونده این سه باشگاه به دبیرخانه کمیته انضباطی و اخلاق کنفدراسیون فوتبال آسیا برای بررسی و اقدام ارجاع داده شد.

چرا روسیه نگران قزاقستان است؟

روزنامه آفتاب یزد در گفت و گو با یک استاد روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان به قزاقستان پرداخته است. او می گوید: «به طور طبیعی، قزاقستان و بسیاری از کشورهایی که ساختاری شبیه به این کشور دارند؛ تک ساحتی با حکومت‌های اقتدارگرایانه و شبکه دیکتاتوری، دیر یا زود درگیر چنین اعتراضاتی خواهند شد؛ گرانی حامل‌های انرژی در کنار بازار کساد انرژی که خود متاثر از تاثیرات جهانی کرونا است هر ملتی را عصبانی خواهد کرد.»

محمدعلی بصیری می‌افزاید: «این که ایران از کنار موضوع قزاقستان به آرامی عبور کرده ناشی از عقلانیت و زمان‌سنجی دقیق و هوشمندانه‌ی دستگاه دیپلماسی است زیرا در حالی که مذاکرات وین به مراحل حساسی رسیده، تحریک روس‌ها که در مذاکرات نقش ویژه‌ای دارند و به ظاهر هم که شده در زمین غربی‌ها بازی نمی‌کنند چندان منطقی به نظر نمی‌رسد ضمن آن که حضور روس‌ها در قزاقستان به هردلیلی که باشد بر اساس خواست حاکمان آلماتی صورت پذیرفته و از این جهت جای هیچ «ان قلتی» باقی نمی‌ماند! »

ایران را آبی نگه داریم

روزنامه ایران می نویسد: واریانت امیکرون در امریکا و انگلیس جولان می‌دهد. پس از دلتا حالا این سویه جدید امیکرون است که زمستان سیاه کرونایی را در سال نوی میلادی برای اروپایی‌ها و امریکایی‌ها رقم زده است. آن هم در کمتر از 6 ماه بعد از تزریق دوز دوم واکسن که امیکرون جایگزین ویروس دلتا شد و موج بیماری نقشه کرونایی این کشورها را یکپارچه قرمز کرده است. آن‌طور که سی‌دی‌سی امریکا اعلام کرده این سویه جدید تبدیل به واریانت غالب در بسیاری از کشورها شده است. وضعیت در ایران این‌گونه است؛ طبق آخرین گزارش‌ها 70.6 درصد افراد دوز اول، 61.7 درصد دوز دوم و 11 درصد نیز دوز سوم را تزریق کرده‌اند (درصد واکسیناسیون بر‌ اساس جمعیت 85 میلیونی محاسبه شده است). از طرفی در 24 ساعت منتهی به روز گذشته تعداد موارد فوتی بعد از 22 ماه از شیوع اپیدمی در ایران با کاهشی قابل توجه به 19 مورد در روز رسید. این یعنی همچنان روند شیوع آرام و آمار مبتلایان و موارد بستری رنگ‌بندی شهرها را نیز تغییری نداده است. نقشه کرونایی کشور روی موج آبی قرار دارد و تک و توک نقاط زرد در آن به چشم می‌خورد. این در حالی است که حدود 4 هفته پیش با تأیید نخستین مورد ابتلا به امیکرون، پیش‌بینی می‌شد در هفته‌های بعد آمار مراجعات سرپایی و ابتلا افزایش قابل توجهی پیدا کند ولی در ایران هنوز وضعیت مانند کشورهای دیگر نشده است. حالا سؤال اینجاست چه عواملی منجر شد در کشور پیک انفجاری امیکرون رخ ندهد؟

خروش علیه مظلومیت «حکیم توس»

روزنامه خراسان می نویسد: در روزهای اخیر بحث جعلیاتی که به «شاهنامه» فردوسی منسوب می شوند، در فضای مجازی داغ شده است؛ بیت‌هایی که بعضا حتی در کتاب درس فارسی دانش‌آموزان آمده‌اند و موجب واکنش برخی شاهنامه‌پژوهان شده‌اند.  مثلا صفحه‌ای به نام استاد شفیعی‌ کدکنی که در روزهای اخیر به معرفی این بیت‌های جعلی پرداخته، فهرستی از شاهنامه‌های معتبر را منتشر کرده و نوشته است: «هدف از انتشار ابیات جعلی و برساخته دیگران با نام بلند حکیم فردوسی و شاهنامه که البته به سبب خیرِ پیام‌ها، درخواست‌ها یا دشنام‌ها پی گرفته شد، جلوگیری از هرج و مرجی‌ است که با گسترش بی‌حد فضای مجازی در صدها کانال و رسانه با هدف دوستی با فرهنگ و آثار ملی ایران یا دشمنی با آن به راه افتاده است.» جالب آن که در این صفحه، برخی ابیات بسیار مشهور منتسب به شاهنامه مانند «بسی رنج بردم در این سال سی / عجم زنده کردم بدین پارسی» یا «که رستم یلی بود در سیستان / منش کرده ام رستم داستان» یا «چو بخت عرب بر عجم چیره گشت / همه روز ایرانیان تیره گشت» یا « زن و اژدها هر دو در خاک بِه / جهان پاک  از این هر دو  ناپاک بِه» و … آورده شده است که به تصریح استاد شفیعی کدکنی مربوط به شاهنامه فردوسی نیست و جعلی می باشند.

کم‌اثر شدن تحریم‌ها راز ضرب‌الاجل‌های پی‌در‌پی غرب

روزنامه کيهان نوشت:همزمان با هشتمین دور جدید مذاکرات وین، طرف غربی با رویکرد غیرسازنده و با هدف فشار به ایران به تکرار تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی و مصنوعی روی آورده است.

به باور کارشناسان و تحلیلگران سیاسی و خارجی آنچه باعث شده تا آمریکا و اروپا به طرح ضرب‌الاجل‌های پی‌درپی روی بیاورند این است که طرف‌های غربی به این تحلیل رسیده‌اند که هرچه زمان بگذرد از یکسو پوشالی بودن تهدیدات و کم اثر بودن تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران بیش از گذشته عیان می‌شود و از سوی دیگر، ایران به پیشرفت‌های بیشتری در حوزه فناوری هسته‌ای دست پیدا می‌کند.طی سال‌های گذشته بسیاری از رسانه‌ها، اندیشکده‌ها و مقامات آمریکایی به شکست فشار حداکثری علیه ایران اعتراف و تأکید کرده‌اند که آمریکا هرچه در چنته داشته خرج کرده و اساساًً برگ برنده‌ای در قبال جمهوری اسلامی ایران ندارد.

با این‌ حال، نظام سلطه به سرکردگی آمریکا و همپالگان اروپایی و همراهی لابی صهیونیسم در تلاش‌اند در شرایطی که طرف‌های برجام به حصول توافق ظرف چند هفته آینده خوش‌بین هستند با تمرکز بر شگردهای روانی و تبلیغی، ایران را منفعل و وادار به سازش کنند.

روحاني توسعه‌گرا سياستمدار ميانه‌رو

روزنامه اعتماد می نویسد: هنوز سه، چهار روزي تا سالگرد آيت‌الله هاشمي مانده بود كه جمعي از چهره‌هاي شاخص سياسي از سيدحسن خميني يادگار امام گرفته تا فاطمه و محسن هاشمي و بعضي از ديگر اعضاي خاندان هاشمي و نيز از اسحاق جهانگيري و محمود واعظي و محمدباقر نوبخت كه همگي از مردان ارشد دولت اعتدال بوده‌اند تا محمود دعايي و پيروز حناچي و حسين مرعشي كه هر كدام به‌ دليلي در دوران حيات آيت‌الله، با او همكار و همراه بوده‌اند و به‌نحوي خود را ميراث‌دار هاشمي مي‌دانند،در مراسمش شركت كردند؛ مراسمي كه درحالي پنجشنبه‌اي كه گذشت، هنوز چندروزي مانده به سالروز درگذشت آيت‌الله هاشمي در حرم بنيانگذار جمهوري اسلامي و مزار ايشان برگزار شد كه 19 دي ‌ماه 95، حوالي غروب بود كه ابتدا خبرهايي ضدونقيض از وخامت حال آيت‌الله هاشمي به‌طور غيررسمي اينجا و آنجا شنيده شد و ساعتي بعد، وقتي بالاخره خورشيد آن روز كوتاه زمستاني، در افق مغرب پنهان شد و تاريكي شب حكمفرما، خبر درگذشت آيت‌الله رسما اعلام شد تا روز 19 دي كه تا پيش از آن، صرفا يادآور سالروز قيام مردم قم بود،

تاوان سندسازی داخلی

به نوشته روزنامه شرق، استقلال و پرسپولیس رسما از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا حذف شدند. این دو تیم که پیش از این چند بار در آستانه اخراج از این رقابت‌ها قرار گرفته بودند، روز گذشته سرانجام به طور رسمی و از طریق بیانیه‌ای که کنفدراسیون فوتبال آسیا صادر کرد از لیگ قهرمانان 2022 کنار گذاشته شدند. در مورد دلایل حذف این دو تیم مطرح ایرانی از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا هم حرف و حدیث بسیار زیاد است؛ عده‌ای از نداشتن تیرک دروازه اضافی در ورزشگاه‌های دو تیم نوشته‌اند و حتی در بخشی عنوان شده از آنجا که تعداد دوش‌ها در رختکن به اندازه کافی نیست، این تیم‌ها نتوانسته‌اند مجوز حرفه‌ای را به دست بیاورند. البته اصل ماجرا پررنگ‌تر از این شایعه‌هاست؛ چون آن‌طور که مطرح شده، کنفدراسیون فوتبال آسیا قریب به 400 صفحه ایراد از دو تیم مطرح ایران گرفته که بخش‌های اصلی آن مربوط به اتفاقاتی است که چندین سال می‌شود در فوتبال ایران از طریق سندسازی حل‌وفصل می‌شود! دو موضوع مهم اصلی در این مورد مدیریت هزینه و مالکیت دو باشگاه است که هر دو به طرق مختلف، پیش از این دستکاری شده است.

مقاومت ۷۲ درصد دستگاه‌ها مقابل دولت الکترونیک

روزنامه فرهیختگان نوشت: در عصر حاضر تقسیم‌بندی کشورها براساس مناطق جغرافیایی (شمال، جنوب و…) صورت نمی‌گیرد، بلکه صحبت از شکاف دیجیتالی بین کشورها به‌میان آمده است. مزیت الکترونیکی شدن دولت به خدماتی است که به‌صورت دقیق‌تر و با سرعت بالاتری به افراد ارائه می‌دهد، خدماتی همچون پرداخت‌ها، خدمات یکبارمصرف دولتی، خدمات مشاوره از راه دور، خدمات دلالی و فرم‌های الکترونیکی. همچنین نظرخواهی، کاریابی، ارائه داده‌های آماری خدمات بازار، خدمات پلیس الکترونیکی، خدمات سیاستگذاری الکترونیکی، رای‌گیری و خدمات ثبت الکترونیکی نیز ازجمله خدماتی هستند که با اجرای دولت الکترونیک می‌توان دریافت کرد. از سوی دیگر حضور در صف‌های طولانی برای دریافت چنین خدماتی نیز حذف شده که همین امر موجب صرف زمان کمتر برای انجام چنین اموری شده است. دولت الکترونیک شرایطی را فراهم می‌کند که درپی آن مشتریان می‌توانند بدون مراجعه به حوزه‌های ارائه‌کننده خدمات و صرف زمان برای دریافت آن، خدمات مورد نیاز خود را با استفاده از اینترنت از راه دور دریافت کنند، بنابراین دولت الکترونیک می‌تواند ارائه خدمات به مشتریان را آسان‌تر کرده و لایه‌های مدیریت دولتی را حذف کند، زیرا با ایجاد شرایطی دسترسی تجار، شهروندان و کارمندان سایر سطوح دولتی، اطلاعات و خدمات دولتی را به‌صورت آسان فراهم ساخته است. همچنین اجرایی کردن دولت الکترونیک موجب یکپارچه‌سازی و حذف سامانه‌های مازاد و… شده که همین امر نه‌تنها فرآیند‌های اجرایی موسسه‌ها را تسهیل کرده، بلکه موجب کاهش هزینه‌ها نیز شده است. از سوی دیگر به‌منظور پاسخگویی سریع به نیازهای شهروندان این سبک جدید می‌تواند عملیات دولتی را کارآمد سازد. درحال‌حاضر حدود 20 سال از اولین روزهایی می‌گذرد که در کشور صحبت‌هایی از دولت الکترونیک به‌میان آمده بود اما بررسی‌ها نشان می‌دهد تنها 28 درصد یا معادل30 دستگاه دولتی در کشور خدمات خود را به‌صورت عمدتا الکترونیکی ارائه می‌دهند، همچنین رتبه ایران در سال‌های اخیر با سه‌پله سقوط به 89 جهان رسیده است.

کمترین نرخ بیکاری در 25 سال گذشته

روزنامه همشهری نوشت: در پاییز امسال، از جمعیت بیکاران ایران 132هزارو738نفر کاسته شده که 122هزارو111نفر به جرگه شاغلان پیوسته و 10هزارو626نفر نیز عطای بازار کار را به لقایش بخشیده‌اند؛ با این تغییرات، نرخ بیکاری ایران به 8.9درصد رسیده که کمترین مقدار در ربع قرن اخیر است.

به گزارش همشهری، آخرین اطلاعات رسمی مرکز آمار ایران از بازار کار کشور حاکی است: در فصل پاییز امسال، هرچند روند کاهشی نرخ مشارکت اقتصادی ادامه داشته و 0.5درصد پایین آمده است، اما همزمان جذب بیکاران در مشاغل نیز شتاب گرفته و برایند آن کاهش نرخ بیکاری کل کشور به رقم بی‌سابقه 8.9درصد بوده است. این پایین‌ترین رقم نرخ بیکاری از زمان شروع محاسبه این شاخص (سال1376) در ایران محسوب می‌شود.

جهاد مجازی خونخواهان حاج‌قاسم

به نوشته روزنامه جوان،ترور فیزیکی حاج قاسم سلیمانی با ترور مجازی دوستداران سردار دل‌ها همراه بود. نرم‌افزار اینستاگرام بعد از این ترور در حمایت از اقدام تروریستی دولت امریکا پست‌ها و حتی اکانت‌های کاربرانی که در واکنش به ترور حاج قاسم سلیمانی تصاویر سردار یا هشتگ حاج قاسم را منتشر می‌کردند، حذف کرد. این اقدام، اما همچنان ادامه دارد. امسال هم دوباره  که در سالگرد حاج قاسم تصاویر و هشتگ‌های مربوط به وی را منتشر می‌کردند، از سوی این اپ امریکایی‌- صهیونیستی در فضای مجازی ترور شدند و صفحاتشان بسته شد. این ترور سایبری خشم کاربران ایرانی اینستاگرام را برانگیخت و در اقدامی هماهنگ در واکنش به این نفرت‌پراکنی اینترنتی کاربران اینستاگرام با کمترین امتیاز به این اپلیکیشن در گوگل پلی، انزجار خود را از این ترور سایبری اعلام کردند. با وجود این از آنجا که ما هنو‌ز نتوانسته‌ایم در کشورمان به استقلال مجازی برسیم و سیاستگذاری‌های نادرست در دولت‌های گذشته زیرساخت‌های کشور را در اختیار اپ‌های خارجی قرار داده بدون اینکه آن‌ها را ملزم به رعایت قوانین ما کند، این حرکت هماهنگ مردمی با واکنش گوگل‌پلی در حذف کامنت‌های کاربران ایرانی مواجه شده‌است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.