آخرین آمار؛ تهیه ۱۷۵ میلیون دز واکسن کرونا/ وضعیت تولید و واردات در روزهای آتی

 اکنون خوشبختانه ذخیره واکسن خوبی داریم و واکسن سازهای داخلی هم به ظرفیت تولیدی خوبی رسیدند و به نظر نمی‌رسد نیازی برای واردات بیشتر واکسن از خارج از کشور وجود داشته باشد. بعید است نیاز به قرارداد خرید مجدد داشته باشیم مگر اینکه شرایطی رخ دهد که نیاز به واردات باشد

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت با اعلام ورود بیش از ۱۷۵ میلیون دز واکسن کرونا به سردخانه مرکزی واکسن کشور، درباره روند واردات واکسن با توجه به شرایط فعلی کشور، گفت: خوشبختانه ذخیره واکسن خوبی داریم و واکسن سازهای داخلی هم به ظرفیت تولیدی خوبی رسیدند و به نظر نمی‌رسد نیازی برای واردات بیشتر واکسن از خارج از کشور وجود داشته باشد.

دکتر محسن زهرایی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره روند تامین واکسن کرونا در کشور گفت: بر اساس اطلاعات ما مجموعا بیش از ۱۷۵ میلیون دز واکسن کرونای داخلی و خارجی وارد سردخانه مرکزی واکسن کشور شده است و حدود ۸ میلیون دز دیگر هم به زودی از منابع داخلی تحویل خواهیم گرفت.

وی در پاسخ به ایسنا درباره وضعیت واردات واکسن به کشور در شرایط فعلی، بیان کرد: واردات جهت تامین نیاز کشور صورت می‌گیرد و اگر نیازی باشد باید برای تامین آن اقدام کرد. بنابراین باید نیازسنجی شود که به واکسن نیاز داریم یا خیر؟ درصورتی که نیاز داشته باشیم ابتدا باید دید نیازمان داخل کشور قابل تامین است یا خیر و اگر قابل تامین نبود اقدام به واردات صورت گیرد. اکنون خوشبختانه ذخیره واکسن خوبی داریم و واکسن سازهای داخلی هم به ظرفیت تولیدی خوبی رسیدند و به نظر نمی‌رسد نیازی برای واردات بیشتر واکسن از خارج از کشور وجود داشته باشد. بعید است نیاز به قرارداد خرید مجدد داشته باشیم مگر اینکه شرایطی رخ دهد که نیاز به واردات باشد.

زهرایی تاکید کرد: اولویت اصلی هر کشوری تامین سلامت مردم است که واکسن‌ها همین هدف را دنبال می‌کنند. اینکه برخی کشورها عنوان می‌کنند تنها مسافرانی که نوع خاصی واکسن تزریق کرده باشند را پذیرش می‌کنند، چندان مورد تایید سازمان بهداشت جهانی نیست و این می‌تواند مانع ترددهای بین‌المللی شود؛ اما در هر صورت این تمهید اندیشیده شده است که مقادیری واکسن آسترازنکا و سینوفارم به عنوان واکسن‌هایی که خیلی از کشورها آن را تایید کردند، برای موارد خاص داشته باشیم.

او درباره میزان واکسن‌های ایرانی که تحویل وزارت بهداشت شده است، اظهار کرد: تاکنون حدود ۶ میلیون دز واکسن اسپایکوژن، ۱۳.۵ میلیون دز واکسن برکت و ۸ میلیون دز واکسن پاستوکووک تحویل گرفته‌ایم. همچنین ۵ میلیون دز واکسن کووپارس و حدود ۲ میلیون‌ دز واکسن فخرا آماده تحویل است و مراحل نهایی را طی می‌کنند.

زهرایی در پاسخ به سوالی درباره تزریق دز چهارم واکسن، تاکید کرد: اگر نیازی برای این موضوع وجود داشته باشد اقدام خواهیم کرد. فعلا نیازی وجود ندارد و تمرکز خود را برای تامین و تزریق دز سوم گذاشته‌ایم. در مورد کسانی هم که رژیم واکسن سه دزه داشته‌اند (پاستوکووک) در صورت نیاز به تزریق دز چهارم، این موضوع متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.