پروژه رویایی شهرداری تهران با حضور ۵ میلیون زن

طرح‌ مشارکتی "ریحان شهر" با حضور زنان و دختران در تهران اجرایی می‌شود.

پویش ریحان‌شهر اجرایی می‌شود. به گفته مشاور شهردار و مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران این طرح شروع جدیدی بر یک فرایند بر مبنای ۳ پایه است.

شهروندآنلاینبه اعتقاد مریم اردبیلی در فضای جدید قرن پانزدهمی و مدل حکمرانی بر مبنای گام دوم ما باید با این اقتضایات تطابق پیدا کنیم. لازم است سطح دیگری از مردمی‌سازی، مشارکتی بودن حکمرانی را لمس کنیم.

در این فضا خانواده‌ها به منزله واحد کنش رفع مساله مطرح‌اند و قلب این کنش توسط زنان شکل می‌گیرد. به باور اردبیلی اگر زنان کنشگر رفع مساله شده و حلال شهر تهران شوند و مدیریت شهری  آنها را وارد محاسباتش کند شهرداری، تسهیل‌گر، خدمتگذار و روان‌کننده این مسیر خواهد بود. «برای درک عمیق مسایل پیرامونی و شهر در چنین دیدگاهی که باید شامل همه مردم باشد نیازمند این هستیم که این ارتباط با ۵ میلیون زن و دختر تهران رسمیت ببخشیم و تسریع کنیم.»

52 مرکز کوثر در شهر تهران فعالیت می‌کنند

به گفته مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران یکی از محورهای مهم بهره‌گیری از گروه‌های کنشگری، حضور گروه‌های مردم‌نهاد به عنوان لایه میانی مجموعه حاکمیت و مردم ما را سریع‌تر به مقصود می‌رساند. به همین منظور تمام تشکل‌ها هییات، انجمن‌ها، اندیشکده‌ها و گروه‌های جهادی در تعامل پویا مشارکت حداکثری اتفاق بیفتاد. «می‌خواهیم این نوع تعامل دو سویه باشد و پشت درها بسته به مردم بگوییم چه بکنند.»

در طرح ریحان شهر همه زنان مساله را می‌گویند و راه‌حل‌ها را بیان کرده و اقداماتی را طراحی کرده و بیان می‌کنند.«ما هم کمک و تسهیل می کنیم و در کنار این گروه‌ها قرار می‌گیریم که حمایت حداکثری کنیم.»

«ریحان شهر»  به عنوان یک فرایند و شروع جریان مهم مردمی، مشارکتی، گام دومی، دو سویه و تعاملی است که محله‌محور به سراغ حل مسایل مردم می‌رود.«این رویداد اولین رویداد در این حوزه است. ما سلسه رویدادهایی در این حوزه خواهیم داشت و ایمان داریم که اتفاقی متفاوت با حضور زنان در دل شهر قرار بگیرد.»

به اعتقاد اردبیلی تعداد زیادی از زنان ما به خاطر ذات و ماهیت بهبود‌دهندگی و مربی‌گری‌شان می‌توانند محیط پیرامون را به شدت بهبود دهند. چراکه زنان توانایی زنده کردن خانه، محله و شهر را دارند.
52 مرکز کوثر در شهر تهران فعالیت می‌کنند. «به دنبال دوبرابر شدن این مراکز در سال آینده هستیم. همچنین نمایشگاه زنان و تولید ملی نیز از 11 الی 25 اسفند 1400 در بوستان گفتگو راه‌اندازی خواهد شد تا بانوان بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند.»

افزایش بودجه حوزه زنان شهرداری

به گفته او مجموعه شهردخت که مختص فعالیت دختران است،  در سطح شهر تهران توسعه خواهد یافت.  نمایندگان داخلی شهرداری با ما همراه‌اند که افزایش قابل توجهی را در بودجه بانوان داشته باشم که با وجود سیاست انقباضی بودجه‌بندی امسال به خاطر اولویت حوزه زنان شاهد افزایش بیش از ۵۰ درصد بودجه‌ها باشیم. «ما باید خانواده را به عنوان واحد اصلی کنش جامعه بشناسیم و رسمیت ببخشیم، در مدیریت شهری خانواده محور برای ما رسمیت دارد.»

او با بیان اینکه شعار تهران خانواده و دوستدار خانواده وقتی محقق می شود که در کل بدنه شهرداری نگاه خانواده محوری ضریب داده شود، در همه حوزه‌ها دیده شود. می‌گوید: «با ریحان شهر فرایندی را آغاز می کنیم و باید یاد بگیریم سیستم‌های ما خانواده محور شود و به مرور ایده‌های خانواده‌محور را با هرکدام از معاونت‌ها پیش ببریم. اگر طرح‌ها توسط متخصصان شکل بگیرد هیچ وقت محقق نمی‌شود.»

اردبیلی با اشاره به وجود 9 بوستان ویژه بانوان در شهر تهران می‌گوید:« بنابر دستور مدیریت شهری، ۵ تا ۷ بوستان دیگر  برای تسهیل فعالیت‌های خاص ورزشی و تفریحی ویژه بانوان در مناطق ایجاد می‌شود.»

به گفته او ظرفیت پیش روی ما تنها فضاهای مخصوص زنان نیست. تمام زیرساخت‌های فرهنگی، ورزشی و سلامت و محیط زیست را مدنظر داریم چراکه عمده زیرساخت‌های شهرداری تهران با مشارکت زنان اداره و مورد استفاده قرار می‌گیرد.«نگاه ما به عنوان واحد کنش رفع مساله در شهر تهران، خانواده است و زنان که عنوان محور فرهنگی تربیتی و خلق کنشگری اند، خودشان فی‌النفسه اهمیت دارد.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.