نخست وزیر سابق قزاقستان برچسب خورد؛ خیانت بزرگ

کمیته امنیت ملی قزاقستان روز شنبه اعلام کرد که کریم ماسیموف، رئیس سابق این نهاد که به دنبال اعتراض‌های اخیر از سمت خود برکنار شد بازداشت شده است. کریم ماسیموف که متحد نزدیک نورسلطان نظربایف، رئیس‌جمهوری پیشین قزاقستان محسوب می‌شود دو بار بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ و سپس ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ نخست‌وزیر قزاقستان بود.

به گزارش روزنو، قاسم ژُمارت توکایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان روز چهارشنبه کریم ماسیموف را از مقامش برکنار کرده بود. بنا به اعلام کمیته امنیت ملی قزاقستان کریم ماسیموف روز پنجشنبه به دنبال آغاز تحقیقات علیه او به اتهام «خیانت بزرگ» بازداشت شد.

اعتراض‌ها در قزاقستان روز یکشنبه گذشته به دنبال افزایش قیمت گاز آغاز شد و به سرعت به شهرهای مختلف از جمله آلماتی، مرکز اقتصادی این کشور گسترش یافت.

رئیس‌جمهوری قزاقستان روز جمعه گفت که به نیروهای امنیتی دستور «تیراندازی برای کشتن» داده است. قاسم ژُمارت توکایف همچنین هرگونه مذاکره با معترضان را رد کرد.

روسیه و شماری از متحدان آن در سازمان پیمان امنیت جمعی روز پنجشنبه برای حمایت از دولت قزاقستان و حفاظت از ساختمان‌های دولتی در این کشور نیروی نظامی به قزاقستان اعزام کردند.

در تحولی دیگر نورسلطان نظربایف روز شنبه از مردم قزاقستان خواست که از دولت و رئیس‌جمهوری این کشور حمایت کنند. رئیس‌جمهوری پیشین قزاقستان که ۸۱ سال دارد از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۹ زمام امور را در قزاقستان به دست داشت. او در حالی سه سال پیش از قدرت کنار رفت که از قاسم ژُمارت توکایف اغلب به عنوان دست نشانده‌اش یاد می‌شد.

اعتراض‌های اخیر در قزاقستان جدی‌ترین تظاهرات خیابانی در بزرگترین کشور آسیای مرکزی از زمان استقلال از اتحاد جماهیر شوروی سابق بود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.