این قافله عمر عجب می‌گذرد!

امروز اول اکتبر روز جهانی سالمندان است، سهم سالمندان را از زندگی نادیده نگیریم

امروز، اول اکتبر، روز جهانی سالمندان است. امسال این روز در حالی فرا رسیده که بهمن بیماری همه‌گیر بر سر جهانیان آوار شده است. کرونا آمد و جان گرفت، بیشتر جان سالمندان را، نه تنها جان که توان جسم و روح‌شان را. حالا باید به آنان بیش از پیش توجه شود.

مترحم: فرشته کیانی- شهروندآنلاین: کلودیا مالر، کارشناس مستقل سازمان ملل متحد، در زمینه برخورداری تمامی سالمندان از حقوق بشر، به مناسبت بیستمین روز جهانی سالمندان سازمان ملل متحد خواستار در اولویت قرار دادن سالمندان در زمینه توانبخشی و سلامت شد.

او در بیانیه‌ای گفت: «همه‌گیری ویروس کرونا بیشتر دامنگیر سالمندان شد و این بسیار غم‌انگیز است. کرونا بر سالمندان تأثیر گذاشت و باعث شد نقض حقوق موجود آنان بیشتر به چشم بیاید.

نابرابری‌هایی که افراد مسن از نظر دسترسی به بهداشت، اشتغال و معیشت با آن رو به رو هستند، در دوران پاندمی تشدید شد.

این حقیقت را نباید پنهان کرد که سالمندان اغلب نادیده گرفته می‌شوند.

در بیشتر کشورها، اطلاعات درباره واقعیت‌های زندگی افراد سالمند کامل نیست و حتی بدتر اینکه در مواردی این اطلاعات وجود ندارد. بسیاری از کشورها قانون مناسب در سطح ملی برای حمایت از حقوق افراد سالمند، جلوگیری از سن‌گرایی ، تبعیض، طردشدن، نادیده گرفتن، خشونت و تجاوز به حقوق آنان ندارند.

تلاش برای محافظت از سالمندان باید گسترش یابد، نه اینکه فقط محدود به زمان بحران باشد. باید به تأثیر مخرب اقتصادی و اجتماعی کووید-19 بر سالمندان توجه شود. اطمینان از درآمد کافی سالمندان ضروری است، مخصوصا زنان مسن.

نباید سالمندان به حال خود رها ‌شوند. توجه به این موضوع و اقدام آگاهانه و اصولی برای از بین بردن شکاف‌های موجود میان سالمندان و اجتماع ضروری است؛ اقدامی که اجازه می‌دهد مشارکت افراد مسن در جامعه پررنگ شود.

سالمندان نقش‌های متفاوتی در جامعه دارند، از جمله مراقب، داوطلب و رهبر جامعه.

سهم افراد مسن در واکنش به بحران، از جمله به عنوان کارکنان بهداشتی و مراقب، نادیده گرفته می‌شود که باید شناخته شود.

تلاش ما برای محافظت از افراد مسن باید گسترش یابد، نه اینکه فقط محدود به زمان بحران باشد. باید به تأثیر مخرب اقتصادی و اجتماعی کووید-19 بر سالمندان توجه شود. اطمینان از درآمد سالمندان بسیار ضروری است، مخصوصا زنان مسن.

حقوق بازنشستگی جامع سالمندی و مستمری کافی برای اطمینان از امنیت معیشت در طولانی‌مدت لازم است.

اقدامات اجتماعی و اقتصادی و ایجاد شبکه‌های ایمن اجتماعی برای افراد مسن، که از مشکلات اقتصادی آسیب دیده‌اند، باید بلافاصله انجام شود.

بسیار مهم است که افراد مسن در زمره ذی‌نفعان طرح‌های بهبود اقتصادی، برنامه‌های ارتقای معیشت، توانبخشی در اشتغال و سایر فعالیت‌های درآمدزا قرار گیرند.

ما باید در خدمات مراقبت و پشتیبانی سرمایه‌گذاری کنیم تا مطمئن شویم با نیازهای فردی سالمندان سازگار است، بهزیستی آنها را ارتقا می‌دهد و استقلال‌شان را بالا می‌برد.

در صورت وجود نداشتن چارچوب قانونی اختصاصی مورد توافق بین‌المللی، ما باید مطمئن شویم که سالمندان، کسانی که ممکن است در معرض خطر نادیدهگرفته شدن و طردشدن باشند، در طول پاندمی شناسایی می‌شوند و در اولویت قرار می‌گیرند.»

10 حقیقت درباره سالمندان:

  • سازمان ملل: از سال 2020 تا 2030 دهه سلامتی است.
  • سازمان ملل: 703 میلیون فرد 65 ساله و بالاتر در سال 2019 در دنیا زندگی می‌کردند.
  • سازمان ملل: تا سال 2050 یک نفر از هر 6 نفر در سراسر جهان بالای 65 سال خواهد داشت (16 درصد). این نسبت در سال 2019 یک‌نفر از 11 نفر (9 درصد) بود.
  • سازمان ملل: پیش‌بینی می‌شود در 30 سال آینده، تعداد افراد مسن در سراسر جهان بیش از دو برابر شود و به بیش از یک و نیم میلیارد نفر برسد.
  • سازمان ملل: 80 درصد آنان در کشورهایی با درآمد کم و متوسط خواهند بود.
  • دولت هند: تخمین زده می‌شود که تعداد افراد بالای 60 سال در هند به14.3 کرور در سال 2021 و 17.3 کرور در سال 2026 برسد.
  • دولت هند: افراد مسن در هند به دلیل نبودن امنیت اجتماعی کافی با مشکل روبه‌رو هستند.
  • سازمان جهانی بهداشت (WHO) : سال گذشته از هر شش نفر بالای 60 سال یک نفر مورد خشونت و سوءاستفاده قرار گرفته است.
  • سازمان بهداشت جهانی (WHO)تخمین می‌زند: 7درصد افراد 60 سال و بالاتر مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.
  • سازمان ملل: اپیدمی کووید-19 درآمد سالمندان را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

منابع: relief web و indianlekhak

برای خواندن مطلب اصلی اینجا کلیک کنید.

 

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.