امام جمعه اصغهان: آب اینگونه است، گاهی هست و گاهی نیست

آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد پیرامون ضرورت برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات حوضه آبریز زاینده رود اظهار داشت: با توجه به مشکلات قابل توجهی که طی سال‌های طولانی در این حوضه وجود داشته، نمی‌توان در عرض یک سال، کل مشکلات را برطرف کرد بلکه باید در راستای حل این مشکلات، برنامه‌ریزی و اقدام جدی داشت

امام جمعه اصفهان گفت: دولت باید برای حل معضل زاینده‌رود، اقدام جدی صورت دهد و در این زمینه برنامه‌ریزی مناسب انجام شود.

به گزارش تسنیم، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد پیرامون ضرورت برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات حوضه آبریز زاینده رود اظهار داشت: با توجه به مشکلات قابل توجهی که طی سال‌های طولانی در این حوضه وجود داشته، نمی‌توان در عرض یک سال، کل مشکلات را برطرف کرد بلکه باید در راستای حل این مشکلات، برنامه‌ریزی و اقدام جدی داشت.

وی ادامه داد: نمی‌توان گفت که در یک محل، مصرف آب کاهش محسوس پیدا کند یا از محل خاصی آب برداشت شود چرا که کمبود آب یک موضوع جدی است. ما در کوهرنگ محلی را داشتیم که به مدت 50 سال یخ‌های آن آب نشده بود و زمانی در این نقطه با هلی‌کوپتر حضور پیدا کردم و مشاهده کردم که یخچال‌های عظیمی در آنجا قرار دارد.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان افزود: متأسفانه اکنون آن یخچال‌ها که نزدیک به 50 سال آب نشده بود، خشک شده است. همچنین چشمه‌هایی که آب از آن به پشت سد حرکت می‌کرد نیز خشک شده است. اینگونه نیست که بگوییم تنها یک نقطه از آب مصرف زیادی دارد چرا همه دچار مشکلات بی‌آبی و خشکسالی هستند.

وی با بیان آنکه علاوه بر اصفهان، اهواز و چهارمحال نیز درخصوص آب دچار بحران و معضل هستند، بیان کرد: با آنکه بخشی از آب اصفهان از شهرهای دیگر می‌آید اما آب یک موضوع ملی است و عدالت توزیع آبی باید شکل بگیرد. دولت باید برای حل این موضوع فکری اساسی کند و به طور مثال از دریا برای این بخش از کشور آب بیاورد، هرچند که این کار نیز مشکل است.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد با اشاره به آنکه انتقال آب از دریا مشکلاتی چون پمپاژ آب، برق فراوان و سایر معضلات را دارد، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم بر این آب قیمت بگذاریم قیمت بالایی دارد و اصلاً امکان کشاورزی با این آب نیست، بنابراین باید اقدامات مناسبی برای آن صورت پذیرد.

وی گفت: انتظار ما این است که همه مسئولان به فکر این باشند که برای مردم آب تهیه کنند که انصافاً نیز به فکرند اما اکنون برای حل این بحران راهکار آبی ندارند. من در خطبه‌هایم نیز گفته‌ام که باید کمکی همچون کمک مالی بلاعوض، ارائه تسهیلات به کشاورزان و همراهی به منظور تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی برای انجام سایر فعالیت‌ها صورت پذیرد.

امام جمعه اصفهان با بیان آنکه زمینه سازی برای حل مشکلات کشاورزان باید فراهم شود، تصریح کرد: آب اینگونه است، گاهی هست و گاهی نیست. ما باید از گذشته کشاورزان را مشغول به سایر فعالیت‌ها می‌کردیم چرا که از زمان پدیدار شدن کم آبی و خشکسالی دیگر کشاورزی نمی‌تواند زندگی انسان را بگرداند و با آنکه کشاورزی یکی از بهترین شغل‌ها است اما زمانی که باران نبارد و آب نباشد نمی‌توان کاری در این حوزه از پیش برد بنابراین باید در این زمینه با کشاورزان همراهی مناسبی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: باید با ارائه تسهیلات مناسب به کشاورزان و فراهم آوردن زمینه زندگی آنها، اقدامات لازم انجام شود و این موضوع از سوی مسئولان دولت اجرایی شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.