مذاکرات در وین، ریزش دلار در تهران

قیمت دلار تحت تاثیر اخبار مثبت از مذاکرات وین، احتمال آزادسازی منابع دلاری بلوکه شده و تغییر انتظارات مردم و بازار کاهش یافته است.

به گزارش دنیای اقتصاد، قیمت دلار در دو هفته گذشته هزار و ۷۰۰ تومان کاهش یافته است. در این روزها، اخبار مثبت از مذاکرات، تغییر انتظارات فعالان و افزایش عرضه فروش و احتمال آزادسازی ارزهای بلوکه شده، روی قیمت دلار فشار وارد می‌کند. نرخ ارز که در مواجهه با شرایط و اخبار مثبت منتشر شده از مذاکرات هسته‌ای در روز‌های گذشته، روند کاهشی را شروع کرده بود؛ به بازیگران بازار ارز نشان داد که قصد توقف در کانال‌های ۲۹ و ۳۰ هزار تومانی را ندارد و با روند کاهشی به سمت رقم‌های پایین‌تر حرکت می‌کند.

دیروز شنبه ۱۸ دی ماه نرخ ارز در بازار آزاد تهران همچنان کاهشی بود. نرخ دلار که در تعطیلات آخر هفته گذشته و با تلاش معامله‌گران افزایشی تا رقم ۲۸ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش یافته بود، با شروع ساعات کاری روز نخست هفته در قیمت ۲۸ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد. این قیمت در ادامه معاملات روز بازهم کاهش یافت و در ظهر روز شنبه معامله‌گران از نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان سخن گفتند. در نهایت قیمت دلار در انتهای روز شنبه با کاهش قیمت‌ ۵۰۰ تومانی نسبت به تعطیلات هفته گذشته و در رقم ۲۸هزار و ۴۰۰ تومان به کار خود پایان داد.  معامله‌گران بازار ارز تهران مدت نسبتا زیادی به معامله در کانال‌های ۲۹ و ۳۰ هزار تومانی عادت کرده بودند. حتی برخی از این افراد به افزایش قیمت دلار در ماه‌های آخر سال جاری هم اشاره داشتند که با آغاز روند کاهشی اخیر نرخ ارز معادلات‌شان بهم خورد.

به گفته برخی از کارشناسان و تحلیلگران بازار ارز تهران، فشار فروش و جو روانی حاکم بر بازار بسیار قوی‌تر از میل معامله‌گران بوده و با توجه به شرایط موجود در فضای وین، کشور، نرخ ارز فعلا در سراشیبی قیمتی قرار گرفته است.  این تحلیلگران با بررسی برآیند حرکت نمودار قیمت دلار در ۳ هفته گذشته بر این باورند که نرخ ارز تصمیم خود را برای کاهش قیمتی گرفته و حداقل تا مشخص نشدن نتیجه دقیق مذاکرات هسته‌ای وین، آینده بازار همچنان می‌تواند کاهشی باشد.   سه دلیل کاهش دلار اما کارشناسان بازار از سه دلیل برای توجیه این افزایش فشار فروش سخن گفتند. این افراد دلیل اول روند کاهشی حال حاضر بازار ارز را در جهت‌گیری مثبت اخبار منتشر شده از مقر مذاکرات دانستند.

از ابتدای دی ماه و با شروع دور جدید مذاکرات هسته‌ای وین، تعداد اخبار مثبت انتشار یافته از منابع نزدیک به مذاکرات بسیار بیشتر از سیگنال‌های منفی بوده و در نتیجه این مساله توانسته تاثیر بسزایی در روند کاهشی اخیر نرخ ارز داشته باشد. از طرف دیگر احتمال آزاد‌سازی منابع دلاری بلوکه شده ایران توسط کشور‌های کره و عراق در کنار سخنان رئیس کل بانک مرکزی در راستای سیاست‌های تقویتی بازار برای ماه‌های آتی، همگی خبر از افزایش میزان عرضه دلار در بازار ارز ایران می‌دهد و به نظر کارشناسان این خود می‌تواند دلیل مهم دوم برای کاهش نرخ ارز در هفته‌های اخیر باشد. اما سومین و مهم‌ترین دلیل کاهش قیمت دلار را می‌توان در مفهوم انتظارات یافت. مجموعه اخبار، مطالب و مشاهدات روند قیمت دلار در روز‌های اخیر توانسته انتظارات مردم و بازار را از نرخ ارز در روز‌ها و هفته‌های آتی به‌شدت کاهشی کند که این امر خود سبب افزایش عرضه در معاملات خرد بازار شده به صورتی که اکثریت معامله‌گران و دارندگان منابع دلاری درصدد تخلیه سرمایه خود و تبدیل آن به ریال، حداقل در کوتاه مدت هستند.

قیمت سکه تمام بهار آزادی نیز که با از دست دادن حمایت ۱۳ میلیونی خود در هفته گذشته روند کاهشی جدیدی را شروع کرده بود، روز شنبه ۱۸ دی ماه با کاهش قیمت ۱۵۰ هزار تومانی نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه در قیمت ۱۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان معامله شد. روز شنبه قیمت طلا در بازار‌های جهانی به ازای هر اونس با قیمتی معادل ۱۷۹۶ دلار معامله شد.

 

 

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.