میرکاظمی: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌خواهیم فشار را از دوش فقرا برداریم

به‌گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه تورم بیش‌از ۵۰ درصد رشد داشته که ریشه آن استقراض دولت از بانک مرکزی است

مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه که برای دفاع از لایحه بودجه ۱۴۰۱ در مجلس حضور یافته بود اعلام کرد علی رغم ثابت نگه داشتن قیمت سوخت تورم بیش از ۵۰ درصد رشد داشته که ریشه آن استقراض دولت در بانک مرکزی است. استقراض و خلق پول خط قرمز ما است و اجازه خلق پول از سوی دولت سیزدهم را ندادیم.

به گفته میرکاظمی در چند ساله گذشته کمبود ارز داشتیم و ارز از بازار آزاد خریداری شده و به قیمت ۴۲۰۰ به عنوان ارز ترجیحی پرداخت شده که باعث افزایش پایه پول شده است. ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و باید برای ارز تصمیمی عاقلانه بگیریم.

با حذف ارز ۴۲۰۰ می‌خواهیم بار را از دوش فقرا برداریم و درآمد نفتی ۲۶ هزار میلیاردی داریم که ۶۰ درصد آن را می‌توانیم هزینه کنیم و ۴۰ درصد دیگر آن با صندوق توسعه ملی می‌رود. این جمله را میرکاظمی می‌گوید و ادامه می‌دهد ۶۵۰ هزار میلیارد حقوق پرداختی ما در سال آینده است.

به گزارش خبرآنلاین، رئیس سازمان برنامه و بودجه توضیح داد که با در نظر گرفتن سهم‌های دیگر از درآمد نفتی، ۱۶ میلیارد دلار باید به هزینه‌های جاری و عمرانی در خزانه و همچنین ارز ترجیحی اختصاص داده شود، آیا می‌توان با این اعتبار هر دو موضوع را دنبال کرد؟

میرکاظمی گفت که بانک مرکزی مجبور شده برای تامین ارز، آن را از بازار بخرد و به قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ تومان بفروشد و باعث افزایش پایه پولی شود. دولت در سال آینده باید ۶۵۰ هزار میلیارد تومان حقوق پرداخت کند و ۱۷۰ هزار میلیارد تومان سررسید اوراق محاسبه شده است. همچنین ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بازپرداخت اوراق و بدهی هاست.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت که صندوق‌ها می‌گویند تا حدود ۷ درصد می‌توانند حقوق پرداخت کنند و دولت مجبور شده این پرداخت‌ها را تامین کند. پایه‌های مالیاتی که پیشتر دریافت نمی‌شد، در بودجه سال آینده قرار داده شده و همچنین ۲ میلیون نفر مؤدی مالیاتی جدید شناسایی شده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.