کرونا باعث لغو آیین مهرگان شد

پیام تبریک نماینده زرتشتیان به مناسبت جشن مهرگان

امروز روز مهر از ماه مهر، روز دوست داشتن از ماه مهربانی است.امروز روز پیروزی راستی، میهن دوستی و دادگری فریدون و کاوه، بر بدی و ستم ضحاک ماردوش است.امروز روز برافراشته شدن، درفش کاویانی است.امروز جشن مهرگان است

به گزارش شهروند آنلاین رییس انجمن زرتشتیان شریف‌‎آباد اردکان استان یزد گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و توصیه مسوولان بهداشتی به رعایت بهداشت فردی و همگانی و پرهیز از برگزاری آیین‌های جمعی، آیین مهرگان که قرار بود دهم مهرماه برگزار ‌شود، لغو شد. داریوش کاموسی گفت:‌ انجمن زرتشتیان برای کمک به حفظ سلامتی شهروندان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تصمیم بر لغو آیین مهرگان گرفت.

همچنین نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی با تبریک جشن مهرگان گفت: آرزو می کنیم مهر عالم گستر یاری رساند و اندوه و بیماری از این جهان رخت بربندد.

در پیام اسفندیار اختیاری آمده است: «خشنه اتره اهورهه مزداو

به نام دانای بزرگ هستی بخش

مهربان شو که مهرگان آمد

مهرگان شاد و مهربان آمد

درود می فرستم به فروهر پاک بزرگ پیام آور آریایی، اشوزرتشت اسپنتمان

درود بر مهر ایران، درود بر فرهنگ ایران و درود بر ایرانیان

امروز روز مهر از ماه مهر، روز دوست داشتن از ماه مهربانی است.امروز روز پیروزی راستی، میهن دوستی و دادگری فریدون و کاوه، بر بدی و ستم ضحاک ماردوش است.امروز روز برافراشته شدن، درفش کاویانی است.امروز جشن مهرگان است.

بار دیگر خجسته جشن مهرگان فرا رسیده در روزگاری که بسیار سخت است و امروز امید گشایش از این بیماری جهان گستر، آرزوی تک تک جهانیان است.امسال دور از هم اما با دلهایی امیدوار و به هم پیوسته، مهرگان را زیباتر از گذشته جشن می گیریم و آرزو می کنیم مهر عالم گستر یاری رساند و اندوه و بیماری از این جهان رخت بربندد.خجسته جشن کهن مهرگان بر شما نیک اندیش و نیک گفتار و نیک کردار خجسته باد.ایدون باد

شایان ذکر است که جشن مهرگان ۱۶ مهر ماه تقویم ایران باستان است که در تقویم امروز مصادف با ۱۰ مهر ماه است. در تقویم ایرانی از دوره ساسانیان به بعد ۶ ماه اول سال بر خلاف تقویم فعلی که ۳۱ روز است، این ماه‌ها ۳۰ روزه بودند. برای همین جشن مهرگانی که ۱۶ مهر ماه تقویم باستانی است، با ۶ روز اختلاف در تقویم فعلی مصادف با دهم مهر ماه شده است.

این اختلاف ۶ روزه در دو تقویم موجب شد تا به مرور دهم مهرماه یا همان شانزدهم مهر تقویم باستانی به مهرگان خاصه مشهور شود و شانزدهم مهر ماه تقویم فعلی به عنوان باوری که از قدیم به جا مانده با نام مهرگان عامه شناخته شود.

جشن مهرگان از دیرباز همراه با یادمان پیروزی کاوه آهنگر بر ضحاک ماردوش جشن گرفته می‌شد و امروزه بعد از نوروز بزرگ و همراه با جشن تیرگان و سده از بزرگ‌ترین جشن‌های ایرانی و البته مهم‌ترین جشن فصل پاییز تا قبل از شب یلدا است.

جشن مهرگان امروزه در بین زرتشتیان ایران و زرتشتیان هند جشن گرفته می‌شود تا نام نیک اقوام باستانی زنده نگه داشته شود. این جشن همراه با نیایش، دعا و البته سرور و شادی است. در حال حاضر اما در برخی شهرهای ایران نیز شهروندان جشن مهرگان را به عنوان یکی از مهم‌ترین جشن های اسطوره‌ای ایرانی جشن گرفته تا بهانه‌ای برای دور هم جمع شدن، شاهنامه خواندن باشد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
۱ دیدگاه
  1. مجید می‌گوید

    من هم به هموطنان تبریک می گم

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.