مخاصمه 28 ساله بر سر‌قلمرو

ابراز نگرانی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ از پیامدهای شدید درگیری‌های منطقه قره‌باغ بر غیرنظامیان

28 سال از آغاز مخاصمه ناگورنو قره باغ می گذرد. این مخاصمه زندگی های زیادی را ویران کرده و جوامع زیادی را متاثر. عکسهایی که کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ منتشر کرده گویای آن‌چیزی است که در نتیجه این مخاصمه به غیرنظامیان منطقه گذشته است.

شهروندآنلاین- اخیرا جنگ جدیدی در منطقه  قفقاز شکل گرفته که ده ها نفر را در یک هفته اخیر به کام مرگ کشانده و ثبات را از این منطقه گرفته است. اما “جنگ قره باغ” ،  مربوط به دیروز و امروز نیست ؛ بلکه بیش از دو دهه درگیری و بی ثباتی پشت آن وجود دارد و شاید یکی از مهمترین دلایلی که باعث شعله ور شدن جنگ در منطقه  “قره باغ”  شده، تبدیل شدن خود مختاری به یک کشور مستقل با مرزهای مشخص به نام “قره باغ” است.

28 سال از آغاز مخاصمه ناگورنو قره باغ می گذرد. این مخاصمه زندگی های زیادی را ویران کرده و جوامع زیادی را متاثر. عکسهایی که کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ منتشر کرده گویای آن‌چیزی است که در نتیجه این مخاصمه به غیرنظامیان منطقه گذشته است.

زندگی در ترس، خشونت و بی‌ثباتی

مخاصمه قره باغ تقریبا تمام بخشهای زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است. برای سالیان متمادی، زندگی مردم دچار بی ثباتی، خشونت و ترس بوده است. آثار گلوله روی خانه های زیادی به چشم می خورد و خانه های زیادی ویران شده اند.

از درد بی‌خبری تا زمین‌های آلوده

بیش از 4500 نفر همچنان مفقود هستند. خانواده های ایشان دچار سردرگمی و درد بی خبری از زنده بودن یا مرگ عزیزانشان هستند.

حتی زمینهای منطقه هم برای مردم خطرناک است؛زمینهایی پر از مواد منفجره. هزارن نفر از جمله غیر نظامیان، بدلیل انفجار مین آسیب دیده اند. این افراد دچار آسیبهایی شده اند که زندگیشان را تغییر داده است.

ده‌ها هزار کودک محروم از آموزش

بواسطه ادامه‌دار بودن مخاصمه برای سالیان متمادی، مدرسه‌ها جزو نخستین مکانهای آسیب دیده بودند که این موضوع ده‌ها هزار کودک را از نعمت آموزش و پرورش محروم کرد.

بخاطر خطرات دایمی مخاصمات، مردم سعی می کنند کشاورزی کنند در حالیکه اقتصاد محلی آسیب دیده است.

مردم سختی های زیادی را در این سالها تجربه کرده اند.

این‌روزها این منطقه دچاریک بی‌ثباتی دیگر شده است.کمیته‌بین‌المللی صلیب‌سرخ نسبت به آثار این مخاصمه جدید بر‌روی غیرنظامیان ابراز نگرانی و تاکید می‌کند غیرنظامیان نباید مورحمله قرار بگیرند.

(“قره باغ” در حوزه  “قفقاز”) یک چهارراه مهم و استراتژیک برای انتقال خطوط نفت و گاز محسوب می‌شود

 درگیری آذربایجان و ارمنستان برسرقلمرو

رویترز درباره علت بروز بحران اخیر در منطقه  نوشت: آذربایجان و ارمنستان یک جنگ بر سر قلمرو در سال 1990 داشتند که در آن ده‌ها هزار نفر از هر دو طرف کشته شدند و صدها هزار نفر هم خانه وکاشانه خود را ترک کردند.

بازگشت جنگ به این منطقه شاید به دلیل آن باشد که  (“قره باغ” در حوزه  “قفقاز”) یک چهارراه مهم و استراتژیک برای انتقال خطوط نفت و گاز محسوب می‌شود و این جنگ در اوایل هفته جاری ده ها کشته از هر دو طرف برجای گذاشته است.

” ناگورنو” یک منطقه کوهستانی بوده که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی رو به التهاب رفته‌. تنش در این منطقه باعث شده تا ارمنستان و آذربایجان دست به اسلحه ببرند.

اهمیت ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک “قره باغ” در این منطقه، آتش جنگ 28 ساله دوباره میان دو کشور را شعله‌ور کرده‌ و بحران این روزهای ارمنستان و جمهوری‌آذربایجان ناامنی و بی ثباتی در منطقه به‌بار آورده

مهمترین دلیلی که دو طرف را دوباره وارد یک نبرد خونین کرده اختلافات ارضی و تاریخی است ؛ به عبارت بهتر آذربایجان و ارمنستان هرکدام این منطقه را جزئی از خاک خود می‌دانند که باید به قلمروشان ضمیمه شود.

اهمیت ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک “قره باغ” در این منطقه، آتش جنگ 28 ساله دوباره میان دو کشور را شعله‌ور کرده‌ و بحران این روزهای ارمنستان و جمهوری‌آذربایجان ناامنی و بی ثباتی در منطقه به‌بار آورده.به طوری‌که علاوه بر کشورهای همسایه ، اروپاییان نیز از تشدید درگیری های منطقه ناگورنو- قره‌باغ ابراز نگرانی کرده اند.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.