استقلال و پرسپولیس به آسیا برمی‌گردند؟!

وزیر ورزش همچنان به خوش‌بینی خود در خصوص ماجرای حذف سرخابی‌ها ادامه می‌دهد

با اینکه در روزهای اخیر همه اهالی فوتبال در ایران در حال تحلیل و بررسی حذف باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا بودند، مصاحبه وزیر ورزش شوک مثبتی را به فوتبالی‌ها وارد کرد.

با اعلام آرای نهایی کنفدراسیون فوتبال آسیا در خصوص حضور یا عدم حضور باشگاه‌های استقلال، پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان در لیگ قهرمانان 2022 در روزهای اخیر بیش از همه شاهد مصاحبه‌های انتقادی از سوی کارشناسان و البته اظهاراتی از سوی مسئولان امر بودیم که تقصیر را بر گردن یکدیگر یا مدیران قبلی می‌انداختند. حتی صحبت از این بود که با توجه به ارسال اطلاعات جعلی از سوی فدراسیون فوتبال و باشگاه‌های سرخابی به کنفدراسیون فوتبال آسیا این احتمال وجود دارد که این باشگاه‌ها از سوی AFC تا چند سال از حضور در لیگ قهرمانان آسیا محروم شوند.

وزارت ورزش که انتقادات زیادی را در روزهای اخیر متحمل شده بود، تا دیروز واکنشی به این ماجرا نداشت. برخی به اینکه حمید سجادی در مصاحبه‌های اخیر خود بیش از حد امیدوارانه صحبت کرده بود، انتقاد کرده بودند و مطرح شدن موضوعی مثل پرهوادار بودن این دو باشگاه در نامه به AFC را به هم به سوژه‌ای تبدیل کردند.

اما وزیر ورزش و جوانان که سکوت را پیشه کرده بود، در حاشیه جلسه هیأت دولت، مصاحبه شوکه‌کننده‌ای را انجام داد. حمید سجادی در خصوص حذف سرخابی‌ها از لیگ قهرمانان آسیا می‌گوید: «ان‌شاءالله که حذف نمی‌شوند و هنوز امیدوار هستیم. 6 روز دیگر از فرصت استیناف‌خواهی باقی مانده است و فدراسیون فوتبال ایران به‌عنوان عضو AFC به دو باشگاه سه ماه مهلت زمانی داد که هنوز این مهلت تمام نشده و باشگاه‌ها در تلاش هستند تا تکالیفی که از سال ۲۰۱۶ انجام نشده است را انجام دهند. تیم فوتبال گل‌گهر هم بود که بدهی داشت و هشت روز دیر پرداخت صورت گرفت که این مسأله نیز حل می‌شود.»

حمید سجادی که با این صحبت‌ها بار دیگر به خوش‌بینی بیش از حد در خصوص احتمال ماندن استقلال و پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا در مرحله تجدیدنظر متهم شد، اطلاعات جدیدی را هم درباره وضعیت فعلی باشگاه‌های ایرانی ارایه کرد: «پرسپولیس و استقلال تا پایان دی‌ماه برای تکمیل مدارک وقت داشتند و دو هفته قبل به یک‌باره از طرف شرکتی که بحث‌های حرفه‌ای‌سازی AFC را دنبال می‌کند ضرب‌الاجل پنج روزه آمد. در حال حاضر طرف حساب ما کنفدراسیون فوتبال آسیا نیست و با این شرکت طرف هستیم.»

امسال به جز باشگاه‌های ایرانی، کنفدراسیون فوتبال آسیا سختگیری خود خیلی از باشگاه‌ها از کشورهای دیگر را هم از لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته، اما به گفته وزیر ورزش تصمیم AFC درباره باشگاه‌های ایرانی روال منطقی خود را طی نکرده است: «تمامی باشگاه‌های چین حذف شده‌اند، عربستان ۱۰ درخواست داشته که با حذف سه مورد همراه شده است و در حال حاضر پرسش ما این است که کنفدراسیون فوتبال آسیا چگونه مهلت فدراسیون خودش را که به رسمیت می‌شناسد نادیده گرفته و به یک‌باره به هواداران و مدیریت دو تیم شوک وارد کرده است؟»

سجادی از حل مشکل مالکیت سرخابی‌ها با همراهی چند وزارتخانه دیگر خبر داده؛ اگرچه خیلی از کارشناسان اعتقاد داشتند در سال‌های اخیر و امسال مشکل AFC با مالکیت دولتی استقلال و پرسپولیس نبوده و فقط مالکیت مشترک این دو باشگاه است که دردسرساز شده است.

باید دید در دفاعیه جدیدی که باشگاه‌های استقلال،‌ پرسپولیس و گل‌گهر به AFC‌ ارسال می‌کنند آیا شانسی برای بازگشت سرخابی‌ها به لیگ قهرمانان وجود خواهد داشت یا خیر؛ اگرچه وزیر ورزش با صحبت‌های خود بار دیگر امید را به هواداران این باشگاه‌ها برگردانده است. اینکه به جز دفاعیه کتبی رایزنی دیگری هم برای بازگرداندن باشگاه‌های پرطرفدار ایران در لیگ قهرمانان آسیا در حال انجام است یا خیر؛ پاسخش قطعا به زودی مشخص خواهد شد.

البته نباید از این مسأله به‌راحتی عبور کنیم چون در روزی که وزیر ورزش این صحبت‌های امیدوارکننده را مطرح کرده؛ اسنادی منتشر شده که نشان می‌دهد نه تنها حذف سرخابی‌ها مسجل شده، بلکه این موضوع از ماه‌ها قبل قطعی شده بوده و فقط رسانه‌ای نشده است! در این اسناد سه صفحه‌ای ایرادات شکلی و محتوایی مختلفی به مدارک پرسپولیس و استقلال وارد شده که از جمله آن می‌توان به بارگذاری بدون امضای مدیرعامل و هیأت مدیره، به‌روز نبودن، فاقد مُهر بودن، جعل و فتوشاپ و از همه مهم‌تر مسائل حسابرسی مالی و بحث مالکیت مشترک اشاره کرد.

نکته مهم اینکه باتوجه به ایرادات گرفته شده، به نظر می‌رسد فرصت سه ماهه که کمیته استیناف به پرسپولیس و استقلال داده، مورد تایید ای‌اف‌سی نبوده و به این ترتیب می‌توان گفت که از مهرماه گذشته، حذف سرخابی‌ها از لیگ قهرمانان مسجل شده بود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.