این ۱۲۶ نفر!

روایت نجات‌یافتگان از سیل را در گزارش »شهروند« بخوانید

بارندگی‌هایی که طی یک هفته اخیر در اغلب نقاط به‌خصوص مناطق جنوبی کشور را در برگرفت ماموریت‌های سخت شبانه‌روزی را پیش روی نجاتگران جمعیت هلال‌احمر قرار داد که طی آن علاوه بر امدادرسانی به مناطق سیل‌زده 120 نفر از هموطنان‌مان هم با کمک داوطلبان و نجاتگران از مرگ حتمی نجات یافتند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر در پیامی ضمن تقدیر از حضور همه‌جانبه نیروی امدادی در این ماموریت‌ها آورده است: «حادثه تلخ سیل اخیر در استان‌های جنوبی کشور یکی از هزاران حادثه‌ای بود که مطابق انتظار، سربلند از آن بیرون آمدید. در مناطق حادثه‌دیده شاهد بودم که شبانه‌روز در امر توزیع اقلام امدادی، اسکان اضطراری برای هموطنان، انتقال حادثه‌دیدگان، تخلیه آب منازل، رهاسازی وسایل نقلیه گرفتار در سیل و حتی نجات جان 10 تن از هموطنان که در محاصره آب بودند و در آخرین لحظات عمرشان، امیدشان بعد از خداوند متعال به دستان پرتوان شما بود، لذا از نزدیک مشاهده کردم که با سرعت عمل همراه با عشق‌وایثار، پرتلاش، صبور و منظم ظاهر شدید و ثابت کردید که تعریف عینی «تسکین آلام بشری» هستید.»

***

باران به‌شدت می‌بارید، اما بارش باران کار در کارگاه‌های تولیدی را برای کارگرانی که مجبور بودند از منطقه گوردیم خود را به کنارک برسانند تعطیل نکرده بود. امکان تردد در جاده‌های آب‌گرفته منطقه وجود نداشت و 10کارگری که باید خود را به کنارک می‌رساندند مجبور شدند با کمک یک دستگاه تریلی این مسیر را طی کنند. هرچه به سمت کنارک پیش می‌رفتند بر حجم سیلابی که جاده‌ها را می‌بلعید افزوده می‌شد. در نزدیکی‌های کنارک حجم سیلاب مانع از حرکت تریلی شد و تکان‌های شدید هرلحظه احتمال چپ شدن تریلی را بیشتروبیشتر می‌کرد.

وحشت سراپای 10کارگر را گرفته بود. یکی از کارگرها طی تماسی با پایگاه جمعیت هلال‌احمر کنارک درخواست کمک و امدادرسانی کرد. همین تماس کافی بود تا «عبدالباسط وحدتی» به‌همراه سه تن دیگر از دوستان نجاتگرش برای این ماموریت راهی شوند: «این 10نفر کارگرانی بودند که از بخش جزیره‌ای گوردیم برای رفتن به محل کار عازم کنارک شدند. سیلاب شدید در میانه راه آنها را گرفتار کرد و راه را به‌رویشان بست.

نه امکان پیاده شدن از تریلی در آن شرایط را داشتند نه جرأت ماندن در آن شرایط را. به محض اطلاع از شرایط آنها، سریعا موضوع را به EOC استان اطلاع دادیم. خوشبختانه بالگردهای امدادی به کنارک رسیده بودند. خود را به فرودگاه کنارک رساندیم و با بالگرد راهی منطقه شدیم. تا چشم کار می‌کرد سیلاب خروشانی بود که جاده‌ها را در برگرفته بود.

  1. به منطقه اسارت این کارگرها در میان سیلاب رسیدیم. حجم سیلاب اجازه فرود بالگرد را نمی‌داد. نجاتگران خود را برای انجام عملیات راپل آماده می‌کردند که خوشبختانه خلبان برآمدگی تپه‌ای را برای فرود پیدا کرد. به محض فرود بالگرد، نجاتگران سریعا خود را به کارگران رساندند.»

کولیوند:

فصل دوم امدادرسانی در مناطق سیل‌زده جنوب کشور آغاز شده و همچنان مدیران استانی در مناطق حضور دارند تا زندگی شهروندان به وضعیت عادی خود بازگردد و تا آخرین لحظه در کنار مردم هستیم. امروز امید مردم به هلال‌احمر است و ما باید در کنار مردم باشیم. همان‌گونه که با از خودگذشتگی امدادگران 10 نفر از شهروندان که در یک کامیون در میان سیلاب گرفتار شده بودند، نجات داده شدند.

در فاصله اطلاع حادثه از سوی کارگران به هلال‌احمر، آنها متوجه خطر چپ کردن تریلی در سیلاب می‌شوند و با فریادهای کمک‌خواهی، راننده لودری که در همان نزدیکی مشغول تخلیه جاده از سیلاب بود را متوجه خود می‌کنند: «با کمک راننده لودر تمامی کارگران به داخل این خودرو منتقل شده بودند، اما سیلاب، خودروی لودر را نیز از کار انداخته بود و دوباره کارگرها در میان سیلاب گرفتار ماندند. به محض رسیدن نجاتگران در نزدیکی لودر، سریعا به انتقال این افراد به داخل بالگرد اقدام کردیم و خوشبختانه همه 10 نفر صحیح و سالم از طریق بالگرد به کنارک منتقل شدند.»

نجات 2 مادر باردار و یک مصدوم حادثه رانندگی در دلگان

در دلگان هم نجاتگران هلال‌احمر طی ماموریت‌های نفسگیر شبانه هم جان دو مادر باردار را نجات دادند هم جان مردی 43 ساله که به‌خاطر انحراف خودرو در سیلاب دچار سانحه و شکستگی از ناحیه پا شده بود. «سیف‌الله عبداللهی» نجاتگر دلگانی در تمام این ماموریت‌ها حضور داشت: «ساعت یک شب بود که از اورژانس خبر رسید خودروی آنها در میان سیلاب رودخانه گرفتار شده و امکان انتقال مادر بیماری که حال مساعد ندارد به بیمارستان وجود ندارد. همراه با نجاتگران و یک دستگاه خودروی آمبولانس سریعا خود را به رودخانه ایرانشهر رساندیم. آنسوی رودخانه آمبولانسی دیگر آماده انتقال مادر باردار بود. بارش شدید باران از یک‌طرف موج‌های سنگین سیلاب از سوی دیگر عملیات انتقال این مادر بیمار را با سختی‌های خاص خودش همراه کرد. با تلاش نجاتگران و کمک آمبولانس هلال‌احمر این بیمار را به آنسوی رودخانه منتقل کردیم تا آمبولانس اورژانس او را سریعا برای زایمان به بیمارستان ایرانشهر منتقل کند.»

هنوز خستگی این عملیات از تن‌شان بیرون نرفته بود که خبر تصادف یک دستگاه خودرو و مصدومیت سرنشین آن نجاتگران را راهی ماموریت دوم کرد: «ساعت حول‌وحوش سه بامداد بود که به محل حادثه رسیدیم. خودرو در اثر انحراف با موج‌های سیلاب به دیوار برخورد کرده بود و سرنشین آن که مردی 43 ساله بود از ناحیه یک پا دچار شکستگی شده بود.»

نجاتگران بلافاصله بعد از انجام کمک‌های اولیه نسبت به انتقال این مصدوم به نزدیک‌ترین مرکز درمانی برای انجام درمان تکمیلی اقدام کردند، اما این ماموریت پایان شب سخت نجاتگران دلگانی نبود: «ماموریت دوم تازه به پایان رسیده بود که خبر رسید خانم باردار دیگری برای انتقال به بیمارستان نیاز به کمک دارد. خودروی حامل این بیمار نیز در میان سیلاب گرفتار شده بود. شرایط این خانم باردار نسبت به قبلی وخیم‌تر بود چراکه به‌خاطر ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و استرس زیاد حال جسمی و روحی خوبی نداشت. سریعا خود را به او رساندیم و نجاتگران ابتدا سعی کردند این ترس و استرس را از او دور کنند. سپس با انتقال این زن به آمبولانس هلال‌احمر وی را تا بیمارستان ایرانشهر همراهی کردند.»

زنجیره انسانی امدادگران برای نجات 9 نفر در سیل لامرد

باران به‌شدت می‌بارید. امدادگران و داوطلبان هلال‌احمر«لامرد» برای کمک به مردم سیل‌زده و تخلیه خانه‌های آب‌گرفته در سطح شهر مشغول امدادرسانی بودند. هر لحظه بر شدت جریان سیلاب خروشان افزوده می‌شد. قدرت سیلاب به‌حدی بود که راننده 4 خودروی متوقف‌شده در حاشیه خیابان را در چشم به‌هم‌زدنی غافلگیر کرد و با خود برد. بخت با سرنشینان این خودروها یار بود. امدادگرانی که برای تخلیه آب خانه‌ها در نزدیکی وقوع این حادثه حاضر بودند بی‌محابا برای نجات 9 سرنشین خودروها دل به میانه سیلاب زدند. «محمد قادری» رئیس شعبه لامرد و فرمانده عملیات امدادونجات سیل اخیر در این منطقه از شجاعت نیروهایش برای نجات جان مردم می‌گوید: «در چشم‌ به‌هم‌زدنی زنجیره انسانی داوطلبان و نجاتگران هلال‌احمر در میانه سیلاب خروشان شکل گرفت. زور سیلاب به جثه امدادگران می‌چربید اما این مسأله باعث عقب‌نشینی آنها نشد. همگی با هم سد دفاعی بزرگی را در برابر سیلاب درست کردند و موفق شدند ابتدا سرنشینان 3 خودرو را پیاده کنند. هر چند یکی از خودروها را با تک‌سرنشین آن سیل با خود برد.»

12 امدادگر حاضر در این عملیات بعد از پیاده کردن سرنشینان سه خودرو با تلاش و سختی فراوان در جنگی نابرابر با موج‌های سیلاب هر سه خودرو را به حاشیه مسیر سیل هدایت کردند.

نجات 5 مفقودی سیلاب لامرد در کمتر از یک روز

ظهر روز یکشنبه گذشته نیز با اعلام مفقودی 5 نفر دیگر در سیلاب لامرد بار دیگر تیم نجات جمعیت هلال‌احمر این شهرستان برای نجات این افراد دست به کار شد: «این حادثه هم در پی بی‌احتیاطی دو نفر از شهروندان برای عبور از میانه سیلاب با موتور اتفاق افتاد. بعد از اینکه سه نفر از همشهریان این دو موتورسوار، شاهد افتادن آنها در سیلاب بودند، برای کمک به این افراد وارد جریان سیلاب می‌شوند، اما شدت جریان به‌حدی بوده که این افراد نیز متاسفانه مفقود می‌شوند و عملیات جست‌وجو و نجات آنها توسط نجاتگران هلال‌احمر آغاز می‌شود.»

نجاتگران جمعیت هلال‌احمر در کمتر از یک روز موفق می‌شوند علی‌رغم بارش شدید باران با پیگیری کار جست‌وجو موفق شدند همه این پنج نفر را در پایین‌دست رودخانه از مرگ نجات دهند.

نجات یک خانواده از باتلاق در بوشهر

در بوشهر نیز نجاتگران جمعیت هلال‌احمر با حضور به‌موقع خود یک خانواده گرفتار در باتلاق جاده ساحلی را نجات دادند. «اسماعیل چهله‌زاده» رئیس شعبه هلال‌احمر بوشهر که از روز یکشنبه با همکاران و نیروهای داوطلب، مشغول امدادرسانی به سیل‌زدگان در مناطق مختلف شهرستان بوشهر هستند در تشریح این عملیات از حضور سریع و به‌موقع نجاتگران برایمان می‌گوید: «متاسفانه علی‌رغم تمام هشدارهای هواشناسی و اطلاع‌رسانی جمعیت مبنی بر عدم‌حضور خانواده در سواحل یک خانواده سه‌نفره شامل پدر، مادر و کودک خردسال‌شان در گل‌ولای باتلاقی حاصل از بارندگی‌های اخیر گرفتار شده بودند و اگر نیروهای امدادی ما به‌موقع حاضر نمی‌شدند روزگار خوبی برای این خانواده نمی‌شد تصور کرد. نجاتگران بلافاصله خودرو را از میان گل‌ولای باتلاقی رها کردند و بعد از آرام کردن شرایط روحی‌وروانی برای خانواده آنها را تا محور اصلی جاده همراهی کردند.»

 

فصل دوم امدادرسانی جمعیت هلال‌احمر به سیلزدگان آغاز شد

رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه بازتوانی روحی‌وروانی سیل‌زدگان و امدادگران از اولویت‌های جمعیت هلال‌احمر است، از آغاز فصل دوم امدادرسانی جمعیت هلال‌احمر به سیل‌زدگان خبر داد.

دکتر پیرحسین کولیوند در جلسه شورای مدیران جمعیت هلال‌احمر در خصوص وقوع سیل در مناطق جنوبی کشور گفت: «با توجه به اعلام هشدار در خصوص وقوع سیل، جمعیت هلال‌احمر در آماده‌باش کامل قرار داشت و عملکرد خوبی نیز از خود نشان داد اما در جهت بهبود عملکرد باید به سمت آسیب‌شناسی حرکت کرد.»

او افزود: «یکی از ضروریات دیگر نیز آموزش به شهروندان است تا پس از وقوع سانحه به شکل مناسبی از اقلام زیستی استفاده کنند تا بار دیگر دچار سانحه نشوند.»

رئیس جمعیت هلال‌احمر خاطرنشان کرد: «یکی از دغدغه‌های اصلی ما شارژ انبارهای امدادی در استان‌های مختلف کشور است و امری ضروری است که در این خصوص نامه‌نگاری با ریاست‌جمهوری انجام و منتظر پاسخ از سوی سازمان مدیریت هستیم.»

کولیوند ادامه داد: «در سیل جنوب کشور یک همکاری، هماهنگی و هم‌افزایی بی‌نظیری رخ داد که کمک کرد تا امدادرسانی به بهترین شکل انجام شود. نقش ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این عرصه پررنگ بود و 4 فروند هواپیما در اختیار جمعیت هلال‌احمر قرار دادند تا محموله‌های امدادی به مناطق مختلف کشور در سریع‌ترین زمان ممکن برسد.»

او با اشاره به اینکه سایر دستگاه‌ها نیز در کنار جمعیت هلال‌احمر در عرصه امدادرسانی حضور داشتند، اظهار کرد: «حضور جهادی و میدانی استانداران نیز تحسین‌برانگیز بود و شاهد بودیم که عملا در عرصه امدادرسانی حاضر بودند و این‌گونه نبود که صرفا بازدیدکننده باشند.»

رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به معضلات مناطق سیل‌زده گفت: «شهروندان این مناطق نجیب و سختکوش هستند و نیاز به توجه بیشتری دارند تا زندگی بهتری برایشان فراهم شود. از سوی دیگر نیاز است تا زیرساخت‌های مناطق سیل‌زده تقویت و به‌گونه‌ای هدایت آب‌های سطحی در این مناطق سامان‌دهی شود.»

کولیوند تاکید کرد: «فصل دوم امدادرسانی در مناطق سیل‌زده جنوب کشور آغاز شده و همچنان مدیران استانی در مناطق حضور دارند تا زندگی شهروندان به وضعیت عادی خود بازگردد و تا آخرین لحظه در کنار مردم هستیم. امروز امید مردم به هلال‌احمر است و ما باید در کنار مردم باشیم. همان‌گونه که با از خودگذشتگی امدادگران 10 نفر از شهروندان که در یک کامیون در میان سیلاب گرفتار شده بودند، نجات داده شدند.»

رئیس جمعیت هلال‌احمر تصریح کرد: «بازتوانی روحی‌وروانی سیل‌زدگان و امدادگران از اولویت‌های هلال‌احمر است و تلاش خواهیم کرد تا شهروندان و امدادگران در وضعیت مناسبی قرار گیرند. تیم‌های سحر سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر نیز به مناطق سیل‌زده اعزام خواهند شد تا فصل جدیدی از خدمت‌رسانی به مردم استان‌های جنوبی انجام شود.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.