همه‌چیز قانونی است

فرماندار بم از صحت‌وسقم عوامل دخیل در احتمال خروج بم از ثبت میراث جهانی به «شهروندآنلاین» می‌گوید

لیلا مهداد- «ما منکر تخریب باغات نیستیم.» به گفته فرماندار بم افراد سودجو  همه‌جا حضور دارند و از شرایط به نفع خود استفاده می‌کنند. هرچند هادی شهسوارپور معتقد است با همکاری سیستم مدیریت شهری، شهرداری، سیستم قضائی و کارگروه حفظ باغات این مسأله مرتب رصد شده. «جلوی بسیاری از این سوءاستفاده‌ها گرفته شده است.»

شهسوارپور از طرح تفصیلی شهر بم می‌گوید؛ طرحی که بازآفرینی و احیای باغات را در دستورکار خود قرار داده است. «این طرح تفصیلی شاید در کشور ویژه‌ای باشد چون به نکات و مسائلی که در طرح‌های تفصیلی دیگر پرداخته نشده، توجه شده است.» طرح تفصیلی شهر بم باغشهر بودن، بافت سنتی و معماری این شهر را مدنظر قرار داده است. «منکر این نیستیم که بخشی از باغات تخریب شده‌اند اما مدیریت یکپارچه شهری جلوی این مسأله را گرفته است.»

فرماندار بم گلایه‌ای هم به بازآفرینی شهری که تامین اعتبار طرح را متقبل شده دارد. به گفته شهسوارپور انتظار می‌رفته اعتبار این طرح تاکنون تامین می‌شد. «هنوز تامین اعتبار نشده در حالی که با توجه به اهمیت باغشهربودن این شهر انتظار این بود این مسأله در اولویت قرار بگیرد.»

این منطقه حاشیه شهر بم 420 خانوار را در خود جای داده است. البته حدود 200 خانوار از ساکنان این شهر تحت پوشش بهزیستی هستند. 50 خانوار هم تحت حمایت کمیته امداد. «قرار شده این گروه از ساکنان توسط نهادهای متولی‌شان ساماندهی شوند.»

73هکتار برای توسعه بم

حاشیه‌نشینی تهدید دیگری است بر خروج بم از ثبت جهانی. حاشیه‌نشینی که گفته می‌شود هم روی گسل جاخوش کرده هم در حریم میراث فرهنگی است. اگرچه فرماندار بم معتقد است حاشیه‌نشینی مختص بم نیست و هر شهری به فراخور شرایطش از این مسأله رنج می‌برد. به گفته شهسوارپور یکی از حاشیه‌های بم شهرک قشمی است که ساکنانش اغلب مهاجر هستند. «بارها کارگروه حاشیه‌نشینی تشکیل شده و در این زمینه بررسی‌هایی صورت گرفته است.»

این منطقه حاشیه شهر بم 420خانوار را در خود جای داده است. البته حدود 200 خانوار از ساکنان این شهر تحت پوشش بهزیستی هستند. 50 خانوار هم تحت حمایت کمیته امداد. «قرار شده این گروه از ساکنان توسط نهادهای متولی‌شان ساماندهی شوند.»

به گفته فرماندار بم زمینی آماده شده تا در صورت به نتیجه رسیدن ساخت‌وساز شود و ساکنان این منطقه به آنجا منتقل شوند. «در طرح تفصیلی شهر بحث توانمندسازی ساکنان این منطقه هم در نظر گرفته شده است.» توانمندسازی ساکنان مناطق حاشیه‌ای شهر بم یکی از پیوست‌های طرح تفصیلی است. «بررسی‌ها در حال انجام است. اگر به تصویب شورای عالی شهرسازی برسد بخشی از ساماندهی این مجموعه شهری در دستور کار قرار می‌گیرد.

به گفته فرماندار بم 73هکتار برای ساخت‌وساز به طرح تفصیلی ملحق شده است. اراضی در مسیر جاده بم – براوات. «بخشی از ساخت‌وسازها در این اراضی صورت خواهد گرفت بخشی هم در طرح ساماندهی که در شهر درنظر گرفته شده است.»

فرماندار بم معتقد است افرادی که به این مسأله دامن می‌زنند دلسوز شهر نیستند. «تعدادی از این افراد برای این شهرستان هم نیستند.» به باور شهسوارپور احداث کارخانه تهیه شمش، کاری تخصصی است. «این کارخانه حدود 30کیلومتر از مرکز شهر فاصله دارد. تمامی قواعدوقوانین هم رعایت شده. چه قوانین زیست‌محیطی چه مسائل مربوط به آب.»

تمامی قواعد و قوانین رعایت شده

قرار است بم در چند کیلومتری خودش شاهد قد کشیدن کارخانه تهیه شمش، روی و مس باشد. کارخانه‌ای که برخی آن را دلیلی بر آلودگی‌های زیست‌محیطی و شاید هم دلیلی برای خروج شهر از ثبت جهانی می‌دانند. البته فرماندار بم معتقد است افرادی که به این مسأله دامن می‌زنند دلسوز شهر نیستند. «تعدادی از این افراد برای این شهرستان هم نیستند.» به باور شهسوارپور احداث کارخانه تهیه شمش، کاری تخصصی است. «این کارخانه حدود 30کیلومتر از مرکز شهر فاصله دارد. تمامی قواعدوقوانین هم رعایت شده. چه قوانین زیست‌محیطی چه مسائل مربوط به آب.»

به گفته فرماندار بم تمامی دغدغه‌ها در طرح این کارخانه مدنظر قرار گرفته شده است. «این طرح یکی از کامل‌ترین طرح‌هاست. کارشناسان و دانشگاه‌های مختلفی روی این طرح نظر دادند. در این طرح هیچ ضرر و زیانی وجود ندارد.» به اعتقاد شهسوارپور هر تغییری در کره خاکی بی‌شک کنش‌های زیست‌محیطی در پی خواهد داشت. «این کارخانه نه با هدف تخریب باغات است و نه هیچ مسأله دیگری که در میان افکارعمومی رواج یافته.»

به باور فرماندار بم تمامی قوانین سختگیرانه در مورد این کارخانه اجرایی شده و حتی مجوزهای سطح کشوری هم برایش اخذ شده است. شهسوار‌پور بر این مسأله هم پافشاری دارد که اراضی درنظر گرفته‌شده برای ساخت‌وسازها به هیچ عنوان روی منابع آبی شهر قرار ندارند. «برای ملحق شدن یک زمینه به یک طرح یا مجموعه تمامی استعلامات از منابع مختلف وصول می‌شود.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.