وحشت بامدادی در جاده مه‌آلود مرگ

جزئیات تصادف زنجیره‌ای 59 خودرو و مرگ 5 سرنشین در جاده بهبهان به اهواز

جاده پوشیده از مه بود. خودروها قطاروار یکی پس از دیگری روی هم سوار شدند. سرنشینان 59 خودرو در جاده مه‌آلود بهبهان به اهواز، بامداد تلخی را دیدند. آتش به چهار خودرو زد. شعله‌های آتش در میان مه، جاده را پوشاند. خودروهای امدادی یکی پس از دیگری رسیدند. زنان و مردان زخمی را از میان مهلکه آتش بیرون کشاندند. یک خانواده در خودروی سمند سوخته بود. اجساد به سختی قابل شناسایی بودند. پدر و مادر و یک کودک دو ساله مسافران این جاده مرگ شدند. از سرنوشت سرنشینان خودروی آتشین النترا هم خبری نبود. آتش باید خاموش می‌شد. خاموش هم شد. دو سرنشین خودروی النترا را وقتی بیرون آوردند یکی جان داشت، اما دیگری نفس نمی‌کشید. خودروهای اورژانس مصدومان را به بیمارستان انتقال دادند. چهار مسافر در همان جاده مه‌آلود جان‌شان رفته بود، اما در مسیر بیمارستان دیگر سرنشین النترا هم از نفس افتاد.

عقربه‌ها وقتی روی ساعت 8 بامداد دوشنبه جفت شدند، گزارش تصادف زنجیره‌ای به مراکز امدادی مخابره شد. تیم‌های امدادی و نجاتگر خود را به کیلومتر ۱۰ جاده بهبهان به اهواز رساندند.

جاده مرگ صحنه‌های وحشتناکی را به رخ می‌کشید. ماشین‌هایی که زنجیره‌وار روی هم قرار داشتند، مسافرانی که برای نجات جان‌شان تقلا می‌کردند و خودروهایی که در میانه جاده در شعله‌های آتش ذوب می‌شدند. عملیات آغاز شد. تیم‌های امدادی وارد مهلکه شدند و نجات مسافران در دستور کارشان قرار گرفت. مجروحان از میان آهن‌پاره خودروهای جاده مرگ بیرون کشیده شدند.

ماموران اورژانس 41 مسافر زخمی را به مراکز درمانی انتقال دادند. اما در این میان سرنوشت سرنشینان خودروهای آتشین مرگبار بود. در یک خودروی سمند خانواده سه نفره‌ای سوختند و در یک خودروی النترا هم دو سرنشین خودرو که قرار داشتند، جان سالم به در نبردند.

جزئیات حادثه دلخراش

حسین مرشد بهبهان، رئیس هلال‌احمر بهبهان است، مردی که در همان لحظات نخست در صحنه بامداد مرگبار جاده مه‌آلود حضور داشت. صحنه‌های این تصادف بی‌سابقه در ذهنش ثبت شده است. او به «شهروند آنلاین» از جزئیات حادثه می‌گوید. جزئیات وحشتناک تصادف زنجیره‌ای در جاده مرگ را به تصویر می‌کشد.
«صبح دوشنبه تصادف زنجیره‌ای در محور بهبهان منطقه تشان به وقوع پیوست که پنج کشته و 41 مصدوم برجای گذاشت. ساعت 8 صبح بود که از سوی فوریت‌های پزشکی در جریان این حادثه قرار گرفتیم.
پس از کسب اطلاع از این حادثه سه تیم عملیات امدادونجات جمعیت هلال‌احمر از شهرستان بهبهان به منطقه اعزام شدند که با همکاری عوامل سایر دستگاه‌های امدادرسان به ارایه خدمات پیش‌بیمارستانی و امدادی پرداختند . محور بهبهان به اهواز جاده‌ای عریض و دارای دو لاین مجزاست. اما در هر دو لاین شاهد تصادف زنجیره‌ای بودیم. در یک لاین 9 خودرو با یکدیگر برخورد کرده بودند و در لاین دیگر که 200متری فاصله داشت، 50 خودرو تصادف داشتند.

صحنه‌های فجیعی بود. سرنشینان خودروها زخمی بودند که امدادگران به همراه تیم‌های اورژانس مسافران را یک به یک از خودروها بیرون کشیدند و به دو بیمارستان دکتر شهیدزاده و مصطفی خمینی انتقال دادند. اما در این میان چهار خودرو آتش گرفته بودند. سرنشینان دو خودرو توانسته بودند پیش از آتش‌سوزی با کمک ماموران اورژانس از خودرو بیرون بیایند، اما مسافران دو خودروی دیگر در شعله‌های خودروشان سوختند. دو سرنسین یکی از خودروها هم در همان جاده جانش را از دست داده بودند.»

حسین مرشد بهبهان پس از حادثه با زخمیان به بیمارستان شهیدزاده رفت. او میان مجرحان حادثه بود. مجروحانی که آسیب‌های مختلفی دیده بودند. یکی از ناحیه دست، دیگری پا، آن یکی هم سر و گردن. اما در این میان حال دو مسافر جاده مرگ وخیم است. زن بارداری هم میان مجروحان قرار دارد. آمارها نشان می‌دهد مصدومان پنج زن و ۳۶ مرد بوده‌اند و یک زن و چهار مرد در این حادثه جان باخته‌اند.

روایت حادثه از زبان امدادگر جاده مرگ


مهدی مستوی ۲۵ سال دارد، اما ۱۳سال است که در جمعیت هلال‌احمر بهبهان امدادگر است. او بامداد مرگبار جاده اهواز به بهبهان را به چشم دید. وقتی به جاده دو لاین وحشت رسید، با کوهی از ماشین‌ها روبه‌رو شد که قطاروار روی هم سوار شده بودند. سیلی از جمعیت هم در حاشیه جاده دوربین به دست به تماشا نشسته بودند. ثانیه‌های زجرآوری از پشت هم می‌گذشت.

نگاه‌های ملتمسانه سرنشینان خودروها را از یاد نمی‌برد. آن بامداد جاده مرگ را فراموش نمی‌کند. می‌گوید در سیل و زلزله و حوادث جاده‌ای امدادرسانی کرده است، اما این نخستین باری بوده که تصادفی با چنین وسعتی در زندگی کاری‌اش دیده است.

«وقتی به جاده رسیدیم با صحنه بغرنجی روبه‌رو شدیم. صحنه‌ای که مثل هیچ چیزی و هیچ جایی نبود. وسعت حادثه هر ذهن و قلبی را درگیر  می‌کرد. در انتهای جاده به فاصله ۱۰۰ متر ۱۲ ماشین به هم برخورد کرده بودند. یک‌به‌یک خودروها را بررسی کردیم، مصدومی وجود نداشت. خیال‌مان که راحت‌تر شد. گام‌هایمان را بلند‌تر برداشتیم. می‌دویدیم که به جهنم مرگ نزدیک شدیم. چند خودرو در قلب حادثه شعله‌ور بودند. اما در میان خودروها خودروی خانواده‌ای بود که دل هر تماشاگری را به درد می‌آورد. خودروی شعله‌ور خاموش شد. باید اجساد را بیرون می‌کشیدند. امدادگران ابتدا پیکر سوخته کودکی را بیرون آوردند. نگاه‌های غم‌زده  امدادگران و تماشاچیان فراموش‌نشدنی است. عمق فاجعه به حدی بود که توان سخن گفتن را از امدادگران گرفته بود. تنها ارتباط چشمی برقرار می‌کردیم.»

بعد از کودک دو ساله نوبت پیکر بی‌جان پدر بود. پدر را که بیرون کشیدند، نوبت مادر شد. اما  او در میان آهن‌پاره‌های ماشین گیر افتاده بود. امکان بیرون آمدنش وجود نداشت. امدادگران از آتش‌نشانی کمک می‌گیرند. ماموران آتش‌نشانی با قیچی‌های بزرگ آهن‌بری در ماشین را برش می‌دهند.  مادر که بیرون می‌آید، امدادگران و دیگر گروهای امدادی آرام‌تر می‌شوند. اجساد را از جاده با خودروهای امدادی خارج می‌کنند.

«اوج داستان جاده مرگ، حوالی همین ماشین بود. ماشین را که از جاده خارج کردند. امدادرسانی ریتم تندتری به خود گرفت. پالایشگاه و مردم محلی هم دیگر وارد منطقه شده بودند و کمک‌رسانی می‌کردند. مردم محلی دو دستگاه لودر آورده بودند و با همین لودرها بیشتر خودروها به حاشیه جاده کشانده شدند. دو ماشین دیگر را که وضعیت وخیمی داشتند، با همین لودرها به بیرون جاده منتقل کردیم. ماموران آتش‌نشانی جاده را متر به متر شستند و توانستیم یک لاین را باز کنیم تا خودروهای عبوری حرکت کنند‌. در لاین دیگر مشغول رهاسازی بودیم. یک‌به‌یک خودروها را بررسی می‌کردیم تا مشکلی نداشته باشند. اگر با مصدومی مواجه می‌شدیم، او را به فوریت‌های پزشکی منتقل می‌کردیم و از آنجا با اورژانس به بیمارستان انتقال پیدا می‌کرد. تا ساعت ۱۲ ظهر عملیات طول کشید تا توانستیم جاده را کامل باز کنیم و ترافیک روان شود.»
مهدی مستوی اما گله‌مند است. گله دارد از تماشاچیانی که دوربین به دست در کنار هر حادثه‌ای قرار می‌گیرند و با نظرات کارشناسی تمرکز امدادگران را به هم می‌زنند.

«در این حادثه هم بیش از امدادگران و امدادرسانان تماشاچیانی بودند که با دوربین‌ این لحظات تلخ را ثبت می‌کردند ‌و همزمان با اعلام نظر کار امدادرسانی را با مشکل مواجه کرده بودند.»

چنین فاجعه‌ای قابل باور نیست

اکبر طیبی یکی از رانندهای صبح جهنمی جاده بهبهان رامهرمز است. او از ۱۸ سال پیش در این مسیر رفت و آمد دارد آن هم روزی ۱۲ بار. هر روز مه را به چشم دیده است تصادف را هم اما چنین وسعت تصادفی را در زندگی تجربه نکرده بود. می‌گوید قابل قیاس با هیچ یک از تصادف‌هایی که دیده‌ام نبود.

«مسیرم همین جاده است. هر روز روزی ۱۲، ۱۳ بار این جاده را می‌روم و بر‌می‌گردم. راننده آژانس هستم. صبح دوشنبه هم مطابق همیشه مسیر را می‌رفتم‌ مه خیلی زیاد بود. در لاین مخالف تصادف وحشتناکی شده بود. پایم را حتی روی ترمز گذاشتم و سرعتم را کمتر کردم. که ناگهان متوجه شدم در برابرم کوهی از خودرو قرار دارد. فرمان را به راست پیچاندم که به خودروهای جلویی برخورد نکنم. به سمت گاردریل رفتم. ماشین که به گاردریل برخورد کرد دوباره از پشت یک کامیون ۱۰ چرخ هم به ماشینم برخورد کرد. شدت حادثه بالا بود اما من کمربند بسته بودم زخمی نشدم. ماشین اما نابود شد. مچاله شده بود. از ۴ طرف به شدت آسیب دیده است. دیگر نمی‌توان نام ماشین روی آن گذاشت.»

این مرد  هنوز در شوک حادثه قرار دارد. باور ندارد پس از این همه سال تجربه با چنین حادثه‌ای ماشینش را از دست داده باشد.

«عمق فاجعه به اندازه وسعت آن زیاد بود. مسافرانی که سرگردان و بلاتکلیف بودند. مصدومانی که از درد به خود می‌پیچیدند و جمعیتی که این صحنه‌ها را به تماشا نشسته بودند. بچه‌ها در میان آهن‌پارهای خودروها گریه می‌کردند و زنان تلاش می‌کردند تا به مجرحان کمک کنند. ارتش و سپاه و آتشنشانی و اورژانس و پلیس امدادگران هلال‌احمر هم آمده بودند. چنان وسعت تصادف بالا بود که ساعت‌ها طول کشید تا ماشین‌های مچاله شده از جاده به حاشیه کشانده شدند.
ماشین‌های سوخته و شعلهور شده در آن مه غلیط از ۵۰۰ متری چشم ها را درگیر می‌کرد.»

علت حادثه

خطای انسانی در حادثه تصادف زنجیره‌ای ۵۰ دستگاه خودرو در جاده بهبهان به اهواز بسیار مشهود است. این امر را سرهنگ رضا دولتشاهی، رئیس پلیس راه خوزستان می‌گوید.

رئیس پلیس راه خوزستان درباره جزئیات حادثه‌ تصادف زنجیره‌ای در محور بهبهان به اهواز گفت: «حوالی ساعت 7 و 40 دقیقه‌ صبح دوشنبه تصادفی در کیلومتر 10 محور بهبهان به اهواز اعلام شد که ما بلافاصله در صحنه‌ تصادف حاضر شدیم. متاسفانه این تصادف که دو تصادف مجزا محسوب می‌شود، در دو لاین مخالف اتفاق افتاده است. در یکی از این دو لاین حدود ۹ دستگاه خودرو با هم تصادف کرده‌اند. اما این تصادف خسارتی بوده و مشکل خاصی نداشته است. البته این نکته را باید عرض کنم که ما در این محور مه‌آلودگی شدیدی داشتیم.» او افزود: «در لاین مخالف که حدود 200 متر با تصادف اولیه فاصله داشت، حدود ۵۰ دستگاه خودرو متاسفانه با هم برخورد کردند. در این حادثه سه دستگاه خودرو دچار حریق شده‌اند. متاسفانه در یکی از این خودرو‌ها خانواده‌ای سه نفره سر صحنه فوت کردند. یک نفر دیگر هم در خودروی دیگری جان باخته است. براساس چیزی که تا الان ما بررسی کرده‌ایم سر صحنه تصادف متاسفانه چهار فوتی داشته‌ایم. درباره‌ تعداد مصدومان به دلیل اینکه آمبولانس‌های اورژانس، هلال‌احمر و عزیزانی که از واحد‌های امدادرسان حضور پیدا کردند و این مصدومان را بلافاصله منتقل کردند، آمار دقیقی در دست نیست، اما ما در حال بررسی هستیم. خوشبختانه براساس گزارشی که گرفته‌ایم تا الان حال مصدومان خوب است.»
دولتشاهی درباره‌ علت بروز این حادثه گفت: «متاسفانه در این محور و عموم محور‌های خوزستان مه‌آلودگی شدید را شاهد هستیم. در روز‌های گذشته هم ما چندین حادثه‌ دیگر را به همین شکل داشته‌ایم. در این محور هم ما صبح مه‌آلودگی شدیدی داشتیم و خودرو‌ها به دلیل عدم‌توجه به جلو و عدم‌رعایت فاصله‌ طولی با هم برخورد داشتند و این حادثه روی داده است. ولی علت اصلی این حادثه و اینکه کدام خودرو با کدام وضعیت دچار حادثه شده، در دست بررسی است و متعاقبا اعلام خواهد شد.

حادثه‌ای مشابه

اغلب محور‌های خوزستان در روز‌های اخیر مه‌آلود هستند و شاهد چند حادثه بوده‌ایم.
براساس اعلام مرکز فوریت‌های ۱۱۵ خوزستان، مه‌گرفتگی و کاهش دید ناشی از آن، سبب تصادف زنجیره‌ای ۲۸ دستگاه خودرو در محور اهواز به رامهرمز شد. صبح شنبه حوالی ساعت ۷ وقوع تصادف زنجیره‌ای ۲۸ دستگاه خودرو در جاده اهواز به رامهرمز به مرکز فوریت‌های ۱۱۵ استان اعلام شد. در این تصادف که در کیلومتر ۱۰ جاده اهواز به رامهرمز رخ داد، ۲۸ دستگاه از جمله پژو، پراید، سمند و توسان در این تصادف دچار آسیب شدند که در طی آن یک نفر مصدوم و توسط عوامل اورژانس به نزدیک‌ترین مرکز درمانی منتقل شد. علت حادثه کاهش دید افقی در نتیجه افزایش غلظت مه‌گرفتگی بوده است که برخلاف احتیاط بالای بسیاری از رانندگان، این تصادف زنجیره‌ای رخ داده بود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.