اقدامات حمایتی برای استان‌های سیل‌زده

سخنگوی دولت اعلام کرد: : اختصاص ۲۱۵ میلیارد تومان از سوی دولت و ستاد اجرایی

سخنگوی دولت از اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان تنخواه برای چهار استان سیل‌زده از سوی دولت خبر داد و گفت که ۱۵ میلیارد تومان نیز از سوی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به‌طور جداگانه در اختیار این استان‌ها قرار گرفته است.

به گزارش  ایرنا، علی بهادری جهرمی در نشست خبری روز سه‌شنبه سخنگوی دولت، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری به مناسبت قیام تاریخی ۱۹ دی ۱۳۵۶ مردم قم گفت: رهبری همیشه دولت را حمایت کردند و از ایشان سپاسگزاریم. بودن در کنار مردم و کار جهادی، اولویت اول و آخر دولت خواهد بود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه حمایت‌های مقام معظم رهبری از دولت امیدآفرین است، افزود: رهبر معظم انقلاب بر لزوم صادق بودن وعده‌های دولت و عمل به آنها تأکید ویژه داشتند و دستور دادند اگر امکان عمل به وعده‌ای محقق نشد، دلایل عدم تحقق آن به‌صورت شفاف و روشن برای مردم اطلاع‌رسانی شود.

بهادری جهرمی با اشاره به وقوع سیل در چهار استان کشور، گفت: هواشناسی از قبل به استان‌ها هشدار داده بود و آمادگی لازم نیز برای مقابله با سیل تا حدودی ایجاد شده بود. به هر حال حوادث طبیعی مانند سیل تلخی آفرین هستند و ما شاهد خسارات انسانی و مادی در حادثه سیل اخیر بودیم اما این تلخی تاحدودی مدیریت شد.

وی افزود: بلافاصله بعد از وقوع سیل وزرای نیرو و کشور به نمایندگی از دولت به مناطق سیل‌زده اعزام شدند و با اندکی فاصله معاون اول رییس‌جمهور هم به همراه وزیر کشاورزی از این مناطق بازدید کردند.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: متعاقب آن جلسه هیأت دولت با حضور مجازی مسئولان استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان برگزار شد و گزارشی از اقدامات و عملیات‌های انجام شده در این استان‌ها ارائه شد که اتصال برق و جاده‌های موصلاتی و تأمین اقلام ضروری از سوی دولت و استانداری‌ها، از جمله این اقدامات بود.

بهادری جهرمی ادامه داد: در همین راستا قرار شد پیشنهاداتی برای تصمیم‌گیری به‌صورت جداگانه ارائه و تجمیع و در اولین جلسه هیأت دولت به‌صورت فوری بررسی شود تا در حمایت از مردمی که از این حادثه آسیب دیدند، عملیاتی شود.

به گفته سخنگوی دولت، ۲۰۰ میلیارد تومان تنخواه برای چهار استان درنظر گرفته شد و همچنین سیمان رایگان و ۱۵ میلیارد تومان نیز از سوی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به‌طور جداگانه در اختیار این استان‌ها قرار گرفت.

تشکیل شورای‌عالی امور ایرانیان خارج کشور

بهادری جهرمی تشکیل کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال را از مصوبات اخیر هیأت وزیران عنوان کرد و پیگیری این موضوع را از اولویت‌های کاری دولت دانست.

وی همچنین با اشاره به تشکیل شورای‌عالی امور ایرانیان خارج کشور در دو هفته اخیر، گفت: مسائل متعددی در جهت حمایت از این هموطنان مطرح شده بود و گزارش‌هایی در زمینه اقدامات صورت گرفته ارائه شد و سایتی برای پرسمان ایجاد شد تا سؤالی اگر برای رفت‌وآمد به کشور دارند، بپرسند و پاسخ صریح دولت را دریافت کنند.

بهادری جهرمی این نکته را هم خاطر نشان کرد که با حمایت مقام معظم رهبری تمهیداتی برای هموطنان مقیم خارج کشور که مشغول خدمت سربازی هستند و با آمدن به کشور شاید مشکل سربازی داشته باشند اندیشیده شده که دو بار در سال می‌توانند برای دیدار با خانواده و بستگان خود مجوز ورود به کشور دریافت کنند.

تاکنون ۱۲۳ میلیون دُز واکسن تزریق شده

سخنگوی دولت در بخش دیگری از این نشست درباره اقدامات انجام شده برای مقابله با کرونا، توضیح داد: جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا هر هفته شنبه‌ها به‌طور منظم برگزار می‌شود.

وی افزود: تاکنون ۱۲۳ میلیون دُز واکسن تزریق شده و آمار فوتی‌ها در کشور به شدت کاهش یافته است‌.

بهادری جهرمی تصریح کرد: وضعیت تزریق واکسن و میزان رعایت و مدیریت بحران کرونا وضعیت قابل قبولی دارد که با حمایت مردم و تلاش شبانه روزی همکاران وزارت بهداشت و همیاری دستگاه‌ دیپلماسی در تأمین واکسن، امروز شاهدیم کرونا تا حدود زیادی کنترل شده است.

قانون بودجه ۱۴۰۰ دولت را مکلف به حذف ارز ترجیحی کرده است

رییس شورای اطلاع رسانی دولت همچنین درخصوص حذف ارز ترجیحی در لایحه بودجه۱۴۰۱ گفت: دولت مصر به اجرای قانون است و قانون بودجه ۱۴۰۰ دولت را مکلف به حذف ارز ترجیحی کرده است.

وی افزود: مجلس با توجه به معایب این شیوه پرداخت ارز، مخالفت خود را با این رویه اعلام کرد و سقف منبع ۸ میلیارد دلار را برای نیمه اول سال معین کرد و به طور شفاف نشان داد در نیمه دوم سال ارز ترجیحی به دلیل بحث های کارشناسی حذف شود.

بهادری جهرمی با اشاره به مفاسد ناشی از پرداخت ارز ترجیحی و تفاوت ۲۷ برابری سهم دهک اول و دهک آخر از این منابع گفت: تورم و خلق پول ناشی از این توزیع ارز یارانه ای ، عامل اصلی کاهش قدرت خرید مردم است. میزان تورم کالای با ارز ۴۲۰۰ تومانی بیش از تورم سایر بخش هاست و مجلس هم به این وقوف رسیده و دولت را مکلف کرد از شهریور این ارز را حذف کند.

سخنگوی دولت یادآور شد: اما تدبیر جبران فشار به مردم مستضعف پیش‌بینی نشده بود و دولت به همین دلیل لایحه دو فوریتی را با دو هدف افزایش سقف اعتبار ارز ترجیحی تا زمان فراهم شدن امکان قانونی و پیش‌بینی جبران برای مردم پایین را پیشنهاد کرد که مجلس با این فوریت مخالفت کرد و این برداشت دولت و مجلس شفاف نبود.

وی تاکید کرد: تا زمان تغییر کامل و مشخص نشدن منابع، هیچ حذفی اعمال نمی شود. منابع لازم در اختیار وزارت جهاد قرار دارد. دارو و گندم اساسا از موضوع بحث ما خارج است.

آخرین وضعیت رسیدگی به خانواده‌های جان باختگان کشتی سانچی

رییس شورای اطلاع رسانی دولت همچنین درباره آخرین وضعیت رسیدگی به خانواده‌های جان باختگان کشتی سانچی و ضمن گرامیداشت یاد این جان باختگان اظهار کرد: پرونده دو شرکت صاحب کشتی و شرکت های بیمه گر در دعاوی بین المللی در حال رسیدگی و بررسی است. مشخص کردن میزان تقصیر هر یک از کشتی ها به دلیل پیچیدگی در هنگ کنگ هنوز منجر به صدور رای نشده است.

سخنگوی دولت افزود: اما در کشور، شرکت ملی نفتکش ایران قبل از روشن شدن وضعیت بیمه بین المللی، غرامت لازم را به خانواده ها پرداخت کرد و تسهیلاتی هم مانند مجوز استخدام به آنان اعطا شد.

چگونگی بازگشت ارز حاصل از فروش نفت

وی همچنین درباره چگونگی بازگشت ارز حاصل از فروش نفت گفت: همانطور  که می دانیم در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم و شیوه ها قابل بیان نیست. اما وضعیت فروش نفت و محصولات نفتی به نسبت این جنگ اقتصادی و تحریم، قابل قبول و وضعیت بازگشت منابع حاصل از فروش مم قابل قبول است.

بهادری جهرمی با تاکید بر اینکه مشکلی در تامین منابع ارزی مورد نیاز نداریم، اظهار کرد: در هیچ جلسه‌ای، بانک مرکزی از تامین منابع نفتی اعلام ناتوانی نکرد.

وی ضمن تشکر از تلاش‌های وزیر نفت گفت: گزارش‌های جواد اوجی بدون استثنا غرورآفرین و شادی آفرین است و به سهم خودم در دولت از تلاش‌های آنها تشکر می‌کنم.

ادعاها درباره وجود اختلاف نظر درباره حذف ارز ترجیحی

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت در پاسخ به ادعاها درباره وجود اختلاف نظر درباره حذف ارز ترجیحی گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی در عمل موفق نبوده است به همین دلیل قانونگذار دولت را مکلف به حذف آن کرده است. اکنون مساله این است که شیوه جبران حذف آن به طور مستقیم برای مردم مشخص شود.

بهادری جهرمی تصریح کرد: مجلس امروز مجددا در مقام بررسی موضوع قرار گرفت و این موضوع در کمیسیون تلفیق مفصل بحث می‌شود و طبیعی است مخالفانی هم داشته باشد اما مصوبه نهایی همان بودجه ۱۴۰۱ با تاکید بر معیشت مردم است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره برنامه دولت برای بازگرداندن اعتماد از دست رفته مردم، گفت: اصلی‌ترین راهکار برای افزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم، عملکرد دولت  است و همین موضوع است که اعتماد را ایجاد می کند یا خدای ناکرده اعتماد را از بین می برد.

وی خاطرنشان کرد: دولت همین بودن کنار مردم، حذف دیوار بین مردم، در کنار مردم کار کردن و شنیدن حرف مردم را در دستور کار دارد. دولت بر خود واجب دانسته میان مردم باشد و با خود مردم حل مشکلات را تنها اولویت خود قرار دهد.

بهادری جهرمی ادامه داد:  اعتماد مردم در حوزه کرونا و تامین سلامت امروز ایجاد شد درحالی که قبلا وجود نداشت و امیدواریم با همکاری اصحاب رسانه و تلاش شبانه روزی دولتمردان شاهد افزایش اعتماد عمومی به دولت باشیم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.