از “واگذاری سرخابی‌ها به سبک بارسلونا” تا” اتفاق عجيب در دومين پتروشيمي خاورميانه”/مرور روزنامه های صبح کشور

توجه به مسائل پایتخت، ماجرای مالکیت سرخابی ها ، ادامه ماجراهای ارز ترجیحی و پیگیری حوادث هوایی و جاده ای نیز در صدر توجه روزنامه ها بود

امروز اخبار و تحلیل ها در مورد سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی در کنار دستورالعمل سازمان زندانها از جمله نکات مطرح در روزنامه ها بود. توجه به مسائل پایتخت، ماجرای مالکیت سرخابی ها ، ادامه ماجراهای ارز ترجیحی و پیگیری حوادث هوایی و جاده ای نیز در صدر توجه روزنامه ها بود. با هم مروری داریم بر مهمترین آنها؛

واگذاری سرخابی‌ها به سبک بارسلونا

به نوشته همشهری،فعلا 2طرح جدید برای گشودن گره واگذاری سهام سرخابی‌ها روی میز آمده؛ وزیر کار می‌گوید؛ سهام این شرکت‌ها باید در قالب تعاونی‌ها واگذار شود، سازمان خصوصی نیز بر طبل پیمان مدیریتی می‌کوبد.همزمان فرابورس اعلام کرده است: با توجه به وضعیت مالی این دو باشگاه امکان‌ پذیرش آنها در بازارهای اصلی فرابورس وجود ندارد. در چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد واگذاری سهام سرخابی‌ها بار دیگر به سر خط بازگشته است.به‌گزارش همشهری، بحث واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال از 2دهه پیش تاکنون به نتیجه نرسیده است. هر سال هم که می‌گذرد، زیان‌ها، بدهی‌ها و پیچیدگی‌های مالی این دو باشگاه بیشتر و واگذاری آنها سخت‌تر می‌شود.شاید اگر 10سال پیش سهام این دو باشگاه به بخش خصوصی واقعی واگذار شده بود این دو باشگاه در شرایط فعلی، وضعیت مالی بهتری داشتند، اما 2دهه است که به‌دلیل انجام نشدن مطالعات دقیق و ارائه طرح‌های غیرکارشناسی، خصوصی‌سازی‌ در فوتبال به بن‌بست رسیده و به‌نظر می‌رسد این روند همچنان ادامه دارد زیرا طبق آخرین خبرها فرابورس ایران اعلام کرده است این دو باشگاه به‌دلیل شرایط مالی‌شان امکان پذیرفته شدن در بازارهای اصلی فرابورس را ندارند.

ماجراي هواپيماهاي فرسوده وباقي قضايا

آرمان ملی نوشت: در هفته گذشته و همزمان با دومین سالگرد سقوط هواپیمای اوکراینی، دو حادثه نقص فنی در دو پرواز، باعث جنجـــال‌های بسیاری شد. در روز 17 دی‌ماه پرواز هواپیمای فوکر شماره ۴۲۳ از شیـــراز به مقصد تهران، درب قسمت بــار آن درآسمان باز شد و خلبان ناچار به برگشت به فرودگاه شد. یک روز پیش از آن نیز انحراف هواپیما پرواز مشهد- اصفهان هنگام فرود در فرودگاه شهید بهشتی موجب مصدومیت سطحی پنج نفر از مسافران شد. سخنگـــوی مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استـــان اصفهان درباره این حادثه گفته است: «در ایــن حادثه پنج نفر از مسافران شامل ۳ زن و ۲ مرد مصدوم شدند.» وقوع این دو حادثه برای دو هواپیما، اکثر مردم را به‌یاد سقوط پشت سرهم هواپیماهای فوکر روسی می‌اندازد که در سه دهه اخیر جان صدها مسافر بی‌گناه را می‌گرفت. زمانی‌که یک جست‌وجوی ساده در گوگل انجام می‌دهیم، ده‌ها حادثه هوایی را مشاهده می‌کنیم که به فرسودگی یا عدم تمرکز خلبان باز می‌گردد…. در این شرایط و به باور کارشناسان، نقص فنی هواپیماهایی که عمر آنها از 30 سال فراتر رفته و به مرز فرسوده رسیده‌اند در کنار عدم شایسته سالاری در مدیریت سبب بروز این حوادث می‌شود. همچنین در شرایطی که کشور ما با موج مهاجرت روبه‌رو هستند، این روزها تعداد زیادی از خلبانان ایرلاین‌ها در حـــال مهاجرت هستند.

رواج پست‌های من د رآوردی!

به نوشته آفتاب یزد، سالهاست که کارشناسان فریاد می‌زنند دولت باید کوچک شود و مدیران اجرایی باید بخشی از فعالیت‌های خود را به بخش خصوصی بسپرند اما علی رغم آن، چیزی که شاهد هستیم این است که دستگاه‌های مربوط به دولت که از قضا یا به صورت مستقیم و یا به صورت غیر مستقیم، منابعشان را از خزانه دولت و جیب مردم تامین می‌کنند و در لایحه بودجه برای آن‌ها ردیف تعیین شده است، روز به روز گسترده‌تر می‌شوند و به قول حبیب کاشانی، عضو شورای شهر پست‌های من درآوردی برای سفارش شده‌ها ایجاد می‌کنند تا کسی از سفره پهن شده جا نماند! این در حالی است که دیگر کفگیر به ته دیگ خورده و خزانه دولت به گفته خود دولتی‌ها خالیست؛ شاهد این موضوع نیز کسری بودجه چند صد میلیونی است که کارشناسان از آن صحبت می‌کنند و نمایندگان مجلس نیز بر آن صحه می‌گذارند. شهرداری تهران هم از این شرایط مستثنی نیست و چند سالی است که مدیران و اعضای شورای شهر از بدهی‌های هنگفت آن صحبت می‌کنند! با این حال باید دید ایجاد چنین پست‌های مدیریتی آن هم دقیقا زمانی که رئیس جمهور گفته است با انتصابات فامیلی باید برخورد شود درست است؟ آیا ایجاد چنین پست‌هایی مسبوق به سابقه بوده است؟حبیب کاشانی عضو شورای شهر در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران در تذکری گفت: روز گذشته در مرکز ارتباطات و امور بین‌المللی شهرداری انتصابی انجام شد. طبیعتاً حق رئیس مرکز است که معاونین خود را انتخاب کند اما نگرانی و گلایه من این است که این پست‌های من در آوردی خلق الساعه از کجا می‌آید و در شهرداری عنوان می‌شود که به نظرم باید در گینس ثبت شود.عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: از کجا این پست‌های سازمانی جدید ایجاد می‌شود؟ ایشان به خانمی که نخواستند کار کنند حکم مشاور با عنوان مشاور در طراحی رویدادها و ارتباطات اجتماعی دادند. اگر می‌خواهیمیک نفر را نگه داریم و توانایی و صلاحیت دارد حرف دیگری است اما بپرسید آیا در صد سال گذشته چنین پستی وجود داشته؟

حسرت‌زدایی از کودکان بدون سیاست زدگی

روزنامه ابتکار می نویسد:ویدئویی بسیار دردناک و غم‌انگیز از کودکی که تنها خواسته و آرزویش خوردن میوه است طی روزهای گذشته در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری منتشر شد. شاید از این دست ویدئوها طی سال‌های اخیر به وفور در فضای مجازی دیده شده است که مردم نسبت به آن واکنش نشان داده‌اند و یا حتی افراد خَیِر برای برطرف کردن آن مشکل پا پیش گذاشته‌اند. اما چشمه جوشان فقر به خصوص در استان‌های مرزی با کمک مردم و یا افراد نیکوکار به تنهایی خشک نمی‌شود. واقعیت آن است که طی دهه‌های گذشته، این مناطق تنها گذرگاه وعده سیاسیون برای توسعه و آبادانی بوده است وعده‌هایی که یا در زمان انتخابات و یا زمان نیاز داده شده است در حالی که همچنان کمتر اقدام موثری صورت گرفته است. چه بسا یکی از دلایل چرخیدنِ در بر روی پاشنه فقر در مناطق مرزی همین نگاه‌های سیاست زده و نه عملیاتی به فقر در این شهرها باشد.با این همه تکرار و درخواست مجدد رسانه‌ها و مردم از دولت و مجلس فعلی فارغ از ریشه یابی علل و مقصران احتمالی توجه به این مناطق است. درخواستی که از سر نوع دوستی بیان می‌شود و وجهی از سیاست زدگی در آن دخیل نیست.

مجازات کیوی‌کاران به جرم ناکرده

روزنامه ایران نوشت: ترمز صادرات کیوی مازندران در حالی یک ماه است کشیده شده که سال گذشته  تجار مازندرانی با صادرات کیوی، عنوان «تحریم شکن‌» را کسب کرده بودند. قرار دادن نام کیوی در کنار دو محصول برگشت خورده کشاورزی ایران از مقاصد صادراتی یعنی فلفل دلمه‌ای و سیب زمینی سبب شد تا انگ وجود سموم غیراستاندارد بر پیشانی این محصول تقریباً ارگانیک مازندران هم بخورد و در سکوت مسئولان و متولیان برای اطلاع‌رسانی، ذائقه کیوی خواران داخلی را هم تحت تأثیر قرار دهد.باغ‌های کیوی مازندران که بالغ  بر ۶ هزار هکتار می‌‌شود در غرب این استان متمرکز است. برداشت محصول این باغ‌ها هم در شرایط نرمال سالانه به ۲۰۰ هزار تن می‌‌رسد و از نیمه دوم آبان ماه شروع و عمده تولیدات نیز به خارج از کشور صادر می‌‌شود. حالا این روزها کیوی‌کاران مازندران چوب کار نکرده مسئولان برای شفاف‌سازی و ابهام‌زدایی و ترکه تجارت مغشوش تعدادی از صادراتچی‌های سودجو را می‌‌خورند که با انتقال کیوی یکی از استان‌های همجوار آن را به نام مازندران صادر کردند و از این طریق راه را بر تداوم صادرات دست‌کم به صورت موقت تا رفع ابهامات بسته‌اند. به‌گزارش ایرنا، فرهاد شاه نظری کارشناس کشاورزی علت توقف صادرات کیوی مازندران را اعلام وجود ذرات سفید روی پوست کیوی از سوی یکی از کشورهای مقصد صادراتی ذکر کرد و توضیح داد: کارشناسان قرنطینه در کشور هند بر وجود ذرات سفید روی پوست بعضی از محموله‌های صادراتی انگشت گذاشتند ولی باید منتظر بمانیم تا ته چک برگه قرنطینه را به ایران ارسال کنند.

غلبه متجاهران بر مدیران

به نوشته روزنامه جوان،شمارش معکوس برای جمع‌آوری معتادان متجاهر در سراسر ایرا‌ن آغاز شد. طرح جمع‌آوری این افراد از نقاط مختلف شهری در حالی قرار است عملیاتی شود که تاکنون طرح‌های مشابه بسیاری در این زمینه به اجرا درآمده‌است، اما وعده‌های داده شده تحقق نیافته‌است. در بحث جمع‌آوری معتادان متجاهر، تجربیات زیادی در بخش‌های متولی کسب شده‌است، اما در اجرا معمولاً کار ساماندهی این افراد ابتر باقی مانده‌است. بیش از ۸۰ درصد معتادان به چرخه اعتیاد باز گشته‌اند. به گفته سخنگوی ناجا در این طرح قرار است جمع‌آوری معتادان متجاهر با نگاه درمانگر و رویکرد بازگرداندن این افراد به جامعه و پاک کردن شهر‌ها از چهره آسیب‌ها عملیاتی شود. هنوز مسئول یا دستگاهی روند اجرا، اسکان و شیوه بازپروری معتادانی را که قرار است جمع‌آوری شوند، بازگو نکرده‌است. به گفته کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه آسیب‌های اجتماعی اگر این طرح به صورت جامع و با سیاست واحد و فرماندهی یکپارچه اجرایی نشود، به سرنوشت طرح‌های مشابه دچار خواهد شد. یک چرخه معیوب تکرار خواهد شد و علاوه بر هدر دادن وقت، هزینه زیادی هم به کشور تحمیل خواهد شد، در نتیجه هم معتادان متجاهر احتمالاً بیشتر از قبل نمایان خواهند شد. طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر در سراسر کشور با حضور دستگاه‌های مختلف متولی در حوزه‌های آسیب‌های اجتماعی کلید خورد. تکرار قصه جمع‌آوری معتادان متجاهر این‌بار به صورت فراگیر و سراسری قرار است در تمام کشور به اجرا در آید. در این خصوص سردار مهدی حاجیان، سخنگوی ناجا درباره جمع‌آوری سراسری معتادان متجاهر در سطح شهر‌ها گفت: جمع‌آوری معتادان متجاهر برای پلیس کار سهلی است، اما نگهداری و بازپروری آنان سخت است و نیازمند تأمین زیرساخت‌های کارآمد است؛ در این خصوص دستگاه‌های زیادی مسئولند.

قطار دیپلماسی ایران در ایستگاه وین متوقف نمی‌ماند

روزنامه کيهان می نویسد:توسعه مناسبات و تعاملات منطقه‌ای دولت سیزدهم و توافق‌های دو و چهارجانبه ایران با سایر کشورها، سفرهای آتی مقامات کشورمان به چین و روسیه و… حاکی از آن است که قطار دیپلماسی ایران در ایستگاه وین متوقف نمانده و گشایش‌های جدیدی در راه است.همزمان با ادامه دور هشتم مذاکرات وین بین ایران و 1+4، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان در راستای تقویت و تحکیم سیاست‌های منطقه‌ای ایران به عمان و قطر سفر کرد. وی همچنین قرار است آخر این هفته در ارتباط با «سند ۲۵ ساله» راهی چین شود.امیرعبداللهیان پس از سفر به مسقط و گفت‌وگو و رایزنی با نخست‌وزیر و هم همتای عمانی خود دیروز شنبه وارد دوحه شد تا با امیر قطر با وزیر خارجه این کشور نیز ملاقات کند.وزیر خارجه ایران روز دوشنبه در دیدار معاون سلطان عمان با تشریح سیاست دولت سیزدهم در اولویت‌دهی به همکاری با کشورهای منطقه، عمان را یکی از اولویت‌های اصلی برای همکاری‌ها در منطقه خواند و گسترش همه‌جانبه همکاری‌های فی‌مابین در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را مورد تأکید قرار داد. وی با اشاره به توافق چهارجانبه درخصوص احیای خط ترانزیتی گفت: این توافق به امضای ۴ کشور ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان رسیده است.امیرعبداللهیان دیروز سه‌شنبه در دیدار با امیر دولت قطر آمادگی جمهوری اسلامی ایران در زمینه توسعه تعاملات با کشورهای منطقه در فرمت‌های دو یا چندجانبه را اعلام کرد و با تشریح رویکرد دولت سیزدهم در حوزه روابط با همسایگان، تبادل هیئت‌ها در سطوح عالی دو کشور به‌منظور رایزنی‌های فی‌مابین را مورد تأکید قرار داد.امیر عبداللهیان علاوه‌بر سفرهای منطقه‌ای قرار است اواخر هفته جاری در ارتباط با «توافقنامه ۲۵ ساله ایران و چین» راهی چین ‌شود.

قفل رانت و امضای طلایی باز می‌شود؟

شرق نوشت: شهردار تهران مدت‌هاست دیگر مانند روزهای نخست نگرانی دخل خالی و کاهش درآمدهای شهر را ندارد. مدتی پیش علیرضا زاکانی اعلام کرد که شهرداری هیچ مشکل درآمدی‌ای نخواهد داشت. او گفته بود نیازمند انضباط مالی و درک درست زمینه ایجاد درآمد پایدار هستیم و الحمدلله شهر به قدری امکان و اقتضا دارد که ما این مسیر را خواهیم رفت. این نگاه‌هایی که کمبود داریم و چه‌ کار کنیم به انجام کار‌های احساسی و فراتر از قانون منجر می‌شود و ما به همه این موارد تن نخواهیم داد و مسیر دقیق خودمان در حوزه مالی را طی می‌کنیم.اما برخی از اعضای شورای شهر همچنان نگران کاهش درآمدهای حوزه شهرسازی هستند. روز گذشته معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران در صحن شورای شهر حضور داشت که مهدی چمران خطاب به او گفت ‌رکودی در شهر تهران در دوران چهارساله گذشته به وجود آمد که این رکود هنوز ادامه دارد.چمران گفت: می‌دانم که رکود خیلی سریع شکل می‌گیرد اما ازبین‌بردن آن خیلی سخت و زمان‌بر است. اما الان چند ماه است که شروع به کار کرده‌ایم و انتظار داشتیم در این زمینه شهرداران مناطق ما فعال شوند. شهرداران مناطق فکر نکنند که یک خزانه‌ای وجود دارد و دست می‌کنند در این خزانه غیب و هرچقدر که بخواهند پول درمی‌آید.چمران ادامه داد: خزانه را خودشان باید پر کنند. انتظار ما این است که واقعا تلاش کنند و وظایف خود را در تأمین منابع انجام دهند.

همدلی از پاسکاری خوش تر است!

فرهیختگان نوشت: میان برخی نمایندگان مجلس و دولت پیرامون مساله ارز ترجیحی و برخی موارد مرتبط با بودجه اختلاف‌نظر جدی و بعضا کارشناسی وجود دارد، فارغ از اینکه اختلافات مرتبط با چه موضوعاتی است نحوه مواجهه دو قوا به‌خصوص دولت با این اختلافات مهم است.کلیات بودجه در جلسه علنی روز یکشنبه با 174 رای به تصویب نمایندگان رسید. یکی از نکات مهم این جلسه که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد اختلاف‌نظر‌ بین محمدباقر قالیباف و سیدابراهیم رئیسی بر سر ارز ترجیحی در صحن علنی مجلس بود. طی این اختلاف‌نظر رئیسی در دفاع از بودجه 1401 همزمان با اینکه معتقد بود طبق نظر رهبری باید نظر مجلس درباره حذف ارز 4200 تومانی گرفته شود، رد شدن لایحه اصلاح ارز توسط مجلس را این‌گونه تعبیر کرد که مجلس با حذف ارز موافق است. قالیباف در پاسخ به این اظهارات گفت: «توقع دولت این بود که مجلس درمورد این موضوع مهم ظرف 48 ساعت تصمیم‌گیری کند، قطعا مجلس فی‌البداهه و 48 ساعته نمی‌تواند برای این امر مهم تصمیم بگیرد، لذا مجلس به این فوریت رای نداد اما کمیسیون این موضوع را در دستورکار قرار داد و آن را بررسی کرد.» در مناقشه لفظی روز یکشنبه میان قالیباف و رئیسی فارغ از اینکه حق با کدام‌یک از روسای دو قوه است، نکات فرامتنی مهم و قابل‌توجهی وجود دارد که از ابعاد مختلف قابل بررسی‌ است.

حمله به ایران لاف ‌بیجاست

وطن‌امروز نوشت: شاید هیچ عبارتی نظیر «مخمصه»، «تنگنا» یا «کلاف سردرگم» نتواند به روشنی وضعیتی را که رژیم صهیونیستی در مواجهه با شرایط فعلی برنامه هسته‌ای ایران با آن روبه‌رو است، توصیف کند. به گزارش « »، در روزهایی که مذاکرات کمیسیون برجام در وین در حال برگزاری است و با توجه به پیشروی سریع برنامه غنی‌سازی ایران با اورانیوم با خلوص 60 درصدی، گزاره «زمان علیه آمریکاست» این روزها پربسامدترین کلیدواژه در رسانه‌های این کشور و در زبان سیاستمداران غربی است. این وضعیت حتی برای شریک راهبردی واشنگتن؛ رژیم صهیونیستی وخیم‌تر است. چیزی که امروز مقابل دیدگان مقامات آمریکایی و اسرائیلی قرار دارد طیفی از «گزینه‌های بد» در تقابل با توسعه برنامه هسته‌ای کشورمان و غنی‌سازی سطح بالا با سانتریفیوژهای پیشرفته است. از همین رو است که دولت بایدن هر روز این هشدار را می‌دهد که با پیشرفت هسته‌ای ایران مزایای برجام در حال از دست رفتن است و بازگشت به آن دیگر کارساز نخواهد بود. در توصیف شرایط دردناک واشنگتن و تل‌آویو همین بس که در 2 پایتخت سیاسی به طور مشترک و هر روزه این زوج ترامپ و نتانیاهو هستند که نکوهش می‌شوند که چرا موجب خروج آمریکا از توافق شده‌اند.

اتفاق عجيب در دومين پتروشيمي خاورميانه

اعتماد می نویسد:شايد كمتر كسي فكر مي‌كرد كه مدير سابق صدا و سيما به بزرگ‌ترين هلدينگ كشور منتقل شده و سكان هدايت آن را در دست بگيرد. عبدالعلي علي عسگري جايگزين جعفر ربيعي و به عنوان مديرعامل شركت صنايع پتروشيمي خليج‌فارس به مجموعه معرفي شده است. اين انتصاب در حالي صورت گرفته كه عسگري سابقه اقتصادي و فعاليتي مرتبط براي رياست يك شركت پتروشيمي را در پرونده ندارد. روز گذشته و پس از انتشار خبر انتصاب عسگري در اين شركت نماد صنايع پتروشيمي خليج فارس جزو يكي از 4 نماد تاثيرگذار بر كاهش شاخص بورس بود. حضور رييس اسبق صدا و سيما در بزرگ‌ترين شركت بورسي كشور، آن هم در شرايطي كه انتظار مي‌رود در سال‌هاي آتي صادرات محصولات پتروشيمي افزايش يافته و بتواند قدري از فشار كاهش درآمدهاي نفتي را جبران كند، با انتقادهاي گسترده‌اي روبرو شده است. به خصوص آنكه اين هلدينگ اقتصادي عظيم در يك سال منتهي به 31 خرداد سال جاري درآمد عملياتي حدود 132 هزار و 850 ميليارد توماني داشته و حدود 47 هزار ميليارد تومان نيز سود عملياتي كسب كرده است. از سوي ديگر و با استناد به گفته‌هاي مديرعامل اسبق اين هلدينگ در ابتداي دي ماه، تامين 50‌درصد از ارز نيمايي كشور توسط اين هلدينگ صورت مي‌گرفت. با اين انتصاب عجيب، سريال انتصاب‌هاي پرانتقاد دولت ادامه پيدا كرده است. از طرفي حشمت‌الله قنبري، كارشناس تلويزيوني مسائل مذهبي و داراي مدرك تاريخ اسلام و بدون داشتن سابقه مديريتي نيز رييس هلدينگ پارسيان شده است. اين هلدينگ مجموعه‌اي از هتل‌ها و مراكز تفريحي بزرگ كشور مانند هتل استقلال، هما، اوين، آزادي و انقلاب در تهران را در اختيار دارد و مالكيتش با بنياد مستضعفان است.

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.