فرانسه: هنوز تا رسیدن به توافق در وین فاصله داریم

لودریان: در پایان ماه دسامبر کمی پیش رفت حاصل شد

هم‌زمان با تعللی که از سوی طرف‌های غربی در وین وجود دارد، وزیر امور خارجه فرانسه گفت: طرفین مذاکرات هنوز تا رسیدن به یک توافق فاصله دارند

ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه درباره روند مذاکرات وین گفت، ایران و قدرت های جهانی با وجود برخی پیش رفت هایی که در پایان دسامبر ۲۰۲۱ انجام شده است، هنوز از هرگونه توافقی برای احیای توافق هسته ای فاصله دارند.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، لودریان در یک جلسه استماع پارلمان فرانسه در این باره گفت: مذاکرات ادامه دارند. کند هستند، خیلی کند و این باعث ایجاد شکافی می شود که فرصت یافتن راهکاری در راستای منافع تمامی طرفین را به خطر می اندازد.
به گفته او، «در پایان ماه دسامبر کمی پیش رفت حاصل شد اما هنوز از ختم مذاکرات فاصله داریم».
به گزارش ایسنا، اظهارات لودریان در پی این مطرح می شود که دور هشتم مذاکرات وین هم اکنون در جریان است و از ابتدای مذاکرات در آذرماه اعضای اروپایی برجام و آمریکا بدون هیچ ابتکار عمل و پیشنهادی برای کاهش اختلافات و بازگرداندن اعتماد به میز مذاکرات رفتار کرده اند و با وجود گذشت چندین ماه از مذاکرات همچنان این کشورها به زیاده خواهی و انفعال خود در گفتگوها ادامه می دهند.

این در حالی است که این کشورها از طولانی شدن مذاکرات همزمان با توسعه برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی می کنند. به عبارتی آنها در داخل اتاق مذاکرات با مشت‌های بسته هستند، اما بیرون از اتاق در فضای رسانه‌ای دم از محدود بودن زمان می‌زنند. بدون شک کسانی که سعی دارند برجام را از حیز انتفاع بیندازند و همان طور که خودشان می گویند توافق را به طور کامل “تهی” کنند سه کشور اروپایی و آمریکا هستند.

همچمین اشاره وزیر خارجه فرانسه به کند بودن مذاکرات وین  در حالی است که سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان پیش تر درباره روند مذاکرات گفته بود: موضوعات باقی‌ مانده حائز اهمیت هستند و ما به نقاطی رسیده‌ایم که به ما نشان می‌دهد که آیا طرف مقابل اراده لازم را برای پیشبرد مذاکرات دارد یا نه. در گفت‌وگوها سرعت برای ما مهم است. البته باید توجه داشت سرعت یک امر دو طرفه است و نمی‌شود که ما با سرعت نور حرکت کنیم و از ما چنین توقعی وجود داشته باشد ولی طرف مقابل سرعت لاک‌پشتی داشته باشد. باید سرعت دو طرف متناسب باشد و این موضوع باعث می‌شود که مذاکرات با سرعت بیشتری طی شود. ما باید به مذاکراتی ادامه دهیم که نتیجه آن یک توافق پایدار و قابل اتکا باشد و الزاما این موضوع با این مسئله که ما فقط سرعت‌مان را بیشتر کنیم و سرعت دو طرف متناسب نباشد امکان‌پذیر نیست. همان طور که گفتم ما به دنبال یک توافق پایدار و قابل اتکا هستیم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.