سفر سریع‌ترین مرد ایران به سرزمین عجایب!

حسن تفتیان تصمیم گرفته برای تمرین کنار سریع‌ترین‌های دنیا به جامائیکا سفر کند

فدراسیون دوومیدانی به سریع‌ترین مرد ایران اعلام کرده فقط حاضر است برای اردوی خارجی او، هزینه‌هایی را به اندازه یک اردوی داخلی پرداخت کند و تفتیان باید برای آماده‌سازی از جیب هم پول بدهد.

شهروند آنلاین – حسن تفتیان چند سالی است که رکورددار دوی سرعت ایران شناخته می‌شود و در دو دوره المپیک نیز به‌عنوان نماینده ایران حاضر بوده است. او که حالا خودش را برای کسب یک نتیجه درخشان در بازی‌های آسیایی 2022 هانگژو آماده می‌کند، قصد سفر به جامائیکا، کشوری که مهد دوهای سرعت در دنیا به‌شمار می‌رود را کرده است. یوسین بولت افسانه‌ای که هنوز هم رکورددار دوی سرعت جهان است، در این کشور حضور دارد و خیلی از دونده‌های مطرح جهان نیز در جامائیکا تمرین می‌کنند. تفتیان که در سال‌های اخیر حرف اول را در مسابقات داخلی زده و یکی از برندهای دوومیدانی ایران بوده، این شانس را برای خودش قائل است تا بتواند در بازی‌های آسیایی 2022 هانگژو نیز روی یکی از سکوها برود. البته که یوزپلنگ ایرانی نیاز به حمایت ویژه‌تری از سوی فدراسیون و مسئولان ورزش کشور دارد.

به همین بهانه گفت‌وگویی را با حسن تفتیان ترتیب دادیم که در ادامه ماحصل آن را می‌خوانید:

* شنیدیم که قرار است راهی جامائیکا شوی؟

بله، در حال انجام کارهای مربوط به ویزا هستم. جامائیکا مهد دوهای سرعت در دنیاست و چه قبل از یوسین بولت و چه بعد از آن قهرمانان بزرگی را به دنیا معرفی کرده است. من در جریان المپیک توکیو صحبت‌هایی را با یوهان بلیک، یکی از قهرمانان جهان که در کنار بولت دو طلای المپیک را در 4 در 100 متر کسب کرده، داشتم. بعد از آن‌هم با مربی‌اش ارتباط گرفتم و قرار شد که به جامائیکا بروم و با تیم آنها و مربی‌شان تمرین کنم.

* با این وضعیت قرار است یک تجربه فوق‌العاده را پشت سر بگذاری؟

قطعا این تجربه برای من فوق‌العاده خواهد بود و برای دوومیدانی ایران نیز اتفاق بزرگی است. فعلا که درخواست ویزا دادم و امیدوارم شرایط سفر زودتر مهیا شود. جامائیکا واقعا یک جهان ناشناخته و به‌نوعی سرزمین عجایب است. فکر می‌کنم تجربیات زیادی را بتوانم کنار برترین دونده‌های دنیا کسب کنم. آنها معمولا خیلی از ماه‌های سال را در کشور خودشان تمرین می‌کنند.

* یوسین بولت افسانه‌ای هم در جامائیکا حضور دارد؟

فکر می‌کنم او هم در جامائیکا باشد. بالاخره بولت هنوز هم تمریناتش را دارد و اینطور نیست که کامل ورزش را کنار گذاشته باشد. ممکن است در جریان این سفر او را هم ملاقات کنم و از تجربیاتش نهایت استفاده را ببرم.

* خودت را برای کدام مسابقات آماده می‌کنی؟

مسابقات داخل سالن قهرمانی جهان از 28 اسفندماه در صربستان آغاز می‌شود و من در این مسابقات حاضر هستم. بعد از آن هم که باید برای بازی‌های آسیایی آماده شوم. این روزها هم در تهران تمرین می‌کنم که با توجه به آلودگی هوا و عدم برگزاری اردو شرایط چندان مساعد نیست. در آمادگی نسبی هستم و امیدوارم در جامائیکا به آمادگی صددرصدی برسم.

* فدراسیون هزینه‌های اردوی خارجی شما را پرداخت می‌کند؟

فدراسیون اعلام کرده کمک هزینه خیلی کمی را پرداخت می‌کند و بقیه هزینه‌ها بر عهده خودم است. به هرحال این سیاست فدراسیون است و من فعلا باید با هزینه‌های شخصی کارم را پیش ببرم. البته امیدوارم کمیته ملی المپیک با توجه به در پیش بودن بازی‌های آسیایی به من کمک کند. قبلا هم این کمک از سوی کمیته وجود داشته و برای برگزاری اردوهای خارجی مرا یاری کردند.

* شما برای مسابقات ملی آماده می‌شوی، اما باید هزینه را از جیب بدهی؟

همانطور که گفتم این سیاست فدراسیون است و من هم برای اینکه پیشرفت کنم، نیاز به اردوهای خارجی و کار کردن با برترین‌های دنیا را دارم. من هم به محدودیت‌هایی که فدراسیون دارد، آگاه هستم، اما امیدوارم هماهنگی برای کمک به ورزشکارانی که واقعا پتانسیل دارند، با هماهنگی کمیته ملی المپیک صورت بگیرد.

* با این شرایط چقدر به موفقیت و حتی کسب مدال در بازی‌های آسیایی امیدوار هستی؟

کار در بازی‌های آسیایی سخت است و در سال‌های اخیر کشورهایی مثل چین، ژاپن و قطر سرمایه‌گذاری خوبی در دوهای سرعت کردند. دونده‌های این کشورها در المپیک هم حضور داشتند و حتی مدعی گرفتن مدال المپیک بودند. احتمالا رقابت دوی 100 متر بازی‌های آسیایی در حد جهان خواهد بود. من هم رکوردم به 10 ثانیه نزدیک است و می‌توانم برای گرفتن مدال رقابت کنم. خیلی مهم است که چگونه روند آماده‌سازی خودم را طی می‌کنم. امیدوارم اتفاقات خوبی برایم بیفتد و بتوانم مدال بگیرم، اما نباید از یاد ببریم که برای موفقیت یک دونده امکانات، پشتیبانی و خیلی از موارد تاثیرگذار است و فقط اینطور نیست که یک دونده به‌راحتی بتواند تایم خود را کاهش دهد.

* بعد از اردوی جامائیکا چه برنامه‌ای برای آماده‌سازی خودت داری؟

فعلا برنامه‌ام برای مسابقات داخل سالن قهرمانی جهان مشخص است و تا آن موقع احتمالا در جامائیکا هستم. بعد از آن هم براساس شرایط مالی و تامین منابع باید تصمیم بگیرم که چگونه برنامه‌هایم را پیش ببرم. تایم برای استراحت وجود ندارد و باید برای تابستان که بازی‌های آسیایی هم هست، زودتر آماده شوم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.