همه آنچه که احتمالاً درباره «طلا» نمی‌دانستید

طلا به عنوان یکی از گرانبهاترین عناصر جهان از قرن‌ها پیش در کانون توجه بشر قرار داشته است

دانشمندان معتقدند که فلز طلا از انفجارهای «ابر نواختر»ها به وجود می‌آید و تمام طلاهایی که ما روی زمین داریم از جمع شدن ذرات حاصل از این انفجارهاست. اگر طبق این نظریه پیش برویم، بسیار احتمال دارد که سایر سیارات و اجرام آسمانی مثل مریخ، عطارد و ناهید نیز ذخایر طلا داشته باشند!

اگر تمایل دارید به اطلاعات بیشتری در خصوص طلا ، این فلز ارزشمند دست پیدا کنید، خواندن مطلب پیش رو را ادامه دهید.

عدم حساسیت ‌زایی طلا

طلا فلز واکنشی نیست، به همین دلیل هم هیچ‌وقت زنگ نمی‌زند. اگر به انگشتر یا آویزهای طلایتان حساسیت دارید، احتمالاً فلز دیگری با آن ترکیب شده است!

عتیقه بودن طلاهای شما

شاید باورش کار سختی باشد، اما تقریباً 75 درصد از طلایی که امروز در بازارها به فروش می‌‎رسد، یک قرن پیش از معادن استخراج شده‌اند!

مدال‌های طلایی المپیک

مدال‌های طلایی که در المپیک 1912 به قهرمانان اعطا می‌شد، تماماً از طلای خالص ساخته شده بود! در حال حاضر، کمیته بین‌المللی المپیک برای ساختن مدال‌ طلا، حداقل از 5/6 گرم طلا و 92/5 درصد نقره استفاده می‌کند.

بزرگ‌ترین شمش جهان

این شمش طلا که 250 کیلوگرم وزن دارد توسط کمپانی میتسوبیشی تولید شده و اکنون بیش از 11 میلیون دلار قیمت دارد.

معجون ضدطاعون طلایی

در زمان شیوع اپیدمی طاعون سیاه که 60 درصد از مردم اروپا بر اثر ابتلا به آن مُردند، یکی از معالجات عجیب که باب شده بود، «معجون طلا» بود. تاثیر مثبت یا منفی این معجون هیچ‌وقت تایید نشد اما واقعیتی که اهمیت دارد، این است که فقط 40 درصد از جمعیت دنیا از این بیماری جان سالم به در بردند!

افزایش استخراج طلا در دنیا

تخمین زده می‌شود که انسان‌ از سال 2009 تا امروز تقریباً 190 تن طلا استخراج کرده است. البته ناگفته نماند که دو سوم همین مقدار از دهه 1950 تا 2009 استخراج شده بود.

رکوردار تولید طلا در تاریخ

تقریباً نیمی از طلای استخراج‌شده در جهان از معدن «ویت واترز راند» آفریقای جنوبی تهیه شده است.

سیارکی طلایی نزدیک زمین

طبق بررسی دانشمندان، سیارکی در نزدیکی زمین وجود دارد که 20 میلیارد تن طلا درون خودش جای داده است! ناسا هم‌چنان درباره‌ آن مطالعه می‌کند و کاوشگری پیرامونش از سال 2022 شروع می‌شود!

ساخت طلا از عناصر دیگر

با استمداد از واکنش‌های هسته‌ای می‌توان از تمام عناصر «طلا» ساخت. منتها این روش به‌قدری طولانی، خطرناک و گران است که اصلاً نمی‌صرفد!

میزان طلای بکر کره زمین

هم‌چنان و با گذشت هزاران سال که انسان به ارزش طلا پی برده، 80 درصد از ذخایر طلای دنیا استخراج نشده‌اند. این میزان تقریباً 52 هزار تن از این فلز است که ارزشی معادل 2 تریلیون دلار دارد!

طلای موجود در بدن انسان

بدن انسان تقریباً حاوی 0/2 درصد طلاست. این مقدار در بدن پخش می‌شود. مثلاً هر تار مو تقریباً از 14 عنصر مختلف از جمله طلا تشکیل شده یا خون جاری در رگ‌ها هم مقدار کمی طلا دارد!

رویش طلا روی درختی

ممکن است اسکناس روی درختان رشد نکند، اما طلا چرا! محققان استرالیایی کشف کرده‌اند که برگ‌های درخت اکالیپتوس محتوایی طلایی در خود دارند. ریشه‌ اکالیپتوس برای دسترسی به آب تا عمق 40 متری زیر زمین می‌رود و از آن‌جا که در این فاصله رسوبات طلا پیدا می‌شود، فلز فوق بعدها به برگ‌ها منتقل می‌شود!

یک استخر پر از طلای ناب

یک استخر شنای المپیک تمام طلاهای استخراج‌شده در جهان را در خودش جای می‌دهد!

عناصر طلایی در خورشید

گویا خورشید واقعاً طلایی ا‌ست! حدوداً شش دهم میلیارد از حجم خورشید که رقم بزرگی محسوب می‌شود از اتم‌های طلا ساخته شده است!

فوبیا و ترس از طلا

«آروفوبیا» Aurophobia به ترس بی‌حد و مرز از طلا گفته می‌‌شود. افرادی که به این فوبیا مبتلا هستند، از یک گردنبند طلای زیبا و گران‌قیمت به وجد نمی‌آیند. اغلب این افراد با دیدن طلا دچار حمله‌های اضطرابی، حالت تهوع، تعریق یا تپش قلب نامنظم می‌شوند!

خاصیت درمانی فلز طلا

طلا غیر ازکاربردهای مالی و لوکسش، کاربردهای دیگری هم دارد. مثلاً این فلز در پزشکی و برای معالجه‌ امراضی مثل سرطان، ایدز و آرتریت روماتوئید موثر است. از آن‌جایی که اکثر داروهای ضد سرطان عوارض جانبی دارند، دانشمندان در تلاش‌اند تا دارویی ضد سرطان با ذرات طلا را تهیه و تولید کنند و عوارض آن را به حداقل برسانند. برای بیماری ایدز هم دارویی مبتنی بر طلا آزمایش شده که قادر است ویروس را ضعیف کند. و در آخر بد نیست بدانید طلای مایع، تورم مفصلی مبتلایان آرتریت روماتوئید را کاهش می‌دهد!

لندن، مخزن طلای جهان

شهرت خیابان «تردنیدل» در لندن، عمدتاً به خاطر ساختمان «بانک انگلستان» است. در این بانک 5134 تن طلا ذخیره شده است!

طلایی‌ترین کشور در دنیا

«سوئیس» بیشترین سرانه‌ ذخیره طلای جهان را دارد. این کشور به ازای هر نفر از جمعیتش 113 گرم طلا ذخیره کرده است!

فلز محبوب سرمایه‌گذاران

طلا محبوب‌ترین فلز برای معامله و سرمایه‌گذاری است. 46 درصد از سرمایه‌گذاران جهان طلا و مشتقاتش را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند

طلا، یک‌رنگ‌ترین فلز دنیا

«طلا» تنها فلزی است که به طور طبیعی زرد یا اصطلاحاً طلایی است. سایر فلزات ممکن است به مرور زمان، در واکنش با مواد دیگر یا در اثر مجاورت با هوا اکسید شده تغییر رنگ بدهند. اما طلا نه!

برگردان از فکت سایت – مترجم: فاطمه کرمی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.