جزئیات آتش‌سوزی مرگبار در ساختمان آناهیتا

گزارش «شهروندآنلاین» از حریق در مجتمع اداری- مسکونی بلوار تعاون که ٤ کشته بر جا گذاشت

بوی دود و آتش از همه جا به مشام می‌رسید. باوجودی که ساعت‌ها از حادثه ساختمان مسکونی- تجاری میدان شهرزیبا، بلوار تعاون، خیابان شربیانی شرقی می‌گذشت اما گرمای شعله‌های آتش هنوز حس می‌شد. آتش به مجتمع چهار طبقه ٢٨ واحدی تاخته بود. مرکز این حادثه واحدی ٦٠ متری بود که در طبقه سوم قرار داشت. آتش از طبقه سوم ساختمان آناهیتا زبانه کشیده و طبقه چهارم را محاصره کرده بود. خانواده چهار نفره طبقه سوم از شعله‌های آتش نجات پیدا کردند اما دود و آتش جان چهار مرد را در طبقه چهارم گرفت.

موج انفجار و آتش‌سوزی ساکنان مجتمع آناهیتا را مجبور به ترک خانه‌هایشان کرده بود و با چشمانی نگران در خیابان منتظر پایان عملیات بودند. با اینکه پلیس سعی می‌کرد محل حادثه را خلوت نگه دارد، اما حجم حادثه تماشاچیان زیادی را هم به آنجا کشانده بود. ساختمان تجاری، اداری و مسکونی آناهیتا ساکنان زیادی داشت. از سالن‌های زیبایی تا فیزیوتراپی و دفاتر اداری در این ساختمان قرار دارد. سیل جمعیت هر لحظه بیشتر می‌شد. ساکنانی که در ساختمان نبودند پس از اطلاع از حادثه آتش‌سوزی خود را به محل حادثه رسانده بودند.

مستاجر طبقه سوم ساختمان هم همراه همسر و دو کودکش در میان جمعیت ایستاده بود و تنها نگاه می‌کرد. ماجرا را چندین‌بار برای آتش‌نشانان بازگو کرده بود. ماجرای گاز پیک‌نیکی که در خانه ناگهان شعله‌ور شده و آتش به‌راه انداخته بود.
آتش‌نشانان که از دقایق ابتدایی این حادثه در ساختمان آتشین قرار داشتند با همراه داشتن تجهیزات به قلب آتش زدند.

وضعیت دهشتناکی بود. خانه ٦٠ متری طبقه سوم کاملا سوخته بود. آتش‌نشانان پس از قطع برق‌وگاز این ساختمان، با بکارگیری چندین رشته لوله آب آتش‌نشانی مشغول مهار و خاموش کردن این آتش‌سوزی شدند، اما در همان دقایق نخست مشخص شد مردی برای فرار از آتش و دودگرفتگی از طبقه چهارم سقوط کرده است. بدن بی‌جان این مرد ٢٥ ساله توسط ماموران اورژانس از محل حادثه به پزشکی قانونی منتقل شد. مهار آتش در دستور کار آتش‌نشانان بود.

همین هم شد با عملیات به‌موقع و سریع آتش‌نشانان، این آتش‌سوزی در مدت زمان کوتاهی خاموش شود. این در حالی بود که همزمان نیروهای آتش‌نشانی در حین عملیات خاموشی آتش، قسمت‌ها و طبقات دیگر این مجتمع را نیز مورد جست‌وجو قرار دادند. در حین تجسس در طبقه چهارم این مجتمع، مردان آتش با پیکر بی‌جان ٣ مرد ٣٥ تا ٥٠ ساله مواجه شدند که در یکی از واحدها جان داده بودند. پیکر بی‌جان این ٣ مرد پس از خاموشی زبانه‌های آتش از ساختمان بیرون آورده شدند. مردانی که به‌دلیل دودزدگی و خفگی جانشان را از دست داده بودند.

عملیات ماموران آتش‌نشانی در حادثه مرگبار بلوار تعاون

در پی تماس شهروندان با سامانه ١٢٥ در ساعت ١٨ روز دوشنبه مبنی بر مشاهده خروج دود و آتش زیاد از یک ساختمان مسکونی-تجاری واقع در میدان شهرزیبا، بلوار تعاون، خیابان شربیانی شرقی، با هماهنگی ستاد فرماندهی آتش‌نشانی تهران بی‌درنگ آتش‌نشانان ایستگاه‌های ٢٧ و ١٠٠ و گروه امدادونجات ٨ به همراه نردبان٣٢ متری و خودروهای پشتیبان از ایستگاه ٥٥ این سازمان به محل حادثه اعزام شدند.
محمد دیبا، مدیر منطقه یک عملیات سازمان آتش‌نشانی تهران در باره چگونگی وقوع این حادثه مرگبار گفت: «حادثه در یک مجتمع چهار طبقه مسکونی- تجاری ٢٨ واحدی موسوم به مجتمع آناهیتا رخ داد و طی آن یکی از واحدهای مسکونی به مساحت ٦٠ مترمربع در طبقه سوم این ساختمان دچار آتش‌سوزی شد. همچنین شعله‌های آتش از طبقه سوم به بیرون مجتمع و طبقات بالایی در حال سرایت بود.

در لحظات اولیه عملیات آتش‌نشانان مشخص شد که یک مرد حدودا ٢٥ ساله از طبقه چهارم این مجتمع، پیش از رسیدن نیروهای عملیات و با توجه به‌شدت آتش‌ودود زیاد که درحال گسترش و نفوذ به طبقات بالایی نیز بود، خود را به پایین پرت کرده بود که امدادگران اورژانس پس از انجام معاینات اولیه، مرگ او را تایید کردند.

با عملیات به‌موقع و سریع آتش‌نشانان، این آتش‌سوزی در مدت زمان کوتاهی خاموش شد و همچنین نیروهای آتش‌نشانی در حین عملیات خاموش کردن این آتش‌سوزی، قسمت‌ها و طبقات دیگر این مجتمع را نیز جست‌وجو کردند که در حین تجسس در طبقه چهارم این مجتمع، با پیکر بی‌جان ٣ مرد ٣٥ تا ٥٠ ساله مواجه شدند که در یکی از واحدها افتاده بودند.

پیکرهای این سه مرد توسط آتش‌نشانان در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پشت‌بام این ساختمان انتقال داده شدند که عوامل اورژانس نیز با توجه به دودزدگی شدید این افراد پس از انجام معاینات اولیه، فوت هر سه نفر را تایید کردند.»

به گفته مدیر منطقه یک عملیات آتش‌نشانی، ٧ نفر در همین طبقه یعنی طبقه چهارم مجتمع بدون هیچ مشکلی از ساختمان خارج شدند و همچنین تعدادی از افراد در طبقات پایین‌تر هم خودشان به سلامت از ساختمان خارج شده بودند. دلایل بروز این آتش‌سوزی از طرف کارشناسان آتش‌نشانی منطقه در دست تحقیق و بررسی قرار گرفته است. پیکر بی‌جان چهار مرد، توسط عوامل انتظامی منطقه برای بررسی علت مرگ این افراد و نیز انجام اقدامات لازم به پزشکی قانونی انتقال یافت.

ماجرا چه بود؟

با خاموشی آتش ساختمان و مرگ چهار مرد در این مجتمع، مستاجر طبقه سوم ساختمان پیش روی بازپرس زارعی از شعبه اول دادسرای جنایی تهران قرار گرفت. بررسی‌های تیم قضائی و پلیسی نشان می‌دهد این مرد به همراه همسر و دو کودکش در مجتمع آناهیتا زندگی می‌کردند.

او مستاجر این ساختمان بود و ٤٥ سال دارد. هنوز در شوک حادثه به‌سر می‌برد به بازپرس پرونده گفت: «عصر دوشنبه همسرم خواست برای بچه‌ها سیب‌زمینی سرخ‌کرده درست کند. گاز پیک‌نیک را روشن کردم. همسرم در حال سرخ کردن سیب‌زمینی‌ها بود که گاز پیک‌نیکی شعله‌ور شد. همسرم و بچه‌ها ترسیده بودند. برای اینکه اتفاقی نیفتد گاز پیک‌نیکی را به سمت تراس بردم، اما گاز از دستم پرت شد و روی فرش افتاد. فرش سوخت و آتش گرفت. سریع آتش زبانه گرفته بود که من، همسر و بچه‌هایم را به بیرون از خانه بردم.»

با فرار این خانواده چهارنفره و باز ماندن در واحد آپارتمان آتش شعله‌ورتر می‌شود. آتش و دود به طبقات زیرین و بالایی می‌رود. خیلی از ساکنان آناهیتا فرار می‌کنند. آتش‌نشانی هم هفت مردوزن را از ساختمان نجات می‌دهد. در طبقه چهارم اما سرنوشت چهار مرد غم‌انگیز بود. یک شرکت خصوصی در طبقه چهارم قرار داشت که چهار مرد در آنجا حضور داشتند این مردان به‌دلیل دودگرفتگی دچار تنگی نفس می‌شوند. مرد ٢٥ ساله‌ای از پنجره همان طبقه به بیرون سقوط می‌کند اما دیگر مردان بر اثر استنشاق دود جانشان را از دست می‌دهند.

با فاش شدن راز ساختمان آتشین آناهیتا قرار شد هیأت سه‌نفره آتش‌نشانی موضوع را بررسی کنند تا میزان قصور مشخص شود. این در حالی است که باید گاز پیک‌نیکی هم بررسی شود تا اگر نقصی داشته است به بازپرسی شعبه اول دادسرای جنایی اعلام شود. مرد مستاجر طبقه سوم هم که خانه‌اش سوخته به اتهام تسبیب در قتل غیرعمد چهار مرد از سوی بازپرس پرونده بازداشت شد و تحقیقات پلیسی و قضائی ادامه دارد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.