کار در هلال احمر با ایثار داوطلبانه دنبال می‌شود

حجت الاسلام معزی نماینده رهبر معظم انقلاب:

نماینده رهبر معظم انقلاب در جمعیت هلال‌احمر در سومین نشست عمومی پنجمین دوره مجامع جمعیت هلال احمر بر اهمیت همبستگی اجتماعی، تعاون و همکاری در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان در جامعه تأکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین معزی یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در زندگی بشر را اجتماعی‌بودن برشمرد و تصریح کرد:« به طور کلی جمعیت، مجمع، جامعه و جمع مفاهیم ارشمندی به شمار می‌آیند. مجمع یعنی گروهی که با اهداف مشترک و معین شکل‌گرفته، این‌ شکل گیری ارزشمند است.» نماینده رهبر معظم انقلاب در این گردهمایی انسان را یک موجود ‌اجتماعی معرفی کرد که رشد و تعالی او در ارتباط با دیگری شکل می‌یابد.

اهمیت اجتماعی بودن در اسلام

نماینده رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه حرکت چرخ زندگی انسان منوط به ارتباط اجتماعی و انسان نیازمند ارتباط با دیگری است، تصریح کرد:« در مبانی دینی نیز بر مساله ارتباط اجتماعی تاکیده شده است. اسلام، اجتماعی بودن را امری فطری می‌داند و به نگاه اسلام انسان اجتماعی آفریده شده است

نماینده رهبر معظم انقلاب در ادامه تعاون، فداکاری، همکاری و تلاش را از نشانه‌ها و نتایج ارتباطات اجتماعی برشمرد و اضافه کرد:« این ارتباطات انسان را سمت تمدن و تعالی پیش برده است.» به نگاه حجت الاسلام والمسلمین معزی تمدن‌های بشری ماحصل تعاون و فداکاری‌ها است که در طول تاریخ شکل گرفته است. وی با اشاره به نقش‌های افراد در نظام اجتماعی اضافه کرد:« هر فرد در نظام اجتماعی یک نقش دارد، یکی کارآفرین است، یکی در تلاش است برای تولید ثروت، یکی تولید علم و فرد دیگر سعی به تولید خدمت دارد.«

تاکید بر اهمیت تعاون و همبستگی اجتماعی

وی با تاکید بر اهمیت تعاون و همبستگی اجتماعی به منظور حل نیازهای اجتماعی خاطر نشان کرد:«تمام تمدن‌های دنیا با همین همبستگی شکل یافته است. این فعالیت‌ها ارزشمند است، فعالیت‌هایی که در نهایت منجر به کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود و همچنین سلامت جامعه را برقرار می‌سازد.»

تعاون یک تکلیف الهی

وی در ادامه جامعه ‌اسلامی را جامعه‌ خدمتگزار، شکیبا، انسان‌دوست، احسان‌گر و عادل برشمرد. حجت‌الاسلام والمسلمین معزی با اشاره به اهمیت مسأله تعاون در دین مبین اسلام، خاطرنشان کرد: «اسلام بر اجتماعی که بر پایه وحدت اعتقادی شکل پذیرد، تاکید دارد. به نگاه اسلام تعاون و فداکاری زمینه رشد و شکوفایی است.» نماینده رهبرمعظم انقلاب همچنین با اشاره به نامه‌ امیرالمومنین(ع)  به مالک اشتر در نهج‌البلاغه اظهار کرد: «حضرت علی(ع) در این نامه خطاب به مالک اشتر می‌فرماید این مردم یا برادر دینی و یا هم نوع تو هستند، پس در مقابل آن شما مسئول هستید.» 

ارتقا خدمت، هدف این گردهمایی

نماینده رهبر معظم انقلاب در ادامه تعاون را یک تکلیف الهی برشمرد و اضافه کرد:«فعالیت در جمعیت هلال احمر یک فعالیت اجتماعی است که با فداکاری و ایثار داوطلبانه خدمت به دیگری دنبال می‌شود.» وی همچنین فعالیت در قالب یک جمعیت مومنانه که دور هم جمع می‌شوند تا بتوانند از درد و رنج جامعه بکاهند را یک ارزش اسلامی و اخلاقی توصیف و تصریح کرد: «این فعالیت‌ها در تمام ادیان الهی ارزشمند است. فعالیت جمعی معنی و تفسیر جمعیت هلال احمر است و ماهیت هلال احمر با جمع است که تعریف پیدا می‌کند.» نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمعیت هلال احمر هدف از برگزاری این جلسات را ارتقا کمی و کیفی خدمت به مردم عنوان و افزود: «هدف این است که بتوانیم در پرتو کرامت انسانی خدمات خود را به دردمندان و نیازمندان ارائه دهیم.«

نگاه الهی و انسانی به هلال احمر

حجت‌الاسلام والمسلمین معزی همچنین با اشاره به روایات و احادیث  خدمت به خلق را خدمت به خدا بر شمرد و بر احسان و مهرورزی بر دیگری تاکید کرد.  نماینده رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه خدمت در آموزه‌های اسلامی یک عبادت است، افزود:«مومنان خدمت‌گزار یکدیگر هستند. معصومین همواره بر خدمت‌گزاری بی منت تاکید داشته‌اند و اندیشه امام نیز بر گرفته از سیره معصومین (ع) بوده است«

فعالیت در جمعیت هلال احمر یک فعالیت اجتماعی است که با فداکاری و ایثار داوطلبانه خدمت به دیگری دنبال می‌شود

وی در ادامه با بیان اینکه جمعیت هلال  در آستانه صد سالگی است،افزود: «جمعیت هلال اخیر ایران اسلامی دو بخش تاریخی دارد، پیش از انقلاب و پس از انقلاب. پس از انقلاب به جمعیت هلال احمر با نگاه الهی و انسانی نگریسته شده است.»  حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین در ادامه ضمن بازخوانی بخشی از ‌نامه حضرت امام خمینی (ره)  به فرزندشان به تبیین نگاه و سیره  حضرت امام (ره) در عرصه داوطلبی و خدمت به دیگری  پرداخت. نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر با بیان اینکه اندیشه امام برگرفته از اسلام ناب محمدی بوده، بیان کرد: «در نامه امام (ره) آمده، ما که عاجز از شکر او و نعمت‌های بی منتهای اوییم، پس چه بهتر که از خدمت به خلق غفلت نکنیم؛ که خدمت به آنان خدمت به حق است.»

اهمیت سودمندی برای دیگران

نماینده رهبر معظم انقلاب  در جمعیت هلال احمر در ادامه تبیین‌ و واکاوی اهداف جمعیت هلال احمر، سودمندی برای دیگری و دیگران را خلاصه‌ و چکیده این اهداف و فعالیت‌های دانست و خاطرنشان کرد :«از نگاه قرآن کریم ماندگاری در سودمند بودن برای دیگر‌ و دیگران است.» وی در ادامه سودمند بودن را از ویژگی‌های‌ انسان مومن دانست و با اشاره به بخش‌های از سوره مریم تصریح کرد: «در قرآن کریم کریم آمده که عیسی گفت من بنده خدا هستم. خداوند مرا پیامبر قرار داده است و مرا هر کجا باشم مبارک کرده. در تفسیر کلمه مبارک امام صادق علیه السلام می فرماید: منظور از مبارک سودمند بودن است‌.» نماینده رهبر معظم انقلاب در ادامه اضافه کرد:« از این آیات شریفه می‌توانیم درس بگیریم که انسان باید در هر کجا که حضور دارد، برای دیگر انسان‌ها و جامعه سودمند باشد.»

نماینده رهبر معظم انقلاب در جمعیت هلال احمر در پایان سخنان خود ویژگی‌ هلال احمر را که فعالیت آن بر اساس خدمت به مردم شکل گرفته است را یکی از ویژگی ممتاز‌ این جمعیت نسبت به سایر دستگاه بر می‌شمرد و افزود: «عبادات اقسام مختلفی دارد، که خدمت به خلق از مهم‌ترین آن است.» حجت الاسلام والمسلمین معزی در پایان از رئیس جمعیت هلال احمر، دبیرکل و همکاران در این نهاد مردم ،تقدیر کرد و این خدمت را که در مسیر رضای خداوند است، بسیار ارزشمند دانست.

لازم به ذکر است که سومین نشست از پنجمین دوره مجمع عمومی جمعیت با استقرار هیات رئیسه هیات رئیسه در حال انجام است و  سپس ماده واحده بودجه سال ۱۴۰۰ جمعیت بعد از استماع سخنان مخالفان و موافقان به رای گذاشته می‌شود. در ادامه این مجمع، گزارش بازرسان منتخب مجمع و اصلاحیه آیین‌نامه داخلی کمیسیون‌های تخصصی مشورتی مجمع، تشریح شده و پس از سخنان موافقان و مخالفان، فرایند رای‌گیری و اعلام نتیجه انجام می‌شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.