از ” زلزله بیخ گوش پایتخت” تا” رامبد؟!”/ مرور روزنامه های صبح کشور

امروز مواردی همچون توافق موقت ، کارت نان، طرح صیانت ، سفارت افغانستان و فرار سرمایه ها از کشور در صدر توجه مطبوعات بود

روزنامه های امروز در آخرین روز هفته همچنان پیگیر پس لرزه های تصادف زنجیره ای بهبهان بودند و در کنار آن مواردی همچون توافق موقت ، کارت نان، طرح صیانت ، سفارت افغانستان و فرار سرمایه ها از کشور  در صدر توجه مطبوعات بود. با هم برخی از این مطالب را مرور می کنیم؛

زلزله بیخ گوش پایتخت

به نوشته شرق؛  «وقوع زلزله در تهران دور از ذهن نیست، بلکه عن‌قریب است»؛ این جمله‌ای است که مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تهران، پنجم دی‌ماه امسال در نشست هم‌اندیشی روز ایمنی در برابر زلزله مطرح کرد. شاهین فتحی با اشاره به این مخاطرات برای پایتخت عنوان کرد: «مخاطرات شناخته‌شده برای شهر تهران به حدی است که باید خواب را برای مسئولان در این حوزه حرام کند». مدت‌ کمی نیست که گفتمان مخاطرات طبیعی در کشور و به‌ویژه موضوع زلزله در تهران یکی از حساس‌ترین و حتی امنیتی‌ترین مباحث مورد بررسی در کشور است. کارشناسان نیز هر بار نسبت به آن هشدارهای متعددی می‌دهند، اما به نظر نمی‌رسد که حساسیت لازم در قبال آن وجود داشته باشد.روز گذشته، سید‌مجتبی حسینی در وبینار تخصصی اهم اقدامات کاهش خطر در شهر تهران، با اشاره به زلزله‌ها در ایران عنوان کرد:‌ بررسی زلزله‌ها از سال ۱۹۰۰ تا ۲۰۱۶ نشان می‌دهد کشور ما هم از نظر تعداد زلزله‌ها و هم از نظر کشته‌ها و زخمی‌ها رتبه بالایی دارد؛ به‌طوری که در بحث تعداد زلزله‌ها در رنکینگ سوم هستیم و در تعداد کشته‌ها نیز در رنکینگ ششم قرار داریم که این نشان می‌دهد هم در نقشه خطر هستیم و هم آسیب‌پذیریم و زلزله باعث خسارات مالی شدید و از‌دست‌دادن هم‌وطنان عزیزمان شده است.

جولان ارابه‌های مرگ در جاده‌ها

آرمان ملی نوشت: پرونده تصادف مهیب و مرگبار جاده بهبهان با بی‌سرپرست شدن حداقل 10 خانواده بسته شد و خبر مرگ هموطنان‌مان در جاده‌های کشور به یک خبر عادی تبدیل شده است. آمارهای رسمی نشان می‌دهد مرگ و میرهای ناشی از سوانح رانندگی و تصادف‌های جاده‌ای در هشت ماه اول سال جاری (فروردین تا آبان ۱۴۰۰) در هشت ماه ابتدای امسال «۱۱ هزار و ۷۷۳ نفر» در تصادفات رانندگی جان‌باخته‌اند که «۸ هزار و ۷۱۵» مورد آن در جاده‌های برون‌شهری بوده است. این گزارش تعــــداد کشته‌شدگان سوانـــح رانندگی در مدت مشابه در سال گذشته را «۱۰ هزار و ۷۷۴ تن» اعلام کرده است. علاوه بر این، در هشت ماه ابتدای سال جاری ۲۱۷ هزار و ۱۵۹ نفر در تصادفات صدمه دیده‌اند. در شش ماه نخست سال جاری به طور میانگین روزانه ۴۶. ۵ نفر در حوادث رانندگی جان باختند. اما سوالی که وجود دارد، این اســت که مقصر این اتفاق کیست؟ پلیس معتقد است که 95 درصد علت حوادث رانندگی، خطای انسانی است، اما کسی منکر کیفیت پایین خودروهای تولید داخل و وارداتی در ایران نیست که هم هزینه‌های چند صد میلیونی مردم را در یک لحظه نابود می‌کند و هم روزانه هزاران زن بی‌سرپرست و کودک یتیم را به کشور تحمیل می‌نماید، که هزینه‌های آن برای دولت، بسیار بیشتر از کیفیت بخشی به خودروهای داخلی است.

بازگشت اعتماد با عمل به وعده‌ها

آفتاب یزد  می نویسد: وقتی، از یکی از اعضای تیم مذاکره هسته‌ای پرسیدند: روزگاری نه چندان دور، منتقد برجام بودید حال چگونه یک طرف میز مذاکره نشسته اید؟ و او پاسخ داد: پیشتر منتقد و فعال سیاسی بودیم و حال کارگزار نظام و این یعنی باید بر اساس آنچه نظام مصلحت می‌بیند گام برداریم. همین طور است سخنانی که وزیر ارتباطات گفته است؛ روزگاری فکر می‌کردیم برخی معضلات راه‌حل‌های ساده‌ای دارد اما وقتی بر مسند وزارت نشستیم تازه متوجه شدیم کار وزیر دولت روحانی چندان ساده و آسان نیز نبوده است.در فقره‌ی شعارهای تبلیغاتی، ماه‌ها پس از انتخابات وقتی از یکی از نامزدهای انتخابات پرسیده بودند؛ چطور گفته بودید مشکل بورس سه روزه قابل حل است… گفته بود: حالا که رئیس جمهور نشدم!در موضوع اشتغال نیز به همین گونه است؛ برخی که مدعی ایجاد هر شغل با فقط یک میلیون تومان بودند پس از نشستن بر کرسی وزارت خیلی ساده و صریح گفتند مشکل بیکاری که فقط مربوط به وزارت کار نیست! و یا بحث‌های دراز دامنی که در باره‌ی لجام گسیختگی قیمت خودرو می‌شد یا نوسانات عجیب و غریب بازار ارز و طلا و از همه مهم‌تر بورس!

احیای دوباره کوپن؟

به نوشته روزنامه ابتکار،با شروع کار دولت سیزدهم صحبت از برنامه‌ها و سیاست‌ها مختلفی به میان آمد، افزایش تولید مسکن و خودرو، افزایش مالیات‌ستانی، تغییر قیمت بنزین که صحبت آن اخیرا به میان آمده و حذف ارز 4200 تومان از جمله مهم‌ترین برنامه‌هایی است که طی این چندماه بارها مورد بحث و بررسی کارشناسان و رسانه‌ها قرار گرفت. اما حالا صحبت تازه‌ای مطرح شده که اما و اگرهایی را به وجود آورده و آنهم «کارت خرید نان» است.آنطور که اخیرا رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته است به جای یارانه نان، بن کارت ویژه‌ای توزیع می‌شود و مردم نان را به همان قیمت یارانه‌ای دریافت خواهند کرد. مسعود میرکاظمی، روز سه‌شنبه پس از نشست با اعضای کمیسیون تلفیق بودجه مجلس اعلام کرده است که با توزیع بن‌کارت، یارانه نان به نانوا پرداخت می‌شود و افراد نان را به همان قیمت قبل خریداری می‌کنند. به‌گفته او، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد هنوز در حال آماده‌سازی‌ زیرساخت اجرای این طرح هستند.

فرار6 ميليارد دلار سرمايه

روزنامه اعتماد نوشت:نماگرهاي اقتصادي تابستان سال جاري روز گذشته توسط بانك مركزي منتشر شد. در اين گزارش رشد اقتصادي كشور در فصل تابستان با نفت يك درصد و بدون نفت نيم درصد اعلام شده؛ از سوي ديگر نرخ رشد نقدينگي در مدت مورد بررسي نسبت به پايان سال 99 نيز 17درصد بوده؛ پول و شبه پول به عنوان اجزاي نقدينگي نيز در اين مدت به ترتيب 18.2 و 16.7درصد رشد داشته‌اند. به بيان ديگر افراد در تابستان سال جاري تمايل بيشتري به نگهداري پول يا دارايي‌هايي داشته‌اند كه سريع و بدون دردسر به پول نقد تبديل مي‌شوند. اين امر نشان مي‌دهد كه وضعيت اقتصادي به گونه‌اي پيش رفته كه صاحبان سرمايه نياز به پول نقد يا دارايي كه زودتر به پول نقد تبديل شود را بيشتر از گذشته احساس مي‌كنند. در قسمت ديگري از اين گزارش به بررسي وضعيت بخش واقعي اقتصاد نيز پرداخته شده كه براساس آن تشكيل سرمايه ثابت ناخالص در تابستان حدود 390 هزار ميليارد تومان، هزينه مصرف بخش دولتي 228.6 هزار ميليارد تومان و هزينه مصرف بخش خصوصي نيز 702.5 هزار ميليارد تومان اعلام شده است. اما خروج حدود 6 ميليارد دلار سرمايه در 6 ماهه نخست سال جاري يكي از مهم‌ترين داده‌هايي است كه در اين گزارش مي‌توان يافت؛ خروج اين ميزان سرمايه از كشور در حالي است كه در كل سال 99 حدود 6 ميليارد و 318 ميليون دلار از كشور خارج شده بود؛ اين امر نشان مي‌دهد كه با وجود اعلام زمان آغاز به مذاكرات پيرامون احياي برجام در تابستان از سوي برخي مقامات مسوول، كشور از نظر سياسي و اقتصادي آمادگي جذب يا نگه داشت سرمايه‌هاي دلاري و ريالي را ندارد. بنابراين افراد ترجيح مي‌دهند پول و سرمايه خود را خارج كرده و به ساير كشورها منتقل كنند. البته كه نبود آينده روشن و قابل پيش‌بيني از اقتصاد نيز بر اين تاثيرات منفي گذاشته است.

ایران به دنبال صلح برای همسایه شرقی

روزنامه ایران نوشت: در روزهای اخیر شایعاتی در خصوص تحویل سفارت افغانستان در تهران به نیروهای طالبان و انتخاب فرد جایگزین در سفر امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه هیأت حاکمه افغانستان به کشورمان در فضای مجازی به‌شدت دست به دست شد. این شایعه با عنوان «اولین کشوری که امارت اسلامی طالبان را به رسمیت شناخت» در رسانه‌های ضد ایرانی پخش شد. این مسأله همزمان با واکنش وزارت امور خارجه کشورمان روبه‌رو شد. درنهایت دعوت سفارتخانه افغانستان در تهران از خبرنگاران و ورود دوربین به ساختمان خیابان پاکستان  به گمانه زنی ها پایان و نشان داد که وضعیت این سفارت هیچ تغییری نداشته است.سرپرست سفارت افغانستان در این نشست به توضیحاتی در خصوص اهمیت اقتصادی دیدار مقامات افغانستان با مسئولان جمهوری اسلامی ایران، وضعیت پناهجویان و همچنین گفت‌وگوهای بین‌الافغانی در ایران پرداخت. بر اساس  قوانین بین‌المللی عبدالقیوم سلیمانی که تا چند ماه قبل معاون سفیر افغانستان در تهران بوده، پس از خروج سفیر این کشور از ایران به‌عنوان سرپرست سفارتخانه مسئولیت پیگیری امور را برعهده گرفته است. وی در خصوص شایعات پیرامون مسئولیت خود در تهران گفت: همزمان با سفر  سرپرست وزارت خارجه طالبان به تهران، حاشیه‌سازی‌های زیادی صورت گرفت. یکی از آنها موضوع سفارت افغانستان در تهران بود و جوری القا شد که بعد از ملاقات  سرپرست وزارت خارجه طالبان با اسماعیل‌خان، بنده را به‌عنوان سرپرست سفارت انتخاب کرده‌اند. این درحالی است که من ۱۳ سال است که در وزارت خارجه افغانستان حضور دارم و نیز دو سال می‌شود به‌عنوان معاون سفیر در تهران کار می‌کنم.

نقطه هدف خط تخریب دولت سیزدهم

روزنامه جوان می نویسد:آیت‌الله رئیسی زمانی احساس مسئولیت کرده و به ندای ملی برای حضور در صحنه انتخابات لبیک گفته و پا در میدان رقابت‌های انتخاباتی دولت سیزدهم گذاشت که کشور زیر بار رکورد‌های سنگین و غیر قابل باور دولت گذشته نظیر «ده برابر شدن نقدینگی»، «یازده برابر شدن بدهی‌های دولت»، «کسری ٤۰۰ هزار میلیارد تومانی»، «ثبت تورم کم سابقه در تاریخ اقتصاد ایران که خاطرات تورم سنگین دولت مرحوم هاشمی را دوباره زنده کرد»، «کاهش ارزش پول ملی به یک دهم»، «بی‌ثباتی در بازار ارز»، «رکود مرگبار در صنعت و بنگاه‌های تولیدی» و «رشد اقتصادی تقریباً صفر» کمر خم کرده بود.علاوه بر موارد مذکور کشور در تب و تاب سوءمدیریت، ناکارآمدی، ترک فعل، اشرافی‌گری، بی توجهی به اقتصاد مقاومتی، بی برنامگی و توهم حل مشکلات از طریق دیپلماسی سازش با غرب در عدم تعادل و آسیب پذیری به سر می‌برد و رهاشدگی امور کشور و گره زدن زلف امور کشور به تصویب اف‌ای تی‌اف و باج دادن‌های جدید و قبول زیاده خواهی غرب در برجام۲، گرد ناامیدی و بی اعتمادی را در کشور پراکنده و بذر تردید و دودلی و یأس را در کشور پاشیده بود، به طوری که همه برآورد‌ها و نظرسنجی‌های جهانی و برخی از احزاب داخلی کاهش مشارکت مردمی زیر ۳۰ درصد را پیش‌بینی کرده و برخی افراد صراحتاً و علناً از فروپاشی نظام پس از انتخابات سخن می‌گفتند، خاصه اینکه دشمنان و بدخواهان بیرونی و شبکه نفوذ و برخی جریانات داخلی همه توان خود را برای تحقق این پیش‌بینی و کاهش نرخ مشارکت مردم در انتخابات ۱٤۰۰ به کار گرفته بودند. اما مردم ایران با تکیه بر فرهنگ غنی ملی و با غیرت دینی وارد صحنه شده و در واقع شگفتی آفریده و بر تمام برنامه ریزی‌های نظام سلطه و شبکه همکار داخلی مهر باطل زده و مثل همیشه دشمن را در دستیابی به اهداف شوم خود ناکام گذاشتند.

مسائل  بر زمین مانده دیپلماسی اقتصادی

به نوشته روزنامه خراسان،تعامل ایران با همه کشور‌های جهان با تمرکز بر «همسایگان و منطقه» و «دیپلماسی اقتصادی» با رویکرد «نگاه به شرق»  در خط اول برنامه های دولت در حوزه سیاست خارجی نوشته شده و به نظر می‌رسد دولت برای رسیدن به این مقصد، ریل گذاری آن هم به صورت جدی را آغاز کرده است. از ملاقات‌های دیپلماتیک و گفت و گو‌های تلفنی و رایزنی‌ها در سطح وزیر و معاونان وزیر که بگذریم؛ حضور ایران در اجلاس شانگهای به عنوان اولین سفر خارجی رئیس جمهور، یک شاخص برای ارزیابی عملکرد دولت بود. واردات  میلیون ها دوز واکسن، افزایش فروش نفت، حضور فعال در اجلاس سران اقتصادی اکو و ایجاد زمینه توسعه روابط اقتصادی با کشورهای عضو، امضای قرارداد سوآپ گازی سه‌جانبه با ترکمنستان و آذربایجان، انجام توافق‌های ترانزیتی با کشورهای پاکستان، آذربایجان، قرقیزستان، ترکمنستان و آذربایجان  و… نمونه هایی از این نگاه دولت به حوزه  دیپلماسی منطقه ای و دیپلماسی اقتصادی است. تا قبل از آغاز سال1401 نیز تحرکات دیپلماسی روی دور تندی قرار دارد. همین فردا قرار است دیدار وزرای خارجه ایران و چین در پکن در خصوص سند25 ساله انجام شود و اواخر دی هم سفر آیت ا… رئیسی به مسکو را شاهد خواهیم بود. سفری که می تواند به اقتصادی کردن روابط تهران و مسکو که به صورت سنتی نظامی-امنیتی بوده کمک زیادی کند. متاسفانه صادرات ایران به روسیه امروز تنها 700میلیون دلاراست که نسبت به واردات سالانه 250میلیارددلاری روسیه، نزدیک به صفر است. این سفر می تواند باعث جهش صادراتی ما شود. اوایل اسفند هم رئیس جمهور به عمان و قطر سفر خواهد کرد و اجلاس اوپک گازی را آن جا خواهیم داشت. دیروز نیز رستم قاسمی با بشار اسد در دمشق دیدار کرد.

سیاست خارجی ایران و جنگ کریدورها

کیهان نوشت:    این جمله معروف را بارها شنیده‌ایم، «سیاست خارجی ادامه سیاست داخلی است» در این عبارت نوعی «دوگانگی محتمل» هم به چشم می‌خورد. یعنی امکان دارد سیاست داخلی و سیاست خارجی یک کشور دو جهت متمایز داشته باشند در حالی که در عالم واقع هرگز این‌گونه نیست. سیاست خارجی و سیاست داخلی دو مقوله نیستند. یک مقوله هستند و در واژه «منافع ملی» قابل شناسایی می‌باشند. اما در مورد منافع ملی گاهی سوءتفاهم وجود دارد بعضی منافع ملی را یک‌سویه تعریف می‌کنند و در واقع منافع ملی را در یکی از دو محیط ملی یا فراملی محدود می‌نمایند. در حالی که منافع ملی وقتی محدود به یکی از دو محیط شود در واقع محدود به منافع داخلی یا منافع خارجی شده و منافع ملی آسیب دیده است. پس منافع ملی در ذات خود قابل تقسیم به داخلی و خارجی نیست. در سطح بین‌الملل هم تقریباً هیچ کشوری نیست که بر یکی از دو پایه داخلی و خارجی منافع ملی خود را تنظیم کرده باشد.  هدف ما از این بحث چیست؟ بعضی از جریانات سیاسی در ایران با استفاده از «ادبیات غلط» تحرکات کشور در محیط منطقه‌ای و محیط بین‌المللی را در نقطه مقابل منافع داخلی یا منافع ملی معرفی می‌نمایند. عبارت معروف یکی از دیپلمات‌های سابق کشور در تقابل‌نمایی میدان و دیپلماسی در این راستا صورت گرفت.

پایان ماه‌عسل تلویزیون‌های‌اینترنتی

همشهری نوشت:سال‌هاست که فیلم‌های خارجی برای مخاطبان ایرانی نمایش داده می‌شود، بدون اینکه کپی‌رایت این آثار پرداخت شده باشد. با اینکه در ظاهر، برای مثال، تماشای رایگان یک فیلم هالیوودی که بودجه سنگینی هم صرف تولید آن شده، ضرری ندارد و استودیوی صاحب اثر هم نمی‌‌تواند جلوی این کار را بگیرد، اما گویا قضیه به این سادگی‌ها نیست و پخش این فیلم‌ها آنطورها هم که به‌نظر می‌رسد، خالی از اشکال نیست. به گزارش همشهری، در چند سال اخیر، با رشد پلتفرم‌های نمایش آنلاین، پخش محصولات خارجی که کپی‌رایت آنها پرداخت نشده، افزایش یافته و حالا بخش عمده‌ای از محصولات این پلتفرم‌ها را فیلم‌ها و انیمیشن‌های خارجی تشکیل می‌دهد. جالب است که پلتفرم‌های ایرانی برای نمایش فیلم‌ها، سریال‌ها و انیمیشن‌های خارجی که هزینه‌ای بابت خرید کپی‌رایت آنها نکرده‌اند، از مشترکان داخلی حق اشتراک می‌گیرند و سود کلانی از محصولاتی که نقشی در تولیدشان نداشته‌‌اند، می‌برند. اما واقعیت این است که استودیوهای سازنده فیلم‌ها و سریال‌های خارجی از پخش غیرمجاز آثارشان در ایران آگاهی دارند. برای نمونه در سال1398، کمپانی بزرگ نتفلیکس در یکی از صفحاتش در فضای مجازی به پخش بی‌اجازه آثارش در پلتفرم نماوا واکنشی طنزآمیز نشان داد، اما پیگیری‌های کمپانی‌های خارجی صرفا به واکنش‌های طنزآمیز ختم نمی‌شود و تبعات پخش غیرمجاز آثار خارجی می‌تواند توقیف دارایی‌های ایران در خارج از کشور باشد. این کمپانی‌ها با بهره‌گیری از وکلای حاذق که به زیر و بم قوانین حقوقی اشراف کامل دارند، در مجامع بین‌المللی به‌دنبال گرفتن حق و حقوق‌شان هستند.

پول مشکوک جدا نوسان گیری جدا

فرهیختگان می نویسد: یکی از اصلی‌ترین مسائل اقتصادی مرتبط با حراج تجسمی تهران، مساله خلق پول است. عبارت خلق پول را عمدتا در ارتباط با بانک‌ها و موسسات اعتباری یا در سطح کلان‌تر در ارتباط با دولت‌ها می‌شناسند. اما خلق پول توسط سفته یا روش‌های شبیه به آن هم ممکن است رخ بدهد.گران‌ترین شاخه هنر چرا باید یکی از کم‌مخاطب‌ترین شاخه‌های آن باشد؟ همین تابستان امسال یک عکس سه‌لته‌ای از رضا کیانیان در حراج تهران ۱۵۰ میلیون تومان فروش رفت که سوژه طنز کاربران در فضای مجازی شد. عکس‌ها طوری بود که انگار گوشی تلفن‌همراه یک نفر دست کودکش افتاده و ناخواسته چند عکس از پای دو نفر رهگذر گرفته شده است. این اما استثنا نبود و حراج تهران پر از آثاری است که دارای ارزش هنری نیستند و در عین‌حال با ارقام نجومی معامله می‌شوند. ارزش هنری خیلی از این تابلوها به همان اندازه است که اشعار بهاره رهنما ارزش ادبی دارند. اشعار این هنرپیشه تلویزیون و سینما، اگرچه خود او شخصیت مشهوری دارد، اما نسبت‌به هزاران شاعر گمنام و کم‌آوازه که حتی آثارشان را منتشر نکرده‌اند، جایگاه پایین‌تری دارند. حراج تهران اما برخلاف آثار بهاره رهنما، مشتری‌های دست‌به‌نقد و ولخرجی هم دارد. چه‌چیز باعث می‌شود این افراد، چنین هزینه‌های هنگفتی را پای آثاری بپردازند که فاقد هرنوع ارزش هنری است؟ آیا قضیه فقط یک ماجراجویی شبه‌هنری در بین ثروتمندان ایرانی است؟ ماجراجویی تنها یک یا چندبار می‌تواند پای هر شخص را به چنین معاملاتی باز کند و نخواهد توانست چراغ یک حراجی بزرگ را برای چندین سال روشن نگه دارد و هربار رونقی بیشتر به آن ببخشد. قبل از هر محاسبه‌ای، بنابر عقل متعارف، می‌توان حدس زد که منافع اقتصادی خاصی پشت این جریان وجود دارد و بعد از محاسبات هم معلوم می‌شود که بله؛ به‌واقع چنین است.

رامبد؟!

وطن‌امروز نوشت: سازمان اطلاعات و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک)، عصر روز گذشته (چهارشنبه)، در بیانیه‌ای مدعی شد 4 زن ساکن فلسطین اشغالی و یک مرد را به اتهام ارتباط با ایران دستگیر کرده است. بنا بر ادعای شبکه عبری‌زبان «کان»، دستگیری این 4 زن به حدود یک ماه پیش بازمی‌گردد و امروز به منابع عبری‌ اجازه انتشار آن داده شده است. بر اساس گزارش رویترز به نقل از «شین‌بت»، ادعا شده شهروندان اسرائیلی بازداشت شده با یک مامور اطلاعاتی ایران با اکانت «رامبد نامدار» در فیسبوک تماس داشته‌اند. شاباک در بیانیه روز گذشته خود ادعا کرد 4 زن از ساکنان «حولون»، «بیت شیمش»، «کفار سابا» و قدس به ظن همکاری با ایران دستگیر شده‌اند. بنا بر ادعای شاباک، از برخی از این 4 نفر خواسته شده از نهادها و وزارتخانه‌های رژیم صهیونیستی عکسبرداری کنند و برخی مقامات عالی‌رتبه وزارت جنگ و امنیتی این رژیم را زیر نظر بگیرند. در ادامه این ادعا عنوان شده است از برخی از این افراد خواسته شده به یکی از نمایندگان زن کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) نزدیک شوند. شاباک همچنین مدعی شد همسر یکی از این زنان ساکن فلسطین اشغالی نیز به اتهام کمک در تصویربرداری از سفارت آمریکا دستگیر شده است. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم به این مناسبت بلافاصله یک پیام تصویری منتشر کرد. نفتالی بنت به تحقیقات سرویس امنیت داخلی (شاباک) و پلیس اسرائیل درباره ادعای به کار گرفتن چند شهروند زن اسرائیلی از طرف ایران اشاره کرد. بنت در این پیام گفت: من به اعضای شاباک و پلیس اسرائیل به خاطر عملیات موفقی که فعالیت تروریستی خطرناکی ضد اسرائیل را خنثی کرد، تبریک می‌گویم. اسرائیل در نبردی متمادی در برابر رژیم ایران است. این واضح است که ما همواره تلاش و سعی بی‌وقفه سپاه پاسداران را برای اجیر کردن شهروندان اسرائیلی مشاهده می‌کنیم. وی همچنین ادعا کرد: این تلاش‌ها فقط در زمینه‌های امنیتی و اطلاعاتی نیست، بلکه به سوی تلاشی برای تاثیر‌گذاری بر اسرائیل، بر جامعه اسرائیل، با هدف دوقطبی کردن جامعه و توسعه اختلافات، به لرزه درآوردن ثبات سیاسی و آسیب‌زدن به اعتماد مردم به حکومت سوق می‌یابد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.